SRAM ETAP
mede forummers, heeft Etap een chain spotter??
Ik heb de fiets nu naar een andere specialist gebracht (een van de grootste in de regio, ga geen namen noemen hoor) die hebben al meermaals Etap geinstalleerd maar volgens hun zou er een chainspotter bij moeten zitten?
Ik heb die niet gezien, maar ok, heb misschien niet goed in dat dozenfestijn gekeken maar ik zie ook geen chainspotter (noch die speciale schroef waar je hem weer in schroeft die bij mijn mechanische 10 speed Red groep wel zat) in de installatie filmpjes voorbij komen?
Ik heb de fiets nu naar een andere specialist gebracht (een van de grootste in de regio, ga geen namen noemen hoor) die hebben al meermaals Etap geinstalleerd maar volgens hun zou er een chainspotter bij moeten zitten?
Ik heb die niet gezien, maar ok, heb misschien niet goed in dat dozenfestijn gekeken maar ik zie ook geen chainspotter (noch die speciale schroef waar je hem weer in schroeft die bij mijn mechanische 10 speed Red groep wel zat) in de installatie filmpjes voorbij komen?
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Bedoel je een chain catcher? Deze zit niet standaard bij de Etap groep.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
-
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
Nee das echt een catcher.
Maak joe woar
Als ik zoek op beide termen dan vind ik hetzelfde ding! Maar bedankt voor de snelle terugkoppeling en mijn terminologie is ook weer wat aangescherpt. Wel weer raar dat zij daar dachten van wel, nou ja, maar eens kijken of ze hem afgesteld krijgen.
Ik heb stronglight 10 spd voorbladen, het zou wel eens kunnen dat dat gewoon niet gaat.
Ik heb stronglight 10 spd voorbladen, het zou wel eens kunnen dat dat gewoon niet gaat.
Ben veel meer geïnteresseerd of en hoe hij achter de 10speed gaat regelen.
Je kunt wel met de stelschroeven de 2 uiterste limieten instellen maar hoe vertel je de achterderry dat ie maar 10-stapjes mag maken en geen 11.
Mij lijkt het dat deze dan ofwel links danwel rechts over het grootste- cq kleinste tandwiel kan gaan lopen.
Je kunt wel met de stelschroeven de 2 uiterste limieten instellen maar hoe vertel je de achterderry dat ie maar 10-stapjes mag maken en geen 11.
Mij lijkt het dat deze dan ofwel links danwel rechts over het grootste- cq kleinste tandwiel kan gaan lopen.
...
Ik heb forumlid @boss eens een PB gestuurd, ik meen dat hij dit ooit had verteld in een verkooptopic...
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Hou er rekening mee dat het natuurlijk niet 100% gaat schakelen als je alles Sram Red of Force zou hebben gehad.
Het kan goed gaan, maar het kan ook minder ideaal zijn. Mijn ervaring met Etap is dat het goed functioneert, maar dat het nauw luistert. Ik vind Etap wat gevoeliger voor een schuine kettinglijn. Sram zegt dat ook de Etap voor-derailleur met het Yaw principe een schuine kettinglijn aan kan, maar in de praktijk maakt het dan veel geluid. Net alsof het aanloopt. Dat heeft volgens mij met de loop van de ketting over de kettingbladen te maken. De Sram Red 22 groep had hier minder last van. Sram Etap is ook gevoelig als de derailleurhanger niet 100% recht is. Al met al ben ik wel tevreden over Etap, maar ik had in gebruik en stillere groepset verwacht.
Het kan goed gaan, maar het kan ook minder ideaal zijn. Mijn ervaring met Etap is dat het goed functioneert, maar dat het nauw luistert. Ik vind Etap wat gevoeliger voor een schuine kettinglijn. Sram zegt dat ook de Etap voor-derailleur met het Yaw principe een schuine kettinglijn aan kan, maar in de praktijk maakt het dan veel geluid. Net alsof het aanloopt. Dat heeft volgens mij met de loop van de ketting over de kettingbladen te maken. De Sram Red 22 groep had hier minder last van. Sram Etap is ook gevoelig als de derailleurhanger niet 100% recht is. Al met al ben ik wel tevreden over Etap, maar ik had in gebruik en stillere groepset verwacht.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
herken ik, ik kom van een 2013 RED mechanische groepset, die had ook best veel aanloop achtige geluiden bij schuine ketting lijn (natuurlijk nooit de buitenste 2 kransjes gebruiken).
Ik heb nu een 11spd force cassette (nieuw) een 11 spd force chain (nieuw) en 10 spd stronglight ST2 voorbladen (7000km ongeveer). Vond het redelijk stil lopen hoor, maar idd niet fluisterstil.
Gaat het niet lukken dan laat ik die nieuwe 11 spd voorbladen (zwarte) die bij etap er normal opzitten denk ik maar op zetten.
De derailleurpat was ingescheurt, daar zit net een gloednieuwe op, maar hopen dat ie goed recht zit/is.
Ik heb nu een 11spd force cassette (nieuw) een 11 spd force chain (nieuw) en 10 spd stronglight ST2 voorbladen (7000km ongeveer). Vond het redelijk stil lopen hoor, maar idd niet fluisterstil.
Gaat het niet lukken dan laat ik die nieuwe 11 spd voorbladen (zwarte) die bij etap er normal opzitten denk ik maar op zetten.
De derailleurpat was ingescheurt, daar zit net een gloednieuwe op, maar hopen dat ie goed recht zit/is.
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Het lastige is dat geluid heel persoonlijk is. Wat jij fluisterstil vind, kan voor mij anders zijn. Het is daarom ook best lastig vast te stellen. Ik rij ook met volledig Sram Red, maar de complete setup van de bike en de wielen speelt ook een rol volgens mij. Ik heb gemerkt dat mijn Sram Etap meer rijgeluiden maakt als ik Lightweight Meilenstein wielen monteer en wat stiller is als ik Fulcrum Carbon Racing Quattro wielen rij. Bij een rechte kettinglijn is het inderdaad mooi stil, maar zodra je op de 23 gaat rijden, dan lijkt het soms wel of je met oude versleten spullen onderweg bent. Verschillende goede fietsenmakers hebben er al naar gekeken, maar het blijft een raadsel. Ik heb dit nooit gehad bij Sram Red 22.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13737
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat zou toch raar zijn want er is niets anders aan een etap dan een normale groep als de ketiing gewoon over de tandwielen loopt.boswielrenner schreef:Hou er rekening mee dat het natuurlijk niet 100% gaat schakelen als je alles Sram Red of Force zou hebben gehad.
Het kan goed gaan, maar het kan ook minder ideaal zijn. Mijn ervaring met Etap is dat het goed functioneert, maar dat het nauw luistert. Ik vind Etap wat gevoeliger voor een schuine kettinglijn. Sram zegt dat ook de Etap voor-derailleur met het Yaw principe een schuine kettinglijn aan kan, maar in de praktijk maakt het dan veel geluid. Net alsof het aanloopt. Dat heeft volgens mij met de loop van de ketting over de kettingbladen te maken. De Sram Red 22 groep had hier minder last van. Sram Etap is ook gevoelig als de derailleurhanger niet 100% recht is. Al met al ben ik wel tevreden over Etap, maar ik had in gebruik en stillere groepset verwacht.
Heb heb je wel exact dezelfde crank, ik merk bv dat mijn Quarq red 22 net ff ietsje meer naar binnen staat op de balden scheelt maar 1,5mm maar dat kan wel in geluid schelen op bepaalde kransen.
Dat de groep gevoeliger is voor een rechte hanger zou kunnen vergeet niet dat je met een mechnaische groep zelf ook bepaald (onbewust) schakel gedrag aanleert, zoals net even een fractie vasthouden, iets meer doorduwen etc.
Een nieuwe KMC ketting maakt nieuwe bv meer geluid dan een shimano of sram ketting.