Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Draag een helm

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 nov 2010 20:04

[quote="jaapieo"]Ik denk dat de kans groter is dat je onder een auto knalt dan dat je je kop kapot fietst tegen een stoeprand, kom op, ik vind dit dus echt zo'n topic van : lekker boeiend, wat maakt het nou uit of je een helm op hebt of niet, laat iedereen dat lekker zelf weten.....!
[/quote]

Je doet in de auto toch ook gewoon een gordel om? Dat doe je om precies dezelfde reden als dat je een helm op zet op de fiets. Om het risico op letsel sterk te verminderen.

Als je eens zou weten wat er allemaal binnenkomt op de Spoedeisende hulp binnenkomt. Na een paar weken como met 't nodige functie verlies ben je op z'n minst een half jaar aan 't revalideren en de oude wordt je niet meer.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

thunder_road
Forum-lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 29 apr 2009 22:55

thunder_road 03 nov 2010 20:06

Ha Bartoor heeft de nieuwe topictitle

hij heeft gewoon gelijk op dit gebied; je bent dom als je niet gebruik maakt van een helm tijdens het race fietsen ; ze zijn er voor en er speciaal voor gemaakt

pieter

http://pietersdigiland.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 03 nov 2010 20:14

[quote="jaapieo"]Laat iedereen zelf bepalen of hij een helm draagt of niet...
Ik heb een helm puur voor het crossen en het rijden van wedstrijden, op trainingen zet ik hem meestal ook op maar dat is gewoon omdat je toch gewend moet zijn lange wedstrijden met zo'n ding te kunnen rijden.
Ik denk dat de kans groter is dat je onder een auto knalt dan dat je je kop kapot fietst tegen een stoeprand, kom op, ik vind dit dus echt zo'n topic van : lekker boeiend, wat maakt het nou uit of je een helm op hebt of niet, laat iedereen dat lekker zelf weten.....!
[/quote]

Waarschijnlijk zelf nog niet tegen het asfalt gegaan met meer dan 40 km/u?

Ik ben zelf ervaringsdeskundige, met ca. 60 km/u in een afdaling onderuit.
Helm in 1.000 stukjes, per ambulance naar het ziekenhuis.
Schouder volledig in de kreukels maar hoofd niet veel anders dan voor de val.
Veel hersens had ik al niet, maar ik droeg wel een helm.
Zonder helm had het er toch iets anders uit gezien.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

thunder_road
Forum-lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 29 apr 2009 22:55

thunder_road 03 nov 2010 20:19

Kees 0251; ik lees dit net
>Bij een ritje door de duinen met mooi weer zet ik geen helm op

daar ben ik dus juist het ziekenhuis ingereden; door een scooter die op volle snelheid een blinde bocht afsneed en mij frontaal overhoop reed. En.. de scooter mocht er niet eens in de duinen komen.

.

een ongeluk komt altijd onverwacht


pieter

http://pietersdigiland.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 03 nov 2010 20:36

[quote="jaapieo"]
Ik heb een helm puur voor het crossen en het rijden van wedstrijden, op trainingen zet ik hem meestal ook op maar dat is gewoon omdat je toch gewend moet zijn lange wedstrijden met zo'n ding te kunnen rijden.
[/quote]

Mag ik daaruit opmaken dat je hem oncomfortabel vind?
Twitter: @rbruijns

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 03 nov 2010 21:47

zoals eerder is aangegeven is dit een discussie die steeds weer oplaait.
Je ziet ook elke keer dat er mensen van allebei de partijen elkaar uitmaken voor domme mensen of zoiets.
Ik kan mij daarin niet vinden, zoals ik eerder zei; de keus ligt bij de fietser zelf.
Wat ik mij wel afvraag is of de niet-helmdragers dit wel eens met hun familie besproken hebben en daarbij de voor- en nadelen hebben doorgenomen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39550
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 nov 2010 21:55

[quote="jaapieo"]
Laat iedereen zelf bepalen of hij een helm draagt of niet...[/quote]

Blijkbaar vinden heel veel mensen dit erg moeilijk en wordt er telkens weer een hetze ontketend tegen de helmlozen....

Vrijwel iedereen die zonder helm rijdt kent heus de gevaren wel. Het is (godzijdank!) bij wet nog niet verplicht om een helm te dragen, dus respecteer dat dan ook. Het is de vrije keuze van iemand om het wel of niet te doen.
En voor diegenen die met allerlei "het kost ook mijn belastingcenten om jou te laten revalideren"-argumenten komt moet eerst maar eens heel goed bij zichzelf te rade gaan of hij/zij echt nooit iets tegen de geschreven en ongeschreven regels doet in het verkeer*.
Ik wed dat het aantal reacties dan hier drastisch af zal nemen.

* Denk aan:
- "ik kan best door rood fietsen, want ik kan het kruispunt overzien"
- "wat een onzin om hier 80km/u te rijden, je kunt hier in die overzichtelijke polder best harder
- met de toerclub ruim over de streep een blinde bocht door
- in de waaier helemaal op de andere rijbaan
- tijdens een toertochtje volle bak over het fietspad tussen de overige fietsers om de heilige 30 te halen

EDIT: ik voel mij niet aangesproken aangezien ik meestal gewoon een helm draag. Het gaat mij om (m.n.) de manier van discussieren.
Less is bore

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 03 nov 2010 22:01

[quote="Daniel1975"]* Denk aan:
- "ik kan best door rood fietsen, want ik kan het kruispunt overzien"
- "wat een onzin om hier 80km/u te rijden, je kunt hier in die overzichtelijke polder best harder
[/quote]

Guilty :(

Gebruikersavatar
jpp
Forum-lid
Berichten: 645
Lid geworden op: 28 feb 2009 16:14
Locatie: Velp Gld.
Contact

Gebruikersavatar jpp 03 nov 2010 22:08

[quote="Daniel1975"][quote="jaapieo"]
Laat iedereen zelf bepalen of hij een helm draagt of niet...[/quote]

Blijkbaar vinden heel veel mensen dit erg moeilijk en wordt er telkens weer een hetze ontketend tegen de helmlozen....

Vrijwel iedereen die zonder helm rijdt kent heus de gevaren wel. Het is (godzijdank!) bij wet nog niet verplicht om een helm te dragen, dus respecteer dat dan ook. Het is de vrije keuze van iemand om het wel of niet te doen.
En voor diegenen die met allerlei "het kost ook mijn belastingcenten om jou te laten revalideren"-argumenten komt moet eerst maar eens heel goed bij zichzelf te rade gaan of hij/zij echt nooit iets tegen de geschreven en ongeschreven regels doet in het verkeer*.
Ik wed dat het aantal reacties dan hier drastisch af zal nemen.

* Denk aan:
- "ik kan best door rood fietsen, want ik kan het kruispunt overzien"
- "wat een onzin om hier 80km/u te rijden, je kunt hier in die overzichtelijke polder best harder
- met de toerclub ruim over de streep een blinde bocht door
- in de waaier helemaal op de andere rijbaan
- tijdens een toertochtje volle bak over het fietspad tussen de overige fietsers om de heilige 30 te halen

[/quote]

Je kunt het daarentegen ook positief interpreteren. Vele helmdragers, waaronder ikzelf, gunnen het niet-helmdragers niet dat zij ten gevolge van een ongelukkige samenloop van omstandigheden - waar zij wellicht zelf geen enkele invloed op hebben - op hun helmloze kokosnoot vallen, met alle mogelijke negatieve gevolgen vandien. Om dit nu een hetze te noemen gaat mij wat ver. Natuurlijk heeft ieder individu allerlei vrijheden, waaronder de keuze om geen helm te dragen en de zaken die jij noemt. Maar of dat verstandig is?
... más allá ...

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 04 nov 2010 00:41

[quote="JPP"]Je kunt het daarentegen ook positief interpreteren. Vele helmdragers, waaronder ikzelf, gunnen het niet-helmdragers niet dat zij ... op hun helmloze kokosnoot vallen, met alle mogelijke negatieve gevolgen vandien. Om dit nu een hetze te noemen gaat mij wat ver.[/quote]

Feit is dat het heel erg belerend is om over zoiets te blijven zeuren (30 pagina's!), terwijl het puur om de eigen veiligheid van de persoon zelf gaat. Ik heb 10 keer meer respect voor iemand die geen helm draagt en zelf bewust een (zeer beperkt) risico neemt, dan voor iemand die met 40 km/h vlak langs een spelend kind raced of anderzins andere mensen in gevaar brengt.

Mijn mening is dat het meedoen aan wedstrijden behoorlijk risicovol is en dat de kans op letsel vermoedelijk groter is als je met helm een wedstrijd rijdt dan dat je zonder helm solo een relaxed ritje maakt. Dus misschien moeten we ook maar een topic openen om mensen over te halen om te stoppen met wedstrijdrijden. Er zijn genoeg 'leuke' foto's van profrenners die flink gewond raakten tijdens een wedstrijd. Daar kunnen we dan ook 30 pagina's mee vullen, met gezeur dat mensen dat hun gezin niet mogen aandoen, etc. Maar ja, koersen is politiek correct, rijden zonder helm niet....

Trouwens, van mij mogen jullie ook niet meer met 60+ een berg afrijden, veeeeelst te gevaarlijk. Buiten fietsen is uberhaupt veels te link. Vanaf nu mag iedereen alleen nog maar tacxen, met een matje ernaast, want stel je voor dat je omvalt....

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 04 nov 2010 00:48

[quote="Aapje"] Vanaf nu mag iedereen alleen nog maar tacxen, met een matje ernaast, want stel je voor dat je omvalt....[/quote]

En met helm op de Tacx :D

Pfff.....waar maakt iedereen zich 'plots' zo druk om. Zijn we in ene zo sociaal geworden dat we toch wel willen benadrukken dat je toch echt wel een helm moet dragen? (Retorische 'vraag').

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 nov 2010 00:50

@Aapje Verschil tussen met en zonder helm fietsen zie ik niet echt (buiten de mindere veiligheid). Verschil tussen wel of niet koersen is nogal groot, mensen willen zich gewoon meten met andere. Oftewel je vergelijking gaat niet op.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie