Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6567
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 15 mei 2016 15:18

Een van m'n retro fietsen ga ik eerdaags vrij intensief gebruiken en stuur en nok die op die fietsen zijn prima voor een retrorit van 80km maar een paar zware uitdaging achter elkaar wilde ik toch een ander stuur en nok. Om BEIDE op een moderne fiets te vervangen ben je een middag zoet. Met die oude meuk is het een klusje van niks :mrgreen:

Wie herkent nog dit fraaie T-sleuteltje van Campa waar je als een halve fiets mee in elkaar kon zetten :winkthumb:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 15 mei 2016 20:07

Vanochtend de lagers van de trapas van mijn winterfiets vervangen.
Wat extra vet in de lagers gedaan en daarna alles geässembleerd.
Alles draait weer als een zonnetje.
Kan niet wachten tot het weer winter is. ;)

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6567
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 15 mei 2016 20:49

Theo V schreef:Kan niet wachten tot het weer winter is. ;)
Had je vandaag HIER moeten zijn. Was in Januari warmer in de tuin ;)

Gebruikersavatar
ProTon
Forum-lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:02
Locatie: Hillegom

Gebruikersavatar ProTon 18 mei 2016 13:03

Aangezien ik bleef corrigeren met sturen, vanmorgen het onderste lager van de voorvork vervangen, deze knarste nogal en rolde haperend, bovenste was nog goed, beide lagers lekker ruim in het vet gezet en kan nu weer normaal de bocht om ;-)

tjerk1121
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 15 okt 2010 15:45

tjerk1121 19 mei 2016 09:15

Al een tijdje hoorde ik ergens gekraak vandaan komen en bovendien zag ik tijdens het fietsen mijn voortandwiel enigszins van links naar rechts gaan dus toen ik thuis kwam heb ik e.e.a. eens aan een nadere inspectie onderworpen. Ik kon mijn crank ongeveer een halve cm naar links en rechts bewegen dus dat was vrij duidelijk: bottom bracket overleden (een Dura Ace bottom bracket van nog geen 5000 km oud)

Bij Uberbike voor EUR 90,00 inclusief verzenden een keramisch BB besteld en gisteren alles overgezet. Het oude lager was helemaal uiteengevallen en de helft van het lager zat nog behoorlijk vast op mijn crank :evil: . Er stond ook wel wat water onderin mijn bracket dus dat zal de levensduur niet echt bevorderd hebben ;) Om dit soort grappen in de toekomst te vermijden heb ik een gaatje onderin mijn bracket geboord zodat het water weg kan lopen (stalen frame)

Bij Futurumshop een nieuwe KMC ketting besteld en geleverd gekregen en de fiets is weer klaar voor de Insurance Cycle Tour van 3 juni a.s. (grijze pakken worden verruild voor wielerkleding en dan 95 km fietsen vanuit Vorden) en de Garmin Velothon in Berlijn!

Gebruikersavatar
LongTallErne
Forum-lid
Berichten: 321
Lid geworden op: 10 jun 2011 15:27

Gebruikersavatar LongTallErne 19 mei 2016 22:10

Vandaag langere stuurpen gemonteerd en nieuw lintje over de oude heen gedraaid (grote handen). Fiets voelt al gelijk stabieler. :)

Moet alleen nog nieuwe spacers bestellen. De stuurpen is hoger dan de vorige.
Met de oude spacers steekt de stuurpen zo'n 4 mm boven de binnenbalhoofdbuis..... laat ik 1 spacer weg, krijg ik de headcap niet vast :?

Volgens mij zit het wel goed vast, geen speling op het balhoofd maar ik vertrouw het toch niet helemaal...
Op mijn best in de bergen...... bergaf dan wel ;)
MERIDA RIDE 400

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 20 mei 2016 07:30

Die spacer die je weglaat, moet je juist bovenop de stuurpen plaatsen, waarna je je topcap wel vastkrijgt en er de speling uit kan halen!
Of je zaagt het gedeelte van de vorkbuis af, wat boven je stuurnok uitkomt.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 20 mei 2016 07:33

Trapas vast in een alu frame, ben al dagen bezig tweemaal daags kruipolie toe te dienen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16739
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 20 mei 2016 07:37

Goed warm stoken en het gereedschap in de bankschroef klemmen en het frame als hefboom gebruiken.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 20 mei 2016 08:16

Ik laat de kruipolie eerst nog wel even zijn werk doen.
Gereedschap in de bankschroef had ik ook al bedacht, warm stoken ben ik minder van gecharmeerd omdat ik de originele lak niet wil beschadigen. Een pneumatische slagmoer sleutel zou ook nog kunnen.

Als ik hem niet los krijg blijft de as gewoon zitten. Hij is niet slecht maar ik hou er niet van als iets niet los kan.

Dit weekend verder met een ander frame, ook alu, eens kijken of ik dat mooi op kan poetsen.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 21 mei 2016 16:07

Fietsje gekocht voor een onderdelenruil.
Net uurtje aan het poetsen op het aluminium kom met het oppoetsen naar glans dit tegen in het balhoofd.
Die kan de recycling in. :roll:
Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 mei 2016 16:39

Slangklem erom en rijden.... mooi wordt het niet natuurlijk.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie