Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour 2009

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 12 jul 2009 12:37

eelcoz schreef:Ook ik ben zwaar teleurgesteld in de bergetappes tot nu toe, al was ik er al een beetje bang voor toen ik het routeschema zag. .

+1
Zou ook wel eens de echte gedachten van de ASO willen horen.
Less is bore

Mr_T
Forum-lid

Mr_T 12 jul 2009 14:24

Daniel1975 schreef:
eelcoz schreef:Ook ik ben zwaar teleurgesteld in de bergetappes tot nu toe, al was ik er al een beetje bang voor toen ik het routeschema zag. .

+1

Misschien moest het vooral Franse etappe winnaars opleveren? Ritten zoals gisteren en vandaag zijn ideaal voor de Franse avonturiers.

frieserenner
Forum-lid

frieserenner 12 jul 2009 15:09

Momenteel gebeurt wat ik graag zie. Oortjes uit en aanvallen, Astana de vernieling in rammen. Mocht de kopgroep teruggepakt worden, meteen weer aanvallen.

Aanvallen, aanvallen, aanvallen!

chevalier
Forum-lid

chevalier 12 jul 2009 15:11

Wat ik net zag, The boss Armstrong die persoonlijk de kopgroep terug gaat halen.
nu nog 4 man over van de kopgroep, ze zijn dus wat van plan.
en mannen die als springplank voor klassementsrenners kunnen dienen
daar heeft astana dus geen zin in.

frieserenner
Forum-lid

frieserenner 12 jul 2009 17:41

En helaas weer geen enkele "klassementsrenner" die zijn neus in de camera heeft gedrukt.
Op de Tourmalet waren er mogelijkheden. Ik heb Menchov, Evans, Sastre en de Schleckjes niet eens in beeld gezien. Het werk van Garate, LTD en van den Broeck is dus voor niets geweest. Jammer hoor, want Astana is wel degelijk te slopen, Popovych is al gebroken.

En Ducrot hou aub eens op over dat zgn. "nieuwe wielrennen". Je spreekt jezelf constant weer tegen en moet dan later weer op uitspraken terugkomen. Er kan pas worden begonnen met het "nieuwe wielrennen" als de oortjes voorgoed verdwijnen en renners zich kwetsbaarder durven op te stellen. Ze koersen als mietjes, 40-50 man in de groep gele trui over de Tourmalet! De komende 1,5 week gaan voor het klassement lekker saai worden, lage amusementswaarde.

Ik kijk uit naar andere tijden:-)

janw.f.
Forum-lid

janw.f. 12 jul 2009 18:25

Eens met Friese renner, op "andere tijden" na dan (ik heb het niet zo met breuken of fasen in het wielrennen op). Het is te hopen dat ze die oortjes eindelijk eens afschaffen, of het gebruik ervan aan banden leggen - alleen voor medische zaken, en pech (lekke banden, valpartij en dat soort zaken). Dat is tenminste mijn mening.

Verder een niet zo interessante etappe vandaag. Weinig aanvallers/ontsnappingen op deze zo befaamde col de Tourmalet. Was misschien beter geweest als de finish van deze etappe op deze col lag...

Misschien straks nog een massasprint, met een overwinning voor Freire, om het gemoed van de raboploeg wat op te vijzelen??

Add. Marge van "Bartjes", wat ik zo vaak hoor en kennlijk betrekking heeft op het tijdsverschil tussen peloton en (groep van) ontsnapte renners om te bepalen of deze groep succes kan/zal hebben om eerder dan het peloton over de meet te komen, waar komt deze term eigenlijk vandaan?

frieserenner
Forum-lid

frieserenner 12 jul 2009 18:50

Volgens mij is het "Bartjens".
Willem Bartjens was een Nederlandse wiskundige.

eelcoz

eelcoz 12 jul 2009 18:58

Het spijt me wel, maar ik vond het vandaag wederom saai. Sterk gereden van de twee koplopers, maar voor de rest was het slaapverwekkend. Freire, die nog bijna een bergetappe (kun je het dat eigenlijk wel noemen) wint.

Eigenlijk was vrijdag de dag om aan te vallen in de Pyreneeen, en dat deden alleen Evans en Contador. Ik vond het vrij logisch dat er vandaag niet aan werd gevallen door de klassementsrenners.

Ik heb trouwens een km of 20 voor het einde naar Sporza gezapt, waar ik de komende dagen ook maar blijf. Het is niet Dijkstra waar ik me aan stoor, maar vooral Ducrot. Wat een oeverloos gezwam. Ongelooflijk.

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 12 jul 2009 19:11

Daniel1975 schreef:

+1
-1

Oké, er wordt slechts 3x bergop gefinisht. Maar wat te denken van de etappes naar Bourg St-Maurice en Le Grand-Bornan? Volgens mij eveneens uitermate geschikt voor de klassementsklimmers om de nodige tijdsverschillen bijeen te sprokkelen...

Immers, na de Grand-Bernard — met 2413m het dak van de Tour — volgt meteen de Petit-Bernard (2188m). En als je op die 2e col kan wegrijden, volgt er louter nog een lange afdaling naar de finish. Als betere klimmer kom je vermoedelijk met frissere benen op de laatste top, waardoor je je voorsprong toch minimaal zou kunnen consolideren, en wellicht nog iets uitbouwen. Zou zomaar kunnen.

En dat geldt eveneens voor de zware etappe naar Le Grand-Bornan. Na de Cormet-de-Roselend, de Saisies, en de Arèches krijgen ze het loodzware tweeluik Romme en Colombière voorgeschoteld. Ook dat is toch een mooie gelegenheid om bergop afstand te nemen, en — louter afdalend — te behouden richting finish?! Lijkt mij wel...

Afbeelding

Afbeelding

Zelfs de enigszins vergelijkbare Vogezenrit over de Schlucht, de venijnige Platzerwasel en de Firstplan zou in de top van het klassement het nodige tijdsverschil kunnen opleveren...

Afbeelding

janw.f.
Forum-lid

janw.f. 12 jul 2009 19:17

Jan W.F. schreef: [...] Add. Marge van "Bartjes", wat ik zo vaak hoor en kennlijk betrekking heeft op het tijdsverschil tussen peloton en (groep van) ontsnapte renners om te bepalen of deze groep succes kan/zal hebben om eerder dan het peloton over de meet te komen, waar komt deze term eigenlijk vandaan?

Friese renner schreef:Volgens mij is het "Bartjens".
Willem Bartjens was een Nederlandse wiskundige.

Er wordt hier dus kennelijk een 17e eeuwse wiskundige bijgehaald, qua berekeningen/voorspellingen/inschattingen in de Tour. Hoe moet ik dit nu plaatsen?

Nu dan, laten we eens van deze wiskundige uitgaan. Als ik een "Marge van Bartjens" hoor - de bekende riedel van Dijkstra - dan mag ik toch wel enige berekening veronderstellen?

Weinig positieve reactie hiervoor ook, miss. kan bovenstaande dan ook gelijk in het rijtje van onzin-vertellingen van Dijkstra en Ducrot ?

frieserenner
Forum-lid

frieserenner 12 jul 2009 19:33

Zeker weten doe ik het niet maar wellicht slaat het op dit:
Willem Bartjens heeft met zijn rekenboek De Cijfferinghe ruim 200 jaar lang de toon gezet in het Nederlandse rekenonderwijs. Met de uitdrukking ‘Volgens Bartjens’ wordt nog steeds aangegeven dat iets correct berekend is.
http://bwnw.cwi-incubator.nl/cgi-bin/un ... r=1&ftnr=1

Een jagend peloton zou volgens de commentatoren een minuut per 10 km kunnen goedmaken. Tsja en er zijn natuurlijk nogal een aantal factoren die daar zijdelings invloed op uitoefenen. Maar wellicht een leuke kijkersvraag? :-)

Mr_T
Forum-lid

Mr_T 12 jul 2009 19:41

Nou, gelukkig dat die twee vooruit bleven vandaag, dat gunde ik ze wel.
Was deze etappe spektakel? Ik vind van niet.

De andere bergetappes worden zwaarder, daar moet het dan gebeuren...

Was dit hoe de organisatoren het zagen? Ik geloof er niks van. Misschien hadden ze gehoopt op ontsnappingen waarmee enkele renners veel tijd konden pakken. En op die manier dus opeens meespeelden in het klassement. Maar ja, die 6 seconden van Contador, daar wordt niemand bang van.

Het klassementsvuurwerk laat dus nog een weekje op zich wachten. Het is niet anders

Plaats reactie