Titanium fietsen
Met gebarsten , gebroken en compleet uit elkaar gevallen carbonframes van zowel grote dan wel kleinere merken
kan je vrachtwagens vullen, niets heeft het eeuwige leven en verkoopspraatjes zijn er altijd geweest bij alle merken
feit is dat mijn titaniumframe een zijdelingse aanrijding probleemloos heeft doorstaan indien dit een carbonframe was geweest was het in de prullenbak beland . Dat het frame breekt net naast de las is ook niet meer dan normaal dit
noemt men in lasjargon de overgangszone en die is ook bij een perfect gelast frame of elk ander gelast onderdeel
meer kwetsbaar dan de las of de buis zelf ,dit komt omdat door de verwarming bij het lassen legeringselementen verbranden, in de las zelf worden die weer aangevuld door legeringselementen uit het het toevoegmateriaal maar net buiten de las wordt de zone ook verwarmd en dit wordt niet meer gecompenseerd
kan je vrachtwagens vullen, niets heeft het eeuwige leven en verkoopspraatjes zijn er altijd geweest bij alle merken
feit is dat mijn titaniumframe een zijdelingse aanrijding probleemloos heeft doorstaan indien dit een carbonframe was geweest was het in de prullenbak beland . Dat het frame breekt net naast de las is ook niet meer dan normaal dit
noemt men in lasjargon de overgangszone en die is ook bij een perfect gelast frame of elk ander gelast onderdeel
meer kwetsbaar dan de las of de buis zelf ,dit komt omdat door de verwarming bij het lassen legeringselementen verbranden, in de las zelf worden die weer aangevuld door legeringselementen uit het het toevoegmateriaal maar net buiten de las wordt de zone ook verwarmd en dit wordt niet meer gecompenseerd
Wel, daar vallen wel wat kanttekeningen bij te plaatsen....
Hoewel ik me zelf lastechnicus mag noemen weet ik niet heel veel van titanium lassen , wat ik wel weet:
Je zit er compleet naast.... niet verbranden van legeringselementen is het grootste probleem maar het diffunderen van ongewenste elementen in titanium bij hogere temperaturen > 250 gr.
Als je er niet voor zorgt dat waterstof, zuurstof en stikstof wegblijven van het lasproces wordt het lasmetaal en omgeving bros en gevoelig voor scheurvorming, vaak zie je daarom scheuren gewoon doorlopen door las, overgangszone en buismateriaal.
Het moet werkelijk onder laboratoriumomstandigheden gelast worden.
De Van Nicholas van @bokkie duidt IMO op dat er van binnenuit toch niet voldoende is afgeschermd tegen toegang van zuur- en stikstof.
Hoewel ik me zelf lastechnicus mag noemen weet ik niet heel veel van titanium lassen , wat ik wel weet:
Je zit er compleet naast.... niet verbranden van legeringselementen is het grootste probleem maar het diffunderen van ongewenste elementen in titanium bij hogere temperaturen > 250 gr.
Als je er niet voor zorgt dat waterstof, zuurstof en stikstof wegblijven van het lasproces wordt het lasmetaal en omgeving bros en gevoelig voor scheurvorming, vaak zie je daarom scheuren gewoon doorlopen door las, overgangszone en buismateriaal.
Het moet werkelijk onder laboratoriumomstandigheden gelast worden.
De Van Nicholas van @bokkie duidt IMO op dat er van binnenuit toch niet voldoende is afgeschermd tegen toegang van zuur- en stikstof.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Maar ook al is een frame goed gelast, de stukken buis tegen de las aan blijven het zwakste punt. Zonder gegevens over de impact van het ongeval kun je dus niet zeggen of de kwaliteit onvoldoende was voor een fietsframe.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 424
- Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
- Locatie: Roosendaal
Ben geen lasexpert, maar als ik de schade zo bekijk lijkt het volledig naast de las afgescheurd te zijn.
Als je geen goede omgeving hebt tijdens lassen (om zuurstof en stikstof bij de las weg te houden) zoals Keezx schrijft, dan krijg je volgens mij geen mooie lasrupsen, maar insluitsels, et cetera. Dat lijkt hier niet het geval. Dat is ook de reden dat in een beschermende atmosfeer moet worden gelast, inclusief gastoevoer aan binnenzijde van het materiaal.
Maar bij het lassen krijg je een flinke warmte-inbreng bij het materiaal en grote kans op structuurveranderingen van het materiaal, ook in de omgeving naast de lasrups. Deze veranderde structuur kan een bros materiaal opleveren. Dit is zo bij het lassen van staal, en waarschijnlijk speelt dit ook een rol bij titanium lassen.
Maar nogmaals: ik ben geen expert op dit gebied.
Als je geen goede omgeving hebt tijdens lassen (om zuurstof en stikstof bij de las weg te houden) zoals Keezx schrijft, dan krijg je volgens mij geen mooie lasrupsen, maar insluitsels, et cetera. Dat lijkt hier niet het geval. Dat is ook de reden dat in een beschermende atmosfeer moet worden gelast, inclusief gastoevoer aan binnenzijde van het materiaal.
Maar bij het lassen krijg je een flinke warmte-inbreng bij het materiaal en grote kans op structuurveranderingen van het materiaal, ook in de omgeving naast de lasrups. Deze veranderde structuur kan een bros materiaal opleveren. Dit is zo bij het lassen van staal, en waarschijnlijk speelt dit ook een rol bij titanium lassen.
Maar nogmaals: ik ben geen expert op dit gebied.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline
Mijn betoog was juist dat dat NIET zo is.....Ernie C. schreef:Maar ook al is een frame goed gelast, de stukken buis tegen de las aan blijven het zwakste punt..
Er is geen sprake van dat materiaal naast de lassen verzwakt, mits de warmtehuishouding en bescherming rond de lassen optimaal is .
Wat gebeurt er bij een gelugd stalen frame bij een frontale impact?
Boven- en onderbuis buigen en stuiken, vorkbuis verbuigt naar achteren.
Het buismateriaal scheurt meestal niet af achter de lugs., en bij een titanium frame dat goed gelast is gebeurt dat ook niet.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Je hebt wat klokjes horen luiden over het lassen van ferritisch staal en dat is echt onvergelijkbaar met titanium.R1Phrankey schreef:Ben geen lasexpert, maar als ik de schade zo bekijk lijkt het volledig naast de las afgescheurd te zijn.
Als je geen goede omgeving hebt tijdens lassen (om zuurstof en stikstof bij de las weg te houden) zoals Keezx schrijft, dan krijg je volgens mij geen mooie lasrupsen, maar insluitsels, et cetera. Dat lijkt hier niet het geval. Dat is ook de reden dat in een beschermende atmosfeer moet worden gelast, inclusief gastoevoer aan binnenzijde van het materiaal.
Maar bij het lassen krijg je een flinke warmte-inbreng bij het materiaal en grote kans op structuurveranderingen van het materiaal, ook in de omgeving naast de lasrups. Deze veranderde structuur kan een bros materiaal opleveren. Dit is zo bij het lassen van staal, en waarschijnlijk speelt dit ook een rol bij titanium lassen.
Maar nogmaals: ik ben geen expert op dit gebied.
(ferritisch)Staal heeft het probleem dat er even boven de 700 gr. een structuuromslag is bij het afkoelen.
Geen echt probleem als het koolstofgehalte (+legeringselementen) maar laag genoeg is en de afkoelsnelheid goed gecontroleerd wordt
Bij titanium gebeurt dat niet, daar is het probleem de grote gevoeligheid voor het doordringen van ongewenste elementen in het atoomrooster bij hogere temperaturen dan pakweg 250 g.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Nu spreek je jezelf in twee posts min of meer tegen. Kun je gewoon staal nu wel of niet vergelijken?
Titanium lassen onder 250 graden is onmogelijk, een beetje vervuiling houdt je altijd tenminste bij de goedkopere frames. Het risico op afscheuren langs de las dus ook. Het kan best zijn dat de kwaliteit hier onvoldoende was maar zonder kennis over de kracht van de impact zou ik daar niet zo snel uitspraken over doen.
Staal of aluminium is ook veel minder bros dan titanium. En zeker een goed gesoldeerde lug verdeelt de kracht van een impact veel beter dan een las.
Met een zijdelingse klap op de balhoofdbuis zou je dit bij bijna ieder titanium frame kunnen laten gebeuren want een titanium balhoofdbuis heeft echt wel wat meer impact nodig om te buigen.
Titanium lassen onder 250 graden is onmogelijk, een beetje vervuiling houdt je altijd tenminste bij de goedkopere frames. Het risico op afscheuren langs de las dus ook. Het kan best zijn dat de kwaliteit hier onvoldoende was maar zonder kennis over de kracht van de impact zou ik daar niet zo snel uitspraken over doen.
Staal of aluminium is ook veel minder bros dan titanium. En zeker een goed gesoldeerde lug verdeelt de kracht van een impact veel beter dan een las.
Met een zijdelingse klap op de balhoofdbuis zou je dit bij bijna ieder titanium frame kunnen laten gebeuren want een titanium balhoofdbuis heeft echt wel wat meer impact nodig om te buigen.
Campagnolo Ultra Dork
Sorry, van begin tot eind er naast.Ernie C. schreef: 1Nu spreek je jezelf in twee posts min of meer tegen. Kun je gewoon staal nu wel of niet vergelijken?
2-Titanium lassen onder 250 graden is onmogelijk, een beetje vervuiling houdt je altijd tenminste bij de goedkopere frames. Het risico op afscheuren langs de las dus ook. Het kan best zijn dat de kwaliteit hier onvoldoende was maar zonder kennis over de kracht van de impact zou ik daar niet zo snel uitspraken over doen.
3-Staal of aluminium is ook veel minder bros dan titanium. En zeker een goed gesoldeerde lug verdeelt de kracht van een impact veel beter dan een las.
4-Met een zijdelingse klap op de balhoofdbuis zou je dit bij bijna ieder titanium frame kunnen laten gebeuren want een titanium balhoofdbuis heeft echt wel wat meer impact nodig om te buigen.
1-Het faalmechisme (schadebeeld) is vergelijkbaar , het lassen niet
2-Het spul is gevoelig voor diffunderen van ongewenste elementen , daarom moet de gasbescherming bij het lassen (dus > 250 gr) perfect zijn.
Een beetje vervuiling is dodelijk bij het lassen van titanium.
(diffunderen in niet gesmolten materiaal dus)
3-De breukrek van de gebruikte titaniumlegering is pakweg een 6%, dat is iets minder dan veredeld alu en ook iets minder dan fietsframestaal. , van veel brosser is dus geen sprake.
Met de lugs heeft het niet te maken, maar met scheuren direct naast lug of las, dat buisdeel hoort niet verzwakt te zijn bij een technisch correcte uitvoering.
4-Lees je wel of duik je er meteen op?
Een balhoofdbuis heb ik niet genoemd en ik ging uit van een frontale impact (misschien ten onrechte)
Ook bij een zijdelingse impact zouden boven en onderbuis niet zomaar afscheuren maar zouden boven- en onderbuis buigen en eenzijdig stuiken.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
1 Ik zie lang niet zoveel gescheurde frames van alu of staal waarbij geen enkele deuk aanwezig is.
2 Perfect is zeker niet nodig voor een goede las maar teveel is funest.
3 Klopt inderdaad niet helemaal maar stalen buizen in een frame hebben doorgaans buizen met een kleinere diameter waardoor buigen eerde gebeurt.
4 het gaat er niet om jij niet noemt maar wat Bokkie niet noemt.
Is dit trouwens Kees0521 versie 2.0? Hij heet Kees bezit een no name titanium fiets en er zijn nog wat meer overeenkomsten...
2 Perfect is zeker niet nodig voor een goede las maar teveel is funest.
3 Klopt inderdaad niet helemaal maar stalen buizen in een frame hebben doorgaans buizen met een kleinere diameter waardoor buigen eerde gebeurt.
4 het gaat er niet om jij niet noemt maar wat Bokkie niet noemt.
Is dit trouwens Kees0521 versie 2.0? Hij heet Kees bezit een no name titanium fiets en er zijn nog wat meer overeenkomsten...
Campagnolo Ultra Dork
Ernie C. schreef: Is dit trouwens Kees0521 versie 2.0? Hij heet Kees bezit een no name titanium fiets en er zijn nog wat meer overeenkomsten...
Exact mijn gedachte; Kees 2.0, nu mét media training.
Maar als dat zo is; welkom terug Kees.
Veni. Vidi. Fietsie.