Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Assos broek kopen ja/nee?

eric69
Forum-lid

eric69 11 apr 2010 15:35

Hallo,

Assos (zelf al inmiddels met 3 stuks TF1-mille ervaring) is een topbroek, voor een topprijs.
Feit is inderdaad, dat je niet met een flink stuk overgewicht zo een broek moet gaan kopen, want dan zit ie voor geen meter.
Blijf je de komende jaren je hobby trouw, dan is het zeker de investering waard.
Ik was hem wel altijd met de hand uit, niet te warm met wat shampoo.
Broeken blijven erg lang goed en de zeem is top, ook na 4-5 uur trainen.
Ga goed met je materiaal om en het betaald zich dubbel en dwars terug is mijn ervaring.

Zo,nu P-B kijken

Grtz,

Eric

janjr
Forum-lid

janjr 12 apr 2010 00:06

Vandaag een lange rit (135km) gedaan met een Assos F1.13 broek en deze is duidelijk minder comfortabel dan m'n F1.Uno broeken. De Uno is volgens mij erg redelijk geprijsd en de F1.13 overprijsd.

titatovenaar
Forum-lid

titatovenaar 12 apr 2010 22:06

Een tijdje niet meer gelet op dit topic. Maar ik heb afgelopen vrijdag een flink stuk gefietst en wel weer een klein beetje last gekregen. Waarschijnlijk is dit echter normaal, aangezien ik gewoon zitvlees moet kweken denk ik. En het gevoel was anders dan met de oude broek en oud zadel.

Ik ben 9uur onderweg geweest (in Noord-Holland, naar afsluitdijk genomen naar Friesland, toen via Flevoland, de dijk bij Lelystad terug naar huis genomen). Ik ben nog geen goed getrainde fietser denk ik, gemiddeld reed ik zo'n 27km/u totdat ik met volle wind tegen de dijk bij Lelystad nam. Hier reed ik ongeveer 20km/u :-P

Maar alleen beetje last van euhm, ja hoe zeg je dat netjes, een dood gevoel tussen mijn benen. Nou heb ik daar net op gezocht op het forum en misschien dat ik mijn zadel ietsje moet kantelen. Maar ik ben ook niet van plan om nogmaals 9 uur te gaan fietsen. Dat was mij als "beginner" (fiets nu een jaar, vooral om beetje goed eruit te zien in de zomer) toch iets teveel van het goede.
Wel mooi kunnen genieten van het geweldige weer vrijdag en het landschap waar ik langs kwam bij het volgen van de Zuiderzeeroute (voor een groot deel).

Maar ik moet denk ik nu vooral gaan "spelen" met mijn zadel, zodat ik ook comfortabel kan zitten. Mijn vorig zadel had een gat in het midden, ik kan die weer proberen de volgende rit, maar weet niet of dit mijn probleem zal verhelpen.

De broek was ik zelf ook vooral met de hand, zonder enige vorm van shampoo of zeep, ik hoop eigenlijk dat alleen water wel voldoende is. Anders zal ik de bijgeleverde cleaner gebruiken en daarna ongeparfumeerde zooi moeten kopen.

PS. Ik ben uiterst tevreden over deze broek, is de 100 euro meer dan waard!

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 12 apr 2010 23:12

Bij mij gaat hij gewoon in het netje in de wasmachine. na zo'n 12000 à 15000km is het zo'n beetje over met bv de equipe. Tenzij je het niet erg vindt dat iemand je bilspleet zit te bewonderen. In dat geval kun je er nog mee door. Koop je 'm echter te klein, zodat er druk op de naden staat, dan krijg je snel scheurtjes in de naden.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

ridefreeordie
Forum-lid

Gebruikersavatar ridefreeordie 27 apr 2010 12:33

Assos kopen! Heb heel lang met een Ultima Performance Bib gereden, altijd prima hoor, maar bij echt lange afstanden altijd wat pijnlijk.
De dag voor de ronde van Noord Holland een Assos Uno S5 gekocht. Zit super!
Heb in totaal 200 km op de fiets gezeten zonder echt last te hebben. Ook heel fijn is die grote lap stof voor je zaakje: beschermt tegen wind/kou (en lekkage ;))

groet
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 27 apr 2010 13:34

Ik ben ook opzoek naar een Assos FI.Uno S5 broek. Heeft iemand misschien een tip waar ik deze in Groningen/Drachten kan krijgen? Of eventueel bij een goede Nederlandse webshop?

Overigens denk ik ook een nieuw zadel te gaan kopen. Is het verstandig om eerst naar de veel gebruikte modellen te kijken? (Fizik Alliante, Fizik Airone, ???)

Momenteel krijg ik rond de 80 - 100 km wel wat last van mn zitvlees, vandaar de overweging tot een upgrade.

gerrit-1963
Forum-lid

gerrit-1963 30 apr 2010 02:06

Ypuh schreef:Ik ben ook opzoek naar een Assos FI.Uno S5 broek. Heeft iemand misschien een tip waar ik deze in Groningen/Drachten kan krijgen? Of eventueel bij een goede Nederlandse webshop?

en voor mij adres in Overijssel?

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 30 apr 2010 02:13

JanJr schreef:Vandaag een lange rit (135km) gedaan met een Assos F1.13 broek en deze is duidelijk minder comfortabel dan m'n F1.Uno broeken. De Uno is volgens mij erg redelijk geprijsd en de F1.13 overprijsd.

Vreemd: ik heb zowel de F1.Uno, de F1.Uno-S5, De F1 Mille en sinds kort de F1.13-S5 en die laatste is voor mij toch echt verreweg het comfortabelst, net zo een dikke Chamois als de Mille maar hoe het materiaal mee beweegt en blijft aansluiten rond het voor bekken vind ik abnormaal goed. Of het prijsverschil te rechtvaardigen is is een ander verhaal. Helaas is zijn de prijsverschillen tussen "heel goed" en "nog beter" bij bijna alle artikelen heel groot.
Afbeelding

rene1
Forum-lid

rene1 30 apr 2010 02:16

Ik heb ook de Fi13 (S3 en S5) en een Mille sinds kort maar de mille zit ook mij beter. (Zeem is wat dikker en steviger))

nofuturekid
Forum-lid

nofuturekid 01 mei 2010 00:17

Maar alleen beetje last van euhm, ja hoe zeg je dat netjes, een dood gevoel tussen mijn benen. Nou heb ik daar net op gezocht op het forum en misschien dat ik mijn zadel ietsje moet kantelen. (..)

Maar ik moet denk ik nu vooral gaan "spelen" met mijn zadel, zodat ik ook comfortabel kan zitten. Mijn vorig zadel had een gat in het midden, ik kan die weer proberen de volgende rit,or maar weet niet of dit mijn probleem zal verhelpen[/quote]

Kantelen gaat denk ik je probleem niet verhelpen. Andere broek trouwens ook niet. Een 'slaapzak' komt voornamelijk door gebrek aan bloodflow. Een zadel met uitsparing in het midden helpt daarbij, net zoals een -gek maar waar- knalhard zadel. Heb heel bewust m'n gel-zadel vervangen met een Specialized Toupe 143 zadel. Zonder gel dus. De gel zorgt er namelijk voor dat je bloedcirculatie wordt bekneld en dus een dood gevoel.

Ga eens op een stuk ribbel karton zitten en meet de breedte van je zitbotjes op. Is dat meer dan 13 cm dan zou ik op zoek gaan naar een breder zadel.

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 01 mei 2010 02:19

Ik vind dat de Millezeem iets "kontdikker"is en de F1.13-S5 iets meer "kruisbescherming" heeft.
(Ik moet wel opmerken dat ik geen Mille-S5 heb en ik vind de UNO S5 ook beter dan de oude UNO) (Om mensen niet op het verkeerde been te zetten, die oude UNO vind ik nog altijd veel beter dan alle andere broeken die ik heb: Castelli, Giordana, Gore, Craft en Decathlon)
Afbeelding

gerrit-1963
Forum-lid

gerrit-1963 01 mei 2010 12:29

Ben op zoek naar een nieuwe broek en heb oa op forum, maar ook in oa laatste uitgave van RoadBike, goede berichten gelezen over Assos broeken. Daarnaast ben ik aan het kijken naar Castelli en dan m.n. de Bodypaint.

De 3 Assos versies die leverbaar zijn:
1) Fl.Uno S5 - allround broek
2) Fl.Mille S5 - broek voor lange afstanden
3) Fl.13 S5 - technologisch beste broek
(toelichting per broek, zoals op Assos site staat genoemd)
Ik gebruik de broek voor trainingsritten (ca 30-60km) en voor toertochten (150-175km). Ik ben 1.80m en ca 73kg.

Volgens mij kan ik uit alle broeken kiezen, het lijkt erop dat de Mille inderdaad meer "kont" bescherming geeft, wat zou passen bij "lange afstanden" broek en 13/Uno meer "kruis" bescherming, volgens catalogus zijn 13/Uno voorzien van "6-panel cut" en Mille van "4-panel" cut.

Paar vragen:
a) zouden jullie voor "algemeen" gebruik kiezen tussen Uno/Millo of Uno/13?
b) hoe verhouden zich de Assos broeken tov Castelli
c) moet ik met mijn afmetingen kiezen voor M (of voor S)

Plaats reactie