Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Ervaring met staal

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 22 dec 2009 19:29

Afbeelding
Singular Osprey. Komt in 2010. Ik wacht met smart op prijzen en geometrietabelletjes. :D

Afbeelding
De Kite ziet er ook jummie uit trouwens.

Afbeelding
Zou ook nog best wel een Surly Cross Check aan mijn stal willen toevoegen :D
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

stillekracht
Forum-lid

stillekracht 23 dec 2009 08:24

De lugs van de SO zijn wel erg mooi!

mikethebike
Forum-lid

mikethebike 28 dec 2009 15:57

(her)Kennen jullie dit frame?
Volgens de verkoper een Motta/Union.

http://link.marktplaats.nl/307644257
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

maxwell
Forum-lid

maxwell 28 dec 2009 20:04

ik kan een stalen frame kopen dat maar een lug heeft, bij de zadelpen, voor de rest is het tig gelast. Nu had mijn fietsenmaker het er over dat tig gelaste frames de stijfheid minder lang behouden, in die zin gaan die frames dus minder lang mee dan stalen frames met lugs. Is dit nou onzin? Want het frame dat ik op het oog heb doet mijn handen jeuken om er iets moois van te maken!

frigo
Forum-lid

frigo 28 dec 2009 22:08

Ik ben zeker geen technisch expert als het om lassen gaat, maar de reden dat men is overgegaan op TIG-lassen is volgens mij omdat je dan ook met afwijkende (niet ronde) buisprofielen kunt werken. Ik kan mij niet voorstellen dat TIG lassen ten koste gaat van de stijfheid, anders hadden alle framebouwers het wel gehouden bij de vertrouwde LUGS...
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!

mikethebike
Forum-lid

mikethebike 29 dec 2009 00:30

Frigo schreef:Ik ben zeker geen technisch expert als het om lassen gaat, maar de reden dat men is overgegaan op TIG-lassen is volgens mij omdat je dan ook met afwijkende (niet ronde) buisprofielen kunt werken. Ik kan mij niet voorstellen dat TIG lassen ten koste gaat van de stijfheid, anders hadden alle framebouwers het wel gehouden bij de vertrouwde LUGS...

Tig (tungsten innert gas) lassen zou gemakkelijk zijn itt solderen van handgemaakte lugs. Plus volgens zeggen zou het bouwen met lugs marginaal sterker zijn, maar wel tijdrovender!
Ik denk niet persoonlijk niet dat je dat verschil zult (be)merken, wel in prijs.

Enne, wat heb je op het oog dan?

maxwell
Forum-lid

maxwell 29 dec 2009 10:42

gios compact heb ik op t oog. in een grote maat. ik ga proberen veel zelf te doen met opbouwen. ik twijfel alleen omdat het een grotendeels tig gelast frame is. de verschillen zouden op lange termijn wel merkbaar zijn. Ik heb nu een duell en die is wel gelugd. De duell is alweer een jaar of zeven oud maar rijdt nog super. In afdalingen totaal geen geshimmy of wat dan ook.

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 29 dec 2009 11:06

maxwell schreef:gios compact heb ik op t oog. in een grote maat. ik ga proberen veel zelf te doen met opbouwen. ik twijfel alleen omdat het een grotendeels tig gelast frame is.
Lees ik het nu niet goed, of begrijp ik wat je geschreven hebt misschien verkeerd, maar een Gios Compact (Pro) is niet TIG-gelast, maar helemaal met prachtige lugs gebouwd (weet ik zeker, want ik heb er zelf een). Hebben we het hier over het zelfde type frame?
Gios heeft toch alleen z'n aluminium frames gelast?
60 x Ventoux

maxwell
Forum-lid

maxwell 29 dec 2009 11:22

ja maar er staat ergens een special made in grote maat, met maar een lug. zelfde verhoudingen/geo als het compact frame. de rest tig gelast. op zich heb ik wel oren naar dit frame

mikethebike
Forum-lid

mikethebike 29 dec 2009 15:16

maxwell schreef:ja maar er staat ergens een special made in grote maat, met maar een lug. zelfde verhoudingen/geo als het compact frame. de rest tig gelast. op zich heb ik wel oren naar dit frame

Heb je er een link van oid, zodat we je kunnen bijstaan ivm lug/tig.

Grtz

indecs
Forum-lid

Gebruikersavatar indecs 29 dec 2009 17:15

Frigo schreef:Ik ben zeker geen technisch expert als het om lassen gaat, maar de reden dat men is overgegaan op TIG-lassen is volgens mij omdat je dan ook met afwijkende (niet ronde) buisprofielen kunt werken. Ik kan mij niet voorstellen dat TIG lassen ten koste gaat van de stijfheid, anders hadden alle framebouwers het wel gehouden bij de vertrouwde LUGS...

Rond de 2e helft van de jaren '90 is men ook met ovale buizen en dus ook ovale lugs gaan werken. Denk maar aan de Columbus Max of MXL buizen van Merckx.
Het kan dus wel, maar het komt heel erg nauw. Bovendien werden de lugs veel lomper wat resulteerde in relatief zware frames. (Maar wel oerdegelijk en superstijf). Gewichtsbesparing is hoogstwaarschijnlijk de voornaamste oorzaak geweest voor het (bijna) verdwijnen van de de gelugde frames.

[img=http://farm4.static.flickr.com/3017/248 ... 1413ff.jpg]
[img=http://farm4.static.flickr.com/3272/248 ... 6316e7.jpg]
[img=http://img192.imageshack.us/img192/1268/dsc6289jpg.jpg]

frigo
Forum-lid

frigo 29 dec 2009 17:47

Die Zullo, kwijl...:p (als ik de oudejaarsloterij win, nou dan weet ik het wel!).

Een Gios Compact Pro is idd gelugd, ik heb ook één. Ik zit even te denken maar ik kan zo effe geen Gios verzinnen die alleen een zadelpenlug heeft. Volgens mij zijn alle oudere/stalen Gios-frames volledig v.z.v. lugs. Alle Alu-frames van Gios zijn TIG-gelast.

Ben reuze benieuwd naar een plaatje...
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!

Plaats reactie