Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote domme vragen topic

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2385
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 14 aug 2023 22:47

Het enige dat ik nog nooit heb gedaan met sleutelen aan fietsen is wielen richten. Dat zou ik nog graag willen kunnen maar nog heel wat vragen:
- cursus volgen? Waar? Of zelfstudie met boeken en YouTube?
- gereedschap kopen of zelf maken? Een richtbok begint bij €50 en loopt door tot €500+. Als de hobby uitvoering van €50-70 voldoende is ga ik niet hobbyen. Spaakspanningsmeter? Naafrichter?
- gaat het zinvol worden? Een slagje eruit draaien kost €10-€15 dus investering haal ik er niet uit. Maar wel gemak met niet steeds te moeten wachten op afspraak lbs.
Dogma F

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1194
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 14 aug 2023 22:53

Vraagje over velglint.

Ik heb bij de lokale fietsenberg (die tegenwoordig vrijwel niets meer met racefietsen doet) ff snel rolletje velglint gekocht. Dat is echter een stukkie dikker dan het lint dat eerder op mijn velg zat.

Nu is mijn band opeens bij 6 bar al snoei hard en (op het gevoel) al harder dan voorheen bij 7 bar.

Het fietst verder normaal, maar kan zo'n stukkie velg lint zo'n verschil maken?

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5223
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 15 aug 2023 07:17

Ramon73 schreef: 14 aug 2023 22:47 Het enige dat ik nog nooit heb gedaan met sleutelen aan fietsen is wielen richten. Dat zou ik nog graag willen kunnen maar nog heel wat vragen:
- cursus volgen? Waar? Of zelfstudie met boeken en YouTube?
- gereedschap kopen of zelf maken? Een richtbok begint bij €50 en loopt door tot €500+. Als de hobby uitvoering van €50-70 voldoende is ga ik niet hobbyen. Spaakspanningsmeter? Naafrichter?
- gaat het zinvol worden? Een slagje eruit draaien kost €10-€15 dus investering haal ik er niet uit. Maar wel gemak met niet steeds te moeten wachten op afspraak lbs.
Een wiel richten is heel makkelijk. Een cursus gaan volgen is zeker geen must, maar kan wel nuttig zijn.
Het online boek van Musson is goedkoop en een echte aanrader voor het bouwen van wielen, het richten komt er ook in voor. Musson gebruikt geen spanningsmeter. Dat vind ik het enige mankement aan zijn boek. Hij richt zich wel op het geluid van de spaken voor de spanning.
Richter kan je makkelijk goedkoop maken, die zijn dan steviger dan de modelletjes die je voor die prijs koopt. Een Parktool t2 is nog wel betaalbaar en toch al behoorlijk goed.
Als spaakspanningsmeter voldoet een Parktool tm1 of gelijkaardig zeker. Interessantst zijn de Brand-type spanningsmeters, niet goedkoop en niet makkelijk te vinden. Soms kan je ze bij specialisten custom-made kopen, ik heb daar wat geluk mee gehad om zo iemand online te vinden, die me een prachtstuk gemaakt heeft voor een spreekwoordelijk prikje.
Een centreerboog vind ik persoonlijk erg belangrijk en ik zou daarop niet besparen, een (gesmede) massieve centreerboog met fijne draad werkt prettig en nauwkeurig. De centreerfunctie van een richter is niet nauwkeurig genoeg voor de afwerking, wel voor de opbouwfase.
Een wiel bouwen, een wiel richten, een diepteslag verwijderen het zijn allemaal zaken waar ik blij van wordt, het is een geduldig werk, een beetje een passie.
Zoals je zelf zegt, je geld ga je er (als het alleen daarvoor is) niet uithalen. Maar het is een fijn werk en het geeft je een goed gevoel als je dat zelf kan. Of als je op je eigen wieltjes gaat rijden.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16849
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 aug 2023 07:29

100% eens maar met een goedkope, wiebelige bok, vind ik het wel een stukje minder leuk dan met goed gereedschap.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16849
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 aug 2023 07:31

rob74 schreef: 14 aug 2023 21:13 Je crankstel zit rechts. Zegt dat genoeg over hoor je L en R blokjes moet monteren?
Of zit het crankstel ongeveer in het midden en moeten de linker blokjes in de klauw bij het ene wiel en de rechter bij het andere?
Campagnolo Ultra Dork

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 550
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 15 aug 2023 09:11

rob74 schreef: 14 aug 2023 21:13 Je crankstel zit rechts. Zegt dat genoeg over hoor je L en R blokjes moet monteren?
Als dat zo is dan zitten ze goed!
Maar wat gebeurd er als ze verkeerd zitten??

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6139
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 15 aug 2023 09:18

Ik weet uit mijn hoofd niet zo goed hoe een Shimano remklauw eruit ziet. Maar ik vermoed dat je niet eens een L blokje aan de rechterkant erin geduwd gaat krijgen
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1931
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 15 aug 2023 10:29

De aangrijping op het wiel verandert
hun fietsen.

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 550
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 15 aug 2023 13:51

Lijkt me sterk, ze zien er precies hetzelfde uit.
Alleen de koelvinnen zitten net andersom dan.

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 15 aug 2023 15:33

fgrs schreef: 03 aug 2023 19:00 Ondanks de bewering om vooraan max 16 tanden verschil te hebben, zou ik schakelproblemen hebben als ik van 52/36 naar 52/34 ga (dura-ace)?
Niet dat ik dat meteen overweeg, momenteel voldoet de 36t vooraan, maar wie weet ooit.
Hierop heeft volgens mij niemand gereageerd, maar ik ben er ook wel benieuwd naar het antwoord...
Courir c'est mourir un peu

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 15 aug 2023 17:28

Oppbogga schreef: 13 aug 2023 14:45 Maakt het voor het comfort van een wiel
Kunnen wielen überhaupt comfortabel danwel onconfortabel zijn? :ugeek:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 753
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 15 aug 2023 18:52

synapse schreef: 15 aug 2023 15:33
fgrs schreef: 03 aug 2023 19:00 Ondanks de bewering om vooraan max 16 tanden verschil te hebben, zou ik schakelproblemen hebben als ik van 52/36 naar 52/34 ga (dura-ace)?
Niet dat ik dat meteen overweeg, momenteel voldoet de 36t vooraan, maar wie weet ooit.
Hierop heeft volgens mij niemand gereageerd, maar ik ben er ook wel benieuwd naar het antwoord...
Inderdaad, maar zou het eerlijk gezegd toch niet doen

Plaats reactie