Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9120
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 14 okt 2013 13:02

amclassic-fan schreef:Ik zou toch zeggen dat die drop iets minder dan 10 cm is.

Wel een mooi karretje :)
Zeker mooi (alhoewel iets te zwart-wit naar mijn smaak). Wat weegt zo'n frame nou? Ik vond de 925 gram (op mijn eigen keukenweegschaal) van mijn HiMod Super6 al best indrukwekkend, maar ik begrijp dat de EVO's daar nog ruim onder zitten?

Uiteindelijk verschillen de afstellingen van onze fietsen trouwens toch nauwelijks van elkaar. Mijn zadel staat een cm-tje hoger, en mijn stuurpen volgens mij ietsje lager (als dat klopt dan kom je voor jouw fiets zoals amclassic al suggereert op een drop van een cm of 9, voor wat dat waard is).
Het enige echte verschil is dat mijn stuur ca. 3 cm verder weg staat. Zo zie je maar dat er inderdaad nog een behoorlijke afstel-marge is per frame-maat (zowel jouw fiets als de mijne zien er "esthetisch/geometrisch" gewoon prima uit IMHO!). Ik heb mijn stuurpen wel helemaal "geslammed" en de vorkbuis direct boven de pen afgezaagd (dat durfde ik wel aan omdat ik al ca 10 jaar met deze afstelling fiets). Voor een evt verkoop niet heel handig (iemand met wat langere benen komt noodgedwongen meteen flink diep te zitten), maar gezien de tijd die ik met de fiets wil doen is rekening hiermee houden ook niet zo heel interessant.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2445
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 14 okt 2013 15:26

Drop is om juist te zijn, precies 95 mm. Nagemeten met de fiets op een vlakke ondergrond, waterpas op het zadel en loodrecht de afstand gemeten van waterpas tot de bovenkant van het stuur.

Dat zwart/wit, ook geen superfan van, maar in 2012 had je nog geen kleurtjes voor de EVO frames. En nu met de rode accenten (spacers, kettingbladboutjes, zadelklemmetje, snelsluiters, decals wielen,...) valt het wel heel goed mee vind ik.

Wat het juiste gewicht van het frame is weet ik niet. Interesseert me eigenlijk ook totaal niet.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9120
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 14 okt 2013 16:51

jakkel schreef:Drop is om juist te zijn, precies 95 mm. Nagemeten met de fiets op een vlakke ondergrond, waterpas op het zadel en loodrecht de afstand gemeten van waterpas tot de bovenkant van het stuur.

Dat zwart/wit, ook geen superfan van, maar in 2012 had je nog geen kleurtjes voor de EVO frames. En nu met de rode accenten (spacers, kettingbladboutjes, zadelklemmetje, snelsluiters, decals wielen,...) valt het wel heel goed mee vind ik.

Wat het juiste gewicht van het frame is weet ik niet. Interesseert me eigenlijk ook totaal niet.
Mij eigenlijk ook niet, totdat ik de "fout" maakte om het frame en het SISL crankstel op de weegschaal te leggen, dan wordt lichte onderdelen zoeken toch wel een leuke sport. Mijn gehele fietsje zit daarom nu redelijk ruim onder de 7 kilo, ondanks grotendeels Chorus (ipv record) groep en niet extreem lichte wielen. Maar het is vooral de toegenomen stijfheid, en niet zozeer het gewicht, dat ik merk t.o.v. mijn oude fiets.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

niekgeerts
Forum-lid
Berichten: 551
Lid geworden op: 09 jul 2008 23:45
Locatie: Assen

niekgeerts 14 okt 2013 16:53

53x11 schreef:
amclassic-fan schreef:Ik zou toch zeggen dat die drop iets minder dan 10 cm is.

Wel een mooi karretje :)
Zeker mooi (alhoewel iets te zwart-wit naar mijn smaak). Wat weegt zo'n frame nou? Ik vond de 925 gram (op mijn eigen keukenweegschaal) van mijn HiMod Super6 al best indrukwekkend, maar ik begrijp dat de EVO's daar nog ruim onder zitten?

Begin dit je een exact gelijk frame als deze opgebouwd voor een klant.
58 cm frame woog 870 gram.

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2445
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 14 okt 2013 17:57

53x11 schreef:
jakkel schreef:Drop is om juist te zijn, precies 95 mm. Nagemeten met de fiets op een vlakke ondergrond, waterpas op het zadel en loodrecht de afstand gemeten van waterpas tot de bovenkant van het stuur.

Dat zwart/wit, ook geen superfan van, maar in 2012 had je nog geen kleurtjes voor de EVO frames. En nu met de rode accenten (spacers, kettingbladboutjes, zadelklemmetje, snelsluiters, decals wielen,...) valt het wel heel goed mee vind ik.

Wat het juiste gewicht van het frame is weet ik niet. Interesseert me eigenlijk ook totaal niet.
Mij eigenlijk ook niet, totdat ik de "fout" maakte om het frame en het SISL crankstel op de weegschaal te leggen, dan wordt lichte onderdelen zoeken toch wel een leuke sport. Mijn gehele fietsje zit daarom nu redelijk ruim onder de 7 kilo, ondanks grotendeels Chorus (ipv record) groep en niet extreem lichte wielen. Maar het is vooral de toegenomen stijfheid, en niet zozeer het gewicht, dat ik merk t.o.v. mijn oude fiets.
Ik heb ooit genoeg dingen op de weegschaal gelegd vroeger. Maar na enkele nare ervaringen met licht spul, hoeft het voor mij niet meer. Naar rendement en prestaties toe win je 'r in de praktijk ook nauwelijks iets tot niets mee. Geef mij maar een normaal lichte groep, wielen, enzomeer.

Na dit had ik genoeg van die veel te dure ultra lichte rommel. Bij een fikse versnelling gewoon de carbon trapstang over de as door getrokken... .

Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5204
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 14 okt 2013 20:39

amclassic-fan schreef:Ik zou toch zeggen dat die drop iets minder dan 10 cm is.

Wel een mooi karretje :)
In de meeste topics waar ik je tegen kom ben je altijd gigantisch aan het muggenziften, meestal ageer ik er niet op, maar het begint me echt op te vallen.

Wat maakt het nou uit als dat nou 10cm of 9,5cm is. Het is net alsof je gewoon altijd wat betweterigs of wat te zeiken moet hebben. Geen gedrag wat een moderator hoort te vertonen imo.

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2445
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 15 okt 2013 10:19

NuitKor schreef:
amclassic-fan schreef:Ik zou toch zeggen dat die drop iets minder dan 10 cm is.

Wel een mooi karretje :)
In de meeste topics waar ik je tegen kom ben je altijd gigantisch aan het muggenziften, meestal ageer ik er niet op, maar het begint me echt op te vallen.

Wat maakt het nou uit als dat nou 10cm of 9,5cm is. Het is net alsof je gewoon altijd wat betweterigs of wat te zeiken moet hebben. Geen gedrag wat een moderator hoort te vertonen imo.
Ach, laat ons de vrede bewaren. :mrgreen:

't Is misschien wat muggenziften... maar hij heeft wel ergens gelijk. Het is inderdaad iets minder dan 10 cm hé. :)

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 15 okt 2013 10:37

Volgens mij is het 94mm :mrgreen:

Maareh, hoe fietst dat nou zo'n crank met de armen in een hoek van 90 graden? Gelijk heb je jakkel om niet voor dat superlichte spul te gaan. Komt het niet uit de lengte dan moet het uit de breedte komen en tevens betaal je excessief veel per gram lichter.
Er zij er al meer hier op het Forum terug gekomen van dat super lichte spul.

Achtung! Forum cliche! Je kunt zelf beter wat afvallen.

Ja, ik heb die Elite Carbon op mijn 12 kg zware 29er zitten (kwamen van mijn Cervelo RS) maar dat mede bepaald door het feit dat die bidonhouders gewoon erg goed klemmen.
Destijds dacht ik voor 75 Euro per stuk gekocht hetgeen eigenlijk natuurlijk belachelijk duur is als het puur over gewicht zou gaan maar zoals gezegd klemmen ze perfect en bovendien smoelen ze goed.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

papsnoetn01
Forum-lid
Berichten: 273
Lid geworden op: 08 dec 2011 11:06
Locatie: almelo

papsnoetn01 15 okt 2013 10:58

NuitKor schreef:
amclassic-fan schreef:Ik zou toch zeggen dat die drop iets minder dan 10 cm is.

Wel een mooi karretje :)
In de meeste topics waar ik je tegen kom ben je altijd gigantisch aan het muggenziften, meestal ageer ik er niet op, maar het begint me echt op te vallen.

Wat maakt het nou uit als dat nou 10cm of 9,5cm is. Het is net alsof je gewoon altijd wat betweterigs of wat te zeiken moet hebben. Geen gedrag wat een moderator hoort te vertonen imo.
Als ik de posts van AMCF zo eens nalees, blijkt daaruit dat hij over een grote expertise beschikt t.a.v. het wielerwereldje en de techniek daaraan verbonden. Het overgrote deel van zijn bijdragen is zeer terzakedoend en dat er bij >19000 posts wel eens een mindere tussen wil zitten is bijna onvermijdelijk.
Zo, nu voldoende veren in de kont gestoken, en zal ik je even een voorbeeld geven van echte betweterigheid: je kunt alleen maar op iets reageren, niet ageren :)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9120
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 15 okt 2013 13:10

zorroi schreef:(...)

Ja, ik heb die Elite Carbon op mijn 12 kg zware 29er zitten (kwamen van mijn Cervelo RS) maar dat mede bepaald door het feit dat die bidonhouders gewoon erg goed klemmen.
Destijds dacht ik voor 75 Euro per stuk gekocht hetgeen eigenlijk natuurlijk belachelijk duur is als het puur over gewicht zou gaan maar zoals gezegd klemmen ze perfect en bovendien smoelen ze goed.
Beste bidonhouders ooit. Zitten al een jaar of 6 op mijn nu winterfiets en zijn nog steeds net zo goed als toen ik ze kocht. De Arundels op mijn C'dale doen het tot nu toe ook meer dan prima trouwens.
Van de superlichte spulletjes-met-gewichtslimiet blijf ik af. Ik probeer altijd een overweging te maken tussen functionaliteit, gewicht, looks en prijs. Dat resulteert bijvoorbeeld in WEL de aanschaf van een SISL crankstel, maar geen Ax lightness spullen. Zolang de spullen niet vroegtijdig stuk gaan ben je die hoge kosten na een half jaartje weer vergeten namelijk :-P

(AMCfan moet vooral lekker zijn ongezouten mening blijven spuien. Lees de bijdrages over het algemeen graag!)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39630
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 okt 2013 13:22

53x11 schreef: Ik probeer altijd een overweging te maken tussen functionaliteit, gewicht, looks en prijs. )
Dat probeer ik ook, maar blijft lastig. Resulteerde bijv in WCS alu op de SS ipv WCS carbon (heeeeeel groot prijsverschil voor weinig grammen).
Less is bore

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 15 okt 2013 13:26

Even iets anders; mijn fm (een kleine eenmanszaak) beweerde toch al wel tenminste 15 2014 Cannondales verkocht te hebben. Hier is het echter nog stilletjes. Kom maar door hoor met die Caad,SS en Synapsjes!

Plaats reactie