Pagina 39 van 53

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 24 jun 2022 11:26
door havana
Ik durf mijn jaarsalaris erop te zetten dan mijn gemiddelde nog geen 0,5km/h daalt met een G one op 2,5 bar tov een raceband van 28mm op 4,5bar.
Uit mijn metingen ( beide fietsen met PM) is het 0,5 - 1 km/uur verschil ongeveer. Dus dat klopt idd heel aardig.

Breder dan 40 mm is in Nederland IMHO nergens voor nodig.

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 24 jun 2022 11:41
door serbak
Hier een superfijne bandenspanningscalculator (goeie voor Scrabble :lol:) voor diegenen die er waarde aan hechten: https://silca.cc/pages/sppc-form

Advies op de band kan je, wat wasbeer ook zegt, met een korrel zout nemen. Je merkt zelf wel als je overdrijft met een lage spanning. Dweil je de bocht uit of raak je bij iedere oneffenheid de velg dan zit je te laag :lol:

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 24 jun 2022 11:56
door JazzHands
havana schreef: ↑24 jun 2022 11:26
Ik durf mijn jaarsalaris erop te zetten dan mijn gemiddelde nog geen 0,5km/h daalt met een G one op 2,5 bar tov een raceband van 28mm op 4,5bar.
Uit mijn metingen ( beide fietsen met PM) is het 0,5 - 1 km/uur verschil ongeveer. Dus dat klopt idd heel aardig.

Breder dan 40 mm is in Nederland IMHO nergens voor nodig.
Utrechtse heuvelrug stikt het van de paden met mul zand. Vooral de wegen/paden langs de prachtige gravelpaden die vaak nog de betere optie zijn vanwege de drukte. Mijn gevoel zegt me dat de G-Ones op 3 bar daar minder grip hebben dan een tractorband van (50mm of breder). Maar eerlijk is eerlijk, ik moet de G-Ones op 3 bar nog gaan ervaren. Kennelijk is dat een wereld van verschil met 5 bar. Ben benieuwd.

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 24 jun 2022 12:11
door wasbeer2006
3 is echt nog hoog, maar start daarmee. Ik weet niet wat je weegt.
of test het ter plaatse uit begin gewoon op 5 en laat het een paar keer een halve bar zakken, dan voel je echt het verschil.
Ik heb zo'n schwalbe metertje en daar test ik wel eens het ea mee op de MTB, geeft je best veel inzicht, zeker icm een wattmeter.

als je bv 80kg bent kan je makkelijk naar 2 voor en 2.2 achter, misschien wel lager.

Een brede band op 5 bar wordt een soort stuiterbal, dat rijdt echt niet fijn.
Je stuitert letterlijk over bv een wortel.

Mijn idee van 5 naar 3 ga je in verhouding veel minder merken dan van 3 naar 2.5
Maar test dat eens, is echt leuk!

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 24 jun 2022 12:17
door JazzHands
Lijkt me idd leuk om mee te experimenteren. Voegt tubeless ook nog veel toe? Heb dat op dit moment vermeden omdat ik niet zo gigantisch veel op de gravelbike zit.

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 24 jun 2022 12:30
door wasbeer2006
Op 5 bar niet :-)
Maar met lagere spanningen wel. band is dan net iets soepeler en natuurlijk de lekbescherming

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 24 jun 2022 17:00
door JoostG
havana schreef: ↑24 jun 2022 11:26
Ik durf mijn jaarsalaris erop te zetten dan mijn gemiddelde nog geen 0,5km/h daalt met een G one op 2,5 bar tov een raceband van 28mm op 4,5bar.
Uit mijn metingen ( beide fietsen met PM) is het 0,5 - 1 km/uur verschil ongeveer. Dus dat klopt idd heel aardig.

Breder dan 40 mm is in Nederland IMHO nergens voor nodig.
Was tijdens de Bartje200 anders wel erg blij met bredere banden dan 40mm. Sprak een andere gravelaar en die had met het rulle zand en vele tracks graag wat meer rubber gehad. Nodig is het niet, maar in sommige gevallen wel fijner...

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 24 jun 2022 17:25
door nijkie
44 mm vredenstein aventura of 45mm pirelli kan je bijna op alles goed uit de voeten.Max 2 bar er in😉

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 24 jun 2022 17:27
door havana
JoostG schreef: ↑24 jun 2022 17:00
havana schreef: ↑24 jun 2022 11:26
Ik durf mijn jaarsalaris erop te zetten dan mijn gemiddelde nog geen 0,5km/h daalt met een G one op 2,5 bar tov een raceband van 28mm op 4,5bar.
Uit mijn metingen ( beide fietsen met PM) is het 0,5 - 1 km/uur verschil ongeveer. Dus dat klopt idd heel aardig.

Breder dan 40 mm is in Nederland IMHO nergens voor nodig.
Was tijdens de Bartje200 anders wel erg blij met bredere banden dan 40mm. Sprak een andere gravelaar en die had met het rulle zand en vele tracks graag wat meer rubber gehad. Nodig is het niet, maar in sommige gevallen wel fijner...
Bartje 200 is dan ook een MTB parcours 😂

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 24 jun 2022 19:16
door JoostG
havana schreef: ↑24 jun 2022 17:27
JoostG schreef: ↑24 jun 2022 17:00
havana schreef: ↑24 jun 2022 11:26

Uit mijn metingen ( beide fietsen met PM) is het 0,5 - 1 km/uur verschil ongeveer. Dus dat klopt idd heel aardig.

Breder dan 40 mm is in Nederland IMHO nergens voor nodig.
Was tijdens de Bartje200 anders wel erg blij met bredere banden dan 40mm. Sprak een andere gravelaar en die had met het rulle zand en vele tracks graag wat meer rubber gehad. Nodig is het niet, maar in sommige gevallen wel fijner...
Bartje 200 is dan ook een MTB parcours 😂
Is dat zo? ðŸĪŠ Ik zag toch echt op plek 1 en 4 een krom stuur â€Ķ.. 😅

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 24 jun 2022 19:56
door Hanz BÃĐ
Ik ga toch een beetje mee met JoostG. Je kunt alles in Nl rijden met 700-45. Maar bijv. op zanderige gebieden op de Veluwe, in het kroondomein of her en der in Limburg hebben 650b wielen met 50+mm banden echt wel voordelen.

Re: Het grote gravelbanden topic

Geplaatst: 24 jun 2022 21:09
door klaastuin
Ik heb veel met 700x50 op de Veluwe gereden en dat is t.o.v. 40mm een flink verschil, zeker in mul zand. 45mm is in mul zand ook al een stuk beter dan 40 en maar iets minder dan 50. Als je fiets meer dan 40mm aankan zie ik geen enkele reden om het bij 40mm te houden.