Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Politiek

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 23 jan 2024 22:12

Enzzo schreef: 23 jan 2024 21:47 Projecteer je nu niet het Angelsaksische model op onze lagelandencultuur? Het Rijnlandse model om het binnen jouw begrippenkader te houden ? Het Angelsaksische model met hun laissez-fairekapitalisme krijgt inderdaad steeds meer voeten in de aarde in onze contreien, en straks na de verkiezingen in België wellicht nog meer als de rechts extremistische partij Vlaams Belang zijn vermoedelijke verkiezingswinst gaat halen. Maar geschiedkundig en cultureel antropologisch zitten we hier toch echt (nu nog) iets meer aan de sociale kant van het spectrum. Gelukkig maar.
Hoewel ik vrees dat we afdwalen naar die Angelsaksische cultuur.
Je geeft zelf het antwoord:
"Het Angelsaksische model met hun laissez-fairekapitalisme krijgt inderdaad steeds meer voeten in de aarde in onze contreien"

Vlaams Belang zal na de verkiezingen evenveel te zeggen hebben als nu. Niks dus. Zelfs als ze 40% halen. Dat is niet mogelijk binnen de Belgische constructie. Zie grendelwetten en grondwettelijke betonnering, pariteiten, etc....
Laatst gewijzigd door lugosi op 23 jan 2024 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 23 jan 2024 22:22

Ernie C. schreef: 20 jan 2024 08:43 Dit heeft maar heel weinig te maken met de politiek te maken die dit laat gebeuren. Dit is een gevalletje van teveel leraren en medeleerlingen zonder ruggengraat.

Mij, of mijn kinderen hadden ze echt niet hoeven te proberen de sharia, of welke andere regels op te leggen.

En als je dan echt zo bang bent voor die sharia: dan moet je wel de ballen hebben om te stoppen met aardolie en gas te consumeren (Co2 uitstoten) want van dat geld wordt die sharia-indoctrinatie betaald.
Het is een bericht van enkele pagina's geleden, maar ik kom er graag nog even op terug omdat ik vind dat u de situatie onderschat en zelfs een beetje ridiculiseert.
Zoals ik eerder al zei is dit in het VK al decennia aan de gang, ik vernoemde het werk van Mevr. Zee daaromtrent.

Vandaag las ik toevallig volgend artikel in een Nederlandse krant. Het gaat echt wel verder dan wat ruggegraatloze leerlingen en leeraars in een richting duwen. Het geweld en de bedreigingen sluipen je leven binnen. Constant. Het is een vorm van terreur.

In het VK zijn Shariaraden overigens wettelijk erkend en hebben ook bepaalde bevoegdheden. Deze bevoegdheden kunnen impliceren dat beslissingen van deze raden ingaan tegen algemeen burgerlijk recht en betrokkenen kunnen geen beroep doen op burgerlijke rechtbanken om ongrieven hieromtrent te bestrijjden. Ze hebben vooral hun toepassing in huwelijk -en familierecht.

Het betreffende artikel over hoe islamisten te werk gaan in scholen:
https://www.volkskrant.nl/buitenland/en ... b0b32de34/

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 23 jan 2024 22:26

@Lugosi in reactie op het voorgaande bericht :
Ironisch genoeg zegt dat veel over “onze democratie”.
Een cordon sanitaire zoals na de vorige zwarte zondag vind ik geen juiste methodiek. Althans niet binnen een democratie!
Ik ben het totaal niet eens met de ideeën en de ideologie van Vlaams Belang, noch van de Nederlandse PVV maar ik ben wel groot voorstander van een oprechte en eerlijke democratie. En daarin heeft een cordon sanitaire, een polderachtige gedoogconstructie of een simpelweg negeren van wat de kiezer heeft uitgesproken geen plek.
Hoezeer ik het ook betreur dat deze draai naar extreem rechts een feit is (of in het geval van Vlaanderen: zich lijkt te gaan manifesteren)
In een veel breder historisch perspectief zie ik parallellen met wat er eerder gebeurde in Europa. De val van het Romeinse rijk, de aanloop naar de eerste wereldoorlog en godbetere: de aanloop naar de tweede wereldoorlog.
Ik maak me oprecht zorgen!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 24 jan 2024 22:15

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 25 jan 2024 05:24

Lang artikel.
Indien prognoses uitkomen verandert er ondanks 'ruk naar rechts' niets.
EPP, SD en Renew hebben nog altijd een meerderheid. Dus meer van 't zelfde.

Uiteindelijk ligt de macht vooral bij de Europese Comissie en niet in het Parlement (sic).
De Europese Commissie is de enige instelling die voorstellen omtrent wetgeving kan doen.
Het Parlement mag zich daarover dan uitspreken, maar de Raad van de EU is niet verplicht het resultaat daarvan te volgen. (hoe democratisch ontworpen toch allemaal).

De Raad van de EU dient niet te worden verward met de Raad van Europa (waar ook afgevaardigden van niet EU landen in zetelen), wat een mensenrechtenorganisatie is die vooral via Conventies en onderhandelingen tracht nationale wetgeving ondergeschikt te maken aan mensenrechtenwetgeving en deze uit het normale wetgevingswerk (normaal is dit de taak van een parlement) te lichten.

Om het makkelijk te maken is er ook nog de Europese Raad, dit is dan weer een trimestriële raad van leiders en staatshoofden van de EU-landen die de algemene beleidslijnen uitzetten.

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 26 jan 2024 12:16

Enzzo schreef: 23 jan 2024 22:26 In een veel breder historisch perspectief zie ik parallellen met wat er eerder gebeurde in Europa. De val van het Romeinse rijk, de aanloop naar de eerste wereldoorlog en godbetere: de aanloop naar de tweede wereldoorlog.
Ik maak me oprecht zorgen!
Ik zie het niet gebeuren dat hier geen tanks door de straat gaan rijden. Als Rusland haar tanks over Europa verdeeld staat er op iedere 1000 vierkante km 1! Dat gaat dus niet gebeuren.
Maar de conflicten kunnen wel zo in elkaar gaan overlopen dat we economisch volledig door onze knieën gaan.
Geen stroom, geen gas, geen internet, geen water met als gevolg plunderen, ziektes, wetteloosheid.

En dan maar hopen dat ieder van de rode knop blijft. Gelukkig woon ik dicht bij de Rotterdamse haven dus als dat gaat gebeuren is het ook gelijk klaar.

Ik ga echter geen vis zitten eten of er in iedere hap 6 graten zitten.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 26 jan 2024 12:57

Gastheerg schreef: 26 jan 2024 12:16 Ik zie het niet gebeuren dat hier geen tanks door de straat gaan rijden. Als Rusland haar tanks over Europa verdeeld staat er op iedere 1000 vierkante km 1! Dat gaat dus niet gebeuren.
Maar de conflicten kunnen wel zo in elkaar gaan overlopen dat we economisch volledig door onze knieën gaan.
Geen stroom, geen gas, geen internet, geen water met als gevolg plunderen, ziektes, wetteloosheid.

En dan maar hopen dat ieder van de rode knop blijft. Gelukkig woon ik dicht bij de Rotterdamse haven dus als dat gaat gebeuren is het ook gelijk klaar.

Ik ga echter geen vis zitten eten of er in iedere hap 6 graten zitten.
Ik zit er vrijwel hetzelfde in.
Maar dat het een grote puinhoop kan worden de komende jaren beangstigd mij wel. Waarom???? Niemand zit er op te wachten, ook 99% van de Russen niet. Afgelopen week heel veel gesproken met een dame uit Moskou*. Ze merken daar amper dat er iets loos is en komen ook niks tekort.
Laten we dan maar weer lekker terug gaan naar de tijden van de Koude Oorlog. Zoek het uit in het oosten en wij zoeken het hier dan maar gewoon zelf uit.

Ergens hoop ik gewoon op een stukje common sense aan beide kanten van het politieke hek, een oorlog kent geen winnaars.
(das wel een hele makkelijke Raad de plaat ;-) ).

*reizen naar de EU is veel makkelijker dan je denkt
Less is bore

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 26 jan 2024 13:11

daniel1975 schreef: 26 jan 2024 12:57
Laten we dan maar weer lekker terug gaan naar de tijden van de Koude Oorlog. Zoek het uit in het oosten en wij zoeken het hier dan maar gewoon zelf uit.
Mwoa, heb er zelf geen actieve herinnering aan (wegens te jong), maar heb toch wel begrepen dat toen wel langs de rand van een kernoorlog is gelopen... dat wil je toch ook niet.

Ben het overigens wel eens dat de bemoeienis van oost en west met elkaar beter afgelopen kan zijn. Jammer dat er niet als goede buur naast elkaar geleefd kan worden.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 26 jan 2024 13:58

kxlight schreef: 26 jan 2024 13:11
Mwoa, heb er zelf geen actieve herinnering aan (wegens te jong), maar heb toch wel begrepen dat toen wel langs de rand van een kernoorlog is gelopen... dat wil je toch ook niet.
1x, Cuba crisis in '62, maar denk dat we over 50jr zeggen dat dat nu ook het geval is geweest.
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 26 jan 2024 14:31

Het is heel lastig, ook de kenners zijn het er niet over eens.
Ik zie geen (grond) oorlog op ons grondgebied. Maar onze infra is gewoon heel kwetsbaar.

Het goede nieuws, china is gebaad bij een goede economie in europa, dus die willen geen verstoring.

Poetin lijkt natuurlijk een gek, maar dat is ie niet. Wellicht doet ie gek volgens onze normen.
Als ik echt gek was had ie op de knop gedrukt en dat gaat ie niet doen, want dan is ie alles kwijt.

We kunnen als navo Rusland makkelijk aan. Ik denk de Britten in hun eentje.
Niet dat dat leuk is, Probleem in europa zit bij Duitsland zowel qua leger als qua politiek.
Poutin laten vechten tegen oekraine put ze ook uit, hoe erg voor de mensen, maar dat helpt ons wel.

Ik doe wat werk bij belangrijke instellingen en ik verbaas me erover hoe makkelijk die over infra denken.
Alles centraal, al dan niet in de cloud, cheografisch amper gescheiden. En maar lekker lullen over innovatie.
De russen hebben 3 maanden bij MS binnen gezeten, goed verhaal! Voor mij is dat geen nieuws maar voor veel van mijn collega,s wel.

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 26 jan 2024 15:13

Dat is vooral een probleem nu. Ik denk dat knoppen drukken lang niet zo effectief is als gerichte cyberaanvallen op infrastructuur. Water, brandstof en energie voorzieningen platleggen is gewoon te doen. Daarmee raak je een land heel hard.

Maar mijn zorg zoals eerder geciteerd zit ‘m niet in de angst voor een nieuwe globale oorlog maar in de wijze waarop burgers uitelkaar worden gepolariseerd en waarop specifiek groepen op basis van geloof, cultuur of denkpiste worden gedemoniseerd.

Ps: wie is MS? Ministerie van sociale zaken? (Wat een ironische contradictio in terminis is in het huidige kabinet)

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 26 jan 2024 15:17

Dat gezegd hebbende: alles valt of staat natuurlijk met de Amerikaanse verkiezingen in November….

Gesloten