Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cervélo

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 21 nov 2006 16:24

Kun je nagaan hoeveel verstand de gemiddelde prof van zijn materiaal heeft. George Hincapie reed met een vork met een alu vorkpijp en die brak pas nadat hij er kort ervoor op was gevallen....
En aangezien de fietsen minimaal 6.8 kg moeten wegen (dat halen de meeste merken makkelijk) is de genoemde 850 gram compleet irrelevant en zou ik voor de gemiddelde klinkerkoers eerder kiezen voor een zwaarder frame. 

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 22 nov 2006 11:25

nog een mooi fotoje van een Cervélo kat:

xlr8r
Forum-lid
Berichten: 754
Lid geworden op: 26 jul 2005 01:26

xlr8r 22 nov 2006 21:01

Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 21 November 2006


Kun je nagaan hoeveel verstand de gemiddelde prof van zijn materiaal heeft. George Hincapie reed met een vork met een alu vorkpijp en die brak pas nadat hij er kort ervoor op was gevallen....
En aangezien de fietsen minimaal 6.8 kg moeten wegen (dat halen de meeste merken makkelijk) is de genoemde 850 gram compleet irrelevant en zou ik voor de gemiddelde klinkerkoers eerder kiezen voor een zwaarder frame. 


Waarom? Een licht en sterk frame is dan juist ideaal. Want dan kune je met stevigere en zwaardere andere componenten rijden en toch op 6,8 blijven.
 
Bijvoorbeeld een wat stevigere stuur/pen combi of zadel, zadelpen, extra stuurlintje, relaxtere geometrie etc
pas op! paaltje!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 nov 2006 21:06

Quoten: Origineel geplaatst door XLR8R op 22 November 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 21 November 2006


Kun je nagaan hoeveel verstand de gemiddelde prof van zijn materiaal heeft. George Hincapie reed met een vork met een alu vorkpijp en die brak pas nadat hij er kort ervoor op was gevallen....
En aangezien de fietsen minimaal 6.8 kg moeten wegen (dat halen de meeste merken makkelijk) is de genoemde 850 gram compleet irrelevant en zou ik voor de gemiddelde klinkerkoers eerder kiezen voor een zwaarder frame. 


Waarom? Een licht en sterk frame is dan juist ideaal. Want dan kune je met stevigere en zwaardere andere componenten rijden en toch op 6,8 blijven.
 
Bijvoorbeeld een wat stevigere stuur/pen combi of zadel, zadelpen, extra stuurlintje, relaxtere geometrie etc

lol relaxtere geometrie, het was een wedstrijdfiets. Alle componenten zijn sterk zat om een fiets van 6,8 kg te bouwen ook als het frame dan een paar 100 gram zwaarder is en de onderdelen dus lichter moeten zijn. Het gewicht van je fiets boeit trouwens toch niet echt tijdens een wedstrijd als PR, het enige wat telt is dat het heel blijft, het liefst ook in een valpartij. En daar heb ik toch m'n twijfels of het wel zo verstandig is met een super licht frame te rijden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 22 nov 2006 21:16

Of het nou licht of zwaar is, het gaat om dat het sterk is.
En dat is nou net de filosofie van Cervélo. Niet een lichte fiets, niet een stijve fiets, niet een sterke fiets.
Nee, 1 fiets die dat allemaal in zich heeft..
Daarbij weten we ook wie gewonnen heeft en op welke fiets.. of zou dat een maandag-morgen-product zijn geweest ?
 
 
 
Het is tenslotte de Cervélo site hier hè.. 

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 nov 2006 21:22

En jij denkt dat een R3 tegen net zulke grote impacten kan als een frame wat 1,5 keer zoveel weegt. Ik heb niet over het feit dat het frame niet sterk genoeg zou zijn, maar over het feit dan een frame niet ontworpen is om op een kassei te belanden. Een fiets is niet gemaakt om te vallen, maar de kans dat je bij PR onderuit gaat is nog al groot.
Eric, als een kip zonder kop Cervelo na kletsen zou ik niet doen. Wat te denken van de 2.5 Bayonne, die kwamen toch wat sterkte te kort.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 22 nov 2006 21:32

Ik klets niks na, ik vertel de filosofie van cervélo....
En ik denk dat de R3 waar het in het geval van PR omgaat zich in diversetesten en wedstrijden heeft bewezen. Vallen hoort erbij helaas met alle nare gevolgen van dien.Overigens is het niet zo dat zwaarder per defenitie sterker betekend !Die 2.5 was niet het meest succesvolle model en daar hebben ze ook hun verantwoordelijkheid in genomen voor ze ver ik heb begrepen.Ik denk dat er meer merken zijn met meer van dit soort gevallen en die het ook nog minder goed oplossen.
Ik ben net zo min als een fiets gemaakt om te vallen trouwens ...En ik weeg wat meer dan jij, maar denk niet dat ik minder pijn heb of minder schade
 
Het ging mij met dat stukje tekst alleen maar om te beleving van K. Kroon te laten lezen. Veel meer kon ik zo gauw niet vinden.Als ik straks eindelijk op mijn eigen SLC hebt gereden meld ik keurig hoe het bevallen is. En als IK dan vind dat het niet zo uitmaakt met mijn Giant, zeg ik dat ook eerlijk. Om maar aan te geven dat het me er niet om gaat wie het beste is..Hoewel ik wel een voorkeur heb...

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 22 nov 2006 21:38

Parijs Roubaix is net zo goed op een aangepaste crossfiets te winnen. Karakter en doorzettingsvermogen en een portie geluk bepalen bij PR wie wint (zeker als het weer ernaar is). 

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 22 nov 2006 21:40

wat een leuke site / link is
 
www.cervelo.tv 
Is een hoop flim materiaal te zien.

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 23 nov 2006 09:54

Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 08 November 2006


frame mt 56  1220 gr. vork uncut 382 gr.headset 115 gr.zadelpen : 191 gr.zadelpen klem 31 gr.
Maar vooral mooi, snel en gaaf...


update
elite patao bidon zwrt         64 gr  x 2FSA carbon Pro crankset   560 gr.Trap-as FSA ISIS               237  gr.remmen mavic  152+154  306 gr.stuur FSA RD200               214 gr
Binnenkort dus de SRam force verstellers + achter der. forcevoor der. dura-ace..

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 27 nov 2006 15:11

mooi model !

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 5003
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 27 nov 2006 17:55

Is dat 't fietsje van Tyler H. toen hij nog bij CSC reed?? Blijkbaar had RIIS toen al banden met Cervelo... Of is dat te ver gezocht...
Kan me herinneren dat dezelfde figuur als reguliere wegfiets in de CSC-periode een parlee in LOOK-kleuren had.
Als liefhebber van 't franse carbon uit Nevers, vind ik bovenstaand plaatje natuurlijk heeel heeeel naar om te zien.

Plaats reactie