Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Thomas Dekker

pinarello
Forum-lid

pinarello 26 jul 2009 11:45

chevalier schreef:Dit stukje over thomas lees ik net op een wielersite, vind het wel een leuk verhaal daarom zet ik het hier neer.

Enkele weken terug werd het wielerlandschap flink opgeschud. Noord-Hollandse megatalent Thomas Dekker was 'gepakt' op het gebruik van Epo. Tenminste dat vertelde het verhaal.
Een plasje van Dekker van eind 2007 was nogmaals gecontroleerd en bij de tweede test was er plots dynepo gevonden.
Bij het zien van de dopingtestdatum gingen bij mij de bellen rinkelen. De urine was op 24 december afgenomen. Dit zou dus inhouden dat Thomas geprepareerd en wel aan het kerstdiner te huize Dekker in Tuitjehorn zou zijn verschenen. Misschien dat moeder Dekker ieder jaar een immense kalkoen voorschotelde, maar dan nog zou dit voor een getraind renner als Thomas geen probleem zijn om te verorberen.
Simpel gezegd, Dekker zijn positieve test is gewoon onzin. Welke renner zit er nu midden in de winter aan de EPO? Enkele weken later stond wel de eerste test op het strand van Egmond op de planning. Natuurlijk stonden daar zandhaas-toppers als Sander Lormans en Bram Rood aan het vertrek, Maar om je als Dekker te preparen voor een strandrace als Egmond-Pier-Egmond. Dat gaat zeker te ver.
Antidope-manager Anne Gripper moet dat toch begrijpen. Laat de UCI maar snel Dekker weer volledig rehabiliteren. Want EPO voor EPE, het moet toch niet gekker worden.

Volgens mij mis jij iets.

chevalier
Forum-lid

chevalier 26 jul 2009 13:09

Dat zou kunnen, dit stukje heb van een site geplukt vandaar.

pinarello
Forum-lid

pinarello 26 jul 2009 13:26

chevalier schreef:Dat zou kunnen, dit stukje heb van een site geplukt vandaar.

Je kunt dit geval vergelijken met Rasmussen: beetje hulp met het prepareren op het nieuwe seizoen. Je kun dan harder trainen, hersteld beter en komt dus beter aan de start van het seizoen.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 jul 2009 14:38

En bovenal moet je je hematocriet ook hoog houden voor je bloedpaspoort. Beetje vreemd als je buiten 't seizoen lagere hematocriet waardes hebt dan na lange etappe koersen. ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

geer
Forum-lid

geer 26 aug 2009 16:53

Waar blijft die contra expertise van Dekker eigenlijk? DiLuca is al betrapt, voroordeeld, gehangen en ge-combacked ondertussen...

augustus
Forum-lid

augustus 26 aug 2009 18:37

In de krant stond dat de contra-expertise van TD 10 of 11 augustus zou plaatsvinden. Eind augustus wordt de uitslag verwacht.

Van een "contra-expertise" is overigens geen sprake. Er is hooguit sprake van een duplo-analyse. Hetzelfde laboratorium analyseert hetzelfde plasje uit een ander buisje nog een keer. Zo'n soort contra-expertise kan hooguit aantonen dat een laboratorium consequent is in het maken foute analyses. Ik snap niet dat zogenaamd deskundige dopingprofessoren (in NL Prof. Dr. Harm Kuipers Wereldkampioen 1975) hieraan hun naam willen verbinden.

De sport zou er bij gebaat zijn als doping onder het strafrecht zou komen. Dan moet de schuld wettelijk en overtuigend worden vastgesteld. Nu komen dopinglabs en publiciteitsgeile dopingdokters nog weg met het vast stellen van een redelijk vermoeden van dopinggebruik. Jammer dat er niet veel meer sporters hoger op gaan in hun gerechtelijke strijd (zoals Simon Vroemen).

pierre92
Forum-lid

pierre92 26 aug 2009 20:26

Hoezo? De schuldige moet gestraft worden! Kom op zeg, ik ben de grootste fan van TD in nederland, maar moet onder ogen zien dat deze jongen (ooit) heeft gesnoept. Als blijkt dat hij in 2008 én 2009 schoon heeft gereden hoeft hij van mij echter niet geschorst te worden. Zijn positieve plas van 2007 was immers ook nog eens in de winter als er niet gekoerst wordt.
fietsen, da\'s mijn verzetje!

eelcoz

eelcoz 26 aug 2009 21:06

Volgens mij geeft Augustus alleen maar aan dat hij het niet eens is met de manier waarop contra-expertises uitgevoerd worden en dat dit verbeterd zou kunnen worden door doping onder het strafrecht te laten vallen. Ik lees nergens dat hij beweert dat schuldigen niet gestraft moeten worden. Of mis ik iets?

h3
Forum-lid

h3 27 aug 2009 01:26

Lees het boek van Rutger Beke, Ik Niet. Iemand die zichzelf zowat in de schulden stak om te bewijzen dat de instanties ernaast zaten. Ik zeg niet dat TD onschuldig is maar de wielerwereld maakt zichzelf belachelijk door regeltjes en wetten die telkens veranderen en het her controleren van oude stalen. Al dat geld zou men in de toekomst van de sport moeten pompen. Dat begint al bij het opvoeden van jonge renners.
Eat, Sleep, Train
Swim, Bike, Run

http://www.henrypiek.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 27 aug 2009 10:21

Pierre92 schreef:Hoezo? De schuldige moet gestraft worden! Kom op zeg, ik ben de grootste fan van TD in nederland, maar moet onder ogen zien dat deze jongen (ooit) heeft gesnoept. Als blijkt dat hij in 2008 én 2009 schoon heeft gereden hoeft hij van mij echter niet geschorst te worden. Zijn positieve plas van 2007 was immers ook nog eens in de winter als er niet gekoerst wordt.

Als hij in 2007 ( zelfs achteraf) betrapt is moet hij wel geschorst worden voor mij, hij heeft dan toch de boel belazerd?
't is niet omdat hij in 2008 en 09 niet is betrapt dat hij ook schoon heeft gereden, waarom zou hij immers het ene jaar wel (zonder betrapt te worden) en het andere jaar niet slikken?
Los daarvan, tweemaal een staal ( A en B) onderzoeken in hetzelfde labo is de rechten van de beklaagde met de voeten treden en etisch onverantwoord.
Het gehele dopingonderzoek is een groot kluwen momenteel en waatr de ene bond je vrijspreekt riskeer je nog 5 maal door andere bonden vervolgd te worden.
Uci, wada, IOC, het nationale olymp. comité, het gerecht, de nationale bonden, de vlaamse gemeenschap in belgie, pffffft waar is de rechtszekerheid dan nog.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

pierre92
Forum-lid

pierre92 27 aug 2009 15:31

Misschien dat hij niet meer spuit en slikt in 08 en 09 omdat zijn geweten ging spreken. Of de angst om gepakt te worden. Profs zijn ook mensen.
fietsen, da\'s mijn verzetje!

rnldzm
Forum-lid

rnldzm 27 aug 2009 18:37

Ik voorspel dat de uitslag van de positieve tweede analyse van het urinemonster van TD komende zaterdag op de dag van de start van de Vuelta bekend wordt gemaakt.

Op deze manier weten de publiciteitsgeile piskijkers van het WADA en NADA (Keulen) zich van de maximale media aandacht te verzekeren. Daarmee maken ze zichzelf weer belangrijk, dat levert dan weer nieuw onderzoeksgeld van sportbonden en overheden op.

Plaats reactie