Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Frank VDB

jorisb
Forum-lid

jorisb 14 okt 2009 00:18

Fantastisch om te zien, ik heb echt genoten, met name dat stukje van de Vuelta, als je ook die twinkeling in zijn ogen ziet als hij vertelt over hoe goed hij toen was. Bewijst maar weer eens hoe geweldig de liefde is!

joe1972
Forum-lid

joe1972 14 okt 2009 00:36

Inderdaad een prachtige documentaire. Deze beelden en dit verhaal vormen de heldendaden van VDB, het is eigenlijk onvoorstelbaar dat hij in 1999 zo de sterren van de hemel fietse en daarna zo goed als niets meer gepresteerd heeft. De rol van Gaumont wordt genoemd, toen al stilnox (oid), de drugs waren er al in 1999, maar waarom is het zo misgelopen vanaf 2000?

Ik begrijp José de Cauwer als hij zegt dat VDB eigenlijk geen carrière heeft gehad. Het is één vlammend jaar geweest en toen was het over.
a.k.a Joe

wivo_6
Forum-lid

wivo_6 14 okt 2009 00:37

In juni de Balga-sport docu al eens gezien. Hoewel ik nooit een echte VDB-man was, was er toch enig respect voor het genie VDB. Maar jammergenoeg leeft een genie veelal in extremen, zo ook VDB.

zweef
Forum-lid

zweef 14 okt 2009 01:23

Waarom ontaard een discussie over een renner hier altijd in kleingeestig gespeculeer en geruzie? 34 jaar is veel te jong, en VDB is een typerend voorbeeld van de tragiek van de wielrennerij in deze tijd. Op zijn minst beticht van doping, en eigenlijk al schuldig bevonden, want lynchpartijtjes zijn blijkbaar zo leuk.

De wielrennerij is blijkbaar een grote slangenkuil voor jonge renners, je wordt op z'n minst een keer gebeten, en het zijn sterke schouders die de verlokkingen van het geld en het gedoe kunnen weerstaan. VDB was een jongen die alles had om veel verder te komen, het heeft helaas niet zo mogen zijn. Angst om nergens meer aan de bak te komen, en niemand die je weer eens met beide voeten op de grond zet.

Die jonge jongens moeten veel beter begeleid worden, en misschien moet het grote geld er eens een beetje af, want je ziet veel te veel jonge sporters daarop sneuvelen. Jammer dat hij er niet meer is, hij bracht in ieder geval kleur in het wielrennen.
You should see me go downhill...

joe1972
Forum-lid

joe1972 14 okt 2009 01:58

Ik denk eerlijk gezegd, vooral na de uitzending van Phara van zojuist, dat Frank helemaal geen typerend voorbeeld van de wielrennerij was. Hij had meer talent dan wie ook, hij ontspoorde desondanks, en hij heeft daarna juist heel veel intensieve begeleiding gehad.

Hij had uiteindelijk niet de mentale kracht, of de mentale vermogens, om de kansen te grijpen die hem werden geboden. Er zijn situaties en omstandigheden geweest die niet in z'n voordeel werkten, vooral tijdens z'n periode bij Cofidis, maar uiteindelijk was hij niet in staat om de juiste keuzes te maken, ondanks alle steun die hij heeft gekregen.
a.k.a Joe

equipe-b
Forum-lid

equipe-b 14 okt 2009 02:02

Zonet Phara gezien en daar ging het alleen over VDB. Merkwaardig om te zien dat Nico Mattan, Lieven Maesschalck, Jef Brouwers en Karl Vannieuwkerke wel weten waar het probleem lag. Als je dan hoort hoeveel hulp er is geboden door Nico, Lieven en Jef dan kun je niet anders zeggen dat het echt een heel lastig persoon was. Lastig in de zin van: hij kon zich als persoon de afgelopen 10 jaar niet meer ontwikkelen. Hoeveel tijd en energie er ook door iedereen in werd gestopt.

De uitzending is overigens terug te zien: http://phara.canvas.be/herbekijken/phar ... rbekijk-2/

jorisb
Forum-lid

jorisb 14 okt 2009 10:21

Ik moet de Phara uitzending nog zien, maar volgens mij is VDB geen voorbeeld voor de slangenkuil in de wielrennerij zoals hier genoemd. Lijkt mij dat VDB gewoon een man was met veel psychische problemen, depressiviteit, en dat komt veel voor buiten het wielrennen.

Een getalenteerde wielrenner, maar iemand die enorm met zichzelf in de knoop lag dus.

tiest
Forum-lid HC

tiest 14 okt 2009 10:52

Gellukig kunnen we hem gewoon nog steeds bellen:

06-44244901

http://madbello.nl/?p=4242

Die docu gisteren was weer mooi.

zweef
Forum-lid

zweef 14 okt 2009 11:15

Joe1972 schreef:Ik denk eerlijk gezegd, vooral na de uitzending van Phara van zojuist, dat Frank helemaal geen typerend voorbeeld van de wielrennerij was. Hij had meer talent dan wie ook, hij ontspoorde desondanks, en hij heeft daarna juist heel veel intensieve begeleiding gehad.
Dat is toch typerend voor de sport, grote talenten die ontsporen en vervolgens nauwelijks terug kunnen komen? En wat de begeleiding betreft bedoel ik die vooral vooraf, jonge renners die voor ze prof worden mentaal sterk gemaakt moeten worden, zodat ze bestand zijn tegen de profwereld, er ontsporen er gewoon teveel.
Equipe-b schreef:Zonet Phara gezien en daar ging het alleen over VDB. Merkwaardig om te zien dat Nico Mattan, Lieven Maesschalck, Jef Brouwers en Karl Vannieuwkerke wel weten waar het probleem lag. Als je dan hoort hoeveel hulp er is geboden door Nico, Lieven en Jef dan kun je niet anders zeggen dat het echt een heel lastig persoon was. Lastig in de zin van: hij kon zich als persoon de afgelopen 10 jaar niet meer ontwikkelen. Hoeveel tijd en energie er ook door iedereen in werd gestopt.
Achteraf is het dweilen met de kraan open, ik denk dat VDB niet meer in staat was zichzelf onder controle te krijgen, zie de ongevallen met auto's de laatste tijd, als je 34 bent zou je inmiddels beter moeten weten.
Jorisb schreef:Ik moet de Phara uitzending nog zien, maar volgens mij is VDB geen voorbeeld voor de slangenkuil in de wielrennerij zoals hier genoemd. Lijkt mij dat VDB gewoon een man was met veel psychische problemen, depressiviteit, en dat komt veel voor buiten het wielrennen. Een getalenteerde wielrenner, maar iemand die enorm met zichzelf in de knoop lag dus.

Mee eens, niet alles is te voorkomen, maar ik zie van nabij wat voor idiote verwachtingen er op jonge sporters liggen, al vanaf een jaar of 10 of nog eerder. En dat ze als godenzoontjes behandeld worden. Je moet dan echt zorgen dat mensen perfect begeleid worden, en dat gebeurt lang niet altijd.
You should see me go downhill...

joe1972
Forum-lid

joe1972 14 okt 2009 13:47

Nog maar twee linkjes over VDB:

Publiek houdt van Bad Boys

VDB in 10 dieptepunten
a.k.a Joe

oldboy
Forum-lid

oldboy 14 okt 2009 14:06

Las net dat er aanhoudingen zijn gedaan. Dalijk is tie nog om het leven gebracht?!

tiest
Forum-lid HC

tiest 14 okt 2009 14:40

Oldboy schreef:Las net dat er aanhoudingen zijn gedaan. Dalijk is tie nog om het leven gebracht?!

Joah, lekker insinueren!

Plaats reactie