Ervaring met staal
Singular Osprey. Komt in 2010. Ik wacht met smart op prijzen en geometrietabelletjes.
De Kite ziet er ook jummie uit trouwens.
Zou ook nog best wel een Surly Cross Check aan mijn stal willen toevoegen
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48
De lugs van de SO zijn wel erg mooi!
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
(her)Kennen jullie dit frame?
Volgens de verkoper een Motta/Union.
http://link.marktplaats.nl/307644257
Volgens de verkoper een Motta/Union.
http://link.marktplaats.nl/307644257
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
ik kan een stalen frame kopen dat maar een lug heeft, bij de zadelpen, voor de rest is het tig gelast. Nu had mijn fietsenmaker het er over dat tig gelaste frames de stijfheid minder lang behouden, in die zin gaan die frames dus minder lang mee dan stalen frames met lugs. Is dit nou onzin? Want het frame dat ik op het oog heb doet mijn handen jeuken om er iets moois van te maken!
Ik ben zeker geen technisch expert als het om lassen gaat, maar de reden dat men is overgegaan op TIG-lassen is volgens mij omdat je dan ook met afwijkende (niet ronde) buisprofielen kunt werken. Ik kan mij niet voorstellen dat TIG lassen ten koste gaat van de stijfheid, anders hadden alle framebouwers het wel gehouden bij de vertrouwde LUGS...
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
Frigo schreef:Ik ben zeker geen technisch expert als het om lassen gaat, maar de reden dat men is overgegaan op TIG-lassen is volgens mij omdat je dan ook met afwijkende (niet ronde) buisprofielen kunt werken. Ik kan mij niet voorstellen dat TIG lassen ten koste gaat van de stijfheid, anders hadden alle framebouwers het wel gehouden bij de vertrouwde LUGS...
Tig (tungsten innert gas) lassen zou gemakkelijk zijn itt solderen van handgemaakte lugs. Plus volgens zeggen zou het bouwen met lugs marginaal sterker zijn, maar wel tijdrovender!
Ik denk niet persoonlijk niet dat je dat verschil zult (be)merken, wel in prijs.
Enne, wat heb je op het oog dan?
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
gios compact heb ik op t oog. in een grote maat. ik ga proberen veel zelf te doen met opbouwen. ik twijfel alleen omdat het een grotendeels tig gelast frame is. de verschillen zouden op lange termijn wel merkbaar zijn. Ik heb nu een duell en die is wel gelugd. De duell is alweer een jaar of zeven oud maar rijdt nog super. In afdalingen totaal geen geshimmy of wat dan ook.
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
Lees ik het nu niet goed, of begrijp ik wat je geschreven hebt misschien verkeerd, maar een Gios Compact (Pro) is niet TIG-gelast, maar helemaal met prachtige lugs gebouwd (weet ik zeker, want ik heb er zelf een). Hebben we het hier over het zelfde type frame?maxwell schreef:gios compact heb ik op t oog. in een grote maat. ik ga proberen veel zelf te doen met opbouwen. ik twijfel alleen omdat het een grotendeels tig gelast frame is.
Gios heeft toch alleen z'n aluminium frames gelast?
60 x Ventoux
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
maxwell schreef:ja maar er staat ergens een special made in grote maat, met maar een lug. zelfde verhoudingen/geo als het compact frame. de rest tig gelast. op zich heb ik wel oren naar dit frame
Heb je er een link van oid, zodat we je kunnen bijstaan ivm lug/tig.
Grtz
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
Frigo schreef:Ik ben zeker geen technisch expert als het om lassen gaat, maar de reden dat men is overgegaan op TIG-lassen is volgens mij omdat je dan ook met afwijkende (niet ronde) buisprofielen kunt werken. Ik kan mij niet voorstellen dat TIG lassen ten koste gaat van de stijfheid, anders hadden alle framebouwers het wel gehouden bij de vertrouwde LUGS...
Rond de 2e helft van de jaren '90 is men ook met ovale buizen en dus ook ovale lugs gaan werken. Denk maar aan de Columbus Max of MXL buizen van Merckx.
Het kan dus wel, maar het komt heel erg nauw. Bovendien werden de lugs veel lomper wat resulteerde in relatief zware frames. (Maar wel oerdegelijk en superstijf). Gewichtsbesparing is hoogstwaarschijnlijk de voornaamste oorzaak geweest voor het (bijna) verdwijnen van de de gelugde frames.
[img=http://farm4.static.flickr.com/3017/248 ... 1413ff.jpg]
[img=http://farm4.static.flickr.com/3272/248 ... 6316e7.jpg]
[img=http://img192.imageshack.us/img192/1268/dsc6289jpg.jpg]
Die Zullo, kwijl...:p (als ik de oudejaarsloterij win, nou dan weet ik het wel!).
Een Gios Compact Pro is idd gelugd, ik heb ook één. Ik zit even te denken maar ik kan zo effe geen Gios verzinnen die alleen een zadelpenlug heeft. Volgens mij zijn alle oudere/stalen Gios-frames volledig v.z.v. lugs. Alle Alu-frames van Gios zijn TIG-gelast.
Ben reuze benieuwd naar een plaatje...
Een Gios Compact Pro is idd gelugd, ik heb ook één. Ik zit even te denken maar ik kan zo effe geen Gios verzinnen die alleen een zadelpenlug heeft. Volgens mij zijn alle oudere/stalen Gios-frames volledig v.z.v. lugs. Alle Alu-frames van Gios zijn TIG-gelast.
Ben reuze benieuwd naar een plaatje...
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!