Pagina 40 van 320

Geplaatst: 23 jul 2007 21:23
door daveke
Nu ik laatst toch de beslissing heb gemaakt om een TT-fiets te gaan bouwen zal ik hier vast de spec-list neerzetten.

Het grootste gedeelte van de onderdelen is al besteld en binnen gekomen, het laatste wat nu nog besteld moet worden en over moet komen is het frame

Frame: XDS XB14 (planet-x, ridley etc) 3K carbon
Vork: Ritchey WCS Carbon
Wielset: Mavic Comete Disc en Cosmic Carbon (beiden zonder stickers)
Bandjes: Continental GP4000S
Groep: Volledig Shimano Dura Ace 10sp incl pedalen
Remhendels: Tektro Carbon RX5.0
Zadel: Selle Italia SLR (getuned)
Zadelpen: XDS Aero
Stuur: Ritchey WCS Carbon Hammerhead met carbon extensions
Stuurpen: Ritchey WCS Alu maar later zijn Carbon zusje ;)
Kabels: Nokon (zilver-zwart omgezet)
Grips: Ritchey Kurk (zwart)

Nu nog even potten voor het frame en dan ZSM opbouwen! Zodra ik wat foto's heb van de onderdelen zal ik deze vast in het bericht erbji zetten!

Geplaatst: 24 jul 2007 21:16
door scighera
Afbeelding
Gezien mijn nogal bellabberde houding op de Carbon Stryke stap ik dus over op de T2+ Cobra (waarvan ik uit ervaring weet dat ik die wel horziontaal kan monteren zonder comfortproblemen te krijgen)


Hier een paar snelle foto's van het opbouwen (is nog niet klaar, ga morgen verder)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: 25 jul 2007 02:27
door amazza
Als je echt denkt dat het aan je aerobars ligt dat je positie "belabberd" is dan heb je nog een grotere plank voor je kop dan ik dacht. Wacht dat neem ik terug. Dat is onmogelijk.

Geplaatst: 25 jul 2007 02:56
door scighera
ach; ik heb in het verleden met T2+ gereden, en daar kon ik gewoon met een 90graden hoek in de ellebogen rijden. Bij de carbon stryke was dat onmogelijk, had dat ding gelijk moeten wegflikkeren, maar goed, so be it

En ik weet dat mijn houding anders is dan gemiddeld fietser, laat staan volgens het boekje (iedereen is anders he); ik rij met een relatief vlakke rug en buig meer vanuit de heup. daarbij zit ik ver naar voren (wat extra opvalt omdat ik met een sloping wegframe rijd zonder stijle zitbuis. Omdat het een sloping frame is kan ik geen fast forward stuurpen gebruiken en zit ik dus op de punt van het zadel (en nee, heb daar geen last van).

Maar goed.
morgen testrijden, met name de lengte van de extensions zal waarschijnlijk nog bijgesteld dienen te worden. Heb de hoek al bijgesteld (stonden wat naar beneden op de foton nog maar 1 graad gekanteld)

Geplaatst: 25 jul 2007 14:41
door amazza
kom op zeg, je beroept je toch niet op zo'n vreselijk "ja maar ik ben anders, ik doe het op mijn eigen manier" BS argument? Het is geen wonder dat je op je bek gaat met een positie als die van jou.

http://www.thevikingproject.com/images/ ... e7_big.jpg


Even ter vergelijking met jouw "grote voorbeeld"


Zoek de 10 verschillen :S

Geplaatst: 25 jul 2007 16:29
door mr.v
ten eerste amazza kan niet iedereen de zelfde positie aan , maar Scighera zit wel helemaal anders volgens mij moet je je frame verkopen en een kleinder nemen .

zoals ik nu je foto bekijk zit je echt wel veel te ver naar voor voor een ideale kracht overbrenging op je pedalen je zit voorbij de trapas :) lol Maar als je toch vind dat je goed zit en je rijd er snel mee :) zou ik niet echt opletten wat men hier verteld.
verzuren je beven benen niet vrij snel met deze posotie ?

Geplaatst: 25 jul 2007 16:42
door amazza
Mr.V.: hij rijdt redelijke tijden, begrijp me niet verkeerd, dat is mooi, helaas moet hij daarna nog lopen ook.

Zo'n opmerking als "zou ik niet echt opletten wat men hier verteld." is natuurlijk van de zotte;

1. OMdat hij als een wokkel op de fiets zit, wat hij dus compenseert met een overdosis aan spierkracht. Knap, maar bedenk je eens hoe snel hij zou gaan als hij fatsoenlijk op een fiets zat.

2. Scighera is nou niet bepaald "terughoudend" te noemen met zijn verhalen en foto's op verschillende site's. Dan stel je jezelf open voor kritiek.

Ik zeg ook helemaal niet dat iedereen dezelfde positie moet aannemen. Dat kan inderdaad niet. Ik zeg wel dat zijn positie een stuk beter kan. Zowel aerodynamisch als fysiologisch zodat de overgang naar het lopen beter gaat.

Maar zoals al veel eerder is opgemerkt, en niet alleen door mij, zijn goedbedoelde adviezen bij deze jongen (of het nu trainings-, materiaal-, of wedstrijdtechnisch is) geheel aan dovemansoren gericht.

Geplaatst: 25 jul 2007 22:02
door scighera
@MR. V
frame is al relatief klein (maat M-50cm, ik ben 1.80m). Ik zit met mijn heup gewrichtongeveer pal boven het bracket (maybe iets er achter, maar zeker niet ervoor).

@Amazza
Ik heb geen problemen met de wissel. Probleem wat ik in holten had lag niet aan slechte benen of rug of wat dan ook, integendeel, die waren top. Het ging de mis in met de maag (waarschijn teveel gedronken, heb dat nl al een paar keer met trainingen ook ondervonden, dat ik te snel teveel drink in het eerste uur. Gevolg: opgekropt gevoel, in het extreemste geval alsof je tegen kotsen aan zit).
Als het aan de benen en mijn energie had gelegen was het lopen een stuk sneller gegaan. Maar goed, dat zal wel in de volgende wedstrijden blijken (waar ik dus een struk terughoudender zal zijn in vochtinname tijdens het fietsen.)

Compenseren met spierkracht? ik rij 94rpm gemiddeld, niet echt op macht geloof ik....

Tuurlijk kan het beter, Ik zit ook niet stil. Ik heb al de nodige zadel-stuur verhoudingen (zowel hoogte, als onderlinge afstand), zadelposities (voor-achter, iets hoger, iets-lager) verschillende stem lengtes en hoeken etc gehad.

Grootste verandering tov vorig jaar: minder diep gaan zitten (van -27 naar -18cm )

En mijn grote voorbeeld? hij kan aardig fietsen, bleek 7 mei jongsleden ook sneller dan Chris Legh en haalde een nette overwinning op de IM70.3 binnen. Maar kan niet zeggen dat ik hem als groot voorbeeld zie. En dat is niet omdat ik het niet zo op P3's heb ;)

Geplaatst: 26 jul 2007 00:31
door cesar_
amazza schreef:dovemansoren

HUH??

Geplaatst: 26 jul 2007 01:14
door scighera
even een foto op de tacs gemaakt van de aanpassing van het stuur (en de hoeken) de foto kon beter, maar 10 seconden op de zelfontspanner is behoorlijk krap (zit ook iets verder naar voren dan ik normaal zit en volgens mij op deze foto ook niet eens ingeklikt met de schoenen).

Hoek van elleboog is vrij groot, oa door het feit dat ik de aerobars onderlangs heb gemonteerd en de polsen recht houd.

foto: http://vafp.nl/pictures/cobra5.jpg

lijntjes getrokken aan de hand van
Afbeelding
http://www.carbonsports.com/Sitzposition.lasso

en ik ben gelukkig niet de enige met voorliefde voor het zadelpuntje
Afbeelding

Geplaatst: 26 jul 2007 17:09
door mr.v
wat ik geleerd heb voor een goede krachtoverbrenging is dat je als volgt moet zitten :

ga op je fiets zitten je cranks horizontaal en de crank die naar voor wijst moet je opletten. je klikt nu je voet in de pedaal en kijkt of je voorste deel van je knie ongeveer gelijk zit met het voorste deel van je pedaal. ( beste kan je dit nagaan met een staaf die je verticaal op de gropnd kan zetten.

srr dat het nogal ingewikkeld uitgelegd is , maar kweet niet echt hoe ik het anders moet zeggen.

Geplaatst: 26 jul 2007 20:46
door scighera
snap wat je bedoelt :) iets wat normaal goed te doen is, maar door een diep zithouding bemoeilijkt wordt aangezien je dan een extreme grote hoek bij de heup creeert (wat weer poweroutput minderend werkt.

Ik heb trouwens de Tektro TT remmen besteld; eens kijken of ik ze op mijn TCR kan monteren...achter de voorvork.

verder een "neutrale" 100mm 8graden stem besteld. (heb nu 35graden 110mm) Had vandaag nl toch de nodige spierpijn in de bovenrug en triceps. Mijn nek bleek ook niet echt blij (ok, 93km wegtrappen met een nieuwe stuurconfig was ook vragen om moeilijkheden)