Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

stronglegs
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 apr 2013 22:53

stronglegs 21 apr 2013 23:01

Hoi,

Ik hoop dat hier wat mensen zijn met wat ervaringen en tips:
Heb 2 jaar lang op een ultimate AL 8.0 (campa athena) gereden en deze in april 2011 gekocht.
De fiets is echter te klein geworden en ik ben nu aan het kijken voor een nieuwe fiets, ik twijfel alleen enorm tussen de volgende 2 fietsen:
-ultimate AL 9.0 sl
-ultimate CF 9.0

Het prijsverschil vind ik niet heel belangrijk, maar ik ben benieuwd naar het verschil tussen de AL en CF.
De CF is niet vernieuwd en de AL wel (ik weet niet of dit een heel groot verschil is tussen mijn AL uit 2011, behalve de interne kabels & kleurstelling).
Ik vind de kleurstelling van de nieuwe AL wat mooier dan de CF en de sram force groep geniet ook mijn voorkeur boven ultegra van de CF. Ik weet niet of dit echter opweegt tegen het verschil van carbon en aluminium.

Ik ben benieuwd of iemand weet of de carbon ultimate CF 9.0 (ietsje outdated dus qua kleur en afwerking zoals kabels) een grote vooruitgang is vanaf de ultimate AL die ik nu heb uit 2011 en of deze CF in het totaalplaatje beter is dan de nieuwe AL 9.0 sl.

Alvast bedankt.

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 21 apr 2013 23:14

Zou eerst kijken naar de geometry die verschilt tussen de CF en AL het meest.

fschuring
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jan 2013 12:40

fschuring 22 apr 2013 13:41

@stronglegs ook ik zat te twijfelen tussen de modellen die je noemt. Ook ik vind de Force groep mooier dan de Ultegra groep.

Afgelopen zaterdag op BikeFestival heb ik uren lang van alles van de Canyon stand getest en kwam ik tot de conclusie dat ik Force toch niet zo fijn vind schakelen en Ultegra wel. Dat vind ik toch belangrijker dan hoe het eruit ziet, en de Ultegra groep mag er toch zeker ook zijn.
Ook vind ik het (zwarte) frame van de CF mooier dan de (zwarte) AL, omdat de AL (mijn inziens) toch een beetje te druk is. Ook is het geanodiseerde zwart van de AL minder mooi dan het matte zwart van de CF. Verder voelt de CF ook lichter (wat trouwens wel ff wennen was als je al jaren aluminium rijdt). Kortom, voor mij is de CF toekomst-proof omdat je een groep gemakkelijker veranderd dan het frame.

Deze vrijdag haal ik m'n CF (zwart, maat 62, dubbel crankstel en 11-28 cassette) op in Koblenz 8-)
Laatst gewijzigd door fschuring op 22 apr 2013 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Scapa Flow
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 jan 2013 23:34
Locatie: Amsterdam-Bergen

Scapa Flow 22 apr 2013 14:37

Ik zou ook geen rekening houden met de kabels die binnen of buitendoor lopen. Geometrie is het belangrijkst. Hoeveel spacers en maat stuurpen. Stack en reach.

stronglegs
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 apr 2013 22:53

stronglegs 22 apr 2013 19:28

@fschuring Dank voor het antwoord, denk dat ik zelf ook voor de cf ga. Merkte jij met het testen nog verschillen in stijfheid en comfort tussen de AL en de CF of viel dit mee?

fschuring
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 jan 2013 12:40

fschuring 23 apr 2013 11:05

@stronglegs Nou, dat vond ik erg moeilijk te voelen. Het lijkt een beetje op wijnproeven, daar ben ik ook erg slecht in. 'k Proef / voel het verschil gewoon niet.
Beide frames zijn wel door Fiets getest en de AL had volgens mij een stijfheid van 122 Nm en de CF van 105 Nm. Wanneer je geen wedstrijdrenner bent zal dat weinig/niets uitmaken. Daarnaast heeft Fiets laatst ook de Bianchi wedstrijdfiets van Vacansoleil getest en die is minder stijf dan de CF...
Verder is de CF comfortabeler dan de AL, wat ook werd bevestigd door de standcrew.

fabiancampa
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:52
Locatie: Philippine

fabiancampa 27 apr 2013 14:37

Hier mijn nieuwe zelf opgebouwde Canyon Ultimate AL. Heb er nu twee maal mee gereden maar dit frame is waanzinnig en het geadoniseerde aluminium bevalt mij erg goed. Hiervoor diverse carbon frame's gehad maar ik zweer nu bij dit frame. Opgebouwd met FFWD FR6 wielen, Volledig Campa super record Titanium en record 11speed achter derailleur.

Afbeelding

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1172
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 27 apr 2013 14:41

Prachtige fiets en hoewel (t.o..v het frame) de groep hoog is ingezet lijkt (de groep kost het dubbele van het frame :-)) me het een heerlijk fietsje!
Aeroad
Grail
Ultimate

fabiancampa
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:52
Locatie: Philippine

fabiancampa 27 apr 2013 14:46

@tomtom ik kan je vertellen dat ik de groep via via heb kunnen aanschaffen dit scheelde aanzienlijk vandaar ook de record achterderailleur. Ik kan je vertellen dat ik voor het frame iets minder kwijt was dan voor de groep ;-)!!!

rob86
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 15 mei 2011 16:48

rob86 27 apr 2013 16:09

tomtom schreef:Prachtige fiets en hoewel (t.o..v het frame) de groep hoog is ingezet lijkt (de groep kost het dubbele van het frame :-)) me het een heerlijk fietsje!
Dat maakt hem net speciaal vind ik. Heel erg gave fiets alleen vind ik de decals op de FFWD te druk maar mijn persoonlijke voorkeur gaat meer naar sobere cleane look. Subjectief natuurlijk.

brian
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 12 sep 2008 23:39

brian 28 apr 2013 08:31

Top fiets! Frame ziet er op je foto qua kleurstelling beter uit dan op de Canyon site.
(2013) Engadin Radmarathon, Oetztaler Radmarathon, Charly Gaul
(Fiets) Cervelo R3

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 28 apr 2013 10:56

Super gave fiets. Ik vind de Campagnolo SR Record niet misstaan op de fiets. Gilbert woon ook toen hij nog voor Lotto alles wat los en vast zat op een AL met (Super) Record.

Qua stijl aansluitend bij rob86(en dus subjectief) vind ik de FFWD wielen wat druk en ook de alu remrand doet wat af. Setje vol Carbon wielen of een set lage wielen(zoals Shamal) zou wat mij betreft mooier staan. Daarnaast zijn die FFWD qua gewicht ankers.

Plaats reactie