Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

'Kamikazefiets' baart politie zorgen

foosho
Forum-lid

foosho 31 mar 2010 20:37

Scepticus schreef:Maar de vraag of een fixed naaf een rem is blijft staan.
't Is een soort van rem natuurlijk.
Vraag of het als enige rem kan dienen is weer wat anders.
De Duitse oplossing lijkt me acceptabel, fixie + 1 'echte' rem = voldoende.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 31 mar 2010 20:41

Foosho schreef:
Scepticus schreef:Maar de vraag of een fixed naaf een rem is blijft staan.
't Is een soort van rem natuurlijk.
Vraag of het als enige rem kan dienen is weer wat anders.

Dat zou je je van een terugtraprem ook af kunnen vragen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

madhill
Forum-lid

madhill 31 mar 2010 20:42

Snap niet dat je er op zou willen fietsen
Pinarello FP6, Campa SR titanium, Shamal Ultra

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 31 mar 2010 20:43

Het rijdt zo lekker :p
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

foosho
Forum-lid

foosho 31 mar 2010 20:48

Scepticus schreef:Dat zou je je van een terugtraprem ook af kunnen vragen.
Hoezo? Een terugtraprem remt een heel stuk makkelijker en is wmb ruim afdoende.

Eigenlijk mag m'n suggestie al, aangezien in NL maar 1 rem verplicht is ;)

utflecht
Forum-lid

utflecht 31 mar 2010 20:49

dan ook meteen maar een helm....iedereen is er van overtuigd dat dat veiliger is....zeker in de stad....op de racefiets doen we dat toch ook (bijna) allemaal...;-)

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 31 mar 2010 20:53

Madhill schreef:Snap niet dat je er op zou willen fietsen

Ik snap er ook niets van. Mijn auto heeft 4 schijfremmen en ABS. Mijn motor heeft 3 schijfremmen en ABS. Ik moet er niet aan denken om in of op een voertuig te moeten rijden dat geen remmen heeft.
Live fast; die young. mijn blog

tiest
Forum-lid HC

tiest 31 mar 2010 21:39

Scepticus schreef:Het rijdt zo lekker :p

+1. En iedereen die hier meld dat je er niet mee kan fietsen/remmen raadt ik aan om eens een ritje op zo'n ding te maken. je kunt er prima mee remmen mits je even leert hoe. Dat heb je als kind met terugtrap rem ook gemoeten.

Ik rijdt er bijna dagelijks op en ik weet zeker dat ik doordat ik een iets langere remweg heb veel beter uitkijk dan al die maloten die denken dat ze overal wel voorrang hebben omdat ze toch wel op tijd stil staan met remmen.
Skidden/blokkeren doe ik zo min mogelijk omdat ik zuinig ben op mn knietjes en daarom rem ik ook op tijd af en rijd ik nooit te hard op mn fixie.

beetje jammer van SBS net als van RTl tijdje terug(owja en een half jaar terug nova ook) dat ze anderhalf uur filmen en alleen die 3seconden van die ene misser 6keer laten zien. Hoe veel mensen vallen er niet met een oma fiets omdat ze niet opletten?

Ik snap er ook niets van. Mijn auto heeft 4 schijfremmen en ABS. Mijn motor heeft 3 schijfremmen en ABS. Ik moet er niet aan denken om in of op een voertuig te moeten rijden dat geen remmen heeft.

Je hebt wel een rem.

Fixed rijdt gewoon zo lekker!!

rubenio
Forum-lid

rubenio 31 mar 2010 21:47

:) Vanmiddag op de radio dit bericht gehoord en nu al een mega groot topic :)

Ik vind het erg lastig want in feite is het rijden op een fixie ook levensgevaarlijk.
Het ligt er naar mijn mening helemaal aan hoe je ermee omgaat.
Ik fiets op mijn fixed overdag super rustig ( 15-20km/uur) door de stad, dan sta ik zo stil.
Ik ga alleen volle bak op totaal verlaten wegen zonder in-/uitritten. Langere afstanden doe ik altijd 's nachts op vrijliggende fietspaden.
Fixie rijders die snoeihard door de stad heen rammen vind ik wel erg dom, die ene kerel op het filmpje had bijna in het ziekenhuis gelegen. Ik let zelf ook altijd enorm goed op maar zeker in zo'n drukke stad is de kans enorm dat je op een gegeven moment iets over het hoofd gaat zien.

Ik hoop niet dat er een verbod gaat komen door onbehoorlijk gedrag van anderen. Vroeger waren alle fietsen fixed en toen hoorde je ook niemand klagen, het gaat erom wat je ermee doet. Daarnaast is het rijden op een fixie een enorm leuke ervaring, heel andere beleving van fietsen die iedereen n's zou moeten proberen. En m'n velgen lusten ook geen remblokjes dus dan ben ik dubbel de klos bij een verbod :(

tiest
Forum-lid HC

tiest 31 mar 2010 22:00

rubenio schreef: Ik fiets op mijn fixed overdag super rustig ( 15-20km/uur) door de stad, dan sta ik zo stil.
Ik ga alleen volle bak op totaal verlaten wegen zonder in-/uitritten. Langere afstanden doe ik altijd 's nachts op vrijliggende fietspaden.
Fixie rijders die snoeihard door de stad heen rammen vind ik wel erg dom, die ene kerel op het filmpje had bijna in het ziekenhuis gelegen. Ik let zelf ook altijd enorm goed op maar zeker in zo'n drukke stad is de kans enorm dat je op een gegeven moment iets over het hoofd gaat zien....

Precies. Als je zelf zorgt dat je voldoende remweg hebt en gewoon stopt voor rood licht(ja, dat doe ik bijna altijd) dan kan er niet meer fout gaan dan met een fiets met terugtrapremmen.
rubenio schreef: het gaat erom wat je ermee doet. Daarnaast is het rijden op een fixie een enorm leuk ervaring, heel andere beleving van fietsen die iedereen n's zou moeten proberen.

Keihard +1!

regesi
Forum-lid

regesi 31 mar 2010 22:03

Alleen een voorrem op een fixie is ook niet aan te raden. Wat doe je in noodsituatie.......vol met de voorrem remmen, ik heb eind jaren '90 wel wat jongens over de kop zien gaan en laatst ook nog.

kaj1500
Forum-lid

kaj1500 31 mar 2010 22:08

Fixed rijdt gewoon zo lekker!!

Rijdt het minder lekker met een remmetje op het voorwiel?

Ik ben ze wel eens tegengekomen in het stadsverkeer. Aan die gasten kunnen heel wat meer boetes uitgedeeld worden, dan alleen voor het ontbreken van een deugdelijke rem.

Zojuist kwam het filmpje voorbij op DWDD. Er loopt daar (Haarlemmerplein) trouwens ook een fietspad. Maar dat past natuurlijk niet bij de subcultuur, de lol zit 'm in het slalommen tussen de auto's. Zonder rem, in een groepje, niet voor elkaar onder willen doen. Recipe for disaster.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

Plaats reactie