Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Eenvoudige fietsnavigatie A-Rival Teasi One

gerrie61
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 mei 2014 17:10

gerrie61 13 aug 2014 17:28

Bedankt .
het is gelukt. Bedankt voor de snelle reactie Herels Tom
zolang er maar asfalt ligt

Gebruikersavatar
stakie75
Forum-lid
Berichten: 348
Lid geworden op: 15 jan 2012 08:55
Locatie: Valkenswaard
Contact

Gebruikersavatar stakie75 13 aug 2014 19:16

Ik heb een Teasi One en helaas is tijdens mijn vakantie het scherm ermee opgehouden. Althans het midden van het scherm reageert niet meer. Kalibreren geeft ook geen oplossing helaas.

Merkte de laatste ook dat het steeds langer duurde voordat hij een gps fix had.

Zijn er meer mensen die dit hebben of gehad hebben?
Heb het apparaat reeds een jaar in gebruik en nooit eerder problemen gehad.
Love riding Scott. Scott Addict 20 (2022) Scott Scale 970 (2023)

jvdr
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 apr 2013 20:02

jvdr 17 aug 2014 21:01

Sinds deze week een Teasi One 2, de eerste rit vandaag op de MTB was een drama: continue de melding omkeren en reed steeds achter de feiten aan.
Na een enkele goede en mindere ervaringen met een Teasi One van m'n zwager toch besloten met geduld deze nieuwe versie met goed scherm en accu een kans te geven.

Ik weet dat het een budget navigatie systeem is en ik rekening moet houden dat hij soms wat traag kan zijn. Maar dit overtrof echt alles.
Hopelijk kunnen ervaren en wel enthousiaste gebruikers me adviseren zodat ik er wel plezier aan kan beleven.

Ik heb 2 routes geprobeerd te rijden, waaronder deze:
http://www.bikemap.net/nl/route/2760653-birkhoven-mtb/
Het profiel stond op Mountainbiken en ik koos voor de kortste route. Het probleem was dat continue de instructies wijzigden, alsof ik rondjes om een waypoint heen draaide. Wat resulteerde in 'omdraaien' met veel piepjes. Als ik dat niet deed en op basis van de lijn van de kaart de juiste kant op probeerde te rijden in de hoop dat de teasi het weer op zou pakken deed hij dat wel even (het omdraaien veranderde in een pijl) maar 20 meter verderop moest ik weer omdraaien....
Is er iets mis in deze route? Het is volgens mij geexporteerd als track en niet als route, wat volgens mij de bedoleing is voor MTB omdat het geen vaste fietsroutes zijn. Kan ik controleren in de .gpx of het een track is?
Toen ik naar huis reed probeerde ik zonder track 'gewoon' te navigeren naar huis met de geadviseerde route, ik moest eigenlijk rechts, links en dan recht maar de teasi had een ander idee en bleef tot 10 meter voor mijn huis omdraaien melden.
Ik vermoed, en hoop van harte, dat de racefiets routes wel beter gaan, maar had de hoop, op basis van o.a. de positieve berichten dat de teasi een goed maatje in het bos zou zijn maar vooralsnog niet. Wie kan me helpen?

randy
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 jun 2014 11:48

randy 18 aug 2014 18:45

Hallo

Effkes mijn bevindingen met de teasione2 op papier zetten

Heb dit apparaat nu enkele weken en gebruik dit juist met de racefiets,ik maak mijn routes zelf met route-you en bikenet
Het grootste minpunt vind ik persoonlijk dat hij soms traag reageert vooral wanneer men aan op een punt komt waar verschillende wegen samenkomen
Ook een minpunt is dat men geen deftige houder heeft die me kan kantelen wanneer men de teasi op de stuurpen wilt zoals ik
Groot pluspunt is de prijs en hij doet wat ik wil
Updaten doe ik niet meer ,soms problemen na update
Das juist mijn ervaring;maar voor iemand die geen hoge eisen stelt een prime prijs-kwaliteit apparaat

Vriendelijke groeten;een wielertoerist

ps ik kan niet vergelijken met andere want het is de eerste keer dat ik een gps toestel heb

Gebruikersavatar
HereIsTom
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 jun 2014 15:43
Locatie: Zeist
Contact

Gebruikersavatar HereIsTom 18 aug 2014 19:03

randy schreef:Ook een minpunt is dat men geen deftige houder heeft die me kan kantelen wanneer men de teasi op de stuurpen wilt zoals ik
Ik heb de Teasi One fix stuurhouder, hierin zit een kogelgewricht waardoor hij makkelijk draaibaar is in alle richtingen, werkt perfect!

https://www.fiets-navigatie-shop.nl/win ... vestiging/


Sinds de laatste update heb ik geen last meer dat hij traag is, dus misschien toch nog een keer updaten! ;)
Wat ook scheelt is dat je niet alle landen op je Teasi zelf zet, dus alleen het land erop zetten die je op dat moment nodig hebt :!:

randy
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 jun 2014 11:48

randy 19 aug 2014 17:40

Hallo

Dank voor de reactie maar die stuurhouder is voor op het stuur en ik bedoel de stuurpen die van de kader naar her stuur leid

Ik heb ook alleen de kaarten staan die ik nodig heb maar ga ne keer updaten

groeten

jvdr
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 apr 2013 20:02

jvdr 20 aug 2014 14:10

Randy, bedoel je deze?: https://www.fiets-navigatie-shop.nl/win ... -stuurpen/

Allen: wil iemand naar mijn vraag kijken over het niet kunnen rijden van de MTB route? Is die GPX, zie hyperlink in m'n vorige bericht, niet goed geweest? Ik hoop echt dat ik ermee routes door het bos kan gaan rijden!

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 623
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 20 aug 2014 14:53

Ik heb nog niet veel mtb-routes nagereden, maar op zich gaat dat prima. Wel is de bruikbaarheid afhankelijk van de precisie van de track denk ik. Ik fietste vanmorgen op een fietspad naast een zandweg en toen wilde de Teasi ook steeds dat ik omkeerde. Toen ik aan de overkant ging rijden (zelfde richting) zag hij weer dat ik goed zat. Blijkbaar had de oorspronkelijke fietser daar gefietst en is de Teasi gevoelig voor verschillen van een paar meter. Ik weet dat de gps van mijn telefoon er ook nog wel eens wat naast zit dus ik kan me voorstellen dat het bij zo'n minder goede track mis gaat.

Gebruikersavatar
HereIsTom
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 jun 2014 15:43
Locatie: Zeist
Contact

Gebruikersavatar HereIsTom 20 aug 2014 15:47

Met de functie 'Snapping Enabled' bij de Kaarten kijkt je GPS wat de dichtstbijzijnde weg of pad op je kaart is en zet je locatie daarop zodat je niet naast de weg fietst.
Misschien die eens uitzetten en kijken of het dan goed gaat?

jvdr
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 apr 2013 20:02

jvdr 20 aug 2014 16:17

Bedankt Klaas en Tom voor jullie reacties.
Ik vermoed ook dat het iets met de precisie van de bron van de track te maken heeft, het komt geloof ik van Strava maar welk apparaat het heeft opgenomen weet ik niet. Als je de route op bikemap bekijkt loopt die ook wel heel erg slingerend, al is dat met mtb wel enigzins logisch. Momenteel ben ik aan het kijken of het eraan kan liggen dat de gpx toch een route bevat en geen track (kruimelspoor). Als ik 'm open in Basecamp is het direct een route, die kan ik dan converteren naar track. Dat schijnt beter te zijn voor mountainbiken. Heeft iemand daar, gpx/route/track en teasi, ervaring mee?

De snapping enabled functie heb ik geloof ik niet in de teasi, of is dat een export functie?

Gebruikersavatar
HereIsTom
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 jun 2014 15:43
Locatie: Zeist
Contact

Gebruikersavatar HereIsTom 20 aug 2014 18:39

Snapping Enabled kun je vinden bij Instellingen > Kaarten.

https://www.dropbox.com/s/ipqh52lpvtp8g ... .26.02.jpg

jvdr
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 apr 2013 20:02

jvdr 20 aug 2014 18:56

Bedankt Tom, in de handleiding stond deze optie nog niet vermeld.

Het lijkt inderdaad een goede tip om het uit te zetten, nog niet kunnen testen. Ik laat weten wat het resultaat is.

Op een andere site vond ik dit erover:
"Met de functie 'Snapping Enabled' ........

Als je dus niet fietst, maar iets precies wil zoeken of midden in het bos bent dan kun je beter deze functie weer uitzetten" (bron: http://www.gebruikershandleiding.com/A- ... 01160.html)"

Nu ook nog even verder met Basecamp om de gedownloade routes van tevoren te checken en te optimaliseren.

Plaats reactie