Amateurwielrenners moeten de weg op
Dat berichtje op nu.nl zegt me niet zoveel. Ik zou graag een uitgewerkt plan zien alvorens mijn oordeel te vellen maar op voorhand denk ik dat het een slecht idee is. De fietspaden liggen er nu eenmaal omdat het op de naastliggende weg vaak zeer slecht toeven was voor fietsers. Dit geldt onverkort voor een groepje racefietsers.
''Veel ongelukken doen zich niet voor, maar het veroorzaakt schrikreacties en irritatie.''
Hmmm, dus verplaatsen we het 'probleem' maar naar de autoweg?
Als ik bij me in de buurt kijk dan zijn het vaak drukke, onoverzichtelijke en gevaarlijke 80 km wegen waar ze een fietspad langs hebben gelegd. Zet je groepen racefietsers op die 80 km weg dan is het snelheidsverschil met het overige (gemotoriseerde) verkeer simpelweg te groot wat onherroepelijk leidt tot een toename van het aantal inhaalacties; iets wat je juist op deze wegen ongewenst zou kunnen noemen.
''Veel ongelukken doen zich niet voor, maar het veroorzaakt schrikreacties en irritatie.''
Hmmm, dus verplaatsen we het 'probleem' maar naar de autoweg?
Als ik bij me in de buurt kijk dan zijn het vaak drukke, onoverzichtelijke en gevaarlijke 80 km wegen waar ze een fietspad langs hebben gelegd. Zet je groepen racefietsers op die 80 km weg dan is het snelheidsverschil met het overige (gemotoriseerde) verkeer simpelweg te groot wat onherroepelijk leidt tot een toename van het aantal inhaalacties; iets wat je juist op deze wegen ongewenst zou kunnen noemen.
Het lijkt me ook niet logisch dat als ze dit invoeren dat het ook geld voor 80 kilometer wegen. Het zal logischer zijn voor 30, 50 en misschien 60 kilometer wegen.
Het is een goed idee zolang het maar goed word uitgewerkt. Zodat de wielrenners in een peloton precies weten wat ze wel en niet mogen.
Het is een goed idee zolang het maar goed word uitgewerkt. Zodat de wielrenners in een peloton precies weten wat ze wel en niet mogen.
Stoempert schreef: Als ik bij me in de buurt kijk dan zijn het vaak drukke, onoverzichtelijke en gevaarlijke 80 km wegen waar ze een fietspad langs hebben gelegd. Zet je groepen racefietsers op die 80 km weg dan is het snelheidsverschil met het overige (gemotoriseerde) verkeer simpelweg te groot wat onherroepelijk leidt tot een toename van het aantal inhaalacties; iets wat je juist op deze wegen ongewenst zou kunnen noemen.
Waarom is iedereen hier zo sceptisch over het snelheidsverschil. Indien er in een groep gereden wordt op een 80 kilometer weg, hoeft er toch geen probleem te ontstaan?
Hoe vaak rijden we nu niet op een smalle polderweg, waarbij de voorbijrazende auto's ook gewoon 80 kilometer per uur mogen en vaak ook rijden. Weliswaar remmen zij, wanneer een groep fietsers nadert, maar dat kan toch ook op een drukkere 80 kilometer weg? Om eerlijk te zijn zie ik het idee wel zitten..
Democratie is de dictatuur van de meerderheid
race-niek schreef: in Belgie hebben ze teminste respect voor wielrenners.
kijk nu de disusie op geenstijl maar eens, wat een ombeschofte mensen in NL zeg!
Misschien hebben de Belgische wielrenners meer respect verdiend. Als ik in NL om me heen kijk ben ik het met veel mede posters eens. Roepen ipv bellen. Waarom mag een fietscomputer > 100 gr wegen en besparen we 12 gram op een bel. Extra gewicht is toch mooi met een training? En verder redelijk asociaal gedrag. Als we nu ons eens wat socialer gedragen: op tijd bellen, bedanken als mensen aan de kant gaan en niet denken dat het onze weg is.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13738
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Precies helemaal mee eens.
verglijk het eens als je op de weg rijd en er komen vier golfjes 3 aan met spoilers, dikke uitlaten led lichtjes en dikke wielen. Dat kan ook niet op veel simpathie rekeken.
Omgekeerd zien wij er zo ook een beetje uit en ik moet zeggen als je normaal doet belt en bedankt dat het allemaal echt wel meevalt hoe andere reageren. Ik heb zelf als wielrenner meer last van wielrenners dan andere fietsers.
verglijk het eens als je op de weg rijd en er komen vier golfjes 3 aan met spoilers, dikke uitlaten led lichtjes en dikke wielen. Dat kan ook niet op veel simpathie rekeken.
Omgekeerd zien wij er zo ook een beetje uit en ik moet zeggen als je normaal doet belt en bedankt dat het allemaal echt wel meevalt hoe andere reageren. Ik heb zelf als wielrenner meer last van wielrenners dan andere fietsers.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Ik heb nauwlijks last van (groepen) wielrenners. Zeker de mensen die alleen of met zijn 2'en rijden, zijn vaak heel sociaal. Even handje opsteken, even achter elkaar gaan rijden. Groepen wielrenners kom ik nauwelijks tegen. (Noord Nederland).
Het ergste zijn toch de oudere fietsers. Als je ze tegemoet komt, zijn ze vaak zo aan het dagdromen dat ze alle kanten opkijken, behalve naar voren. Hierdoor zien ze me vaak vrij laat en 'schrikken' ze als ik er nog 20 meter vanaf ben. Echter zijn ze vaak wel op tijd aan de kant zodat ik niet vol in de remmen hoef.
Daarnaast heb je nog de fietsers die met zijn 2'en het hele fietspad in beslag nemen, terwijl er wel 4 mensen naast elkaar kunnen fietsen. Ergelijk is als je deze mensen in wilt halen. Ik heb geen bel op de fiets, dus rem vaak maar af en vraag of ik er langs mag. Slecht voor mijn gemiddelde, maar wel de veiligste en meest sociale optie (Even een bedankje) naast de fietsbel.
Wielrenners zijn in mijn ogen toch hele nette fietsers. Als ze alleen fietsen, fietsen ze vaak strak rechts, letten ze goed op tegemoed komend verkeer en remmen ze af voor kleine kinderen die wat over de weg dwarrelen. Zoals gezegd, groepen kom ik nauwlijks tegen.
Het ergste zijn toch de oudere fietsers. Als je ze tegemoet komt, zijn ze vaak zo aan het dagdromen dat ze alle kanten opkijken, behalve naar voren. Hierdoor zien ze me vaak vrij laat en 'schrikken' ze als ik er nog 20 meter vanaf ben. Echter zijn ze vaak wel op tijd aan de kant zodat ik niet vol in de remmen hoef.
Daarnaast heb je nog de fietsers die met zijn 2'en het hele fietspad in beslag nemen, terwijl er wel 4 mensen naast elkaar kunnen fietsen. Ergelijk is als je deze mensen in wilt halen. Ik heb geen bel op de fiets, dus rem vaak maar af en vraag of ik er langs mag. Slecht voor mijn gemiddelde, maar wel de veiligste en meest sociale optie (Even een bedankje) naast de fietsbel.
Wielrenners zijn in mijn ogen toch hele nette fietsers. Als ze alleen fietsen, fietsen ze vaak strak rechts, letten ze goed op tegemoed komend verkeer en remmen ze af voor kleine kinderen die wat over de weg dwarrelen. Zoals gezegd, groepen kom ik nauwlijks tegen.
Oh wat een irritante reacties op geenstijl, nu snap ik waarom ik nooit op die site kom. Het idee kan werken, maar moet wel goed worden uitgedacht. Bijvoorbeeld hesjes en/of volgmoter verplicht.
Maar vooral let als wielrenner ook gewoon goed op en verwacht altijd dat mensen je niet zien.
(Had bijv. laatst bijna een nordic walking stok tussen m'n spaken.)
Maar vooral let als wielrenner ook gewoon goed op en verwacht altijd dat mensen je niet zien.
(Had bijv. laatst bijna een nordic walking stok tussen m'n spaken.)
- ridefreeordie
- Forum-lid
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15
Zojuist even gekeken in het gastenboek op rondevannoordholland.nl. Nou, dan schaam je je toch wel als je daar de reactie leest van een mevrouw die middelvingers en scheldwoorden naar d'r hoofd krijgt geslingerd.
Ik rijdt toertochten het liefst alleen, maar afgelopen zaterdag ook stukjes in groepen meegefietst. Man, wat een ellende. Ok, je rijdt gemiddeld 1 á 2 KM sneller. Maar bij ieder bochtje, tegenligger, inhaalactie, wordt er geremd en mag je weer aanzetten.
En continu opletten wat iedereen aan het doen is. In je eentje fiets je toch lekker rustig door.
Het is in ieder geval niets voor mij zo'n grote groep.
Ik rijdt toertochten het liefst alleen, maar afgelopen zaterdag ook stukjes in groepen meegefietst. Man, wat een ellende. Ok, je rijdt gemiddeld 1 á 2 KM sneller. Maar bij ieder bochtje, tegenligger, inhaalactie, wordt er geremd en mag je weer aanzetten.
En continu opletten wat iedereen aan het doen is. In je eentje fiets je toch lekker rustig door.
Het is in ieder geval niets voor mij zo'n grote groep.
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra
Stoempert schreef: De fietspaden liggen er nu eenmaal omdat het op de naastliggende weg vaak zeer slecht toeven was voor fietsers.
In mijn beleving zijn de fietspaden er gekomen zijn om te zorgen dat de automobilisten niet te erg opgehouden worden, gecombineerd met inderdaad een stukje verkeersveiligheid.
Door de grote aantallen fietsers op de NL wegen treed er gewenning op onder de automobilisten, en dat is mijns inziens hetgene wat gevaarlijke situaties veroorzaakt.
-
- Forum-lid
- Berichten: 397
- Lid geworden op: 20 jul 2008 11:48
Zelfs vissers werpen zich "in de strijdt" om de openbare weg!
Visser vloert wielrenners met hengel, diverse media.
http://mobile.fok.nl/nieuws/382361/reacties
Het moet toch niet gekker worden, zie ook de reacties.
Visser vloert wielrenners met hengel, diverse media.
http://mobile.fok.nl/nieuws/382361/reacties
Het moet toch niet gekker worden, zie ook de reacties.
Misschien moeten we het dan ook maar eens omdraaien...
Je wilt niet weten hoe vaak mijn voorliggers (over het algemeen scholieren of (semi-)bejaarden) het vertikken om na 5x(!) bellen nog niet opzij te gaan. Ik reed laatst in de buurt van Soest en daar ging iedereen bij de eerste keer bellen al opzij, je hebt geen idee hoe verbaasd ik was...
Wat mij betreft moeten de scholieren een stuk harder aangepakt worden. Ik reed laatst door Zeist over de slotlaan. Deze heeft een gedeelte waar er een middenberm ligt. Op dit stuk reed er een kudde scholiertjes met ruwweg 10-12 km/u (net hard genoeg om niet om te vallen) 6 man breed, lachend achterom te kijken naar de auto's die er niet langs konden.
Voor de niet-scholieren geldt vooral dat ze moeten ophouden met achteromkijken wie er belt, hierdoor gaan de meesten behoorlijk slingeren...
Ach, en als ze echt niet aan de kant gaan rest altijd nog de linkerberm
Je wilt niet weten hoe vaak mijn voorliggers (over het algemeen scholieren of (semi-)bejaarden) het vertikken om na 5x(!) bellen nog niet opzij te gaan. Ik reed laatst in de buurt van Soest en daar ging iedereen bij de eerste keer bellen al opzij, je hebt geen idee hoe verbaasd ik was...
Wat mij betreft moeten de scholieren een stuk harder aangepakt worden. Ik reed laatst door Zeist over de slotlaan. Deze heeft een gedeelte waar er een middenberm ligt. Op dit stuk reed er een kudde scholiertjes met ruwweg 10-12 km/u (net hard genoeg om niet om te vallen) 6 man breed, lachend achterom te kijken naar de auto's die er niet langs konden.
Voor de niet-scholieren geldt vooral dat ze moeten ophouden met achteromkijken wie er belt, hierdoor gaan de meesten behoorlijk slingeren...
Ach, en als ze echt niet aan de kant gaan rest altijd nog de linkerberm
op de weg lijkt me wel een probleem worden, wanneer ben je een groep? en hoe hard moet je fietsen.
Binnen de bebouwde kom kan het wel fijn zijn. als je met 40km rondrijdt, is een weg lekker breed, en kun je netr als de brommers daar rijden, die mogen overigens maar 35 in de bebouwde kom.
Maar buiten de bebouwde kom wordt het wel gevaarlijk denk ik...
Misschien wat doen aan de reputatie??
Toen ik nog niet serieus fietste had ik ook een bloedhekel aan wielrenners..
Waar ik last van had, hoop herrie als ze voorbij komen racen omdat ze allemaal schijnen te moeten roepen dat er nog 1 fietst.
Als kind eens verrot gescholden door een groep omdat ik wat slingerde (ik was 6) gewoon beetje respect voor de andere weggebruikers.
In de auto meerdere keren een noodstop gehad, omdat iemand denkt dat als je met 40 oversteekt je geen pijn hebt, als een auto je aan rijdt.
Op de brommer vroeger gewoon achter je plakken zonder iets aan te geven.. bloed irritant, als je een keer moet remmen kan je nog ene grote bek verwachten ook. Ik snap de lol wel.. (doe het nu zelf ook bij snorfietsen) maar je schrikt best, dus even wat aangeven of zo is wel fijn.
Er heerst echt een hekel aan wielrenners, tjah ieder heeft zijn lol natuurlijk, maar als wielrenner ben je gewoon een verkeers deelnemer, en dat lijkt wel eens te worden vergeten. En misschien zou de wielerbond of zo zich daar eens mee bezig moeten houden. Motor rijders hadden ooit ook zo'n beeld, nu is er een gedrags code, en dat scheelt.
Binnen de bebouwde kom kan het wel fijn zijn. als je met 40km rondrijdt, is een weg lekker breed, en kun je netr als de brommers daar rijden, die mogen overigens maar 35 in de bebouwde kom.
Maar buiten de bebouwde kom wordt het wel gevaarlijk denk ik...
Misschien wat doen aan de reputatie??
Toen ik nog niet serieus fietste had ik ook een bloedhekel aan wielrenners..
Waar ik last van had, hoop herrie als ze voorbij komen racen omdat ze allemaal schijnen te moeten roepen dat er nog 1 fietst.
Als kind eens verrot gescholden door een groep omdat ik wat slingerde (ik was 6) gewoon beetje respect voor de andere weggebruikers.
In de auto meerdere keren een noodstop gehad, omdat iemand denkt dat als je met 40 oversteekt je geen pijn hebt, als een auto je aan rijdt.
Op de brommer vroeger gewoon achter je plakken zonder iets aan te geven.. bloed irritant, als je een keer moet remmen kan je nog ene grote bek verwachten ook. Ik snap de lol wel.. (doe het nu zelf ook bij snorfietsen) maar je schrikt best, dus even wat aangeven of zo is wel fijn.
Er heerst echt een hekel aan wielrenners, tjah ieder heeft zijn lol natuurlijk, maar als wielrenner ben je gewoon een verkeers deelnemer, en dat lijkt wel eens te worden vergeten. En misschien zou de wielerbond of zo zich daar eens mee bezig moeten houden. Motor rijders hadden ooit ook zo'n beeld, nu is er een gedrags code, en dat scheelt.