Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Draag een helm

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 04 nov 2010 01:03

[quote="Amclassic-fan"]Verschil tussen met en zonder helm fietsen zie ik niet echt (buiten de mindere veiligheid). Verschil tussen wel of niet koersen is nogal groot, mensen willen zich gewoon meten met andere. Oftewel je vergelijking gaat niet op.[/quote]

Ik sprak me niet uit over het verschil helm dragen tijdens 'normaal' fietsen en koersen dus ik neem aan dat je refereert aan Aapje zijn post?

Tja, tijdens koersen lijkt het me niet meer dan normaal om een helm te dragen aangezien de snelheden beduidend hoger liggen en het feit dat je makkelijker door derden in de problemen kan komen.

Zo zou ik dus ook zeggen dat het fietsen binnen een groep (geen koers) ook om een helmplicht vraagt hetgeen meestal ook wel gebruikelijk is maar niet verplicht.
Toch zijn er verenigingen die mensen weren zonder helm als het gaat om een trainingsronde in een groep. Terecht in mijn optiek.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

elboutero
Forum-lid
Berichten: 843
Lid geworden op: 24 apr 2009 13:49

elboutero 04 nov 2010 01:03

[quote="ZorroI"][quote="Aapje"] Vanaf nu mag iedereen alleen nog maar tacxen, met een matje ernaast, want stel je voor dat je omvalt....[/quote]

En met helm op de Tacx :D

Pfff.....waar maakt iedereen zich 'plots' zo druk om. Zijn we in ene zo sociaal geworden dat we toch wel willen benadrukken dat je toch echt wel een helm moet dragen? (Retorische 'vraag').

Mvg, Zorro



[/quote]

Bemoeizuchtig
Cervelo S3D - Canyon Aeroad CF SL - Cannondale Scalpel Si-3

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 04 nov 2010 07:39

koersen rijden = botten breken!!

Zo simpel is het. Er is geen prof renner te vinden die op het eind van zijn carriere nog niets heeft gebroken. En dat komt zoals AMclassicfan al schreef door het competitiefe gedrag.

Wel of niet koersen heeft helemaal niets te maken met de wel-of-geen-helm-dragen discussie. Hooguit dat je kunt zeggen. Ik koers niet omdat ik niets wil breken. Maar die uitspraak kan alleen van een helmdrager komen.

Als je niets wil breken en niet wil vallen, moet je uit voorzorg vast in een rolstoel gaan zitten.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 04 nov 2010 08:23

Maar waarom geen helm dragen op de racefiets? Graag reacties van niet helm dragers tijdens trainingsrondjes
Twitter: @rbruijns

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 04 nov 2010 08:58

Als ik op de stadsfiets naar mijn werk rij, dan rij ik als ik flink doortrap een 25 km/u, met wind mee een stuk daar boven; dan heb ik geen helm op.
Als ik op de racefiets een rustige training doe, dan rij ik ook tussen de 25 en 30 km/u, maar dan heb ik wel een helm op, uit gewoonte, maar waarom dan? Op de racefiets rij ik op wegen waar ik niemand tegenkom, op weg naar mijn werk maak ik de gevaarlijkste situaties mee.

Uit gewoonte zet ik de helm op als ik op de racefiets stap, net als dat je automatisch je gordel omdoet als je in de auto stapt (zoals een paar paginas terug aangehaald). Zolang het geen wet is, is iedereen vrij te doen wat hij/zij wil. Het is veiliger om wel een helm te dragen, maar daar is dus ook iedereen vrij in om te kiezen of men die veiligheid wil. Uiteraard is het veel veiliger om niet te fietsen :)

thja14
Forum-lid
Berichten: 436
Lid geworden op: 20 feb 2008 09:48

thja14 04 nov 2010 09:07

Helmloos:
is toch mijn eigen verantwoordelijkheid
je kunt toch niet alle risico's uitsluiten
de meeste mensen sterven in bed
Dat is kortweg wat ik aan argumentatie lees.
Mijn mening.
Ik fiets wel eens een beetje en zie mensen met en mensen zonder helm, ik zie ook mensen met en mensen zonder helm wel eens kennis maken met het asfalt of enige andere vorm van bestrating. Ben soms ook wel eens een van de eerste die terplaatse is na zo'n onvrijwillige kennismaking met de bestrating. Ben dan iedere keer weer blij als ik direct zie dat iemand een helm draagt. Tot nu toe is het meest beroerde wat ik met helm heb meegemaakt iemand die zijn rechterarm nog maar voor 50% kan gebruiken. Dus ja een harnas had misschien dit kunnen voorkomen. Twee zwaardere valpartijen mogen meemaken (gelukkig van anderen) zonder helm, van de gevolgen wordt ik opnieuwe stil nu ik dit type. Meerdere valtpartijen gezien met helm, ook meerdere hiervan met als gevolg een gescheurde helm, zou niet willen dat het een hoofd was geweest inplaats van de helm die zo'n klap had moeten opvangen. Voor mij geld, ik wil het niemand aan doen mij te moeten oprapen na een val zonder helm, niemand. Zo'n kleine moeite die het risico om groot letsel zo veel verkleind. Ik zet hem op. Gelukkig heb ik ook nog iemand thuis die mij die keus ook helemaal niet geeft. Ze ziet me graag weer heel thuiskomen.
Passie voor het fietsen en de fietsen.

johanandijk
Forum-lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 10 mar 2009 20:04
Locatie: Andijk

johanandijk 04 nov 2010 10:26

[quote="Theo V"][quote="Daniel1975"]* Denk aan:
- "ik kan best door rood fietsen, want ik kan het kruispunt overzien"
- "wat een onzin om hier 80km/u te rijden, je kunt hier in die overzichtelijke polder best harder
[/quote]

Guilty :([/quote]


me toooooo
trainen als een beest vreten als een dykwerker. http://www.twitter.com/jjberga" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 04 nov 2010 11:12

rob74 schreef:Wel of niet koersen heeft helemaal niets te maken met de wel-of-geen-helm-dragen discussie.


Het heeft inderdaad niets te maken met de vraag of we een helm moeten dragen, maar wel met de vraag waarom er zo gezeurd wordt over het dragen van een helm.
Hooguit dat je kunt zeggen. Ik koers niet omdat ik niets wil breken. Maar die uitspraak kan alleen van een helmdrager komen.
Als koersen gevaarlijker is dan rijden zonder helm is het eerder andersom en moeten wedstrijdrijders niet zeuren over een recreatieve renner zonder helm.

njitram
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 15 mar 2009 21:01

njitram 04 nov 2010 11:36

Heerlijke discussie.
Vooropgesteld: ik vind het ieder zijn eigen keuze wel of geen helm te dragen. Heb zelf duizenden kilometers weggefietst zonder. Maar als ik 1 ding heb geleerd in mijn studie psychologie is het wel dat mensen heel slecht zijn in het inschatten van risico's als deze. Meer dan de helft van de mensen vindt zichzelf een bovengemiddeld chauffeur, meer dan de helft van de mensen denkt dat ze minder dan gemiddeld kans lopen op een zware ziekte etc. In de risico-inschatting winnen kleine, reëele korte-termijn argumenten als een helm zit niet lekker, ik wil de wind door mijn haar voelen etc. het vaak ten onrechte van iets dat misschien ooit eens (en lang niet altijd) op de lange termijn plaatsvindt maar wel zeer grote gevolgen heeft (met je hoofd op het asfalt belanden). Wellicht iets voor de helmlozen om mee te nemen in hun overwegingen?

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 04 nov 2010 11:44

[quote="Daniel1975"][quote="jaapieo"]
Laat iedereen zelf bepalen of hij een helm draagt of niet...[/quote]

Blijkbaar vinden heel veel mensen dit erg moeilijk en wordt er telkens weer een hetze ontketend tegen de helmlozen....

Vrijwel iedereen die zonder helm rijdt kent heus de gevaren wel. Het is (godzijdank!) bij wet nog niet verplicht om een helm te dragen, dus respecteer dat dan ook. Het is de vrije keuze van iemand om het wel of niet te doen.
En voor diegenen die met allerlei "het kost ook mijn belastingcenten om jou te laten revalideren"-argumenten komt moet eerst maar eens heel goed bij zichzelf te rade gaan of hij/zij echt nooit iets tegen de geschreven en ongeschreven regels doet in het verkeer*.
Ik wed dat het aantal reacties dan hier drastisch af zal nemen.

* Denk aan:
- "ik kan best door rood fietsen, want ik kan het kruispunt overzien"
- "wat een onzin om hier 80km/u te rijden, je kunt hier in die overzichtelijke polder best harder
- met de toerclub ruim over de streep een blinde bocht door
- in de waaier helemaal op de andere rijbaan
- tijdens een toertochtje volle bak over het fietspad tussen de overige fietsers om de heilige 30 te halen

EDIT: ik voel mij niet aangesproken aangezien ik meestal gewoon een helm draag. Het gaat mij om (m.n.) de manier van discussieren.

[/quote]

+1!



[quote="campa=super"]


Waarschijnlijk zelf nog niet tegen het asfalt gegaan met meer dan 40 km/u?

[/quote]

Jawel hoor, ben vrij fanatiek wedstrijdrijder en het asfalt al wel van dichtbij gezien.....?! En toen?


[quote="rbr"]Mag ik daaruit opmaken dat je hem oncomfortabel vind?[/quote]

Nee? ;)
mijn Flickr

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 04 nov 2010 11:50

[quote="Amclassic-fan"]@Aapje Verschil tussen met en zonder helm fietsen zie ik niet echt (buiten de mindere veiligheid). Verschil tussen wel of niet koersen is nogal groot, mensen willen zich gewoon meten met andere. Oftewel je vergelijking gaat niet op.[/quote]

Sommige mensen hebben de behoefte om te koersen, anderen totaal niet.
Sommige mensen hebben de behoefte om zonder helm te fietsen, anderen totaal niet.

1 van deze twee groepen krijgt een topic van 30+ pagina's om ze te vertellen dat hun behoefte achterlijk is en dat ze hun geliefden dit niet aan kunnen doen. Datzelfde argument is 100% van toepassing op wedstrijdrijders, maar die hebben blijkbaar een behoefte die belangrijker is dan de risico's.

Dus...waarom is de ene behoefte belangrijker dan de andere en wat geeft al die zeurpieten het recht om die afweging voor een ander te maken?

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 04 nov 2010 11:54

[quote="Aapje"]

1 van deze twee groepen krijgt een topic van 30+ pagina's om ze te vertellen dat hun behoefte achterlijk is.[/quote]


En dat is het enige in dit topic dat mij mateloos irriteert!
Wat is er achterlijk met de behoefde zonder helm te rijden?
Wat is er achterlijk met de behoefde met een helm te rijden?
Laat mensen toch zelf kiezen of ze met of zonder helm fietsen, iedereen kent de risico's laat mensen zelf beslissen of ze zo'n ding op de kop zetten of niet...
mijn Flickr

Plaats reactie