Hoe oud mag lijm eigenlijk zijn, dus wanneer moet je het vervangen?meerbiker schreef:@haaldoor dat gevoel had ik ook met me eerste training met toen nog de oude tubes die er op zaten, echt geweldig! kon alleen niet voluit omdat de lijm al oud was.
Tubes for Dummies
Do not CROSS the road!
@csteenbe bedankt! dan ga ik vandaag beginnen, moet helemaal lukken zo. zondag met een wedstrijd vloog er en tube af bij iemand dus vandaar dat ik het zeker wil weten.
@zorba ik zou het niet precies weten, maar deze hadden 3 jaar stil gestaan en de lijm was wat hard en raar geworden dus ik vertrouwde het niet meer. alleen even rustig er op getraind. Ik denk dat als je de tube overal nog goed vast zit als hij leeg is, de lijm wel lang kan blijven zitten. maar ik ben nog maar een'dummie' dus zeker weet ik het niet.
@zorba ik zou het niet precies weten, maar deze hadden 3 jaar stil gestaan en de lijm was wat hard en raar geworden dus ik vertrouwde het niet meer. alleen even rustig er op getraind. Ik denk dat als je de tube overal nog goed vast zit als hij leeg is, de lijm wel lang kan blijven zitten. maar ik ben nog maar een'dummie' dus zeker weet ik het niet.
Ik zou eerst zorgvuldig met een licht opgepompte tube, 1 bar, proberen de zijkanten met een beetje kracht van de velg te duwen lukt dat niet dan vertrouw ik het wel. Lukt het in enige mate wel dan tube verwijderen al de lijm eraf en de hele procedure volgen zoals al meerdere malen beschreven in dit topic.zorba schreef:Hoe oud mag lijm eigenlijk zijn, dus wanneer moet je het vervangen?
Na drie jaar zou ik wel vervangen, zijn wel goede tubes die 3 seizoenen meegaan
YFood !!!
Na het voorlijmen (2x of 3x) doe ik altijd:meerbiker schreef:velg dun laagje lijm, 24 uur drogen.
nu nog een laag, en ook de tube lijmen, 24 uur drogen.
daarna velg lijmen, half uurtje wachten en dan de tube er op leggen.
dan op druk zetten en volgende dag kijken of hij overal goed vast zit.
ben ik nog wat vergeten? zo zou hij toch vast moeten blijven zitten in wedstijden?
ik hoor graag jullie mening
-tube 1 bar oppomen
- velg en tube insmeren met zeepsop
- tube erom leggen, door de zeepsop kan je hem nog goed recht leggen
- 9 of 10 bar oppompen en nacht laten staan
Volgende ochtend zit je tube er prima om/op.
Als laatste starten en dan door niemand ingehaald worden is goed voor de moraal.
Ook ik ben om.
Ik ga deze week de overstap maken naar tubes maar nu de vraag:
Moet ik tubes kopen met een afschroefbaar ventiel of een niet afschroefbaar ventiel?
Zit in eerste instantie te denken aan de Continental Sprinter tube of de Giro.
Wil even kijken of het me goed bevalt alvorens ik investeer in dure tubes.
Ik ga deze week de overstap maken naar tubes maar nu de vraag:
Moet ik tubes kopen met een afschroefbaar ventiel of een niet afschroefbaar ventiel?
Zit in eerste instantie te denken aan de Continental Sprinter tube of de Giro.
Wil even kijken of het me goed bevalt alvorens ik investeer in dure tubes.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3988
- Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38
Beetje late reactie maar ik heb inmiddels wel ervaring met het broertje, namelijk de Veloflex Roubaix. Ik ben er erg enthousiast over. Uitstekend comfort en grip. Ze bollen echt heerlijk. Heb ze tot twee keer toe getest op de Noord Franse kasseien dus dat is ook een serieuze test.
Vraagje aan de tubular experts. De Veloflex bandjes op mijn 2de hands Fulcrum wielen zaten wat los aan de zijkanten. Lijm was ook al behoorlijk droog en op wat ik lees en hoorde heb ik besloten deze te verwijderen. Bedoeling is de banden opnieuw op de velgen te lijmen. Loopvlak is nog erg goed(nauwelijks slijtage) alleen twijfel ik over de aanhechting van de base tape op het rubber van de tube? Zijn deze tubes nog te gebruiken? Zo ja opnieuw base tape lijmen? Of gewoon velg en band schoonmaken en opnieuw lijmen.
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Ik zou ze vervangen!
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Mijn tube achteraan gaat op 1 plaats lichtjes omhoog, ik heb er nog niet mee gereden dus geen idee of ik het ga voelen. Maar is er een oplossing voor??
Ik had mijn tubes eerst al eens zonder lijm op de velgen gelegd om ze wat te rekken en toen zat die bobbel er ook al in, dus simpelweg de tube zelf??
Tis niet dat de tube immens op en neer maar tzou wel mooi zijn moest het mooi egaal zijn. Tijdens het lijmen heb ik geprobeerd de tube daar wat meer naar binnen of onderen te krijgen maar zonder resultaat.
Ik had mijn tubes eerst al eens zonder lijm op de velgen gelegd om ze wat te rekken en toen zat die bobbel er ook al in, dus simpelweg de tube zelf??
Tis niet dat de tube immens op en neer maar tzou wel mooi zijn moest het mooi egaal zijn. Tijdens het lijmen heb ik geprobeerd de tube daar wat meer naar binnen of onderen te krijgen maar zonder resultaat.
Als je je velg en tube gekit hebt: zeepsop op velg en op tube doen. Velg op de grond zetten met ventiel gat boven, ventiel insteken en met beide handen de tube goed om de velg leggen en naar beneden drukken. Laatste stukje velg omdraaien en tube erop leggen.NoChain schreef:Mijn tube achteraan gaat op 1 plaats lichtjes omhoog, ik heb er nog niet mee gereden dus geen idee of ik het ga voelen. Maar is er een oplossing voor??
Ik had mijn tubes eerst al eens zonder lijm op de velgen gelegd om ze wat te rekken en toen zat die bobbel er ook al in, dus simpelweg de tube zelf??
Tis niet dat de tube immens op en neer maar tzou wel mooi zijn moest het mooi egaal zijn. Tijdens het lijmen heb ik geprobeerd de tube daar wat meer naar binnen of onderen te krijgen maar zonder resultaat.
Door de zeepsop kan je de tube nu nog goed centreren. Oppompen tot 9 of 10 bar en nachtje laten staan.
Als laatste starten en dan door niemand ingehaald worden is goed voor de moraal.