Canyon
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13670
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat leveren ze veelal bij downhill en AM fietsen. Ik wist niet dat het voor racers ook al gebruikt werd.litespeed schreef:Er is ook nog een inzetstuk in de vork waarmee je het gedrag van de fiets kan beinvloeden.
Lijkt me leuk om een keer te testen om te kijken wat het verschil is.
Dat maakt niet uit, ik dacht alleen als je straks obv een verkeerde berekening maar geen verkeerd frame koopt.Rep Sinn Fein schreef:@wasbeer.
Ik heb mij laten uitmeten (met retül systeem) en zit, met 175 cranck, op 82,8 cm vanaf hart-bb.
Dit zit ideaal, en zit dus niet te wippen of te laag.
Indien de zitbuis 551 mm lang is, zit dit ik dus op ... 27,7 boven de buis; ik heb dus ergens een fout gemaakt bij mijn vorig bericht
.
In jouw geval denk ik toch de XL.
Ik had zelf een cube litening 58cm. Om een lang verhaal "waarom" korter te maken (als je het hele verhaal wilt weten wil ik dat wel opschijven)
Nu heb ik een 60cm en dat zit met een konische balhoofdplaat en 5mm spacer exact hetzelfde als de 58.
Echter door het minder aantal spacers en de iets kortere zadelbuis uit het frame is de fiets wat stijver, beter in balans. De 1cm meer wielbasis merkte ik vrij weinig van.
Ik vond de 60cm prettiger rijden.
Als jouw wielbasis 1cm lager word en je stuurpen 1 cm korter val dat redelijk tegenelkaar weg. Als er nogsteeds een stuurpen van 12cm overblijft zou ik de xl kiezen
-
- Forum-lid
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 19 aug 2011 10:47
@litespeed
Verkort daarbij de wielbasis, maw betreft de opgegeven wielbasis deze met de 'minst agressieve' stand, en gaat daar 5 mm af indien je het in de reactievere stand zet ?
Verkort daarbij de wielbasis, maw betreft de opgegeven wielbasis deze met de 'minst agressieve' stand, en gaat daar 5 mm af indien je het in de reactievere stand zet ?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13670
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
De lagers in de cups zitten niet in het midden daardoor krijg je een andere stand. Je kan de wielbasis dus verlengen en verkorten.
Er zijn natuurlijk diverse factoren die effect hebben op het stuurgedrag. De lengte van de stuurpen, setback, stuur, positie op het stuur. De vorkhoek is er daar een van en de wielbasis ook. Beide laatste veranderen dus.
Er zijn natuurlijk diverse factoren die effect hebben op het stuurgedrag. De lengte van de stuurpen, setback, stuur, positie op het stuur. De vorkhoek is er daar een van en de wielbasis ook. Beide laatste veranderen dus.
-
- Forum-lid
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 03 apr 2009 23:36
Ik heb net mijn nieuwe Ultimate Al 9.0 binnen. Echt een waanzinnige fiets waar ik erg gelukkig mee ben.
Het viel me echter op dat de voorvork buis van boven niet is afgedicht. Nu vraag ik mij af hoe het zit als je dan door de regen gaat fietsen hoe het met het afwateren gaat. Dit temeer omdat ik geen afwaterings gaatjes onder aan de voorvork kan ontwaren.......
Ik hoop puur uit interesse dat iemand antwoord heeft op deze vraag.
Het viel me echter op dat de voorvork buis van boven niet is afgedicht. Nu vraag ik mij af hoe het zit als je dan door de regen gaat fietsen hoe het met het afwateren gaat. Dit temeer omdat ik geen afwaterings gaatjes onder aan de voorvork kan ontwaren.......
Ik hoop puur uit interesse dat iemand antwoord heeft op deze vraag.
Ik ben in mijn sas, uitkijkend vanaf mijn balkon over de Gaasperplas!
-
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
Nou, hij loopt helemaal vol net als een duikboot en dan kan je over de bodem van het kanaal fietsenz.osoloist schreef:Ik heb net mijn nieuwe Ultimate Al 9.0 binnen. Echt een waanzinnige fiets waar ik erg gelukkig mee ben.
Het viel me echter op dat de voorvork buis van boven niet is afgedicht. Nu vraag ik mij af hoe het zit als je dan door de regen gaat fietsen hoe het met het afwateren gaat. Dit temeer omdat ik geen afwaterings gaatjes onder aan de voorvork kan ontwaren.......
Ik hoop puur uit interesse dat iemand antwoord heeft op deze vraag.
Do kin der mar druk mei weze
Zo he, da's een lolbroek.materialist schreef:Nou, hij loopt helemaal vol net als een duikboot en dan kan je over de bodem van het kanaal fietsenz.osoloist schreef:Ik heb net mijn nieuwe Ultimate Al 9.0 binnen. Echt een waanzinnige fiets waar ik erg gelukkig mee ben.
Het viel me echter op dat de voorvork buis van boven niet is afgedicht. Nu vraag ik mij af hoe het zit als je dan door de regen gaat fietsen hoe het met het afwateren gaat. Dit temeer omdat ik geen afwaterings gaatjes onder aan de voorvork kan ontwaren.......
Ik hoop puur uit interesse dat iemand antwoord heeft op deze vraag.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
Is zo, hij is heel flauw, ik sta in de file en heb even niets te doen
Let niet op dat gat,
ik weet niet waar het water naar toe gaat, bracket? gooi er een scheut in dan weet je het
Ik zie trouwens dat je de mavic wielen verkoopt, heb ik ook gedaan, nu met eurus wielen
De fiets loopt nog iets mooier met een 4000s 25mm achterband
veel plezier met je nieuwe fiets
Let niet op dat gat,
ik weet niet waar het water naar toe gaat, bracket? gooi er een scheut in dan weet je het
Ik zie trouwens dat je de mavic wielen verkoopt, heb ik ook gedaan, nu met eurus wielen
De fiets loopt nog iets mooier met een 4000s 25mm achterband
veel plezier met je nieuwe fiets
Do kin der mar druk mei weze
z.osoloist schreef:Ik heb net mijn nieuwe Ultimate Al 9.0 binnen. Echt een waanzinnige fiets waar ik erg gelukkig mee ben.
Het viel me echter op dat de voorvork buis van boven niet is afgedicht. Nu vraag ik mij af hoe het zit als je dan door de regen gaat fietsen hoe het met het afwateren gaat. Dit temeer omdat ik geen afwaterings gaatjes onder aan de voorvork kan ontwaren.......
Ik hoop puur uit interesse dat iemand antwoord heeft op deze vraag.
Die vraag heb ik Canyon op BikeMotion ook gevraagd. Was me niet helemaal duidelijk waar het water naar toe ging. Kwam er eigenlijk op neer dat het meeste normaal gesproken gewoon weer opdroogt. Er waren geen negatieve effecten bekend op de lagers.
(2013) Engadin Radmarathon, Oetztaler Radmarathon, Charly Gaul
(Fiets) Cervelo R3
(Fiets) Cervelo R3