Pagina 39 van 112
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 04 apr 2012 21:33
door zorba
meerbiker schreef:@haaldoor dat gevoel had ik ook met me eerste training met toen nog de oude tubes die er op zaten, echt geweldig! kon alleen niet voluit omdat de lijm al oud was.
Hoe oud mag lijm eigenlijk zijn, dus wanneer moet je het vervangen?
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 05 apr 2012 15:53
door meerbiker
@csteenbe bedankt! dan ga ik vandaag beginnen, moet helemaal lukken zo. zondag met een wedstrijd vloog er en tube af bij iemand dus vandaar dat ik het zeker wil weten.
@zorba ik zou het niet precies weten, maar deze hadden 3 jaar stil gestaan en de lijm was wat hard en raar geworden dus ik vertrouwde het niet meer. alleen even rustig er op getraind. Ik denk dat als je de tube overal nog goed vast zit als hij leeg is, de lijm wel lang kan blijven zitten. maar ik ben nog maar een'dummie' dus zeker weet ik het niet.
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 05 apr 2012 17:18
door csteenbe
zorba schreef:Hoe oud mag lijm eigenlijk zijn, dus wanneer moet je het vervangen?
Ik zou eerst zorgvuldig met een licht opgepompte tube, 1 bar, proberen de zijkanten met een beetje kracht van de velg te duwen lukt dat niet dan vertrouw ik het wel. Lukt het in enige mate wel dan tube verwijderen al de lijm eraf en de hele procedure volgen zoals al meerdere malen beschreven in dit topic.
Na drie jaar zou ik wel vervangen, zijn wel goede tubes die 3 seizoenen meegaan
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 05 apr 2012 22:23
door meerbiker
3 jaar stil gestaan he:P
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 09 apr 2012 21:54
door jiwitri
meerbiker schreef:velg dun laagje lijm, 24 uur drogen.
nu nog een laag, en ook de tube lijmen, 24 uur drogen.
daarna velg lijmen, half uurtje wachten en dan de tube er op leggen.
dan op druk zetten en volgende dag kijken of hij overal goed vast zit.
ben ik nog wat vergeten? zo zou hij toch vast moeten blijven zitten in wedstijden?
ik hoor graag jullie mening
Na het voorlijmen (2x of 3x) doe ik altijd:
-tube 1 bar oppomen
- velg en tube insmeren met zeepsop
- tube erom leggen, door de zeepsop kan je hem nog goed recht leggen
- 9 of 10 bar oppompen en nacht laten staan
Volgende ochtend zit je tube er prima om/op.
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 12 apr 2012 10:34
door timsen
Ook ik ben om.
Ik ga deze week de overstap maken naar tubes maar nu de vraag:
Moet ik tubes kopen met een afschroefbaar ventiel of een niet afschroefbaar ventiel?
Zit in eerste instantie te denken aan de Continental Sprinter tube of de Giro.
Wil even kijken of het me goed bevalt alvorens ik investeer in dure tubes.
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 12 apr 2012 23:48
door epotheker
Iemand al ervaring met de Veloflex Arenberg?. Nietzozeer het lijmen, eerder de rijeigenschappen
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 17 apr 2012 17:14
door bottecchia
Beetje late reactie maar ik heb inmiddels wel ervaring met het broertje, namelijk de Veloflex Roubaix. Ik ben er erg enthousiast over. Uitstekend comfort en grip. Ze bollen echt heerlijk. Heb ze tot twee keer toe getest op de Noord Franse kasseien dus dat is ook een serieuze test.
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 20 apr 2012 21:00
door haaldoor
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 20 apr 2012 22:21
door boswielrenner
Ik zou ze vervangen!
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 21 apr 2012 19:15
door NoChain
Mijn tube achteraan gaat op 1 plaats lichtjes omhoog, ik heb er nog niet mee gereden dus geen idee of ik het ga voelen. Maar is er een oplossing voor??
Ik had mijn tubes eerst al eens zonder lijm op de velgen gelegd om ze wat te rekken en toen zat die bobbel er ook al in, dus simpelweg de tube zelf??
Tis niet dat de tube immens op en neer maar tzou wel mooi zijn moest het mooi egaal zijn. Tijdens het lijmen heb ik geprobeerd de tube daar wat meer naar binnen of onderen te krijgen maar zonder resultaat.
Re: Tubes for Dummies
Geplaatst: 23 apr 2012 17:16
door jiwitri
NoChain schreef:Mijn tube achteraan gaat op 1 plaats lichtjes omhoog, ik heb er nog niet mee gereden dus geen idee of ik het ga voelen. Maar is er een oplossing voor??
Ik had mijn tubes eerst al eens zonder lijm op de velgen gelegd om ze wat te rekken en toen zat die bobbel er ook al in, dus simpelweg de tube zelf??
Tis niet dat de tube immens op en neer maar tzou wel mooi zijn moest het mooi egaal zijn. Tijdens het lijmen heb ik geprobeerd de tube daar wat meer naar binnen of onderen te krijgen maar zonder resultaat.
Als je je velg en tube gekit hebt: zeepsop op velg en op tube doen. Velg op de grond zetten met ventiel gat boven, ventiel insteken en met beide handen de tube goed om de velg leggen en naar beneden drukken. Laatste stukje velg omdraaien en tube erop leggen.
Door de zeepsop kan je de tube nu nog goed centreren. Oppompen tot 9 of 10 bar en nachtje laten staan.