Het grote domme vragen topic
Het enige dat ik nog nooit heb gedaan met sleutelen aan fietsen is wielen richten. Dat zou ik nog graag willen kunnen maar nog heel wat vragen:
- cursus volgen? Waar? Of zelfstudie met boeken en YouTube?
- gereedschap kopen of zelf maken? Een richtbok begint bij €50 en loopt door tot €500+. Als de hobby uitvoering van €50-70 voldoende is ga ik niet hobbyen. Spaakspanningsmeter? Naafrichter?
- gaat het zinvol worden? Een slagje eruit draaien kost €10-€15 dus investering haal ik er niet uit. Maar wel gemak met niet steeds te moeten wachten op afspraak lbs.
- cursus volgen? Waar? Of zelfstudie met boeken en YouTube?
- gereedschap kopen of zelf maken? Een richtbok begint bij €50 en loopt door tot €500+. Als de hobby uitvoering van €50-70 voldoende is ga ik niet hobbyen. Spaakspanningsmeter? Naafrichter?
- gaat het zinvol worden? Een slagje eruit draaien kost €10-€15 dus investering haal ik er niet uit. Maar wel gemak met niet steeds te moeten wachten op afspraak lbs.
Dogma F
Vraagje over velglint.
Ik heb bij de lokale fietsenberg (die tegenwoordig vrijwel niets meer met racefietsen doet) ff snel rolletje velglint gekocht. Dat is echter een stukkie dikker dan het lint dat eerder op mijn velg zat.
Nu is mijn band opeens bij 6 bar al snoei hard en (op het gevoel) al harder dan voorheen bij 7 bar.
Het fietst verder normaal, maar kan zo'n stukkie velg lint zo'n verschil maken?
Ik heb bij de lokale fietsenberg (die tegenwoordig vrijwel niets meer met racefietsen doet) ff snel rolletje velglint gekocht. Dat is echter een stukkie dikker dan het lint dat eerder op mijn velg zat.
Nu is mijn band opeens bij 6 bar al snoei hard en (op het gevoel) al harder dan voorheen bij 7 bar.
Het fietst verder normaal, maar kan zo'n stukkie velg lint zo'n verschil maken?
Een wiel richten is heel makkelijk. Een cursus gaan volgen is zeker geen must, maar kan wel nuttig zijn.Ramon73 schreef: ↑14 aug 2023 22:47 Het enige dat ik nog nooit heb gedaan met sleutelen aan fietsen is wielen richten. Dat zou ik nog graag willen kunnen maar nog heel wat vragen:
- cursus volgen? Waar? Of zelfstudie met boeken en YouTube?
- gereedschap kopen of zelf maken? Een richtbok begint bij €50 en loopt door tot €500+. Als de hobby uitvoering van €50-70 voldoende is ga ik niet hobbyen. Spaakspanningsmeter? Naafrichter?
- gaat het zinvol worden? Een slagje eruit draaien kost €10-€15 dus investering haal ik er niet uit. Maar wel gemak met niet steeds te moeten wachten op afspraak lbs.
Het online boek van Musson is goedkoop en een echte aanrader voor het bouwen van wielen, het richten komt er ook in voor. Musson gebruikt geen spanningsmeter. Dat vind ik het enige mankement aan zijn boek. Hij richt zich wel op het geluid van de spaken voor de spanning.
Richter kan je makkelijk goedkoop maken, die zijn dan steviger dan de modelletjes die je voor die prijs koopt. Een Parktool t2 is nog wel betaalbaar en toch al behoorlijk goed.
Als spaakspanningsmeter voldoet een Parktool tm1 of gelijkaardig zeker. Interessantst zijn de Brand-type spanningsmeters, niet goedkoop en niet makkelijk te vinden. Soms kan je ze bij specialisten custom-made kopen, ik heb daar wat geluk mee gehad om zo iemand online te vinden, die me een prachtstuk gemaakt heeft voor een spreekwoordelijk prikje.
Een centreerboog vind ik persoonlijk erg belangrijk en ik zou daarop niet besparen, een (gesmede) massieve centreerboog met fijne draad werkt prettig en nauwkeurig. De centreerfunctie van een richter is niet nauwkeurig genoeg voor de afwerking, wel voor de opbouwfase.
Een wiel bouwen, een wiel richten, een diepteslag verwijderen het zijn allemaal zaken waar ik blij van wordt, het is een geduldig werk, een beetje een passie.
Zoals je zelf zegt, je geld ga je er (als het alleen daarvoor is) niet uithalen. Maar het is een fijn werk en het geeft je een goed gevoel als je dat zelf kan. Of als je op je eigen wieltjes gaat rijden.
Hierop heeft volgens mij niemand gereageerd, maar ik ben er ook wel benieuwd naar het antwoord...
Courir c'est mourir un peu