ijzerenbriek
05 feb 2018 20:25
Als je de voorbije 9 maanden terugspoelt dan zat gisteren ik ga niet zeggen eraan te komen maar echt verrassend was het nu ook weer niet.
Zomer 2017, Van Aert begint als voorbereiding op het cross seizoen op de weg te rijden. Resultaten van de ploeg vallen tegen tot op dat moment en Van Aert rijdt enkele mooie koersen en bezorgt de ploeg wat nodige publiciteit. Waarschijnlijk rijdt hij hierdoor ietwat te veel koersen en ook nog eens met het doel een resultaat neer te zetten.
Start cross seizoen verloopt alles behalve goed, Klassement in de wereldbeker is in de VS al direct gaan vliegen. Ook in de andere klassementen wil het niet echt vlotten. Zijn lichaamstaal spreekt soms boekdelen en ook feit dat hij in achtervolging op Mathieu de rest niet kan afschudden wijst op een duidelijk minder vormpeil dan vorig jaar.
Ik vermoed en mag hopen dat zijn entourage zijn planning dan ook wat aangepast heeft en al bewust naar dat WK toe beginnen werken is. Het zou ook enorm dom zijn een renner van zijn leeftijd een ganse winter vol te laten crossen om na de laatste cross hem de week erna in de omloop het Nieuwsblad te laten starten bij wijze van spreken. Hij rijdt dus wat minder wedstrijden, plant stages in en werkt volgens mij volledig naar dat WK toe.
Ik geloof Adri dan ook dat hij een vermoeden had, ik heb de wedstrijd in Bredene ook live gevolgd en dat was op een minder zwaar maar toch ook zwaar parcours een test. Daar heeft hij een uur de gas vol open gedraaid en gevoeld dat het goed was.
Voorbije 2 weken voor het WK heeft hij dan de laatste hand aan die topvorm gelegd en kon je het al zien doorschemeren in Hoogerheide vond ik.
WK zelf. Hij krijgt een omloop op zijn lijf geschreven, loodzwaar, lastige steile loopstroken, niet al te veel draaien en keren. In zijn hoofd is hij onbreekbaar, dat weet iedereen nu al. Vroeger won ik niet vaak zei hij, ik weet wat het is om week na week te knokken voor een 3e, 4e of 5e plaats. Mathieu, die kon enkel verliezen die dag, de druk moet enorm zijn ook voor iemand als hij. In die eerste ronde flitst hij op die glibberig strook nog fenomenaal mooi in de pedalen naar de kop en zet druk, daar gaan we dacht ik ook. Hij raakt Van Aert echter niet kwijt, erger nog bij de eerste kleine stuurfoutjes die hij maakt zet die hem direct op 15, 25 sec en voelt hij ook wel hoe sterk hij is. Van Aert is bevrijd en kan op dergelijke loodzware omloop dan ook iedereen door de molen halen; Vanthourenhout rijdt hij wekelijks op een minuut en meer, trek die lijn door naar dit parcours en de voorsprong is logisch.
In eerste instantie laat Mathieu het afweten want dat hij ook Vanthourenhout moet laten rijden zegt alles.
En in tweede instantie heeft Van Aert perfect gepiekt en een omloop op zijn lijf geschreven gekregen.
Dus al bij al zat dit scenario ik ga niet zeggen eraan te komen maar verwonderlijk is het al evenmin.
En wat Michel Wuyts betreft erger ik mij als vlaming mateloos aan zijn favoritisme voor.... Jawel Mathieu.
Die kan hij gewoon niet onder stoelen of banken steken, Met Sven Nys was het nog veel erger trouwens.
En laat ons eerlijk zijn, op een WK hoort een commentator toch een beetje supporter te zijn voor zijn landgenoten zonder de feiten uit het oog te verliezen.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.