Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

materialist
Forum-lid

materialist 18 okt 2013 21:17

Dat is binnen de spreiding, maar kijk naar de foto bovenkant stuur en zadel ziijn bijna even hoog.
Je eigen fiets heeft een forse drop (je ziet er goed uit)

Het is een gedaande zaak, soap moet nu gewoon gaan fietsen en gaande weg de spacers verwijderen wanneer hij niet meer bij het stuur kan: kortere pen

flores
Forum-lid

Gebruikersavatar flores 18 okt 2013 21:33

jackbrown schreef: Als hij nu al bijna 0 cm drop heeft op de CAAD10 in maat 56, dan is hij nog slechter af met een 54 omdat die een nog kortere balhoofdbuis heeft (14,0 cm ipv 15,5 cm). En nu steekt die voorkbuis m.i. echt gevaarlijk ver uit. Als hij toch voor een CAAD10 frame kiest, in welke maat dan ook, zal hij hier iets aan moeten doen vind ik.
Snap de redenering niet helemaal maar wil wel bijleren ;)
Maat 54 geeft een kortere zitbuis van 2 cm.(voordeel want hij heeft korte "pootjes")
Verschil in balhoofdbuis is 1,5 cm.
Winst van 0,5cm in het voordeel van een 54. (scheelt al 1 spacer)
Daarbij heeft een 54 ook nog een kortere bovenbuis.
Dus mijn gedachte: met zijn "langer" bovenlijf kan hij die verhouding aan met een grotere drop.

Al met al @soap, je zult wel moe worden van ons maar zoals ook al eerder opgemerkt. Kun je waarschijnlijk tzt de spacers verwijderen naarmate je gewend raakt en veel plezier beleven bij het fietsen an sich.

Maar toch blijf ik eigenwijs een 54 beter vinden 8-)
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

jackbrown
Forum-lid

Gebruikersavatar jackbrown 18 okt 2013 21:58

flores schreef:
jackbrown schreef: Als hij nu al bijna 0 cm drop heeft op de CAAD10 in maat 56, dan is hij nog slechter af met een 54 omdat die een nog kortere balhoofdbuis heeft (14,0 cm ipv 15,5 cm). En nu steekt die voorkbuis m.i. echt gevaarlijk ver uit. Als hij toch voor een CAAD10 frame kiest, in welke maat dan ook, zal hij hier iets aan moeten doen vind ik.
Snap de redenering niet helemaal maar wil wel bijleren ;)
Maat 54 geeft een kortere zitbuis van 2 cm.(voordeel want hij heeft korte "pootjes")
Verschil in balhoofdbuis is 1,5 cm.
Winst van 0,5cm in het voordeel van een 54. (scheelt al 1 spacer)
Daarbij heeft een 54 ook nog een kortere bovenbuis.
Dus mijn gedachte: met zijn "langer" bovenlijf kan hij die verhouding aan met een grotere drop.

Al met al @soap, je zult wel moe worden van ons maar zoals ook al eerder opgemerkt. Kun je waarschijnlijk tzt de spacers verwijderen naarmate je gewend raakt en veel plezier beleven bij het fietsen an sich.

Maar toch blijf ik eigenwijs een 54 beter vinden 8-)
De volledige tekst van mijn post was:
jackbrown schreef:Mijn eerste indruk is, net als die van forumlid gaisdergerman, dat hij beter af zou zijn met een geheel andere frame dan de CAAD10. Zoals ik eerder aangaf zou hij meer hebben aan een frame met een comfort geometrie. Dit alleemaal puur afgaande op de huidige afstelling van zadel- en stuurhoogte en zonder rekening te houden met de overige maten.
Als hij nu al bijna 0 cm drop heeft op de CAAD10 in maat 56, dan is hij nog slechter af met een 54 omdat die een nog kortere balhoofdbuis heeft (14,0 cm ipv 15,5 cm). En nu steekt die voorkbuis m.i. echt gevaarlijk ver uit. Als hij toch voor een CAAD10 frame kiest, in welke maat dan ook, zal hij hier iets aan moeten doen vind ik.
Daarmee gaf ik aan dat als hij deze afstelling van zadel- en stuurhoogte wilt aanhouden EN afgezien van de lengte van de bovenbuis, stuurpen e.d., hij nog minder heeft aan een 54 simpelweg omdat hij dan een nog grotere spacertoren nodig zal hebben dan wat hij nu heeft. En wat hij nu heeft baart mij al zorgen. Daarom stelde ik dat hij onder deze aannames m.i. beter af zou zijn geweest met een comfort racefiets a la Synapse.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

Soap
Forum-lid

Gebruikersavatar Soap 18 okt 2013 23:20

Mannen, ben het zeker niet zat, integendeel!
Maar zat even met de kleinde bij de huisartsen post, helaas oorontsteking.....:(

Hoop inzichten en hoop mogelijk oplossingen, daar ben ik allang blij mee.
- Spacers eronder uit, gelijk of geleidelijk, maar dat moet zelf wel lukken en als dat bevalt voor de looks wel afzagen. Eventueel vervangen van stuurpen als ik er niet bij kom.
- Ander frame (Synapse like dus) maar dat betekent dus terug naar de FM en zien waar toe zij mee willen denken/gaan? Is 1 keer op gefietst, wat doet een gemiddelde FM daarmee? Zouden ze openstaan voor een switch? Zeker m.b.t. die veiligheid vind ik wel iets wat een FM zeker niet zou mogen aanraden dan.

Maar blijft hetgeen wat ik vervelend vind, wil er niet bij rijden als een of andere half bakken fietser....Heb je een schitterende fiets, wat dat vind ik de CAAD10, maar is hij wat "mank" idee. Elk ander merk heeft wat mij betreft ook ontzettend mooie fietsen....Baal toch dat ik een foto plaatst en een lading posts met (terecht) kritische opmerkingen.

Ga er maar een nachtje over slapen (mits de kleine daar aan meewerkt) en morgen gewoon nog rondje fietsen en dan eens beslissen wat mij het beste lijkt n.a.v. jullie feedback. Ik kom vast nog terug op wat vragen/opmerkingen ;-)
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

Soap
Forum-lid

Gebruikersavatar Soap 18 okt 2013 23:26

53x11 schreef:huh, 79 cm bij 1m179 dacht ik? Ikzelf heb al korte pootjes, maar met 81 cm (en 1m78) toch al langer dan die van soap
Klopt trouwens inderdaad deze maten.

En ik zie er trouwens niet tegen op om nog platter/racier op de fiets te komen zitten.
Ja zal wennen zijn, nee begin zal wel wat tegen vallen, maar dat komt wel goed.
Afbeelding
Pinnacle Arkose 2 (2015)

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 okt 2013 10:11

My $0.02:

In deze maat mag wat mij betreft nooit een fiets op zo'n manier afgesteld de winkel uit rollen. Als op een 48 cm frame het stuur praktisch even hoog staat als het zadel dan is het nu eenmaal soms niet anders. Maar voor iemand die rond de 1m80 is moet het toch echt wel op een betere manier kunnen.

Dat je er één keer op gefietst hebt veranderd de zaak niet, ze hebben je gewoon zeer slecht geadviseerd. Alleen voordat ik ga zeggen dat de fiets echt de verkeerde maat is ben ik wel benieuwd van een foto van de fiets vanaf de zijkant met jouw erop. Bij voorkeur met je handen op de shifters en een 3e persoon die je fiets vast houdt zodat je een beetje ontspannen en rechtop er op zit.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Soap
Forum-lid

Gebruikersavatar Soap 19 okt 2013 12:37

Zal ik proberen te maken, eens zien wat het oordeel dan is. Vandaag alleen net de kleine, dus dat wordt lastig haha.

Ga ook de FM nog maar even contacten nav jullie feedback en mijn eerste gevoel na de eerste kilometers. Ik verwacht voor dat geld gewoon iets wat perfect klopt en de meeste hebben er hier gewoon een minder goed woord voor wat zijn geleverd hebben. Zij hadden het mij dan moet afraden als kenners en evt. anders aan moeten raden. Want dat beweerde ze juist, moeten niet verkopen....willen gewoon een tevreden klant op een passende fiets!
Afbeelding
Pinnacle Arkose 2 (2015)

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 19 okt 2013 14:15

Ik zag dat je mij een pb hebt gestuurd om mijn mening te weten (vóór de aankoop). Vanwege een vakantie en storing/verhuizing van het forum hier even niet geweest.

Als ik het zo zie heb je het juiste type frame en de juiste framemaat. Vanwege je verhoudingen heb je de lengte van het frame gewoon nodig. De caad10 is ook een van de fietsen met de meest gestrekte zit op de markt.

Ik denk dat de fietsenmaker standaard bij beginnende fietsers het maximale aantal spacers laat zitten en de vorkbuis niet afzaagt voordat je zeker weet dat je lekker zit. In jouw geval was het beter geweest om (in overleg met jou) een aantal spacers te verwijderen.
De verwijten dat de fietsenmaker een halsmisdaad heeft gepleegd zijn ook erg overdreven. Je kunt hem hoogstens verwijten dat hij niet flexibel in zijn denken is geweest.

Ik zou zelf even experimenteren met de stuurhoogte (wel weten wat je doet, het is niet moeilijk maar als je het verkeerd doet sloop je je balhoofdstel of erger) en daarna de vork door de fietsenmaker laten inkorten. Je kunt ook met de fiets terug naar de fietsenmaker en hem het stuur lager laten zetten, even een proefrit maken en dan pas zagen.

Als je gewoon normaal gezond bent moet je het prima met 1 spacer of zonder spacers afkunnen. Dan zit je echt niet dubbelgevouwen op je fiets en hier ben je ook zo aan gewend.
Campagnolo Ultra Dork

jackbrown
Forum-lid

Gebruikersavatar jackbrown 19 okt 2013 15:21

We maken het Soap niet makkelijk, ook de kenners verschillen strek van mening over de geometrie/maat/afstelling. Ik blijf wel benieuwd naar de hoogte van z'n spacertoren en of dat dan wel de maximaal aanvaardbare is.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

Soap
Forum-lid

Gebruikersavatar Soap 19 okt 2013 16:46

Hierbij
Afbeelding
Afbeelding
Pinnacle Arkose 2 (2015)

KNJ
Forum-lid

KNJ 19 okt 2013 16:53

De maat lijkt me in elk geval goed. Kleiner geeft zoals al aangehaald een nog hogere spacertoren.

Het gaat erom of de geometrie van het frame goed voor je is of niet: als je een goede zit vind door aantal spacers Weg te doen en/of spelen met lengte van de stuurpen, krijg je een normale veilige afstelling en ga je veel plezier aan je caad beleven.

Is dit niet het geval, heb je spijtig genoeg het verkeerde frame en zou bijv een synapse beter zijn.

Ik denk echter wel dat je het redt met de caad door stuur wat lager te zetten!!
Cannondale supersix hi-mod dura ace
Cannondale caad10 sram red

KNJ
Forum-lid

KNJ 19 okt 2013 17:18

Soap schreef:Hierbij
Afbeelding
5,5 cm is idd wat aan de hoge kant. Je kan echter perfect experimenteren door met kleine stapjes lager te gaan door telkens 1 kleine spacer van een halve cm weg te nemen.

Ideaal lijkt me als je de drie kleine spacers achterwege kan laten wat dus maakt dat je 1,5 cm lager zit. Je kan ook al 1 spacer uitwinnen door een stuurpen met een hogere "stack height" te nemen. Als je bijvoorbeeld ritchey stuurpen steekt, deze heeft een hoogte van 42 mm, deze van je huidige zo'n 38 mm, dus spaar je hiermee al 1 kleine spacer
Cannondale supersix hi-mod dura ace
Cannondale caad10 sram red

Plaats reactie