Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800 topic deel 2

bertpleizier
Forum-lid

bertpleizier 06 aug 2014 18:59

Ik ben sinds 2 dagen de trotse bezitter van een Garmin Edge 800. Ik heb bewust voor de 800 gekozen vanwege 2 dingen: de kleurencombinatie zwart-blauw komt overeen met de kleuren van mijn fiets en ik heb niet de behoefte aan bluetooth op de garmin om te connecten met mijn mobiele telefoon.

Inmiddels is de Garmin gemoneteerd op mijn fiets en werken de hartslagmeter en de cadans-snelheidssensor prima.

Ik ben een beetje aan het puzzelen gegaan en had een paar dingen waar ik zo 1-2-3 niet uitkom. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

- Hoe / waar kan ik instellen wat ik te zien krijg tijdens het fietsen zonder navigatiebegeleiding? Denk aan snelheid, cadans, hartslag, hoogte, enz.
- Ik wil graag mijn ODO meter op 2.000 km zetten (= km. stand van mijn racefiets). Waar kan ik dat doen?
- Ik heb de openfietsmap Benelux van 2 augustus jl. geinstalleerd op de Garmin. Is dit goed (genoeg)? Ik weet dat elke variant van kaart + en - heeft.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 06 aug 2014 21:41

Eerste 2 vragen: RTFM. Sorry.

Laatste vraag: ja, is genoeg.

lupo
Forum-lid

lupo 07 aug 2014 09:35

Mits je ook in de Benelux gaat fietsen. Als je in Spanje gaat fietsen installeer je OSM spanje. :P

bertpleizier
Forum-lid

bertpleizier 07 aug 2014 13:23

@ Havana:

Uiteraard heb ik de handleiding gelezen. Zowel de snelstartgids als de uigebreidere gebruikershandleiding. Het eerste punt (instellen wat je wilt zien) staat niet echt volledig beschreven. Het begin staat in de handleiding, de rest moet je zelf uitzoeken. Voor het tweede punt gebruikt Garmin een andere term (geen ODO). Vandaar dat ik dit niet tegen gekomen ben.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 07 aug 2014 13:41

Velden via steeksleutel > training pages om het aantal velden en de aard van het veld aan te passen. Dat laatste kan ook door je vinger ingedrukt te houden op het scherm in de normale modus.

Odo-meter via steeksleutel > bike profiles

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 07 aug 2014 15:33

havana schreef:Eerste 2 vragen: RTFM. Sorry.

Laatste vraag: ja, is genoeg.
Even volledig off-topic

Mij lijkt een goed idee om, voor wie een vraag stelt die al... keren is voorbij gekomen dat diegene dan 1 Euro aan het goede doel moet geven.
I know myself like no one else
Nothing to defend

vitamineb
Forum-lid

vitamineb 09 aug 2014 19:01

Heb sinds kort ook een Edge 800 en vandaag m'n 2e rit ermee gemaakt. Nu staat de afstand en tijd wel juist onder 'history/activities' maar als ik op de activiteit klik is deze leeg. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

scheurneus
Forum-lid
Contact

scheurneus 09 aug 2014 19:40

Op start drukken om de timer te starten (rechter onder knop) dan aan einde rit nogmaals en daarna de lap knop 4sec ingedrukt houden om op te slaan (linker onder knop). Druk je kort op de linker onderknop, dan geef je aan dat het de volgende ronde is.
Marco :)

vitamineb
Forum-lid

vitamineb 09 aug 2014 21:35

scheurneus schreef:Op start drukken om de timer te starten (rechter onder knop) dan aan einde rit nogmaals en daarna de lap knop 4sec ingedrukt houden om op te slaan (linker onder knop). Druk je kort op de linker onderknop, dan geef je aan dat het de volgende ronde is.
Dat had ik al correct gedaan. Heb nu ook de .fit file van de garmin getrokken maar deze bevat alleen data van de eerste 45 km.

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 10 aug 2014 14:34

Als in de fit-file niet hele rit staat heb je toch waarschijnlijk toch een verkeerde knop gedrukt... Heb je na 45km een pauze gehad en je Garmin uitgezet?

Na een pauze vergeet ik weleens weer op start te drukken (wanneer ik mijn Edge 800 uit zet). Dit is mij regelmatig overkomen in het verleden. Je kan dit ook op automatisch zetten, maar dan moet je Edge 800 wel aan blijven staan tijdens een pauze...

PIPOOO
Forum-lid

PIPOOO 12 aug 2014 08:23

Suntoro schreef:Als in de fit-file niet hele rit staat heb je toch waarschijnlijk toch een verkeerde knop gedrukt... Heb je na 45km een pauze gehad en je Garmin uitgezet?

Na een pauze vergeet ik weleens weer op start te drukken (wanneer ik mijn Edge 800 uit zet). Dit is mij regelmatig overkomen in het verleden. Je kan dit ook op automatisch zetten, maar dan moet je Edge 800 wel aan blijven staan tijdens een pauze...
Ik zet de 800 ook op automatisch en laat hem aan staan tijdens een pauze. Als je het scherm kwa helderheid op zijn laagst zet gaat de batterij van de 800 erg lang meer. Bij mij ongeveer 11 uur. Je kan dan tijdens het fietsen nog goed aflezen in deze lage stand.
Hoop dat je er wat aan hebt.
Groet, Bert.

krivas
Forum-lid

krivas 12 aug 2014 10:17

Sinds kort ook de trotse bezitter van een Garmin 800. De slechte afleesbaarheid valt mij toch ook wel op. Eigenlijk iets wat niet kan voor een outdoor-toestel. Ik heb ook nog een bijna 10 jaar oude Garmin Quest die ik hiervoor op de fiets gebruikte. Deze heeft geen touchscreen en de afleesbaarheid is perfect. Helaas is hij wat traag geworden en kan de OSM kaart amper aan. De slechte afleesbaarheid zit hem vooral in de spiegeling denk ik, dus ik ga nog wat rommelen met de positie van het toestel op het stuur.

Echter, na een eerste training (interval), die ik in het toestel had gezet als workout, zie ik na het uitlezen geen weergave van de calorieën. Ik meen toch alles ingesteld te hebben, dus mijn geslacht en zo. Wat doe ik fout? Of geeft hij enkel de calorieën weer bij een normale rit en geen workout? Dat lijkt mij bijzonder vreemd.

Plaats reactie