Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Politiek

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 25 aug 2023 15:30

SiO2 schreef: 25 aug 2023 13:33 Het is vooral van belang dat we gezellig kunnen blijven barbecueën in dit gave land!
Korte vs lange horizon......
Hoeveel BBQ's kunnen er branden tov een jaartje Tata Steel?

Dat nu.nl artikel is weer een heerlijk gevalletje stemmingmakerij zonder het totaalplaatje te schetsen en/of oorzaken te onderzoeken.
Less is bore

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 25 aug 2023 15:55

daniel1975 schreef: 25 aug 2023 11:34

Probleem is dat er niet naar de basiswens van de inwoners wordt gekeken maar altijd naar (zinloze) extra macht over extra grondgebied. Alsof china/rusland nog niet groot genoeg zijn.
De meeste mensen op Taiwan willen echt geen Hongkong scenario, want dan zijn ze in no time hun vrijheden kwijt.
Echter, als ik hoor hoe de gemiddelde chinees over TW spreekt houd ik mijn hart vast. Zelfs bij chinezen die internationaal reizen in de sierteeltbranche moet ik oppassen in gesprekken, want als ik per ongeluk Taiwan als apart land beschouw (marktanalyses bijv), dan krijg ik hele stekelige reacties. Volledig geindoctrineerd.
Dat er naar de wensen van de burgers geluister wordt zou wel een unicum zijn. :?

Historisch gezien is Taiwan gewoon oorlogsbuit geweest voor de Republiek China na de oorlog met Japan (Formosa was tot dan ook gewoon een Japanse kolonie).
De komst van Mao veranderde de situatie, de restant was niet communistisch.
Toch erkent eigenlijk geen enkel land (van belang) op diplomatiek niveau Taiwan, terwijl er velen wel onofficiële betrekkingen mee hebben.
De One China policy van de VS is een voorbeeld van dubbelzinnigheid.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 25 aug 2023 16:05

lugosi schreef: 25 aug 2023 15:55
daniel1975 schreef: 25 aug 2023 11:34 De meeste mensen op Taiwan willen echt geen Hongkong scenario, want dan zijn ze in no time hun vrijheden kwijt. ..........
......
Toch erkent eigenlijk geen enkel land (van belang) op diplomatiek niveau Taiwan, ...............
Er kan hard geroepen worden maar de Chinese partij volgt een heel eigen agenda.

Wanneer, niet als, China Taiwan annexeert dan ben ik benieuwd wat de rest van de wereld, behalve hard roepen, gaat doen.
Het enige correcte antwoord zou een totale boycot zijn maar daarvoor hebben "we" teveel industrële en economische macht aan China gegeven.
I know myself like no one else
Nothing to defend

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 25 aug 2023 16:07

En is Taiwan te belangrijk, alle electronica die daar vandaan komt willen we graag houden.

Je gaat bijna denken hoe lang het duurt voordat WO III begint :(
Less is bore

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 25 aug 2023 16:10

daniel1975 schreef: 25 aug 2023 15:30 ......
Hoeveel BBQ's kunnen er branden tov een jaartje Tata Steel?
......
En er is dan nog eens een groot verschil tussen de uitstoot van de Indische versus de Europese fabrieken.
Hier fabrieken door allerlei regels/beperkingen verplichten om onder het mom van milieu/klimaat te sluiten en aan de andere kant van diezelfde bol met dezelfde atmosfeer open te houden onder slechtere omstandigheden.
I know myself like no one else
Nothing to defend

dario
Forum-lid

dario 25 aug 2023 18:20

daniel1975 schreef: 25 aug 2023 15:30 Dat nu.nl artikel is weer een heerlijk gevalletje stemmingmakerij zonder het totaalplaatje te schetsen en/of oorzaken te onderzoeken.
Waarom stemmingmakerij? Het is tenslotte vaak pas door de gevolgen te kennen dat de noodzaak om ook naar de oorzaken op zoek te gaan (misschien) duidelijk wordt. En ook zonder dat 'totaalplaatje' lijkt het me niet geheel irrelevant te weten hoe het met de kwaliteit van het oppervlaktewater is gesteld...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 25 aug 2023 18:51

Lcsmet schreef: 25 aug 2023 16:05

Er kan hard geroepen worden maar de Chinese partij volgt een heel eigen agenda.

Wanneer, niet als, China Taiwan annexeert dan ben ik benieuwd wat de rest van de wereld, behalve hard roepen, gaat doen.
Het enige correcte antwoord zou een totale boycot zijn maar daarvoor hebben "we" teveel industrële en economische macht aan China gegeven.
De vraag is moet je je met elk conflict moeien. In Jemen maken de Saoudi's veeeeeeel meer slachtoffers dan de Russen in Oekraine en toch kraait er geen haan naar.

Er zijn altijd zo veel verschillende elementen die een rol spelen dat elke situatie andere reacties oproept.

Dat is net de boodschap die de niet-Westerse landen (oa nu op de BRICS-bijeenkomst) doen.
De multipolaire wereld is aangebroken.
Voor de schaal even zeggen dat de Brics landen meer dan 40% van de wereldbevolking vertegenwoordigen en nog een paar cijfers: het totale bbp van de landen samen is goed voor 32% van het mondiale bbp en ze hebben ook de grootste nucleaire oorlogscapaciteit. Volgend jaar komen er nog een resem landen bij. Veel van de landen zijn groei-landen.
Laten we dus een korreltje zout ter beschikking houden voor wanneer de Westerse politici & pers weer eens verklaren dat Rusland geïsoleerd is.

Fietsgenieter
Forum-lid

Fietsgenieter 25 aug 2023 21:12

BRICS. Nou. Wat een samenhangende groep. Als dat het grootste probleem van de toekomst wordt dan gloort een stralende toekomst. BRICS. Hilarisch.

SiO2
Forum-lid

SiO2 25 aug 2023 23:22

Iets anders: Woppert naar Europa is toch ook lachwekkend eigenlijk. Als ik die man hoor praten, heb ik altijd het idee dat Jiskefet weer nieuwe sketches heeft opgenomen.

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 25 aug 2023 23:52

De laatste stuiptrek van de oude politiek, zo'n actie?

Maruss
Forum-lid

Maruss 26 aug 2023 06:22

SiO2 schreef: 25 aug 2023 23:22 Iets anders: Woppert naar Europa is toch ook lachwekkend eigenlijk. Als ik die man hoor praten, heb ik altijd het idee dat Jiskefet weer nieuwe sketches heeft opgenomen.
Weinig lachwekkend dit soort acties. Het gaat om de toekomst. kijk wat zo een Timmermans aanricht met een megalomaan eenzijdig programma waar kansen liggen, maar vooral valkuilen omzeilt dienen te worden.
Je moet deze plaatsing zien in het grotere verband. De huidige Commissie heeft nog 1 jaar te gaan. Dus wordt nu een stroman gestuurd en dan wordt een ' zwaargewicht' gepresenteerd voor de nieuwe Commissie. Dus Wopke is een tussenpaus en kan over een jaar weer uitkijken naar een ander baantje.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 26 aug 2023 07:08

Eerste peilingen zijn binnen, Omtzigt zou de grootste worden.

Gesloten