Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.
-
fdegrove
- Forum-lid
fdegrove
17 apr 2010 22:38
Hoi,
Zonder 'partij te willen trekken' vind ik opmerkingen a la: zal ik eens flink in jouw topics komen zeiken of is het zo genoeg' ook niet kunnen.
O.K., bij deze mijn excuus.
En veel plezier met de nieuwe wielekes en tubekes. :d
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
ijzerenbriek
- Forum-lid
ijzerenbriek
17 apr 2010 22:59
Oh, geen probleem hoor. Je hebt ook al meer dan genoeg waardevolle posts geplaatst dus dat eentje gaat mijn mening over jou nu echt niet veranderen hoor.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
-
torro
- Forum-lid
torro
19 apr 2010 00:01
Zelf rij ik met draadbanden met 9 bar er in en dat rijdt heerlijk en nooit problemen dus mijn vraag aan de deskundigen is wat heb ik voor een voordeel van overstappen op tubes ?
-
fdegrove
- Forum-lid
fdegrove
19 apr 2010 01:34
Hoi,
Waarom 9 bar?
Ciao,
-
mister_arby
- Forum-lid
mister_arby
19 apr 2010 01:41
torro schreef:Zelf rij ik met draadbanden met 9 bar er in en dat rijdt heerlijk en nooit problemen dus mijn vraag aan de deskundigen is wat heb ik voor een voordeel van overstappen op tubes ?
waarom jij met tubes moet gaan rijden kan ik je niet vertellen, wel waarom ik met tubes rij. Vanwege de rijeigenschappen; rolweerstand, gewicht (dan vooral het gewicht van de wielen) en de lekbestedigheid. Maar ik gebruik ze dan ook hoofdzakelijk voor triathlonwedstrijden en een aantal trainingen.
Als toerfietser zou ik er zelf niet zo snel aanbeginnen, maar ik ben al snel sceptisch over het materiaal van toerfietsers..
Als veeleisende fietser die geniet van het fietsen en dat alleen met het beste materiaal wil, dan zou ik lekker tubes rijden.
-
fdegrove
- Forum-lid
fdegrove
19 apr 2010 01:51
Hoi,
Het repareren is me ook nooit goed gelukt; nadien was de tube eigenlijk ook nooit meer zuiver recht, er zat altijd wel een slag in.
De kunst is om de draad bij het naaien van de band mooi op gelijkmatige spanning te houden.
Het stiksel moet de bij wangen mooi doen aansluiten, geen openingen zichtbaar en ook geen overlappende wangen.
Des te soepeler de tube des te makkelijker het is.
Je kan ook vloiebaar latex inbrengen via het ventiel, Pittstop of Tufo sealant (bij de laatse dien je wel de ventielkop af te schroeven) maar echt 100% betrouwbaar is het nooit.
Ciao,
-
misternochain
- Forum-lid
misternochain
19 apr 2010 23:14
Ik zat vorige zomer in dezelfde situatie als jou, uiteindelijk de knoop doorgehakt en voor een Dura-ace wielset gegaan met Veloflex tubes. Ik moet zeggen dat het de grootste verbetering is die ik ooit gemerkt heb aan mijn fiets. Zo'n licht wielsetje is een verademing elke keer je na een bocht optrekt of een helling over moet, de tubes bollen toch wel een stuk beter dan mijn Conti buitenbanden. Qua comfort merkte ik pas het verschil toen ik deze winter terug mijn andere wielset stak, steek ook minder bar in mijn tubes als dat ik in mijn biba's deed.
Ben nog niet platgereden dus daar kan ik nog geen ervaring over meededelen. Ik moet zeggen dat ik op 10 jaar en zowat 50.000 kilometers nog maar een keer of 3 ben lekgereden dus waarom zou je daar schrik van hebben?
Ik zoek enkel nog een goede manier om mijn reservetube kwijt te kunnen op mijn fiets. Bidons zijn in gebruik en steek hem liever niet in mijn achterzak
Stevens SLC Team Ultegra SL
-
em
- Forum-lid
em
19 apr 2010 23:17
Is een tube dan minder lekgevoelig dan een gewone buitenband i.c.m. een binnenband?
-
eric69
- Forum-lid
eric69
19 apr 2010 23:59
Hallo,
Minder lekgevoelig is een tube per definitie niet.
Wel kun je stellen dat een stootlek nagenoeg uitgesloten is.
Vaak lekrijden heeft meerdere oorzaken en typisch is dat de 1 regelmatig lek rijdt en de ander zelden of nooit.
De bandenspanning speelt een grote rol, uit je doppen kijken WAAR je rijdt(inclusief goed sturen kunnen sturen), je gewicht leren te verdelen/verplaatsen bij slecht wegdek, na de rit bandjes/tubes goed nakijken en evt. kleine sneetjes met sekondelijm(gel) behandelen en last but not least: de snelheid waarmee je rijdt.
Succes!
Grtz,
Eric
-
anaszi2.0
- Forum-lid
anaszi2.0
20 apr 2010 00:14
Mag ik jullie bedanken mannen, zeer vermakelijk dit!