Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Titanium fietsen

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 02 mar 2016 17:47

En wat was de oorzaak van het ongeluk?
What makes the boat go faster?

Avado
Forum-lid

Avado 02 mar 2016 19:05

Persoonlijk vind ik de oorzaak niet zo belangrijk. Ik heb jaren titanium gelast bij het inmiddels ter ziele zijnde Fokker dus ik weet waar ik het over heb en dit ziet er uit als knoeiwerk. De las is, mits goed gelast, sterker als de buis. Ik zou echt een nieuw frame eisen in dit geval.
M.vr.gr. André

Vieux chnoque
Forum-lid

Gebruikersavatar Vieux chnoque 02 mar 2016 19:09

Ja hoe ging dat JRA ( = just riding along) en toen pats?

Aangepast, je moet het verhaal in 2 posts lezen, er was dus een botsing. Dit afscheuren ziet er vreemd uit, ik zou verbogen buizen verwachten. Dat heb ik jaren geleden met een gelugd stalen frame gehad bij een botsing. Dat ging wel harder dan 25 per uur, want zo langzaam rijd ik nooit :D
Laatst gewijzigd door Vieux chnoque op 02 mar 2016 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 02 mar 2016 19:17

bokkie schreef:.............. En het was niet eens een echt zwaar ongelukje. Het goed lassen van titanium is schijnbaar moeilijk, met dito problemen.
.............
In elk topic waar het woordje "titanium" in voorkomt even Van Nicholas afbreken. :mrgreen:
I know myself like no one else
Nothing to defend

Wiliertoerist
Forum-lid

Gebruikersavatar Wiliertoerist 02 mar 2016 20:45

Daar lijkt het wel op.
Misschien beter om een geschil, indien er een is, direct met VN op te lossen....

ridley orion
Forum-lid

ridley orion 02 mar 2016 22:02

Dit is echt van de zotte rijdt ergens tegen aan en wil dit dan claimen bij fabrikant
Dit kun je met je auto toch ook niet waarom met een fiets wel
Begrijp dit figuur echt niet hoe onredelijk kun je zijn

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 02 mar 2016 22:05

Nou zelfs bij een flinke valpartij vind ik dat een frame niet volledig in twee delen zou moeten breken. Dan is je gemiddelde carbon frame namelijk veel veiliger. Maar om hier nu te gaan posten dat het allemaal rommel is? Daar kunnen we niet veel mee. Je bent dan ook werkelijk de eerste die ik met een dergelijke schade aan een titanium frame op het forum voorbij heb zien komen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

roos69
Forum-lid

Gebruikersavatar roos69 03 mar 2016 09:38

Ook carbon frames kunnen doormidden breken hoor. Ligt er maar net aan wat er gebeurd. Bij een stevige botsing of valpartij kan dat met elk type frame gebeuren.

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 03 mar 2016 11:11

Los van waar je iets wel of niet moet posten en of je na een ongeluk wel of niet iets moet claimen, is dit vanuit het oogpunt van Titanium lassen echt een hele dikke onvoldoende. Wat er ook gebeurt een product (noem express geen frame, omdat ik dit vanuit het lassen van Titanium bekijk) mag nooit net naast de las breken. Dit is gewoon slecht gelast.
Nogmaals of het frame wel of niet de impact had moeten overleven is een heel andere discussie, maar een dergelijke scheur net naast de las is gewoon een dikke onvoldoende voor de lasser.
Ach, ik zeg ook maar wat

roos69
Forum-lid

Gebruikersavatar roos69 03 mar 2016 11:49

Eens. Ik weet niet of na de overname (accell) het laswerk er op vooruit is gegaan, maar 'vroeger' was het niet echt netjes. Als je niet netjes last kan het risico op een breuk net naast de las een stukje groter zijn dan anders.

bokkie
Forum-lid

bokkie 07 mar 2016 21:24

Het maakt schijnbaar nogal wat reacties los...

Wat ik vooral duidelijk probeer te maken is dat bij titanium de indruk wordt gewekt dat het onverwoestbaar is. Of zoals Van Nicholas op hun site stelt: 'No wonder our frames last a lifetime'. Persoonlijk vond ik het een enorme teleurstelling dat mijn frame zo makkelijk kon afscheuren/breken.

Ik lees dat een aantal mensen op dit forum denken dat het frame niet goed gelast is. En dat hoor ik in mijn omgeving ook. Als leek vind ik het in ieder geval merkwaardig dat een frame zo kan 'afscheuren'.

En voor de mensen die roepen dat ik iets claim: het is gewoon mijn ervaring waar iedereen mee mag doen wat hij of zij wil, verder niets... :winkthumb:

baron062
Forum-lid

baron062 07 mar 2016 21:32

bokkie schreef:Het maakt schijnbaar nogal wat reacties los...

Wat ik vooral duidelijk probeer te maken is dat bij titanium de indruk wordt gewekt dat het onverwoestbaar is. Of zoals Van Nicholas op hun site stelt: 'No wonder our frames last a lifetime'. Persoonlijk vond ik het een enorme teleurstelling dat mijn frame zo makkelijk kon afscheuren/breken.

Ik lees dat een aantal mensen op dit forum denken dat het frame niet goed gelast is. En dat hoor ik in mijn omgeving ook. Als leek vind ik het in ieder geval merkwaardig dat een frame zo kan 'afscheuren'.

En voor de mensen die roepen dat ik iets claim: het is gewoon mijn ervaring waar iedereen mee mag doen wat hij of zij wil, verder niets... :winkthumb:
Je zou je ervaring kunnen verhelderen door de details van het ongeluk te delen. Zonder die details is je mening over het merk niets waard en lijk je gewoon een kinderachtige, slechte verliezer.

Overigens heb ik dit soort schades ook wel bij hoogwaardige alu frames gezien, zal dus geen expliciete VanNicholas kwaal zijn.

Plaats reactie