Pagina 5 van 5

Re: Crank of cassette veranderen omwille van scheve kettinglijn

Geplaatst: 07 jun 2024 14:46
door Stofken79
wasbeer2006 schreef: 07 jun 2024 12:57 Ik rijd zelf 12/25 en 50/40 in de polder. Dat gaat prima.
Je kan best op het binnenblad rijden tot 30 a 32km/h.
Met een 39 of 40 binnenblad zou ik idd mijn volledige toeren op het binnenblad kunnen doen. Zeker omdat je bij een 12-25 mooi alle kransjes hebt vanaf 19-12 :like:

Re: Crank of cassette veranderen omwille van scheve kettinglijn

Geplaatst: 08 jun 2024 18:14
door Stofken79
Zo, de 12-25 is besteld. De 14-28 is Ultegra en direct €30 duurder dan de R7000 105 12-25. Vond het prijsverschil nogal groot.
Direct ook nieuwe ketting en jockey wieltjes (voor die paar eurootjes).

Voorlopig op de 36-52 blijven rijden en iets meer nadenken over schakelen om scheve kettinglijn zoveel mogelijk te vermijden, hoewel ik van 3de kransje binnen- en buitenkant geen ding ga maken.
Mocht ketting echt constant schuin blijven liggen, dan vooraan naar een 39/40.

Re: Crank of cassette veranderen omwille van scheve kettinglijn

Geplaatst: 29 jun 2024 17:15
door Stofken79
Vandaag eerste keer met de nieuwe 12-25 gaan rijden. Er zat nog een Houffalize weekendje tussen 😀

Kort toertje van 25km (had niet veel tijd), 26,6 gemiddeld. Cadans 87rpm gemiddeld.

Enkel op de 36 voor en achter op de 15-16-17. Voelde eerst wat gek tov 70-75 rpm op het buitenblad. Bij 30km/u werd de 36-15 wel wat een koffiemolentje. Kon dan nog naar 14 of eventueel naar buitenblad. Maar door mijn cadans te verhogen ligt mijn ketting bijna constant in een mooie rechte lijn. :like:

Hele denkoefening rond welke cassette is dus wat onnozel gebleken, daarvoor is er te weinig verschil tussen 11-23, 12-25 en zelfs 14-28 (behalve de 2 uiterste kransjes). Gewoon wat sneller trappen 😜