Build & Paint: medium budget gravelbike.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1740
- Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36
Misschien kun je de aankomende de week vrij krijgen vanwege je transitie.
Mijn dank is in ieder geval groot dat je je opoffert om dit spul te proberen en je ervaringen deelt, inclusief dingen die niet goed gaan. Ik heb er ook weleens naar gekeken voor een frame dat ik nog heb hangen (geen Christal maar wel candy), maar weet nu dat ik het simpel ga houden.
Campagnolo Ultra Dork
Leergeld moet je altijd over meer projecten uitsmerenCampaYolo schreef: ↑18 jan 2025 14:01 @orlok.
Ja dat was ook al mijn gedachte
Anders wel "Heavy weight gravel bike" vanwege alle kilo's aan verf.
Het gaat me denk ik niet meer lukken om onder de 1500 euro te blijven door dat hele lak avontuur.
Achteraf gezien had ik meteen moeten doen wat ik maandag ga doen, een paar busjes halen waarvan ik weet hoe ik ermee moet en kan werken. (dan was ik iets boven de 1300 euro uitgekomen in totaal) Maar al doende leert men en met de restjes die ik heb liggen kan ik weer wat gaan experimenteren voor toekomstige projecten.

Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
- CampaYolo
- Forum-lid
- Berichten: 981
- Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
- Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust
Na een paar weken bezig te zijn geweest met andere verplichtingen heb ik het project van de week weer opgepakt.
Dat is begonnen met heel veel schuren.
Vervolgens een laagje grond en daarna roze.
Dat heb ik afgewerkt met wat anders om een paarlemoer effectje te krijgen. Van de keer wel naar tevredenheid.

Na het weekend komen er nog wat letters op.
Dat is begonnen met heel veel schuren.
Vervolgens een laagje grond en daarna roze.
Dat heb ik afgewerkt met wat anders om een paarlemoer effectje te krijgen. Van de keer wel naar tevredenheid.

Na het weekend komen er nog wat letters op.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
- CampaYolo
- Forum-lid
- Berichten: 981
- Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
- Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust
Ik ben naar de praxis gegaan om een kleurkaartje te halen en dat laten makenbij een autolakverkoper. (Is dat 1 woord?)
Het paarlemoer effect is een creatief idee, dit is een deel van de laklagen op een off white / ivoren Mazda.
Het paarlemoer effect is een creatief idee, dit is een deel van de laklagen op een off white / ivoren Mazda.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
- CampaYolo
- Forum-lid
- Berichten: 981
- Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
- Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust
Probeer en leer.Ernie C. schreef: ↑18 jan 2025 19:53 Mijn dank is in ieder geval groot dat je je opoffert om dit spul te proberen en je ervaringen deelt, inclusief dingen die niet goed gaan. Ik heb er ook weleens naar gekeken voor een frame dat ik nog heb hangen (geen Christal maar wel candy), maar weet nu dat ik het simpel ga houden.
Het probleem was echt het spuitmondje. (Dat zei ze gisteren ook)...
Stom dat ik er niet eerder aan gedacht heb, want het is niet zo moeilijk om een spuitmond om te zetten.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
- CampaYolo
- Forum-lid
- Berichten: 981
- Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
- Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust
Het heeft even geduurd, maar daar ben ik weer.
De afgelopen weken heb ik nog wat geëxperimenteerd en gecorrigeerd tussen het fietsen en werken door, het normale leven moet immers ook doorgaan.
Het paarlemoer effect heeft nog een laagje blanke lak met wat grovere glimmers eroverheen gekregen.
Vervolgens 2K lak en dit getamponneerd met een sponsje op plekken waar de letters moeten komen.
Toen de letters gespoten met chrome lak, door het tamponneren zit hier een reliëfje in. Niet 100% zoals gehoopt, maar goed genoeg.
De sjablonen voor de letters heb ik besteld bij 123sticker.nl. Omdat er toch wat rondingen in de buizen zitten bleven die (stugge) sjablonen voor geen meter zitten.
Daarom heb ik aan de buitenranden alles goed strak gezet met afplaktape. Na de sjablonen op te hebben gewarmd met een föhn bleef alles redelijk op zijn plek zitten.
Een paar letters zijn niet zo scherp als de bedoeling was, maar 't is goed. Ik wil op gaan bouwen en niet van voor af aan weer beginnen. (edit: op deze foto lijken de letter op de bovenbuis minder scherp dan ze in het echt zijn. het is wel acceptabel)

De afgelopen weken heb ik nog wat geëxperimenteerd en gecorrigeerd tussen het fietsen en werken door, het normale leven moet immers ook doorgaan.
Het paarlemoer effect heeft nog een laagje blanke lak met wat grovere glimmers eroverheen gekregen.
Vervolgens 2K lak en dit getamponneerd met een sponsje op plekken waar de letters moeten komen.
Toen de letters gespoten met chrome lak, door het tamponneren zit hier een reliëfje in. Niet 100% zoals gehoopt, maar goed genoeg.
De sjablonen voor de letters heb ik besteld bij 123sticker.nl. Omdat er toch wat rondingen in de buizen zitten bleven die (stugge) sjablonen voor geen meter zitten.
Daarom heb ik aan de buitenranden alles goed strak gezet met afplaktape. Na de sjablonen op te hebben gewarmd met een föhn bleef alles redelijk op zijn plek zitten.
Een paar letters zijn niet zo scherp als de bedoeling was, maar 't is goed. Ik wil op gaan bouwen en niet van voor af aan weer beginnen. (edit: op deze foto lijken de letter op de bovenbuis minder scherp dan ze in het echt zijn. het is wel acceptabel)

Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
- CampaYolo
- Forum-lid
- Berichten: 981
- Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
- Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust
Het opbouwen is ook begonnen. Enkele puntjes over het frame, sommige al eerder benoemd:
- Niet alle schroefgaten zitten recht. Ik heb sowieso overal een tapje doorheen gehaald.
- De meegeleverde schroefjes roesten nu al, daar was ik al vanuit gegaan.
- In de BB draad zaten wat braampjes, deze heb ik met een tandarts haakje/ tangetje zo goed mogelijk er af gepield. De rest van de draad is goed, de
lagercups draaiden er verassend goed in. p.s. ik had op amazon een T47 sleutel besteld, maar die paste niet. Met een waterpomptang en een beetje beleid
is het ook gelukt de cups vast te zetten.
- De standaard meegeleverde bouten bij een Shimano 105 hydr. achterrem zijn wat aan de korte kant. Hier moet ik nog langere voor aanschaffen.
- De achterrem is niet te ontluchten in geïnstalleerde positie. Sleuteltje 7 is er niet tussen te krijgen om het boutje open te draaien. (of ben ik nog onbekend
met een trucje?)
- Ik trek alle schakelkabels inclusief kabelmantel door het frame, dat geeft meer vertrouwen. Het was wel even worstelen bij de achtervork.
Daar waar de kabel van de voorderailleur het frame uit gaat is hier rekening mee gehouden door de Chinezen, maar het is wel een geklooi van jewelste,
Het stuur wat er op komt, een Deda Gera Gravel, is gemaakt voor volledig interne bekabeling en elektrisch schakelen.
Ik ga dus alle kabels maar ouderwets aan de onderkant tapen met mijn volledig mechanische 105 groep.
De wielen en banden, DT Swiss G1800 en Continental terra speed, gingen zeker niet vanzelf, maar ik heb lastigere band/ velg combinaties gehad.
Het is wel handig om de banden in 1 keer de goede kant op te leggen. Tubeless maken was vervolgens geen punt, ook zonder latex zat alles goed dicht.
Van de week hoop ik nog wat te kunnen knutselen, maar ik ben een beetje beperkt in mijn bewegingsvrijheid.

- Niet alle schroefgaten zitten recht. Ik heb sowieso overal een tapje doorheen gehaald.
- De meegeleverde schroefjes roesten nu al, daar was ik al vanuit gegaan.
- In de BB draad zaten wat braampjes, deze heb ik met een tandarts haakje/ tangetje zo goed mogelijk er af gepield. De rest van de draad is goed, de
lagercups draaiden er verassend goed in. p.s. ik had op amazon een T47 sleutel besteld, maar die paste niet. Met een waterpomptang en een beetje beleid
is het ook gelukt de cups vast te zetten.
- De standaard meegeleverde bouten bij een Shimano 105 hydr. achterrem zijn wat aan de korte kant. Hier moet ik nog langere voor aanschaffen.
- De achterrem is niet te ontluchten in geïnstalleerde positie. Sleuteltje 7 is er niet tussen te krijgen om het boutje open te draaien. (of ben ik nog onbekend
met een trucje?)
- Ik trek alle schakelkabels inclusief kabelmantel door het frame, dat geeft meer vertrouwen. Het was wel even worstelen bij de achtervork.
Daar waar de kabel van de voorderailleur het frame uit gaat is hier rekening mee gehouden door de Chinezen, maar het is wel een geklooi van jewelste,
Het stuur wat er op komt, een Deda Gera Gravel, is gemaakt voor volledig interne bekabeling en elektrisch schakelen.
Ik ga dus alle kabels maar ouderwets aan de onderkant tapen met mijn volledig mechanische 105 groep.
De wielen en banden, DT Swiss G1800 en Continental terra speed, gingen zeker niet vanzelf, maar ik heb lastigere band/ velg combinaties gehad.
Het is wel handig om de banden in 1 keer de goede kant op te leggen. Tubeless maken was vervolgens geen punt, ook zonder latex zat alles goed dicht.
Van de week hoop ik nog wat te kunnen knutselen, maar ik ben een beetje beperkt in mijn bewegingsvrijheid.

Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
- CampaYolo
- Forum-lid
- Berichten: 981
- Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
- Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust
O, nog eentje.
De gaatjes waar de kabels het frame in gaan in de onderbuis heb ik op maat moeten vijlen. (niet bijvijlen, echt op maat)
Anders zouden de plastic houders (hoe heten die) er niet in passen. daarom ben ik ook voor volledige kabelmantel van voor tot achter gegaan.
De gaatjes waar de kabels het frame in gaan in de onderbuis heb ik op maat moeten vijlen. (niet bijvijlen, echt op maat)
Anders zouden de plastic houders (hoe heten die) er niet in passen. daarom ben ik ook voor volledige kabelmantel van voor tot achter gegaan.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
- CampaYolo
- Forum-lid
- Berichten: 981
- Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
- Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust
Er moeten nog wat kleine dingetjes gebeuren, maar er kan eindelijk mee gefietst worden en dat ziet er dan zo uit:



Het medium budget komt uiteindelijk neer op wat meer dan gehoopt, dit door mijn mislukte 1e paintjob. Dit schrijf ik voor het gemak dan maar even weg onder (personal) research & development.
Zoals de fiets er nu bij staat heeft het geheel rond de 1300 euro gekost.
En dit is wat je daarvoor krijgt:
- Frame: SPcycle G058 (Volledig carbon, ook stuurbuis) (afwerking frame niet perfect, maar niet onoverkomelijk)
- Meerdere laklagen (grond, roze, grove glitter, fijne glitter, blanke lak, zilver voor de text en nog een keer blanke lak)
- Groep en remmen: Shimano 105 mechanisch/ hydraulisch 11 sp met lange kooi, maar met GRX crankset.
- Bracket: Praxis T47- 4800
- Wielen: DT Swiss G1800
- Banden: Continental Terra speed (40)
- Remschijven: Shimano RT-MT800 (160 voor, 140 achter)
- Stuur: Deda Gera alloy mat zwart. (als een van de weinige onderdelen nieuw gekocht, geen spijt van)
- Stuurpen: Deda Zero 100
- Zadelpen: Deda Zero 1
- Zadel: FI'Z:K Aergo (ofzo)
- Pedalen: Shimano PD M520
- Spacertoren, de goedkoopste versie bij Mantel.
- Stuurlint Supacaz (De kleur is misschien een beetje overdone en ik zie dat ik een foutje heb gemaakt bij het wikkelen)
- Bidonhouders en computerhouder van onbestemd merk.
Wat er nog moet gebeuren:
- Kabel bij de achterderrie inkorten, niet de meest geschikte plek om je delicate was te laten drogen.
- Expander vervangen. De bij het frame meegeleverde expander is absolute troep. Hij klemt zichzelf wel vast in de stuurbuis,
maar klemt vervolgens niet in
verticale richting. Zie zo maar eens een balhoofd af te stellen. Dit geeft mij meteen te denken wat de rest van het balhoofd voor moet stellen.
- Alle boutjes op het frame vervangen, deze zijn nu al niet zwart meer. Mevrouw denkt nog even na of ze zwarte of zilveren boutjes wil.
- Er wordt nog nagedacht over het stuurlint.
Voor de geïnteresseerden, volgens mijn niet geijkte Action kofferweger weegt het geheel 9,6 kilo.
Ik heb creatief gewinkeld, maar er zitten geen gebruikte onderdelen tussen. Alles nieuw er op, behalve de achterderrie, die had ik nog liggen(misschien 50 km mee gereden). Wel meegenomen in de uiteindelijke prijs.
Voor de echte koopjesjager met geduld denk ik wel dat het nog goedkoper kan. Rond de 1100 euro moet te doen zijn, met de juiste adresjes en geluk misschien zelfs 1000.
Je kan natuurlijk ook ietsje meer uittrekken voor een goede aanbieding. Of voor hetzelfde geld een 2e hands kopen.
In beide gevallen mis je het plezier van het opbouwen en de invloed die je heb over het eindproduct.
Over een paar weken zal ik laten weten hoe het fietsje bevalt. De 1e indruk over de ergonomie was dat het zeer comfortabel was in vergelijking met haar Bianchi Impulso, Ik zal er tzt zelf ook nog een beoordelingsritje op maken
EDIT:
Spacertoren en toevoegen foto's + opmaak na foto's
Je ziet overigens totaal niet dat er 2 glitterlagen in de lak zitten op de foto's.



Het medium budget komt uiteindelijk neer op wat meer dan gehoopt, dit door mijn mislukte 1e paintjob. Dit schrijf ik voor het gemak dan maar even weg onder (personal) research & development.
Zoals de fiets er nu bij staat heeft het geheel rond de 1300 euro gekost.
En dit is wat je daarvoor krijgt:
- Frame: SPcycle G058 (Volledig carbon, ook stuurbuis) (afwerking frame niet perfect, maar niet onoverkomelijk)
- Meerdere laklagen (grond, roze, grove glitter, fijne glitter, blanke lak, zilver voor de text en nog een keer blanke lak)
- Groep en remmen: Shimano 105 mechanisch/ hydraulisch 11 sp met lange kooi, maar met GRX crankset.
- Bracket: Praxis T47- 4800
- Wielen: DT Swiss G1800
- Banden: Continental Terra speed (40)
- Remschijven: Shimano RT-MT800 (160 voor, 140 achter)
- Stuur: Deda Gera alloy mat zwart. (als een van de weinige onderdelen nieuw gekocht, geen spijt van)
- Stuurpen: Deda Zero 100
- Zadelpen: Deda Zero 1
- Zadel: FI'Z:K Aergo (ofzo)
- Pedalen: Shimano PD M520
- Spacertoren, de goedkoopste versie bij Mantel.
- Stuurlint Supacaz (De kleur is misschien een beetje overdone en ik zie dat ik een foutje heb gemaakt bij het wikkelen)
- Bidonhouders en computerhouder van onbestemd merk.
Wat er nog moet gebeuren:
- Kabel bij de achterderrie inkorten, niet de meest geschikte plek om je delicate was te laten drogen.

- Expander vervangen. De bij het frame meegeleverde expander is absolute troep. Hij klemt zichzelf wel vast in de stuurbuis,
maar klemt vervolgens niet in
verticale richting. Zie zo maar eens een balhoofd af te stellen. Dit geeft mij meteen te denken wat de rest van het balhoofd voor moet stellen.
- Alle boutjes op het frame vervangen, deze zijn nu al niet zwart meer. Mevrouw denkt nog even na of ze zwarte of zilveren boutjes wil.
- Er wordt nog nagedacht over het stuurlint.

Voor de geïnteresseerden, volgens mijn niet geijkte Action kofferweger weegt het geheel 9,6 kilo.
Ik heb creatief gewinkeld, maar er zitten geen gebruikte onderdelen tussen. Alles nieuw er op, behalve de achterderrie, die had ik nog liggen(misschien 50 km mee gereden). Wel meegenomen in de uiteindelijke prijs.
Voor de echte koopjesjager met geduld denk ik wel dat het nog goedkoper kan. Rond de 1100 euro moet te doen zijn, met de juiste adresjes en geluk misschien zelfs 1000.
Je kan natuurlijk ook ietsje meer uittrekken voor een goede aanbieding. Of voor hetzelfde geld een 2e hands kopen.
In beide gevallen mis je het plezier van het opbouwen en de invloed die je heb over het eindproduct.
Over een paar weken zal ik laten weten hoe het fietsje bevalt. De 1e indruk over de ergonomie was dat het zeer comfortabel was in vergelijking met haar Bianchi Impulso, Ik zal er tzt zelf ook nog een beoordelingsritje op maken

EDIT:
Spacertoren en toevoegen foto's + opmaak na foto's
Je ziet overigens totaal niet dat er 2 glitterlagen in de lak zitten op de foto's.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
-
- Forum-lid
- Berichten: 863
- Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26
Mooi resultaat na hard werken!