Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote domme vragen topic

Chefske
Forum-lid
Berichten: 770
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 08 sep 2023 11:45

ColumsbusMJ schreef: 08 sep 2023 11:37 Ik heb op mijn fiets een 34 achter (ik zou de bergen in gaan) en op mijn fietstrainer een 30. De fiets schakelt buiten goed, binnen schakelt die echter voor geen meter. Soms pakt de fiets versnellingen niet of moet ik een aantal keer schakelen voor er daadwerkelijk geschakeld wordt.

Kan ik buiten met een 34 fietsen en binnen met een 30 zonder dat ik aanpassingen hoef te doen aan mijn derailleur?

En wat zou het probleem kunnen zijn dat schakelen binnen verre van soepel gaat?

Zou het kunnen zijn dat verkeerde vulringen of onjuist geplaatste vulringen de reden voor dit manko zijn?
Het is niet ongewoon dat je je derailleur iets moet bijrichten op de indoor trainer (ervanuit gaande dat het een direct drive trainer is). Oorzaak is waarschijnlijk de positie van de cassettes ten opzichte van de derailleur; die verschilt iets tussen body van het achterwiel en body van de indoor trainer.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2372
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 08 sep 2023 11:53

Even uitgaande dat alles dezelfde speed (10/11/12) is en de patjes recht staan, in elk frame kan de derailleur of cassette net even anders gepositioneerd zijn dan de ander. Als je mazzel hebt hoef je niets aan te passen (wij gebruiken hier een Rose en een Carbonda door elkaar op de Wahoo zonder bijstellen), maar anders moet je bijregelen. Heel misschien kun je het met microspacers bij elkaar krijgen maar daar heb ik geen ervaring mee, dan wel of dat uberhaupt bestaat.

[edit: wat Chefske ook al zegt]

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1366
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 08 sep 2023 12:02

Chefske schreef: 08 sep 2023 11:45
ColumsbusMJ schreef: 08 sep 2023 11:37 Ik heb op mijn fiets een 34 achter (ik zou de bergen in gaan) en op mijn fietstrainer een 30. De fiets schakelt buiten goed, binnen schakelt die echter voor geen meter. Soms pakt de fiets versnellingen niet of moet ik een aantal keer schakelen voor er daadwerkelijk geschakeld wordt.

Kan ik buiten met een 34 fietsen en binnen met een 30 zonder dat ik aanpassingen hoef te doen aan mijn derailleur?

En wat zou het probleem kunnen zijn dat schakelen binnen verre van soepel gaat?

Zou het kunnen zijn dat verkeerde vulringen of onjuist geplaatste vulringen de reden voor dit manko zijn?
Het is niet ongewoon dat je je derailleur iets moet bijrichten op de indoor trainer (ervanuit gaande dat het een direct drive trainer is). Oorzaak is waarschijnlijk de positie van de cassettes ten opzichte van de derailleur; die verschilt iets tussen body van het achterwiel en body van de indoor trainer.

Ah oké, en daar heeft het aantal tandwielen van het grootste casetteblad geen invloed op? Bij twee keer een 30 of 34, zal ik mogelijk nog steeds wat bij moeten stellen als ik wissel van buiten naar binnen. Het betreft inderdaad een direct drive trainer (elite direto).

Chefske
Forum-lid
Berichten: 770
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 08 sep 2023 12:36

ColumsbusMJ schreef: 08 sep 2023 12:02 Ah oké, en daar heeft het aantal tandwielen van het grootste casetteblad geen invloed op? Bij twee keer een 30 of 34, zal ik mogelijk nog steeds wat bij moeten stellen als ik wissel van buiten naar binnen. Het betreft inderdaad een direct drive trainer (elite direto).
Je zou de B-stelschroef op de achterderailleur iets kunnen uitdraaien (linksom dus) als je naar een kleinere cassette wisselt. Ik verwacht echter niet dat dit het probleem gaat oplossen, aangezien hij volgens jou goed schakelt op het 34t kransje.

Bij eenzelfde cassette op het achterwiel én direct drive trainer zul je dan inderdaad nog steeds de kabelspanning iets moeten bijregelen.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13442
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 sep 2023 17:42

1094 schreef: 06 sep 2023 22:07 Mijn powermeterbatterij (quarq axs) is na 60 uur al leeg (ipv 200)

Waar kan dit aan liggen?
Sram moet je geen duracell in gebruiken een aantal batterijen hebben een bitter coating en die geeft problemen.
Kan je ook vinden op de sram site

Daarnaast zijn ze heel duur en gewoon niet zo goed, lagere capaciteit dan bijna al het andere.
Ik heb altijd sony of gewoon 10 voor een 2 euro bij de action, die doen het over het algemeen gewoon 1 seizoen, hebben ook meer capaciteit dan duracell

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13442
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 sep 2023 17:45

Chefske schreef: 08 sep 2023 12:36
ColumsbusMJ schreef: 08 sep 2023 12:02 Ah oké, en daar heeft het aantal tandwielen van het grootste casetteblad geen invloed op? Bij twee keer een 30 of 34, zal ik mogelijk nog steeds wat bij moeten stellen als ik wissel van buiten naar binnen. Het betreft inderdaad een direct drive trainer (elite direto).
Je zou de B-stelschroef op de achterderailleur iets kunnen uitdraaien (linksom dus) als je naar een kleinere cassette wisselt. Ik verwacht echter niet dat dit het probleem gaat oplossen, aangezien hij volgens jou goed schakelt op het 34t kransje.

Bij eenzelfde cassette op het achterwiel én direct drive trainer zul je dan inderdaad nog steeds de kabelspanning iets moeten bijregelen.
Dat klopt niet, op de grootste zal ie altijd wel gaan, maar het schakelen bij de kleinere gaat problemen geven. 12 speed en de B schroef niet goed staat garant voor ellende. B schroef bij 12speed altijd aanpassen bij een andere cassette, voorblad of ketting.

Altijd eerst de b schroef dan al het andere.

Reilhan
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 16 jan 2023 17:26

Reilhan 08 sep 2023 21:31

REV geeft vandaag aan dat “de tank leeg was”. Eerlijk van m en geen schande. Maar als je t letterlijk neemt: Kan je je dan vragen stellen bij de (voedings)begeleiding bij SQS?

edit aan = bij.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2372
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 08 sep 2023 22:05

3x gelezen en geen flauw idee waar dit over gaat. Ben ik te oud?

Gebruikersavatar
MPolleke
Forum-lid
Berichten: 413
Lid geworden op: 07 mar 2014 22:15
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 08 sep 2023 22:13

Volgens mij gaat het over een profrenner, Evenepoel?

Het komt vaker voor dat mensen hier los gaan op afkortingen :)
Het is eigenlijk heel simpel, is er 1 schrijver en meerdere lezers, dan wil je wat extra moeite doen dat iedereen het kan begrijpen.

Reilhan
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 16 jan 2023 17:26

Reilhan 08 sep 2023 22:21

Ja, sorry, dacht dat REV (voor Remco Evenepoel) hier aardig was ingeburgerd.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39518
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 sep 2023 07:49

RE of REV is ook zeker ingeburgerd. Denk alleen dat men die vraag hier niet verwachtte.
Less is bore

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 747
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 09 sep 2023 10:35

En vooral; heeft eigen topic

Plaats reactie