Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6544
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 15 okt 2022 09:57

Dit komt van WW forum : schijnt toch verschil in te zitten.

Note with the Pirelli P Zero TLR SLs: despite the tread appearing symmetrical/non-directional, and these tires are infact VERY directional. I had just swapped to a new set of wheels and was surprised with how sluggish they felt. Sure enough the rear tire was on backwards. After flipping around (and tubeless sealant everywhere) felt markedly better, just like the last set of wheels. Definitely check that tiny triangle arrow to be sure!
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14089
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 okt 2022 11:58

Het profiel bepaald niet altijd de looprichting.
Het karkas van de band wel, als dit dus anders is opgesteld.

Je zit op sommige banden twee pijlen/geen pijlen of 1 pijl.

Banden met een V achtig profiel kan je achter andersom monteren voor meer tractie (MTB en Gravel)
Maar dan moet de band er wel geschilt voor zijn.

Of je het als op WW staat enorm merkt is de vraag, maar het kan zeker.
Als ik dat zou merken zou ik het intressant vinden ze voor en achter andersom te monteren.
Om te kijken of je daar verschil in merkt

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6280
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 15 okt 2022 12:12

Volgens Schwalbe is het voor racebanden voor de weg alleen maar voor de 'looks':

Why are so many treads direction dependant?
In the case of a road tire the rolling direction is mainly important for aesthetic considerations. Tires marked with arrows simply look more dynamic..

Off road, the rolling direction is far more important, as the tread ensures optimumconnection between the tire and the ground. The rear wheel transmits the driving force and the front wheel transmits the braking and steering forces. Driving and braking forces operate in different directions. That is why certain tires are fitted in opposite rotating directions when used as front and rear tires.

There are also treads without a specified rotating direction.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

jbams
Forum-lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 16 okt 2022 07:01

Okay, ik ben om. Ga mijn gravelbanden tubeless maken. Zowel velg ls band zijn tubeless ready.

Klopt het dat ik dan alleen een tubeless ventiel en sealent nodig heb? Welke kan ik hiervoor het beste gebruiken? (Liefst bioafbreekbaar, wil geen zooi in de natuur sprayen).

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28164
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 okt 2022 07:26

Ja dat klopt.

Over welke sealant milieuvriendelijk is en welke niet:

https://www.bikeradar.com/features/tube ... al-impact/

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2456
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 16 okt 2022 08:10

Je hebt ook tubeless velg (plak) lint nodig tenzij die er per ongeluk al op zit.

jbams
Forum-lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 16 okt 2022 08:19

havana schreef: 16 okt 2022 07:26 Ja dat klopt.

Over welke sealant milieuvriendelijk is en welke niet:

https://www.bikeradar.com/features/tube ... al-impact/
Thanks!

En: als mijn wiel tubeless ready is, dan zit die tubeless tape er al in toch?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40963
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 okt 2022 08:20

havana schreef: 16 okt 2022 07:26 Ja dat klopt.

Over welke sealant milieuvriendelijk is en welke niet:

https://www.bikeradar.com/features/tube ... al-impact/
Staan veel nietszeggende reacties in…
Less is bore

jbams
Forum-lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 16 okt 2022 08:43

Dit is de velg
Bijlagen
20221016_083954.jpg

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2456
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 16 okt 2022 10:57

jbams schreef: 16 okt 2022 08:19En: als mijn wiel tubeless ready is, dan zit die tubeless tape er al in toch?
Nope, dat zegt alleen iets over de vorm van de velg etc. Maar als ik je foto zie lijkt het wel tubeless plaklint, check even voorzichtig of het inderdaaad plakt en het niet zo'n losliggend HP lint is.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6544
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 16 okt 2022 20:31

Vandaag even een setje Pirelli PZero 26mm op alu velgen gelegd om even te rekken voordat de wielen van Philippos klaar zijn. Ze zijn redelijk moeilijk te monteren in vergelijking met Schwalbe - Veloflex - Continental. Ik had echt wel even een bandenwipper nodig om ze op de velg te krijgen. OP de 19mm interne velg komen ze precies uit op 26,02mm wat erg netjes is. Het oppompen ging dan weer verrassend makkelijk - en het "ploppen " niet te horen maar zo op 6 bar kunnen krijgen. Hopen dat als ze een tijd op druk staan een 2e montage beter gaat.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14089
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 17 okt 2022 16:22

Oke, bij mij gaan de pirelli,s prima om de velg, maar er heel lastig af.
Wel de 28mm versie, kan net ff anders zijn natuurlijk.

Ben benieuwd hoe je ze vind in verglijk met je veloflex. Ik vind het persoonlijk de beste band van het moment, maar hij is niet soepel.
Waarschijnlijk kan je ze een halve bar minder rijden dan de veloflex.

Plaats reactie