Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubes for Dummies

NoChain
Forum-lid

NoChain 23 apr 2012 19:09

jiwitri schreef:
NoChain schreef:Mijn tube achteraan gaat op 1 plaats lichtjes omhoog, ik heb er nog niet mee gereden dus geen idee of ik het ga voelen. Maar is er een oplossing voor??
Ik had mijn tubes eerst al eens zonder lijm op de velgen gelegd om ze wat te rekken en toen zat die bobbel er ook al in, dus simpelweg de tube zelf??

Tis niet dat de tube immens op en neer maar tzou wel mooi zijn moest het mooi egaal zijn. Tijdens het lijmen heb ik geprobeerd de tube daar wat meer naar binnen of onderen te krijgen maar zonder resultaat.
Als je je velg en tube gekit hebt: zeepsop op velg en op tube doen. Velg op de grond zetten met ventiel gat boven, ventiel insteken en met beide handen de tube goed om de velg leggen en naar beneden drukken. Laatste stukje velg omdraaien en tube erop leggen.
Door de zeepsop kan je de tube nu nog goed centreren. Oppompen tot 9 of 10 bar en nachtje laten staan.
Dit zorgt er niet voor dat de lijm minder goed hecht? Dit heb ik nog nooit gelezen/gehoord.

Vandaag mee gereden en was geen enkel probleem. Wat wel een probleem zou kunnen zijn is dat ik een scheurtje heb in de zijflank van mijn tube, ik heb deze tweedehands gekocht en ik merk het nu pas ... tube was zogezegd zo goed als nieuw. Is er een mogelijkheid om dit te verstevigen? Ik heb wel eens gelezen dat iemand secondelijm deed in een sneetje in zijn buitenband, weet niet of iemand dit ook al bij zijn tube heeft geprobeerd.

jiwitri
Forum-lid

Gebruikersavatar jiwitri 23 apr 2012 19:41

NoChain schreef: Dit zorgt er niet voor dat de lijm minder goed hecht? Dit heb ik nog nooit gelezen/gehoord.
Dan heb je toch o.a. dit topic niet goed gelezen :D
Je hebt te maken met 2 componenten lijm, de zeepsop of water zoals sommigen doen heeft geen invloed op de kleefkracht, de tube gewoon 9 a 10 bar oppompen en een nachtje laten staan. Probeer maar, heb deze "truc" van een mekanieker van Panasonic geleerd die dit als 20 jaar deed.
NoChain schreef:Vandaag mee gereden en was geen enkel probleem. Wat wel een probleem zou kunnen zijn is dat ik een scheurtje heb in de zijflank van mijn tube, ik heb deze tweedehands gekocht en ik merk het nu pas ... tube was zogezegd zo goed als nieuw. Is er een mogelijkheid om dit te verstevigen? Ik heb wel eens gelezen dat iemand secondelijm deed in een sneetje in zijn buitenband, weet niet of iemand dit ook al bij zijn tube heeft geprobeerd.
Tube leeg laten lopen en met een beetje tubekit dicht bastelen, nachtje laten drogen en rijden maar.
Als laatste starten en dan door niemand ingehaald worden is goed voor de moraal.

NoChain
Forum-lid

NoChain 23 apr 2012 20:13

jiwitri schreef:
NoChain schreef: Dit zorgt er niet voor dat de lijm minder goed hecht? Dit heb ik nog nooit gelezen/gehoord.
Dan heb je toch o.a. dit topic niet goed gelezen :D
Je hebt te maken met 2 componenten lijm, de zeepsop of water zoals sommigen doen heeft geen invloed op de kleefkracht, de tube gewoon 9 a 10 bar oppompen en een nachtje laten staan. Probeer maar, heb deze "truc" van een mekanieker van Panasonic geleerd die dit als 20 jaar deed.
NoChain schreef:Vandaag mee gereden en was geen enkel probleem. Wat wel een probleem zou kunnen zijn is dat ik een scheurtje heb in de zijflank van mijn tube, ik heb deze tweedehands gekocht en ik merk het nu pas ... tube was zogezegd zo goed als nieuw. Is er een mogelijkheid om dit te verstevigen? Ik heb wel eens gelezen dat iemand secondelijm deed in een sneetje in zijn buitenband, weet niet of iemand dit ook al bij zijn tube heeft geprobeerd.
Tube leeg laten lopen en met een beetje tubekit dicht bastelen, nachtje laten drogen en rijden maar.
Haha hier had ik het wel al eens gelezen ja, maar dat was van jou dus dat telde ik niet mee :)

staph
Forum-lid

staph 23 apr 2012 21:12

ik doe ook altijd eerst zeepsop op de velg en tube alvorens de tube om de velg te leggen. Nooit geen probleem mee gehad.

csteenbe
Forum-lid

Gebruikersavatar csteenbe 23 apr 2012 21:30

staph schreef:ik doe ook altijd eerst zeepsop op de velg en tube alvorens de tube om de velg te leggen. Nooit geen probleem mee gehad.
Misschien domme vraag maar welke zeep gebruik je dan, afwasmiddel of....??

Heb het zo nooit uitgeprobeerd en op zich heb ik met "mijn" methode geen moeite alhoewel het uitlijnen een "karweitje" blijft, wil het best eens zo proberen... voor de volgende keer ;)
YFood !!!

jiwitri
Forum-lid

Gebruikersavatar jiwitri 24 apr 2012 09:09

csteenbe schreef:
staph schreef:ik doe ook altijd eerst zeepsop op de velg en tube alvorens de tube om de velg te leggen. Nooit geen probleem mee gehad.
Misschien domme vraag maar welke zeep gebruik je dan, afwasmiddel of....??

Heb het zo nooit uitgeprobeerd en op zich heb ik met "mijn" methode geen moeite alhoewel het uitlijnen een "karweitje" blijft, wil het best eens zo proberen... voor de volgende keer ;)
Klopt, gewoon afwasmiddel. Ik neem een klein bakje en doe daar een knijpje afwasmiddel in, even roeren met de vingers en ik breng het ook met de vingers op. Gaat heel simpel, probeer het maar de volgende keer.

@NoChain: Excuus was niet verkeerd bedoeld ;)
Als laatste starten en dan door niemand ingehaald worden is goed voor de moraal.

cobra427
Forum-lid

cobra427 24 apr 2012 15:25

jiwitri schreef:Dan heb je toch o.a. dit topic niet goed gelezen :D
Ik neem aan dat je contactlijm bedoelt in plaats van tweecomponenten?
Ik gebruik water en het scheelt echt wel een pak met voorheen. Omleggen ging altijd wel redelijk eenvoudig, maar centreren was soms een drama. Nu met water is het echt een fluitje van een cent.
Mag best een beetje pijn doen.

Cervélo Soloist Carbon, Campa Record, Zipp 404, Deda Elementi
Cervélo S5, Campa Chorus, Zipp 404, 3T Team
Koga Roadchamp, Ultegra, Easton EA50SL, Pro Gear
Xtrail MUD 9.0 29-er, XT, Magura, Reba

NoChain
Forum-lid

NoChain 27 apr 2012 23:39

Zou ik hier nog wel mee rijden?? Zou ik het dicht krijgen op een fatsoenlijke manier?
Afbeelding

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 28 apr 2012 08:08

Ik zou geen risico nemen met banden. Zo duur is bandje nu ook weer niet en veel goedkoper dan je eigen gezondheid/leven.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

NoChain
Forum-lid

NoChain 28 apr 2012 19:35

boswielrenner schreef:Ik zou geen risico nemen met banden. Zo duur is bandje nu ook weer niet en veel goedkoper dan je eigen gezondheid/leven.
Das waar. Is alleen zuur aangezien iemand mij de tube als zo goed als nieuw heeft verkocht :evil:

GJvdW
Forum-lid

GJvdW 29 apr 2012 13:29

NoChain schreef:
boswielrenner schreef:Ik zou geen risico nemen met banden. Zo duur is bandje nu ook weer niet en veel goedkoper dan je eigen gezondheid/leven.
Das waar. Is alleen zuur aangezien iemand mij de tube als zo goed als nieuw heeft verkocht :evil:
Al een praatje gemaakt? Is vaak wel over te praten, toch?

NoChain
Forum-lid

NoChain 29 apr 2012 13:42

GJvdW schreef:
NoChain schreef:
Al een praatje gemaakt? Is vaak wel over te praten, toch?
Yup, het komt wel in orde :).

Het is ook dat ik nu weer die tube er moet afhalen, weer inlijmen, etc. Ik ben graag met mijn fiets bezig maar ben het toch wat beu. Ik zit voor mijn werk al een hele week tussen de fietsen, dan wil je in het weekend wel wat anders doen :) . Misschien dat ik mijn tube-wielen gewoon verkoop. Qua acceleratie en bollen is het een hemels verschil met mijn alu wielen. Al is dit geen goed vergelijk aangezien dat niet de lichtste alu wielen zijn.
Met een setje Dura Ace 7900 (1345gr) + latex binnenband en goede buitenband moet ik toch tot hetzelfde rijgevoel komen, niet?

Plaats reactie