Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Actiefoto's

maus_1990
Forum-lid

maus_1990 23 mei 2007 14:20

dat hoog optrekken slaat nergens op, want dit zorgt voor een beter doorbloeding in je kuitspieren, waardoor afvalstoffen sneller worden afgevoerd  Dus eigenlijk werkt het alleen maar in je voordeel, alleen niemand doet het, omdat de profs het niet doen, want die voelen zich daar weer "te goed" voor... maar je ziet het vaker ;)
Afbeelding

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 23 mei 2007 14:34

Ja, die steunkousen. Ik heb er een keer een renner van Euskaltel mee gezien.

nder hardlopers zijn ze wel enigzins hot, de fietser op die foto is dan ook een duathleet zo te zien.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

pietalala
Forum-lid

pietalala 23 mei 2007 14:35

Quoten: Origineel geplaatst door maus_1990 op 23 Mei 2007

dat hoog optrekken slaat nergens op, want dit zorgt voor een beter doorbloeding in je kuitspieren, waardoor afvalstoffen sneller worden afgevoerd  Dus eigenlijk werkt het alleen maar in je voordeel, alleen niemand doet het, omdat de profs het niet doen, want die voelen zich daar weer "te goed" voor... maar je ziet het vaker ;)

Het maakt echt niets uit of je ze hoog optrekt of niet. Wat wil je nu zeggen over die doorbloeding? Kan ik kop noch staart aanmaken.
De profs voelen zich hiervoor te goed? Mede door sponsorbelangen kunnen sommige profs (gesponsord door Vermarc) hun kousen niet hoog optrekken.
Kijk naar Lance Armstron en heel quick step, er zijn er nog talloze anderen. Wat ik het laatste jaar merk is dat wielrennen een modebewuste sport is geworden.
http://www.passievoorwielrennen.forumup.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
<br>
<br>

pietalala
Forum-lid

pietalala 23 mei 2007 14:36

Quoten: Origineel geplaatst door Juri op 22 Mei 2007

balenaar weet jij misschien waar je ergens op internet aan die Tom Boonen wereldkampioen sokken kunt komen ? Diegene die Tom altijd zo hoog optrekt ?

Kan je bestellen op www.defeet.com
http://www.passievoorwielrennen.forumup.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
<br>
<br>

maus_1990
Forum-lid

maus_1990 23 mei 2007 14:47

Quoten: Origineel geplaatst door Pietalala op 23 Mei 2007

Quoten: Origineel geplaatst door maus_1990 op 23 Mei 2007

Het maakt echt niets uit of je ze hoog optrekt of niet. Wat wil je nu zeggen over die doorbloeding? Kan ik kop noch staart aanmaken.
De profs voelen zich hiervoor te goed? Mede door sponsorbelangen kunnen sommige profs (gesponsord door Vermarc) hun kousen niet hoog optrekken.
Kijk naar Lance Armstron en heel quick step, er zijn er nog talloze anderen. Wat ik het laatste jaar merk is dat wielrennen een modebewuste sport is geworden.

dat jij het niet kan, oké! maar wat er idd al gezegd werd, hardlopers doen het ook... Het bevorderd de bloedsomloop, waardoor er ook dus de afvalstoffer beter worden afgevoerd. Sponsorbelangen hebben daar niks meer mee te maken. je kan er niet groot Nike of het logo ofzo erop gaan zetten, dat is echt bullshit! maar als je me niet geloof, google ff zal het vast wel ergens staan ;)
Afbeelding

maus_1990
Forum-lid

maus_1990 23 mei 2007 14:51

Wat interessante leesvoer voor Pietlala:

De veneuze terugstroom
Het mechanisme van de bloedsomloop houdt in dat het bloed nooit in het organisme stagneert. Voor de slagaders vormt dat geen probleem. Ze zijn voorzien van kleine spiertjes waarvan de samentrekkingen zorgen voor de verplaatsing van de vloeistof. Voor de aders rekent men op een ietwat verschillend procédé. Op de binnenwand van de ader bevinden zich kleine klepjes die werken als terugslagkleppen, die de stroming in de ene maar niet in de andere richting doorlaten. Tijdens een wandeling of het lopen werken de samendrukking van de voetzoolwelving en de geritmeerde samentrekking van de kuiten als perifere hartjes die het mogelijk maken probleemloos het bloed van de onderste ledematen, over de afstand van 1,5 meter die het van het hart scheidt, terug te brengen.
Zware benen
Bij sommige personen werkt het hierboven beschreven model niet meer al te best. Men spreekt dan van veneuze insufficiëntie. Hetzij omdat de klepjes tekortkomingen vertonen, hetzij omdat de bloedtoevoer te hoog is. Bijgevolg zijn sportbeoefenaars er vaak het slachtoffer van. Men heeft dan het rare gevoel dat de benen te zwaar wegen in verhouding tot het lichaam.
Praktische tips
Om dit gevoel te milderen, geeft men klassiek de volgende aanbevelingen: - Eet fruit en groenten die rijk zijn aan antioxydanten die de aderwanden zullen beschermen. - Bevorder de weefseldrainage door regelmatig te drinken. - Vermijd te hoge temperaturen die de aders doen verwijden, vooral die van de onderste ledematen. Soms is het dragen van lange wollen kousen al voldoende om de benen te doen opzwellen en het kan zelfs tot bewusteloosheid leiden. - Wandel zoveel mogelijk om de bloedsomloop te stimuleren. Door na de inspanning een koude douche te nemen bereik je hetzelfde effect.
En de kousen?
Sedert kort zijn er steunkousen voor sportbeoefenaars in de handel, bedoeld om de veneuze terugstroom te verbeteren door voor een graduele samendrukking rond de kuiten te zorgen. Ze beperken eveneens de spiertrillingen veroorzaakt door het contact van de voet met de grond.
Wat moet je ervan denken?
Deze kousen hebben hun doeltreffendheid bewezen in het kader van onderzoeken die werden uitgevoerd bij het vliegend personeel op luchtvaartlijnen: hostesses en stewards. In de sport zijn de meningen verdeeld. Er zijn niettemin verschillende getuigenissen die wijzen in de richting van een beter comfort en een snellere recuperatie. Waaronder die van Paula Radcliffe!
Afbeelding

blaffy10
Forum-lid

blaffy10 23 mei 2007 19:54

Quote:

<DIV class=titleb>En de kousen?
Sedert kort zijn er steunkousen voor sportbeoefenaars in de handel, bedoeld om de veneuze terugstroom te verbeteren door voor een graduele samendrukking rond de kuiten te zorgen. Ze beperken eveneens de spiertrillingen veroorzaakt door het contact van de voet met de grond.

<DIV class=titleb>Wat moet je ervan denken?
Deze kousen hebben hun doeltreffendheid bewezen in het kader van onderzoeken die werden uitgevoerd bij het vliegend personeel op luchtvaartlijnen: hostesses en stewards. In de sport zijn de meningen verdeeld. Er zijn niettemin verschillende getuigenissen die wijzen in de richting van een beter comfort en een snellere recuperatie. Waaronder die van Paula Rad Cliffe!

Maus ik heb het ook ff gelezen als je het niet erg vind. Er worden niet echte harde bewijzen aangevoerd waarin de meerwaarde voor fietsen met (steun)kousen wordt aangetoond.
Verder ben ik benieuwd naar de effecten van steunkousen tijdens wielrennen tbv je herstel. Iemand die intensief aan het sporten is zal al een (zeer) goede doorbloeding hebben van de spieren die het meest worden gebruikt of steunkousen dan nog iets toevoegen zal mij benieuwen.
Alstublaft.

daveke
Forum-lid

daveke 24 mei 2007 02:48

Zo vriendelijk geweest om even een stukje te kopieren voor maus, van de site van Jan Nak
www.bikesandbrains.nl

Voor lange duurtrainingen (> 4 uur) op de racefiets zijn ze niet geschikt, de druk gaat irriteren.
- De kousen aantrekken na de training geeft een heel prettig en comfortabel gevoel.
- Tijdens trainingen op de mtb op, vooral, harde stuiter- ,wortel- en steenpaden bieden ze veel steun.
- Tijdens trainingen en wedstrijden op de mtb in de Ardennen en Zuid-Limburg hebben ze veel voordelen; ze nemen de vermoeidheid weg van de kuiten en je hebt het idee dat de (kuit)spieren veel minder moeite hebben met het opvangen van de klappen.
- Het grootste voordeel is om de kousen aan te houden tot ongeveer 1,5 a 2 uur na de wedstrijd. De afvalstoffen worden sneller weggewerkt en de spieren herstellen veel sneller.
Daarbij viel vooral op als je op de terugweg lang in de auto zit, de spieren in de benen herstellen dan sneller. Dat is logisch want lang stil zitten na een zware inspanning is slecht voor de spieren en bevorderd zelfs een licht gevoel van trombose (hetzelfde wat je meemaakt bij een lange vliegreis).

Doe er je voordeel mee

btw: mensen met een verstoorde veneuze terugloop zijn doorgaans al iets op leeftijd. Je klepjes in de adres sluiten dan niet meer zo goed aan op elkaar als je toen je bij wijze van spreke 18 was. Precies de reden waarom ouwe vrouwtjes die met vocht in de benen zitten en steunkousen moeten dragen. De kousen zorgen ervoor dat de klepjes beter functioneren, er dus geen vaten "verstopt kunnen raken" en door de druk wordt het vocht terug de bloedbaan in gedrukt. Wanneer mensen spataderen hebben komt dit ook door de klepjes die niet goed functioneren. Er komt een stolsel te zitten omdat het klepje niet meer functioneert waardoor het hele vat afgesloten wordt en als het ware opgeblazen raakt. Dit zie je vaker voorkomen bij sporters en mensen die veel staan tijdens hun werk.
Science of Performance!

maus_1990
Forum-lid

maus_1990 25 mei 2007 21:29

Quoten: Origineel geplaatst door Balenaar op 24 Mei 2007

Ik reed deze tijdrit zonder enige ambitie omdat ik als 1e jaars junior het al lastig genoeg zou hebben in de namiddag rit. Daarom dat ik zonder tijdritfiets van de club reed. Groetjes,

Axel rijden zonder ambitie!? dan begin ik me echt af te vragen wat je daar deed... Ploegmaat reed er ook, maar die kan ook gewoon niet tijdrijden ( hij is 2e jaars) en die kreeg al flink gezeik van zijn ploegleider daar omdat hij een slechte tijd had en ver achteraan gefinisht was. (hij reed voor combinatieploeg omdat district van ons niet reed evenals de ploeg :S)
Afbeelding

kristofw
Forum-lid

kristofw 25 mei 2007 21:34

Quoten: Origineel geplaatst door maus_1990 op 25 Mei 2007

Axel rijden zonder ambitie!? dan begin ik me echt af te vragen wat je daar deed... Ploegmaat reed er ook, maar die kan ook gewoon niet tijdrijden ( hij is 2e jaars) en die kreeg al flink gezeik van zijn ploegleider daar omdat hij een slechte tijd had en ver achteraan gefinisht was. (hij reed voor combinatieploeg omdat district van ons niet reed evenals de ploeg :S)

Het was ook bk voor de junioren e, dus alle geselecteerden moesten daar verplicht startten... En voor Balen moesten er 19 of 20 naar het bk, daarom stond er niet de (beste) ploeg aan de start e... dus voor diegenen leuk om toch een wereldbeker te mogen rijden...

waterman
Forum-lid

waterman 25 mei 2007 21:47

heel interresant bericht "maus1990" over vermoeide benen en bloedsomloop. Zware benen ook door zoals vandaag, warm benauwd weer en de hele dag met werkschoenn aan. Voeten krijgen geen lucht, een soort verstikkend gevoel  noem ik dat altijd. Rest van lichaam word dan ook snel moe. Ik merk dat ook als ik thuis kom en heb echt geen puf meer om nog een rondje te fietsen. Met 3 of 4 uren fietsen, krijg ik een ander "dood" gevoel in mijn voeten en door naar de kuiten. Door de constante druk op de pedalen. Mischien ook andere inlegzooltjes proberen? Dat van die kousen wist ik nog niet

Plaats reactie