Het grote domme vragen topic
Dat heeft te maken met de lucht in het remsysteem. Normaliter zit er een kleine hoeveelheid lucht in het hoogste punt van het systeem: namelijk in het reservoir bij de remgrepen. Als je de fiets op z'n kop zet loop je het risico dat deze lucht in de leidingen omhoog gaat richting de remklauwen (op dat moment het hoogste punt). Daardoor zou de remwerking kunnen verminderen.
Gazelle Team TVM \'99
Het kan leiden tot lucht in de leidingen en dus verminderde remkracht. Bij remmen die goed zijn ontlucht kan je prima de boel op de kop zetten.
ik was te laat zie ik
Maar je kan voorkomen dat er lucht in de leidingen terechtkomt door de remmen in te knijpen en vast te zetten met een elastiek of zo. Dan maak je nl. van het 'open' systeem een 'gesloten' systeem waardoor lucht uit het reservoir er niet meer uit kan ontsnappen. Alleen kun je dan natuurlijk jouw wielen niet uit de fiets halen (voor bv. een klus of zo).
ik was te laat zie ik
Maar je kan voorkomen dat er lucht in de leidingen terechtkomt door de remmen in te knijpen en vast te zetten met een elastiek of zo. Dan maak je nl. van het 'open' systeem een 'gesloten' systeem waardoor lucht uit het reservoir er niet meer uit kan ontsnappen. Alleen kun je dan natuurlijk jouw wielen niet uit de fiets halen (voor bv. een klus of zo).
Ride bikes, not tanks!
Hmm.
Mijn fietsen hangen aan een haak met de neus omhoog. Met de MTB heb ik er wel eens gemerkt dat de olie bovenin zat in plaats van onderin. Maar als je twee keer geremd hebt en twee keer de demper en voorvork in duwt dan doet alles het weer normaal en zo als gewenst.
Mijn fietsen hangen aan een haak met de neus omhoog. Met de MTB heb ik er wel eens gemerkt dat de olie bovenin zat in plaats van onderin. Maar als je twee keer geremd hebt en twee keer de demper en voorvork in duwt dan doet alles het weer normaal en zo als gewenst.
hun fietsen.
Twee quick-links in één ketting, kan dat kwaad? Heb 'm net een schakeltje te kort gemaakt... komt blijkbaar een heel stuk nauwer met een korte kooi achterderrie.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Ik zit bij een toerclub met meerdere groepen.
Op zondag fietsen we langere afstanden en ik twijfel over de groep die ik neem.
Doel is gewoon een rustige duurtraining. Doordeweeks kan ik dan intervallen en blokjes doen.
De rustige groep is zo rustig dat ik vaak lange tijd (bijna de helft) in mijn herstel zone fiets. Het vermogen na de rit ligt dan ook heel laag in mijn zone.
De snellere groep zorgt er echter weer voor dat ik een kwart tot een derde van mijn training in een te hoge zone zit op de momenten dat ik op kop rijd. Maar het is wel goed uit te houden en ligt een stukje onder mijn ftp. Het gemiddelde vermogen zal dan wel goed zijn.
Welke van de twee groepen pak ik het best als duurtraining?
Op zondag fietsen we langere afstanden en ik twijfel over de groep die ik neem.
Doel is gewoon een rustige duurtraining. Doordeweeks kan ik dan intervallen en blokjes doen.
De rustige groep is zo rustig dat ik vaak lange tijd (bijna de helft) in mijn herstel zone fiets. Het vermogen na de rit ligt dan ook heel laag in mijn zone.
De snellere groep zorgt er echter weer voor dat ik een kwart tot een derde van mijn training in een te hoge zone zit op de momenten dat ik op kop rijd. Maar het is wel goed uit te houden en ligt een stukje onder mijn ftp. Het gemiddelde vermogen zal dan wel goed zijn.
Welke van de twee groepen pak ik het best als duurtraining?
Als je nou met de snelle groep gaat en dan minder of niet op kop?bakboord1 schreef: ↑29 aug 2023 22:34 Ik zit bij een toerclub met meerdere groepen.
Op zondag fietsen we langere afstanden en ik twijfel over de groep die ik neem.
Doel is gewoon een rustige duurtraining. Doordeweeks kan ik dan intervallen en blokjes doen.
De rustige groep is zo rustig dat ik vaak lange tijd (bijna de helft) in mijn herstel zone fiets. Het vermogen na de rit ligt dan ook heel laag in mijn zone.
De snellere groep zorgt er echter weer voor dat ik een kwart tot een derde van mijn training in een te hoge zone zit op de momenten dat ik op kop rijd. Maar het is wel goed uit te houden en ligt een stukje onder mijn ftp. Het gemiddelde vermogen zal dan wel goed zijn.
Welke van de twee groepen pak ik het best als duurtraining?
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Een tourclub is per definitie niet geschikt om een individuele training af te werken. Als je wilt trainen met een doel moet je alleen gaan of met enkelen met hetzelfde doel. Met een tourclub moet je voor je plezier gaan fietsen. Mijn eigen ervaring is overigens dat juist een heel rusige duur van een uurtje of 3-4 wel degelijk goed is voor mijn totale fitheid en dat af en toe zo'n rit me juist beter helpt om op andere momenten echt te trainen. Voor mij is overigens de regel 70-80 procent rustig en 30-20 procent echt hard rijden/trainen, het meest effectief gebleken.
Ach, ik zeg ook maar wat
In het artikeltje in de nieuwe Fiets over de toekomst van de fietsenwinkel wordt ergens gezegd dat met geïntegreerde sturen het vervangen van de balhoofdlagers een dure grap is. Dat geloof ik graag, maar er wordt ook gezegd dat dat twee keer per jaar zou kunnen voorkomen.
Is dat zo? hoeveel kilometers moet je dan niet maken?
(Ik heb het pas eenmaal meegemaakt en dat was na ruim 10.000 kilometer. ik denk niet dat gemiddelde fietser dik 20.000 kilometer per jaar fietst...)
Is dat zo? hoeveel kilometers moet je dan niet maken?
(Ik heb het pas eenmaal meegemaakt en dat was na ruim 10.000 kilometer. ik denk niet dat gemiddelde fietser dik 20.000 kilometer per jaar fietst...)
Courir c'est mourir un peu
Waarom zou dat een dure grap zijn? Alleen door de interne kanels?synapse schreef: ↑30 aug 2023 09:55 In het artikeltje in de nieuwe Fiets over de toekomst van de fietsenwinkel wordt ergens gezegd dat met geïntegreerde sturen het vervangen van de balhoofdlagers een dure grap is. Dat geloof ik graag, maar er wordt ook gezegd dat dat twee keer per jaar zou kunnen voorkomen.
Is dat zo? hoeveel kilometers moet je dan niet maken?
(Ik heb het pas eenmaal meegemaakt en dat was na ruim 10.000 kilometer. ik denk niet dat gemiddelde fietser dik 20.000 kilometer per jaar fietst...)