Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 18 okt 2013 17:57

jackbrown schreef:Een mogelijkheid om het gevaar van de te hoog bevestigde stuurpen op te vangen is een stuurpen aan te schaffen met een grote "rise", bijvoorbeeld +17 graden. Die kun je dan wat lager vastzetten op de vorkbuis terwijl hij, door de grotere helling, het mogelijk maakt dat jouw stuur niet (veel) lager komt te staan.
Is net een nieuwe fiets en wilde er nog niks aan veranderen zeg nu al....
Maar FM gaf aan dat er nog wel wat af zou kunnen wat betreft stuurpen (5cm?), maar vond dat wat teveel om direct te doen. Dan kwam hij bijna direct op het balhoofd laat maar zeggen.
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 18 okt 2013 18:05

velolove schreef:Dit kan best zo.
Los van de looks zou zo'n stuurpen afstelling op een alu of stalen vorkbuis prima kunnen. Maar op carbon schijnt dat echt gevaarlijk te zijn. Om die reden houden verschillende fabrikanten een maximale lengte aan dat een carbonnen vorkbuis mag uitsteken boven de balhoofdbuis. Anders kunnen die buizen onder bepaalde omstandigheden afbreken. Dat wil je natuurlijk niet hebben. Volgens mij ligt die grens ergens rond de 7 cm. Dat is iig de limiet geweest bij Canyon toen ik bij hen mijn fiets kocht in 2005.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 18 okt 2013 18:11

Soap schreef:
jackbrown schreef:Een mogelijkheid om het gevaar van de te hoog bevestigde stuurpen op te vangen is een stuurpen aan te schaffen met een grote "rise", bijvoorbeeld +17 graden. Die kun je dan wat lager vastzetten op de vorkbuis terwijl hij, door de grotere helling, het mogelijk maakt dat jouw stuur niet (veel) lager komt te staan.
Is net een nieuwe fiets en wilde er nog niks aan veranderen zeg nu al....
Maar FM gaf aan dat er nog wel wat af zou kunnen wat betreft stuurpen (5cm?), maar vond dat wat teveel om direct te doen. Dan kwam hij bijna direct op het balhoofd laat maar zeggen.
Mijn suggestie betrof een veiligheidsmaatregel (zie mij post vlak hierboven). Als je met deze opstelling gaat fietsen zit jij m.i. in een gevarenzone. Indien de stuurpen idd 5 cm kan zakken zit je goed. Niks mis met een stuurpen op het balhoofd toch? Volgens de stijlpolitie is dat juist de norm ;). Maar het moet natuurlijk ook de juiste zitpositie voor jou zijn.
Laatst gewijzigd door jackbrown op 18 okt 2013 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 18 okt 2013 18:14

jackbrown schreef:
Soap schreef:
jackbrown schreef:Een mogelijkheid om het gevaar van de te hoog bevestigde stuurpen op te vangen is een stuurpen aan te schaffen met een grote "rise", bijvoorbeeld +17 graden. Die kun je dan wat lager vastzetten op de vorkbuis terwijl hij, door de grotere helling, het mogelijk maakt dat jouw stuur niet (veel) lager komt te staan.
Is net een nieuwe fiets en wilde er nog niks aan veranderen zeg nu al....
Maar FM gaf aan dat er nog wel wat af zou kunnen wat betreft stuurpen (5cm?), maar vond dat wat teveel om direct te doen. Dan kwam hij bijna direct op het balhoofd laat maar zeggen.
Mijn suggestie betrof een veiligheidsmaatregel (zie mij post vlak hierboven). Als je met deze opstelling gaat fietsen zit jij m.i. in een gevarenzone. Indien de stuurpen idd 5 cm kan zakken zit je goed denk ik.
Jij zegt eigenlijk dat de FM mij op deze manier zelfs onveilig de weg op laat gaan?

Maar zal eens kijken of ik dat al zelf kan, onderste spacers (toch?) naar boven op de pen verplaatsen.....
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 18 okt 2013 18:27

Soap schreef:Jij zegt eigenlijk dat de FM mij op deze manier zelfs onveilig de weg op laat gaan?
Idd, zo op de foto's te zien denk ik van wel.
Soap schreef:Maar zal eens kijken of ik dat al zelf kan, onderste spacers (toch?) naar boven op de pen verplaatsen.....
Juist. Wat ook een beetje kan helpen is jouw stuurpen om te draaien waardoor hij meer naar boven wijst. Stel dat je een stuurpen hebt van +/- 6 graden en hij zit nu in de -6 graden positie, dan kun je hem in de +6 graden positie zetten zodat je niet gelijk veel dieper gaat zitten op jouw fiets. Het vangt de diepere zit van de lager bevestigde stuurpen enigzins op zonder dat je iets afdoet van de veiligheid daarvan.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

ridley orion
Forum-lid
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33

ridley orion 18 okt 2013 19:00

soap gewoon lekker gaan fietsen op die mooie fiets van je als je wat meer getraind bent kun je nog altijd zakken met je stuur
De zaak waar je gekocht hebt zal je hier dan zeker mee helpen

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 18 okt 2013 19:16

Ik zou eerder terug gaan met de fiets en iets anders uitzoeken. Dit frame is gewoon te groot en de geometrie past niet bij je.

Dit heeft naar mijn idee niets met een racefiets te maken. Je stuur staat namelijk net zo hoog als je zadel. Wellicht heb je aangegeven dat het je eerste fiets is en dat je comfortabel wil zitten. Echter had ik dan nooit voor een caad 10 gekozen/geadviseerd.

Geef anders even wat meer info. Wat heb je precies besproken met je fietsenmaker?

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 18 okt 2013 19:30

Je hebt er waarschijnlijk niks meer want het is mosterd na de maaltijd, maar als ik de huidige afstelling(en) bekijk en alle gerelateerde posten/reacties nog eens na lees snap ik echt niet waarom er toch voor een 56 gekozen is en niet voor een 54?
Je geeft ook aan dat je maar net bij de pedalen kunt...
Misschien is de fm wel wijzer dan wij allen :geek:
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 18 okt 2013 19:58

Ik heb duidelijk en met de race geometrie meting gekeken en gekozen bij de FM.
Vonden zij ook beste keuze en raden ze mij ook wel aan.

Wel mooi, een zegt lekker fietsen en ander terug met die bak.

Vind het wel heel lastig, snap dat keuze en beslissing de mijne is, maar lastig dus zonder ervaring en goede kennis van al die maten, termen en zaken die blijkbaar zo horen te zijn?
Zeker wat Jack aangeeft over veiligheid baart mij enigszins zorgen.....

Kan bij de FM langs gaan, maar die gaat toch nu niet zeggen "klopt, afstelling hebben wij niet goed gedaan en advies voor de CAAD10 was puur om te verkopen".
Dat weerlegde hij zelf al toen, joh wil dat jij plezier hebt en zit zoals je moet zitten.....

En 56 was omdat met 54 ik een te lange stuurpen kreeg of zo??
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 18 okt 2013 20:00

flores schreef:Je hebt er waarschijnlijk niks meer want het is mosterd na de maaltijd, maar als ik de huidige afstelling(en) bekijk en alle gerelateerde posten/reacties nog eens na lees snap ik echt niet waarom er toch voor een 56 gekozen is en niet voor een 54?
Je geeft ook aan dat je maar net bij de pedalen kunt...
Misschien is de fm wel wijzer dan wij allen :geek:
Mijn eerste indruk is, net als die van forumlid gaisdergerman, dat hij beter af zou zijn met een geheel andere frame dan de CAAD10. Zoals ik eerder aangaf zou hij meer hebben aan een frame met een comfort geometrie. Dit alleemaal puur afgaande op de huidige afstelling van zadel- en stuurhoogte en zonder rekening te houden met de overige maten.
Als hij nu al bijna 0 cm drop heeft op de CAAD10 in maat 56, dan is hij nog slechter af met een 54 omdat die een nog kortere balhoofdbuis heeft (14,0 cm ipv 15,5 cm). En nu steekt die voorkbuis m.i. echt gevaarlijk ver uit. Als hij toch voor een CAAD10 frame kiest, in welke maat dan ook, zal hij hier iets aan moeten doen vind ik.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 18 okt 2013 20:05

ik denk dat het stuur zo hoog staat omdat soap er anders niet bij kan
in elk geval is de maat niet goed
volgens mij zit je tussen 52 en 54
Laatst gewijzigd door materialist op 18 okt 2013 20:09, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 18 okt 2013 20:05

Soap schreef:Ik heb duidelijk en met de race geometrie meting gekeken en gekozen bij de FM.
Vonden zij ook beste keuze en raden ze mij ook wel aan.

Wel mooi, een zegt lekker fietsen en ander terug met die bak.

Vind het wel heel lastig, snap dat keuze en beslissing de mijne is, maar lastig dus zonder ervaring en goede kennis van al die maten, termen en zaken die blijkbaar zo horen te zijn?
Zeker wat Jack aangeeft over veiligheid baart mij enigszins zorgen.....

Kan bij de FM langs gaan, maar die gaat toch nu niet zeggen "klopt, afstelling hebben wij niet goed gedaan en advies voor de CAAD10 was puur om te verkopen".
Dat weerlegde hij zelf al toen, joh wil dat jij plezier hebt en zit zoals je moet zitten.....

En 56 was omdat met 54 ik een te lange stuurpen kreeg of zo??
Ik kan het me voorstellen dat je nu een beetje baalt van alle zorgelijke reacties. Maar volgens mij is een aantal daarvan al enigzins geuit voordat je je fiets had aangeschaft. Ik zou zeggen wacht nu even af wat andere experts hier op het forum jou nu meer aan advies en suggestie kunnen geven en maak dan een keuze over of, en zo ja, wat je wilt doen.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

Plaats reactie