Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 okt 2012 11:19

Het kan beide, maar mijn keus zou denk ik de XL zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 22 okt 2012 11:21

Er is ook nog een inzetstuk in de vork waarmee je het gedrag van de fiets kan beinvloeden.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 22 okt 2012 11:35

litespeed schreef:Er is ook nog een inzetstuk in de vork waarmee je het gedrag van de fiets kan beinvloeden.
Dat leveren ze veelal bij downhill en AM fietsen. Ik wist niet dat het voor racers ook al gebruikt werd.
Lijkt me leuk om een keer te testen om te kijken wat het verschil is.
Rep Sinn Fein schreef:@wasbeer.
Ik heb mij laten uitmeten (met retül systeem) en zit, met 175 cranck, op 82,8 cm vanaf hart-bb.
Dit zit ideaal, en zit dus niet te wippen of te laag.
Indien de zitbuis 551 mm lang is, zit dit ik dus op ... 27,7 boven de buis; ik heb dus ergens een fout gemaakt bij mijn vorig bericht :oops: :oops:

.
Dat maakt niet uit, ik dacht alleen als je straks obv een verkeerde berekening maar geen verkeerd frame koopt. ;)

In jouw geval denk ik toch de XL.
Ik had zelf een cube litening 58cm. Om een lang verhaal "waarom" korter te maken (als je het hele verhaal wilt weten wil ik dat wel opschijven)
Nu heb ik een 60cm en dat zit met een konische balhoofdplaat en 5mm spacer exact hetzelfde als de 58.

Echter door het minder aantal spacers en de iets kortere zadelbuis uit het frame is de fiets wat stijver, beter in balans. De 1cm meer wielbasis merkte ik vrij weinig van.
Ik vond de 60cm prettiger rijden.

Als jouw wielbasis 1cm lager word en je stuurpen 1 cm korter val dat redelijk tegenelkaar weg. Als er nogsteeds een stuurpen van 12cm overblijft zou ik de xl kiezen

Rep Sinn Fein
Forum-lid

Rep Sinn Fein 22 okt 2012 11:39

@litespeed
Verkort daarbij de wielbasis, maw betreft de opgegeven wielbasis deze met de 'minst agressieve' stand, en gaat daar 5 mm af indien je het in de reactievere stand zet ?

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 22 okt 2012 11:45

Ik weet het niet. Zou ik navragen bij Canyon. Let op: verandert niet enkel de wielbasis, maar ook de vorkeigenschappen. Dat laatste heeft wellicht nog wel meer invloed op rijgedrag.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 22 okt 2012 20:42

De lagers in de cups zitten niet in het midden daardoor krijg je een andere stand. Je kan de wielbasis dus verlengen en verkorten.

Er zijn natuurlijk diverse factoren die effect hebben op het stuurgedrag. De lengte van de stuurpen, setback, stuur, positie op het stuur. De vorkhoek is er daar een van en de wielbasis ook. Beide laatste veranderen dus.

z.osoloist
Forum-lid

z.osoloist 02 nov 2012 16:39

Ik heb net mijn nieuwe Ultimate Al 9.0 binnen. Echt een waanzinnige fiets waar ik erg gelukkig mee ben.
Het viel me echter op dat de voorvork buis van boven niet is afgedicht. Nu vraag ik mij af hoe het zit als je dan door de regen gaat fietsen hoe het met het afwateren gaat. Dit temeer omdat ik geen afwaterings gaatjes onder aan de voorvork kan ontwaren.......

Ik hoop puur uit interesse dat iemand antwoord heeft op deze vraag.
Ik ben in mijn sas, uitkijkend vanaf mijn balkon over de Gaasperplas!

materialist
Forum-lid

materialist 02 nov 2012 16:45

z.osoloist schreef:Ik heb net mijn nieuwe Ultimate Al 9.0 binnen. Echt een waanzinnige fiets waar ik erg gelukkig mee ben.
Het viel me echter op dat de voorvork buis van boven niet is afgedicht. Nu vraag ik mij af hoe het zit als je dan door de regen gaat fietsen hoe het met het afwateren gaat. Dit temeer omdat ik geen afwaterings gaatjes onder aan de voorvork kan ontwaren.......

Nou, hij loopt helemaal vol net als een duikboot en dan kan je over de bodem van het kanaal fietsen
Do kin der mar druk mei weze

Berrie50
Forum-lid

Berrie50 02 nov 2012 17:39

materialist schreef:
z.osoloist schreef:Ik heb net mijn nieuwe Ultimate Al 9.0 binnen. Echt een waanzinnige fiets waar ik erg gelukkig mee ben.

Nou, hij loopt helemaal vol net als een duikboot en dan kan je over de bodem van het kanaal fietsen
Zo he, da's een lolbroek.

materialist
Forum-lid

materialist 02 nov 2012 17:58

Is zo, hij is heel flauw, ik sta in de file en heb even niets te doen
Let niet op dat gat,
ik weet niet waar het water naar toe gaat, bracket? gooi er een scheut in dan weet je het
Ik zie trouwens dat je de mavic wielen verkoopt, heb ik ook gedaan, nu met eurus wielen
De fiets loopt nog iets mooier met een 4000s 25mm achterband
veel plezier met je nieuwe fiets
Do kin der mar druk mei weze

Arno357
Forum-lid

Gebruikersavatar Arno357 02 nov 2012 18:45

Ik meen dat Canyon als accesoire ook een afdichtdopje aanbied, als het gat je stoort..

MVG arno

brian
Forum-lid

brian 02 nov 2012 18:59

Die vraag heb ik Canyon op BikeMotion ook gevraagd. Was me niet helemaal duidelijk waar het water naar toe ging. Kwam er eigenlijk op neer dat het meeste normaal gesproken gewoon weer opdroogt. Er waren geen negatieve effecten bekend op de lagers.
(2013) Engadin Radmarathon, Oetztaler Radmarathon, Charly Gaul
(Fiets) Cervelo R3

Plaats reactie