Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote domme vragen topic

1094
Forum-lid
Berichten: 2021
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 23 aug 2023 11:18

Nee ik ook niet maar kreeg dit aangeraden van holland bike shop dus wilde het hier even toetsen

Kan ik anders gewoon een v brake blok van 72mm kiezen met een bout in het midden of moet ik nog ergens anders op letten?

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2374
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 23 aug 2023 11:30

Theo V schreef: 23 aug 2023 10:52Op die van Union zit de bout niet in het midden, zo te zien. En op die van jou wel. Ik weet niet of dat een probleem gaat opleveren?
Je monteert ze met het lange deel richting de vork, de vraag is dan of er genoeg ruimte is, maw je moet de lengte weten. Kijk anders naar Koolstop, ze hebben een ruim assortiment, Bike24 heeft eea.

hayes

hayes 23 aug 2023 13:00

DDX schreef: 22 aug 2023 22:22 Daarom ben ik fan van bakkertjes in Frankrijk. Snel 1 of 2 blikjes drinken en taartje en/of broodje/pizzapunt oid.
En ook niet zo prijzig als hier in Nederland op terrasje gaan zitten, dan ben je zo 30 minuten (als het niet langer is) kwijt.
Idem.
Ik heb een vaste bakker in Cassel waar ik quasi altijd stop voor een blikje en een koek. Da's toch een keer of tien per jaar.
Die mensen kennen me intussen al :mrgreen:
"Pas trop chaud aujour'dhui?"

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39522
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 aug 2023 13:03

Jij kan nog harder over het weer mopperen dan ik :lol: :lol: :lol:
Less is bore

hayes

hayes 23 aug 2023 15:25

Affirmatief.
Het beïnvloedt m'n humeur meer dan ik zelf zou willen.

1094
Forum-lid
Berichten: 2021
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 23 aug 2023 21:45

Woefdram schreef: 23 aug 2023 11:30
Theo V schreef: 23 aug 2023 10:52Op die van Union zit de bout niet in het midden, zo te zien. En op die van jou wel. Ik weet niet of dat een probleem gaat opleveren?
Je monteert ze met het lange deel richting de vork, de vraag is dan of er genoeg ruimte is, maw je moet de lengte weten. Kijk anders naar Koolstop, ze hebben een ruim assortiment, Bike24 heeft eea.
Ik zie wel veel 70mm met bevestiging in t midden. Zie het verschil niet heel duidelijk met opmeten maar kan toch niet wezelijk verschillend zijn?

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 28 aug 2023 09:53

Wat mij de laatste tijd bezig houdt zijn de montage verschillen van deze merken.
Ultra-Torgue worden twee bouten tegen elkaar aangedraaid. Sram moet behoorlijk vast gedraaid worden en Shimano hoeft alleen maar met een simpel tooltje handvast aangedraaid worden en vervolgens wordt de crank met twee boutjes vastgezet. Er zit dan ook geen speling in.

Ik vraag mij steeds af hoe dat laatste zo makkelijk kan in tegenstelling van de andere merken die behoorlijk vastgezet moeten worden om speling vrij te zijn.

Hoe zit dat :?:
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

leon1
Forum-lid
Berichten: 3272
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 28 aug 2023 09:57

Ik zou bijna zeggen dat Einstein daar zelf het antwoord op zou hebben :mrgreen:
Ride bikes, not tanks!

wmc
Forum-lid
Berichten: 512
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 28 aug 2023 10:47

thestudent schreef: 16 aug 2023 10:44 In het ergste geval kan je de hele link en bout gewoon voorzichtig doorzagen. De derailleur zelf heeft geen schroefdraad en die bout kan je los kopen.
Uiteindelijk heb ik het op kunnen lossen door hem deels los te draaien en deels eruit te tikken (derailleur pad van de fiets gehaald). De schroefdraad op zowel de bout als de pad waren compleet gestript. Ik had me ook niet gerealiseerd dat de bout uit aluminium is gemaakt. Overigens zat er nul vet op de schroefdraad, dus dat verklaart waarschijnlijk waarom hij vastgekoekt was.

Is de bout (B-axle 2) altijd gemaakt uit aluminium?
Laatst gewijzigd door wmc op 28 aug 2023 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 28 aug 2023 12:07

Einstein schreef: 28 aug 2023 09:53 Wat mij de laatste tijd bezig houdt zijn de montage verschillen van deze merken.
Ultra-Torgue worden twee bouten tegen elkaar aangedraaid. Sram moet behoorlijk vast gedraaid worden en Shimano hoeft alleen maar met een simpel tooltje handvast aangedraaid worden en vervolgens wordt de crank met twee boutjes vastgezet. Er zit dan ook geen speling in.

Ik vraag mij steeds af hoe dat laatste zo makkelijk kan in tegenstelling van de andere merken die behoorlijk vastgezet moeten worden om speling vrij te zijn.

Hoe zit dat :?:
Bij shimano zorgt de splain (vertanding) voor de verbinding.
Dit is een zo goed als spelingsvrije verbinding.
Als je de kleine boutjes al lichtjes vastzet dan heb je al een grote klemkracht.
Hoe de andere merken in elkaar zitten wet ik niet.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 28 aug 2023 13:26

Theo V schreef: 28 aug 2023 12:07
Einstein schreef: 28 aug 2023 09:53 Wat mij de laatste tijd bezig houdt zijn de montage verschillen van deze merken.
Ultra-Torgue worden twee bouten tegen elkaar aangedraaid. Sram moet behoorlijk vast gedraaid worden en Shimano hoeft alleen maar met een simpel tooltje handvast aangedraaid worden en vervolgens wordt de crank met twee boutjes vastgezet. Er zit dan ook geen speling in.

Ik vraag mij steeds af hoe dat laatste zo makkelijk kan in tegenstelling van de andere merken die behoorlijk vastgezet moeten worden om speling vrij te zijn.

Hoe zit dat :?:
Bij shimano zorgt de splain (vertanding) voor de verbinding.
Dit is een zo goed als spelingsvrije verbinding.
Als je de kleine boutjes al lichtjes vastzet dan heb je al een grote klemkracht.
Hoe de andere merken in elkaar zitten wet ik niet.
Dit lijkt ook op Campagnolo Torque maar toch weer andere
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Babaloose
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 22 feb 2022 22:22

Babaloose 28 aug 2023 13:52

Spline heet zoiets en het lijkt totaal niet op het Campagnolo systeem.

Bij Power Torque (en GXP) wordt de crankarm d.m.v. een bout op een taps toelopende as geperst.
Bij Ultra Torque worden de twee getande ashelften van de crankset door een bout tegen elkaar geperst.

Plaats reactie