Bédon - Le Mont Ventoux - Malaucène - Bédoin
(Op zaterdag 26 september 2015 voor de 58e keer naar de top)
Een dag voor de wegwedstrijd van het WK heb ik mijn eigen 'wedstrijd'
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
gereden en wel naar de top van de
Mont Ventoux. Eigenlijk was het de bedoeling om dat gisteren, vrijdag, al te doen. Echter, op het moment dat Céline Dacosta in het radio weerbericht van
France Info vrijdagmorgen meldde dat de
Mistral en
Tramontane nog actief waren, wist ik al genoeg. De
Mistral maakt het met z'n
rafales niet alleen lastiger om te fietsen, maar ook nog eens een heel stuk kouder. Het zou vrijdag om 8 uur 's morgens op de top de van de Ventoux ook slechts 0 (nul) graden zijn! Goed, zo vroeg ben ik daar nog niet, maar echt aangenaam wordt het daar boven op zo'n dag natuurlijk niet. Dus heb ik de 'wedstrijd' maar verplaatst naar vandaag. Dat kun je doen, als je 'eigen baas' bent
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
.
Vandaag zou het volgens de site van
Windfinder aan het begin van de middag op de top ook niet veel warmer worden dan 12 à 13 graden, maar wel bij weinig wind. Dat scheelt al een jas. Precies, welke 'jas' moet er aan te pas komen? Omdat het hier 's ochtends nog behoorlijk fris is en 't in 'het bos' in dit jaargetijde sowieso
niet warm meer wordt, viel de keuze op een vrij warm shirt met lange mouwen en een 3/4-broek. Gokje dus, want voor hetzelfde geld heb je het daarin uiteindelijk toch weer (veel) te warm en dat is tijdens zo'n lange klim dan een kleine ramp. Na
Chalet Reynard is er doorgaans wel wat wind, fiets je al 'op hoogte' en is het juist wel prettig als je niet al te 'zomers' gekleed bent. Althans, dat is mijn ervaring.
Vanuit Bédoin rechtstreeks, met nog stramme spieren, direct gaan klimmen is ook niet je van het. Daarom wordt er eerst maar 'de verkeerde kant op' gekoerst, over de D138 (Route de Crillon) en de D241 (Route des Sables) naar de D974 (Carpentras-Bédoin). Bij de
Aire de Crillon le Brave komt die D241 op de D974 uit. Vanwege alles wat ik bij het 'ontbijt' naar binnen stouw en vanwege de 'kou' heb ik bij de
aire al behoefte aan een sanitaire stop. Ook gaat er vast een banaan naar binnen en wordt de eerste foto geschoten. De twee bananen die steevast in mijn achterzakjes zitten, moeten vandaag voor het begin van de klim weggewerkt zijn, want tijdens het klimmen gaat het eten van een banaan niet lukken. Als je vanaf Malaucène of Sault de Ventoux op gaat, kan dat nog wel, maar vanaf Bédoin dus niet.
Er zijn ook al weer veel fietsers op pad. Ging het richting de
aire over een dalend parcours (tot -3%) zonder al te veel inspanning nog met snelheden tot 42 km/u, op de D974 met zijn vals plat konden de spieren toch een beetje aan het werk gezet worden.
Bij de Aire de Crillon le Brave kun je prima zien of de top van de Ventoux vrij van wolken is:
Op de grote
P langs de 'hoofdstraat' in Bédoin zijn de nodige fietsers zichzelf en hun materiaal gereed aan het maken voor een rit naar de top. Bij het toilet naast de voormalige kazerne van de
Sapeurs-Pompiers houd ik nog maar een tweede sanitaire stop en moet de andere banaan er ook aan geloven. Zo, dat is dat! En dan nu op weg! Exact op de streep aan het begin van de
Route du Mont Ventoux (D974) wordt de 'Lap' gestart en zo maak ik dus een 'vliegende start'. Het loopt in 't begin nog niet echt soepel, kennelijk moeten de spieren nog wat meer op temperatuur komen. Toch maar flink doortrappen. Zoveel fietsers als ik onderweg naar en in Bédoin zag, zo weinig rijden er hier. Ik fiets hier bijna in m'n dooie eentje. In de volle zon rijdend, wordt het trouwens ook al aardig warm. Als dat maar goed gaat.
Pas na de bocht waar je op het rechte stuk naar Ste-Colombe komt, gaat de ketting naar het binnenblad. Het lukt mij gelukkig al wel een goed ritme met een mooie cadans te vinden. Omdat ik onlangs de sensoren voor snelheid en cadans heb uitgeschakeld, ken ik de exacte trapfrequentie niet, doch ik ben in elk geval niet aan het 'harken'. Dat laatste zal vandaag overigens nog vaak genoeg bij anderen te zien zijn
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
. Vlak voor Les Bruns even snel een paar ferme slokken nemen, de ketting weer op het buitenblad leggen, 'gas' geven richting
St-Estève (de bocht naar het bos) en op tijd naar 34x29 schakelen. Dat is het hier het vaste stramien voor mij.
Na de bocht bij
St-Estève is het afgelopen met het idee dat je hier in je eentje fietst. Vlak voor mij rijdt een grote groep fietsers, het lijkt haast wel een peloton. Een 'volgauto' met Frans kenteken staat langs de kant van de weg. Er worden foto's gemaakt en er wordt aangemoedigd. In de groep zie ik allerlei soorten fietsen, fietsers en fietssters. Ik denk ook niet dat ze als groep bij elkaar horen. De groep verbrokkelt snel, dus duurt het even voordat ik de laatste ingehaald heb. Iets verder fietst nog een vrij grote groep. Veel lieden rijden hier met een triple en hebben desondanks toch een lage trapfrequentie. En het zijn heus niet alleen ouderen die hier rijden. Zo af en toe zie je iemand op een MTB die met een
Super Granny Gear 'maalt' als een bezetene en toch geen meter vooruit lijkt te komen (maar waarschijnlijk wel 'makkelijk' boven komt
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
).
De passage met de 'chicanes', die ik doorgaans 'lastig' vind, kom ik vandaag vlot door. Dat is een goed teken! Enfin
Le Grimpeur heeft inmiddels tientallen fietsers ingehaald en is zelf nog niet één keer voorbij gereden. Zou dat tot de top zo blijven? Dat kan toch haast niet. En wat is het nog druk eind september. Of komt dat omdat het weekend is? Vandaag is trouwens ook weer de dag dat de berg opgeruimd wordt. Gedurende de gehele klim heb ik mannen, vrouwen en ook kinderen gezien, die de troep opruimden die anderen (niet alleen fietsers, maar wel vaak fietsers) achter gelaten hebben. Ze droegen gele hesjes.
Nettoyons le Ventoux (Laten we de Ventoux schoonmaken) stond er op de hesjes. Het zullen wel vrijwilligers zijn die zich hiervoor inzetten. Behalve door de fietsers, is het ook druk door de nodige auto's die naar boven rijden of naar beneden komen zetten. En het is vandaag zo te zien eveneens 'Renault Alpine dag', want er 'scheuren' verscheidene van die lage racekarretjes over de D974.
Even een paar gelletjes uit een van m'n achterzakjes peuteren. Omdat het hier in het bos inderdaad koel is, blijkt mijn kledingkeuze helemaal zo gek nog niet te zijn. Het lukt mij nog steeds om vrij makkelijk een mooie cadans aan te houden, waardoor het lijkt alsof de kilometers vlot onder mijn wielen verdwijnen. Hé, daar is het gele gebouwtje vlak voor de grote S-bocht al. Ben ik daar nu dan al, dat is vlot! Op de
P bij de
Route Forestière de Perrache staat een groep mannen met oranje petjes bij hun auto's te discussiëren. Die beoefenen een andere tak van 'sport'
![Sad :(](./images/smilies/icon_e_sad.gif)
, 't zijn jagers!
En daar fietst weer iemand met een knipperlichtje! Minstens tweemaal heb ik onderweg fietsers gezien met zo'n rood knipperend LED-lampje onder het zadel(tasje). Zijn die lui soms heel vroeg vertrokken, of denken ze niet voor donker terug te zullen zijn? Dat kan natuurlijk best, als 't moeizaam gaat
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
.
En
Le Grimpeur blijft maar fietsers inhalen, de een na de ander. Vaak rijden ze, een beetje slingerend, ook niet netjes rechts. Ruim passeren is dan de boodschap. Dat is vanwege het andere verkeer niet altijd even eenvoudig. Maar ik heb ook geen zin om met m'n stuur in dat van een mede fietser te haken. In de buurt van de bocht met de twee grote loodsen - ja daar ben ik inmiddels al - loopt weer een groep 'schoonmakers'.
Bonjour messieurs dames, vous êtes bénévoles?, vraag ik maar eens.
Oui, is 't antwoord.
Ah! Bravo!, zeg ik. 't Zijn dus inderdaad vrijwilligers, zoals ik later ook in het internet ontdekte.
Een slok, weer een paar gelletjes en naar 34x21 voor de laatste tientallen meters naar
Chalet Reynard, waar het gezellig druk is. Hè, hè, 'eindelijk' wordt
Le Grimpeur zelf een keer ingehaald. Natuurlijk door een veel jonger iemand. Maar dat betekent wel dat ik niet 'maagdelijk' de top zal bereiken
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
.
Aan het einde van de bocht bij het
chalet is het zaak snel terug te gaan naar 34x29 en een opnieuw een goed ritme zien te vinden. Hier is het zo mogelijk nog drukker dan in het bos, want hier fietsen immers ook degenen die in Sault gestart zijn. Het is hier niet echt koud en er is weinig wind. Toch heb ik het gelukkig ook niet te warm in mijn shirt met lange mouwen. Bij
Fontaine de la Grave voel ik dat het met 34x26 ook makkelijk moet kunnen, dus laat ik 't knopje van de rechter
Ergopower-shifter één klikje maken.
Vlak voordat de fotograaf van
Griffe Photos mij voor de zoveelste keer zal gaan fotograferen, 'racen' twee jonge gasten mij voorbij. De fotograaf kent ze, of ze hebben aangegeven niet op de foto te willen, want hij komt niet in actie. Voor mij doet hij dat wel. Ondertussen wisselen we de inmiddels gebruikelijke
'Ça va's' uit. Ik schreef het al eerder, het is een vriendelijke man en natuurlijk moet hij ook om z'n business denken
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
.
Het gaat prima zo! Tot een kleine twee kilometer voor de top blijf het verzet 34x26 en blijf ik met een nette trapfrequentie mijn kilometertjes maken. In die laatste kilometers is er nu af en toe ook wel wat wind voelbaar. Op het rechte eind aar de
Col des Tempêtes moet ik nog even iets versnellen om te voorkomen dat ik daar tegelijk met een mede fietser op de foto kom. 't Lukt en ook de laatste fotograaf, die bij
Le Vendran staat, zet mij keurig op de foto:
photoventoux.
Eens even kijken welke opgang naar de streep het beste genomen kan worden. Rechts staan (heel) veel fietsers en ook de zuurtjeskraam is er nog. Dan maar de linker opgang. Daar komt net wel een grote 'PC Hooft-tractor' aan, doch hij stopt. Er staan nog een tweetal auto's achter, maar de weg naar de streep is net even vrij. Oei! Er komt een fietser, die naar beneden wil, tussen de hekjes door. Hij verwacht natuurlijk geen tegemoetkomend verkeer. Ja, ik weet 't, ik ben in overtreding. Alhoewel, hier op de top van de Ventoux is 'alles' mogelijk. Het gaat allemaal weer net goed.
Op de streep start ik een nieuwe 'Lap' en zie ik meteen mijn klimtijd:
1:52:15. Daar mag ik als senior best tevreden mee zijn
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
. En ook nog door slechts drie fietsers ingehaald, terwijl ik er zelf vele tientallen voorbij gereden ben. Waren dat dan allemaal 'toeristen' voor wie de Mont Ventoux toch nèt even wat lastiger blijkt te zijn dan ze wellicht verwachtten???
En even terzijde, in mijn beleving is de nieuwe verkeerssituatie op de top voor de fietsers geen verbetering. Aankomen vanuit Bédoin, zeker als je 'op de streep' een tijd wilt klokken, leidt vaak tot lastige, gevaarlijke situaties. En afdalen naar Malaucène via het 'fietsstrookje' kan, als het druk is, weer niet vanwege de vele voetgangers die er dan lopen.
Op zaterdag 26 september 2015 zijn er nog genoeg fietsers op de Mont Ventoux te vinden:
Nadat bovenstaande plaatje geschoten is, vraag ik aan een Nederlandse fietser of hij een foto van mij wil maken. Dat kan, nadat ik hem zelf eerst met z'n smartphone samen met zijn fiets bij 'de paal' gedigitaliseerd heb. Jammer dat er hier voor een leuke foto toch vaak wat tegenlicht is, tenzij je met je rug naar het gebouw of de toren staat. Maar dat levert doorgaans wel een wat rommelig beeld op. Dan achteraf op de computer maar wat schuiven met de regelaars van het bewerkingsprogramma
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
.
De auteur van dit verslag staat hier al weer voor de 58e keer op de top:
(Er kan kennelijk geen lachje meer van af
)
Naar het westen is er een behoorlijk stevige
inversie zichtbaar, naar het zuiden kijk je een beetje tegen de zon in, doch naar het oosten en noorden is het uitzicht weer fenomenaal. Prachtig liggen de Alpen daar te pronken en heel leuk, althans voor mij, zie ik daar heel diep in het dal Montbrun-les-Bains liggen. Daar was het ook fijn fietsen, doch dat is inmiddels wel bekend.
Les Baronnies en de Alpen:
Nu afdalen naar Bédoin levert zo weinig kilometers op, dat ik beslluit via Malaucène weer het dal op te zoeken. Ondanks mijn warme shirt, trek ik toch m'n windjackje maar aan. Door de (relatief) hoge snelheid tijdens de afdaling voelt het behoorlijk 'fris' aan. Nu is het aan de noordzijde van de berg in de herfst, zeker zolang je nog 'hoog' zit, altijd een stuk kouder dan aan de zuidzijde. Pas bij de
Rochers des Rams (op ca. 1100 m), net voorbij de haarspeldbocht aan het einde van het steile stuk dalen, kom je weer in de zon en is het aangenamer.
Vanaf de afslag naar de
Mont Serein, tot ik geloof net voorbij die haarspeldbocht, is de D974 van nieuw asfalt voorzien. Het is jammer genoeg geen mooie 'strakke' laag, eerder een beetje 'korrelig' ruw. Omdat ik dit wegdek dus nog niet ken, laat ik zonder bij te trappen de fiets zijn gang maar gaan. Ik concentreer mij liever op het voor mij onbekende wegdek en klem het stuur extra stevig in m'n handen. Toch loopt de snelheid hierbij nog op tot ruim 73,5 km/u! Over het 'oude', maar wel mooi gladde wegdek, gaat het daarna iets minder hard. Doch het blijft een leuke afdaling, 'downhill' naar Malaucène.
In het stadje rijd ik nog even een rondje om het oude centrum. Op de terrasjes langs de
Cours des Isnards wordt genoten van wat de Franse keuken rond
midi zoal te bieden heeft
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
. En op de rotonde bij de historische kerk gaat het windjack weer uit. Nog nagenietend van de geslaagde klim, fietst jullie
Grimpeur daarna eerst richting Carpentras en daarna bij de
Caveau de Beaumont du Ventoux linksaf de D19 op, terug naar Bédoin. Het klimmetje naar
Col de la Madeleine (458 m) heeft natuurlijk weinig om 't lijf.
De rest van deze korte rit (
64,7 km), was zeker niet het minst fraaie deel van de route. En het is inmiddels ook aangenaam warm geworden. In de bocht (416 m) waar de afdaling naar Bédoin begint, loont het de moeite nog even te stoppen voor een laatste plaatje.
Blik op de Mont Ventoux vanaf de D19:
(Quote van 'Madame Le Grimpeur': 'Zó is 't hier!
')
En tijdens het 'fiets poetsen', was het op onze kampeerplek in het zonnetje en nagenoeg zonder wind, bij 23 graden heerlijk toeven! 't Rondje, met bijbehorend hoogteprofiel (
1858 hm), is hier te vinden:
Strava.