Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Gewicht 50mm velgen incl schijven etc

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39534
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 aug 2024 16:11

Een kilo uien om lekker te kunnen sch**ten is goedkoper dan welke fietsupgrade dan ook ;-)
Less is bore

roelw
Forum-lid
Berichten: 533
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 20 aug 2024 18:52

De discussie lijkt ontspoord in cafétoogpraat. Alle argumenten worden op een hoop gegooid.

Gewicht is belangrijk. Uiteraard kan je beginnen door op je eigen lichaamsgewicht te besparen.
Als je dan gewicht gaat besparen op je fiets is het effect bij wielen bijzonder merkbaar zodra de wielen draaien door de inertie en de centrifugale krachten.
Hierbij is vooral het gewicht dat zich ver van het rotatiepunt bevindt van grote invloed. In het geval van fietswielen dus de velg en banden.
Wie dat wil ervaren neemt maar eens een los voorwiel bij de naaf met de handen vast en probeert het draaien aan het sturu te sumuleren. Daarna hetzelfde met een wiel dat lichtjes draait......Lichte wielen en dan vooral wielen met lichte velgen en banden beinvloeden enorm het stuurgedrag van je fiets.
Laatst gewijzigd door roelw op 20 aug 2024 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4104
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 20 aug 2024 18:57

En werkt dat anders op het zuidelijk halfrond?
Niet zijken maar reiden !

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2429
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 21 aug 2024 10:42

wasbeer2006 schreef: 19 aug 2024 21:05 Ik zit met een foil op 7.8 waar haal je dan in vredesnaam die 850 gram vandaan.
Oké het frame is 1150, daar win je zomaar 200 tot 250 gram. Maar die ander 600 dan?
Thompson Falcon (frame zou zo'n 1.020gr. zijn in L, ik heb een M) met Dura Ace, powermeter in pedaal en 50 hoge carbons. 7,9 kg. rijklaar

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2429
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 21 aug 2024 11:08

wasbeer2006 schreef: 20 aug 2024 08:54

Mijn MTB,s zijn wel lekker lichter dan die van jullie :lol: :lol:
Scalpel fully in een XL 9.7kg (zonder dropper)

Mijn MTB is nog veel lichter, 7,9 kg.
Maar... dat is eigenlijk geen MTB, want die heeft geen vering! :oops: :mrgreen:

Beam me up, Scotty
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 14 feb 2017 14:38

Beam me up, Scotty 24 aug 2024 15:01

JPAR schreef: 18 aug 2024 16:46
Beam me up, Scotty schreef: 18 aug 2024 14:15 Tja, dat soort aerospul ik gewoon zwaar. Wie mooi wil gaan, moet pijn doorstaan. Ik lach soms in mezelf als ik zo'n aerobak in ons groepje op een gaatje zie na elke bocht. Alleen als het wat harder gaat, zeg 40 km/u, lijkt het een voordeel, maar dat rijden wij misschien 5% van de tijd. En dat is op het vlakke, laat staan als we wat serieuzer gaan klimmen.
Dit is geen aero fiets hoor.
Ah, verkeerde aanname van mij. Dan vraag ik me helemaal af waarom je van die extreme wielen zou willen.
Achteraf is elke fietstocht leuk.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5992
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 24 aug 2024 15:32

Ik hoef niet per se 50mm wielen. Die zitten er nu in en ze staan wel mooi (ik test deze fiets en houd hem eventueel). Qua wind heb ik er ook geen last van (was ik wel een beetje bang voor). Ik zit alleen een beetje te kijken naar waar ik gewicht kan besparen en wat normaal is voor 50mm wielen.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39534
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 aug 2024 18:12

Rond de 1500gr is het gemiddelde gewicht. Excl banden uiteraard.
Less is bore

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6348
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 24 aug 2024 19:26

daniel1975 schreef: 24 aug 2024 18:12 Rond de 1500gr is het gemiddelde gewicht. Excl banden uiteraard.
En excl. schijven en cassette. Met velglint en ventielen zit het gros van de wielen op 1600 gram, zeker de fabriekswielen met eigen naven. Met een setje DT Swiss 350 / 240 of Newman naven en goede spaken is er veel mogelijk rond de 1400 gram en aan een redelijke prijs.

46mm hoog 24mm intern en zelf samenstellen qua naven en spaken :
https://www.carl-z.de/produkt/z46/

50mm hoog en 21mm intern , ook zelf samenstellen
https://www.carl-z.de/produkt/z50i21sl3/

47mm hoog en 20,5mm intern
https://www.carl-z.de/produkt/z47aktion/
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Vangalo74 2.0
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 feb 2024 15:29

Vangalo74 2.0 29 aug 2024 12:38

pino schreef: 20 aug 2024 18:57 En werkt dat anders op het zuidelijk halfrond?
Zeker, als jij naar rechts stuurt sturen zij naar links en vice versa. Btw ze rijden er ook ondersteboven ;)

Plaats reactie