Pagina 40 van 531
Re: Het grote domme vragen topic
Geplaatst: 09 okt 2018 18:19
door nijkie
Daar ben ik dan
.
Alle parameters zijn gelijk weg bidons etc.
Berg op nr 1 heeft ietsje minder luchtweerstand evenals op het vlakke,maar berg af nr 2 ivm zijn gewicht ivm de hogere snelheid t.o.v berg op en de vlakke weg dit alles theoretisch gezien.
Maare was het domme vragen topic
Re: Het grote domme vragen topic
Geplaatst: 09 okt 2018 22:19
door Karl66
Sinds wanneer daal je sneller vanwege het hogere gewicht?
Re: Het grote domme vragen topic
Geplaatst: 09 okt 2018 22:42
door ottorongo
Vroeger vulden ze hun bidons met lood (of dergelijke zware materialen) om sneller af te dalen of waren dat toen allemaal dommeriken.
Re: Het grote domme vragen topic
Geplaatst: 09 okt 2018 22:52
door Karl66
Misschien heb je op school ook wel de proef uitgevoerd waarbij je natuurkundeleraar een stukje lood en een veer liet vallen. In de gewone atmosfeer is de veer langzamer door de luchtweerstand, maar als hij het experiment in een vacuΓΌm stolp herhaalt, dan vallen het lood en het veertje even snel.
https://www.youtube.com/watch?v=E43-CfukEgs
Als je het filmpje te lang vindt, dan kan je inschakelen op 2:50 om het experiment in het luchtledige te zien.
Oftewel, ja het waren dommeriken (en dan heb ik het nog niet eens over de loodvergiftiging).
Re: Het grote domme vragen topic
Geplaatst: 09 okt 2018 23:01
door Karl66
En wat het nog dommer maakt is het begrip massatraagheid. Een vrachtwagen heeft door zijn hogere gewicht een langere remweg dan een motorfiets. Diezelfde motorfiets kan sneller optrekken dan een vrachtwagen door zijn lagere gewicht.
Door het lood in zijn bidon wordt een wielrenner dus zwaarder en heeft een langere remweg. Als je eerder moet remmen voor een haarspeldbocht, dan kost je dat snelheid. Door dat lood in de bidon trekt hij ook langzamer op, doordat hij meer massa op snelheid moet brengen. Langzamer optrekken kost ook weer snelheid. Dus door lood in je bidons te stoppen ben je niet sneller maar uiteindelijk langzamer.
Re: Het grote domme vragen topic
Geplaatst: 09 okt 2018 23:07
door nijkie
Karl66 schreef: β09 okt 2018 22:19
Sinds wanneer daal je sneller vanwege het hogere gewicht?
Het is 1 rechte weg naar beneden.
Re: Het grote domme vragen topic
Geplaatst: 09 okt 2018 23:09
door robbebopper
Hoe zit het dan als je met lood in je schoenen aan de start staat?
Re: Het grote domme vragen topic
Geplaatst: 09 okt 2018 23:12
door nijkie
Karl66 schreef: β09 okt 2018 22:19
Sinds wanneer daal je sneller vanwege het hogere gewicht?
Het is 1 rechte weg naar beneden.(het was theoretisch)
Re: Het grote domme vragen topic
Geplaatst: 09 okt 2018 23:25
door Karl66
Ook op een rechte weg is de valversnelling van een zwaardere renner niet hoger dan de valversnelling van een lichtere renner...
Op die rechte weg van 10% omlaag is de lichte renner waarschijnlijk nog steeds sneller door het kleinere frontale oppervlak en dus mindere luchtweerstand. Maar als de zwaardere renner kans ziet om aerodynamischer op de fiets te zitten, dan wordt die zwaardere renner alsnog sneller.
Maar het idee dat een zwaardere renner door zijn gewicht sneller daalt is echt een broodje aap.
Re: Het grote domme vragen topic
Geplaatst: 09 okt 2018 23:39
door ottorongo
Aan 'indien' en 'als' heb ik niet zoveel. Ik was ooit met drie compagnons aan het rijden in een bergachtige streek (geen cols) , ik was de zwaarste van de vier en was altijd als eerste beneden na een afdaling zonder bijtrappen (ik was ook als laatste boven)
Re: Het grote domme vragen topic
Geplaatst: 09 okt 2018 23:59
door Karl66
Dat je de snelste daler bent had in ieder geval niks met je gewicht te maken. Kijk gewoon even die YouTube link terug die ik geplaatst heb. Daarin zie je dat zonder luchtweerstand een bowlingbal en wat veren even snel vallen.
Wat ik in mijn vorige bericht al schreef, het idee dat een zwaardere renner door zijn gewicht sneller daalt is echt een broodje aap.
Re: Het grote domme vragen topic
Geplaatst: 10 okt 2018 06:10
door bve
Omdat je frontaal oppervlak minder toeneemt dan de zwaartekracht als je zwaarder wordt.