Strava: Vragen, Opmerkingen, Tips&Tricks
- opperhoofd
- Forum-lid
Ik heb me ook maar eens aangemeld op Strava om te kijken of dat wat voor mij is, maar ik heb er nog niet echt wat mee gedaan. Het lijkt me vooral handig om alle ritten bij te houden en te vergelijken. Van het sociale gedeelte ben ik nog niet zo overtuigd. Ook omdat ik nauwelijks anderen ken die ook sportief fietsen. En ik weet ook niet of ik het wel zo zie zitten dat jan en alleman (tenminste de anderen die op Strava zitten) kunnen zien waar ik overal rondfiets.
Is Strava eigenlijk wel leuk voor een beginner of werkt het alleen demotiverend om te zien hoeveel beter anderen het doen? Wat is jullie ervaring?
Is Strava eigenlijk wel leuk voor een beginner of werkt het alleen demotiverend om te zien hoeveel beter anderen het doen? Wat is jullie ervaring?
Ligt aan persoonlijkheid, maar ik herken mij er wel inFietserzl schreef:Ik heb me ook maar eens aangemeld op Strava om te kijken of dat wat voor mij is, maar ik heb er nog niet echt wat mee gedaan. Het lijkt me vooral handig om alle ritten bij te houden en te vergelijken. Van het sociale gedeelte ben ik nog niet zo overtuigd. Ook omdat ik nauwelijks anderen ken die ook sportief fietsen. En ik weet ook niet of ik het wel zo zie zitten dat jan en alleman (tenminste de anderen die op Strava zitten) kunnen zien waar ik overal rondfiets.
Als je nog niet eens in de scores opgenomen wordt lijkt het mij inderdaad weinig motiverend. (weet niet precies wanneer je niet in de scores opgenomen word, maar dat er ipv 100/600 er ---/600 staat )
Ben dit voorjaar zelf met strava begonnen (na 5 jaar niet gefietst te hebben ivm knieproblemen) , en in begin had ik zelfde vragen (sta er zelfs mee in de Fiets van April ) , maar nu ik het een tijdje bijhou, en ook sterker wordt gedurende seizoen, en ook de scores weet te relativeren, ben ik al blij als ik bij de eerste 20 % zit, en helemaal als ik bij eerste 50 ben, blijer dan Laurens ter dam met een KOM denk ik dan maar
OK, ben wel competitief ingesteld, dus dat scheelt, en ik vergelijk ook met fietsclub-genoten en met eerdere eigen ritten om voortgang te "bewonderen"
Je fietst in de eerste plaats voor je eigen plezier, niet voor dat van een ander.Fietserzl schreef:Ik heb me ook maar eens aangemeld op Strava om te kijken of dat wat voor mij is, maar ik heb er nog niet echt wat mee gedaan. Het lijkt me vooral handig om alle ritten bij te houden en te vergelijken. Van het sociale gedeelte ben ik nog niet zo overtuigd. Ook omdat ik nauwelijks anderen ken die ook sportief fietsen. En ik weet ook niet of ik het wel zo zie zitten dat jan en alleman (tenminste de anderen die op Strava zitten) kunnen zien waar ik overal rondfiets.
Op strava kun je heel goed je eigen prestaties bijhouden.
older Budweiser
Ik weet dat ik geen toptijden zal rijden, het is voor mij al goed als ik op de helft sta (300 of beter van de 600). Daar kijk ik ook niet naar, vind t concept van de segmenten vooral leuk om met mijzelf te vergelijken. Het is een soort van objectieve meting voor het gevoel dat je hard hebt gefietst. Op diverse klimmetjes sta ik 4894e van de 4950Fietserzl schreef: Is Strava eigenlijk wel leuk voor een beginner of werkt het alleen demotiverend om te zien hoeveel beter anderen het doen? Wat is jullie ervaring?
Verder kun je er eigenlijk 0,0 mee want geen enkele dag is gelijk, wind anders, temperatuur anders, etc, dus eerlijk is de vergelijking nooit maar voor mijn eigen gevoel, om dat op deze manier te meten, vind ik strava leuk. De vergelijking met de rest van de wereld interesseert me totaal niets. Pak een stuk weg met stevige meewind en je staat hoog, rij in een snelle groep mee en je komt als je solo rijdt nooit in de buurt van die tijden...
Ik gebruik Strava sinds begin vorig jaar. Sinds een aantal maanden ben ik ongeveer 14kg afgevallen (en herstellende van een burn-out)Fietserzl schreef: Is Strava eigenlijk wel leuk voor een beginner of werkt het alleen demotiverend om te zien hoeveel beter anderen het doen? Wat is jullie ervaring?
Bij Strava zie ik nu dat ik met name op alle klimmetjes waar ik kom de laatste 2 maanden PR's rij (ik rijd veel rond op de heuvelrug). In vergelijking met anderen stelt het allemaal niet zo veel voor, maar deze verbetering is voor mezelf leuk om te zien. Zowel dat ik door afvallen sneller omhoog ga, maar ook dat ik (met name fysiek) al weer goed opknap na die burn-out.
Als ik m'n ritjes bij strava heb ge-upload is dat ook het eerste waar ik naar kijk, staan er nog pr's tussen.
En dat voor een 50-plusser die nooit competetief is geweest!
Ik gebruik strava niet meer tijdelijk. Ik ga eerst zorgen dat ik een garmin heb want met die telefoon ben ik het kotsbeu. Vaak al het probleem gehad dat de batterij leeg is net als je je telefoon nodig hebt. Verder is een garmin ook correcter qua gegevens en uitgebreider met de accessoires erbij. Verder wil ik ook een trainingsschema op gaan stellen, dus dan is al de informatie wel handig.
Mijn doel is niet om af te vallen of de snelste te zijn, maar wel om de conditie te verbeteren. Daarvoor denk ik dat Strava nuttig kan zijn omdat je goed je voortgang kunt zien. Je hebt in ieder geval een veel beter beeld van de data die je verzamelt met de fietscomputer dan dat je het rechtstreeks van de Garmin leest.
Ik probeer tegelijk ook maar Garmin Connect uit. De functionaleit lijkt erg veel op die van Strava. Bij Garmin Connect heb je toegang tot een aantal functies, zoals doelen stellen, die bij Strava onder Premium vallen. Alleen vind ik Strava op het eerste gezicht gebruikersvriendelijker en iets mooier vormgegeven.
Zetten jullie trouwens alle ritjes op Strava of alleen de langere?
Ik probeer tegelijk ook maar Garmin Connect uit. De functionaleit lijkt erg veel op die van Strava. Bij Garmin Connect heb je toegang tot een aantal functies, zoals doelen stellen, die bij Strava onder Premium vallen. Alleen vind ik Strava op het eerste gezicht gebruikersvriendelijker en iets mooier vormgegeven.
Zetten jullie trouwens alle ritjes op Strava of alleen de langere?
Ik zet als ik mijn telefoon meeneem met de club ook alle clubritten erop.
Helaas wordt alleen op het laatste van de rit of bij iets langere hellingen alles aan gort gereden. Op sommige stukjes segment (die het waard zijn om door te rijden) wordt het normale tempo aangehouden. Er is dus meestal vrij weinig verschil op de segmenten in de tussenstand.
Helaas wordt alleen op het laatste van de rit of bij iets langere hellingen alles aan gort gereden. Op sommige stukjes segment (die het waard zijn om door te rijden) wordt het normale tempo aangehouden. Er is dus meestal vrij weinig verschil op de segmenten in de tussenstand.
Gewoon voor die segmenten je PR neerzetten terwijl je alleen fietst dusVizionary schreef:Ik zet als ik mijn telefoon meeneem met de club ook alle clubritten erop.
Aan de andere kant, als je jezelf voor de gek wil houden door tijdens clubrit gereden PR af te zetten tegen een " alleen" PR, mag je dat uiteraard van mij ook best doen
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"