gemiddelde snelheid, wat is dat?
Zegt minder dan gemiddelde snelheid. Wind bijvoorbeeld? Mijn kruissnelheid op de dijk varieert tussen 23 en 50 km/u.
LVGH schreef:Zegt minder dan gemiddelde snelheid. Wind bijvoorbeeld? Mijn kruissnelheid op de dijk varieert tussen 23 en 50 km/u.
Nee. Ik zeg toch 'steady state'. Als jij dus zegt dat 'Mijn kruissnelheid op de dijk varieert tussen 23 en 50 km/u' dan is dat GEEN Steady State maar met wind tegen en mee.
50km/uur windkracht 5 mee is, qua vermogen, zeker niet helzelfde als met 23km/uur en windkracht 5 tegen.
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Schaal_van_Beaufort voor windsnelheden.
Reken maar eens uit op http://bikecalculator.com/wattsMetric.html
Windkracht 5 is 29-38km/uur. Vul dat eens in op bovenstaande link. Alle andere waarden niet aangepast aangezien het om het verschil in vermogen gaat tussen wind mee en tegen.
Windkracht 5 rugwind aan 50Km/uur (-35km/uur invullen) geeft 114 Watts
Windkracht 5 wind op kop aan 23Km/Uur (+35km/uur) geeft 422 Watts!!
Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
ZorroI schreef:LVGH schreef:Zegt minder dan gemiddelde snelheid. Wind bijvoorbeeld? Mijn kruissnelheid op de dijk varieert tussen 23 en 50 km/u.
Nee. Ik zeg toch 'steady state'. Als jij dus zegt dat 'Mijn kruissnelheid op de dijk varieert tussen 23 en 50 km/u' dan is dat GEEN Steady State maar met wind tegen en mee.
50km/uur windkracht 5 mee is, qua vermogen, zeker niet helzelfde als met 23km/uur en windkracht 5 tegen.
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Schaal_van_Beaufort voor windsnelheden.
Reken maar eens uit op http://bikecalculator.com/wattsMetric.html
Windkracht 5 is 29-38km/uur. Vul dat eens in op bovenstaande link. Alle andere waarden niet aangepast aangezien het om het verschil in vermogen gaat tussen wind mee en tegen.
Windkracht 5 rugwind aan 50Km/uur (-35km/uur invullen) geeft 114 Watts
Windkracht 5 wind op kop aan 23Km/Uur (+35km/uur) geeft 422 Watts!!
Het zegt allemaal bar weinig. Hooguit dat ik niet zo dom ben om over de dijk te gaan rijden als ik dan windkracht 5 in m'n snufferd krijg :p
Het idee om kruissnelheid als grootheid te introduceren om prestaties te vergelijken is gewoon zinloos als de prestaties die ermee vergeleken worden op twee fundamentele punten overeenkomen met die van gemiddelde snelheid:
1. je kent de precieze omgevingsomstandigheden niet
2. degene die de prestatie levert is even onbetrouwbaar in z'n informatievoorziening.
En dan biedt gemiddelde snelheid dus nog het voordeel dat het een gemiddelde is over een bepaalde langere afstand en dat bepaalde omstandigheden dus meer uitgemiddeld worden.
Voor mij zegt de gemiddelde snelheid alles, althans, voor mezelf. Je weet hoever je bent, conditioneel, en met kracht. Ik start het seizoen met een gemiddelde van rond de 30, en ik piek tot 36, alleen, en over een afstand van 65 kilometer. Op dit moment sta ik er minder goed voor in vergelijking tot voorgaande jaren. Vorige week eindelijk een gemiddelde boven 31 gehaald, normaal zit ik rond de 33. Dus, het zegt wel degelijk veel. Overduidelijk weinig buiten gefietst...
Alpe d´Huez 51 min. 57 sec.
Ik rijd zonder kilometerteller, hartslagmeter, cadansmeter, gps, hoogtemeter enz. En dat bevalt prima. Je gemiddelde wordt beinvloed door teveel externe factoren als omgeving, windsnelheid, stijgingspercentage en vorm. Omdat mijn gemiddelde onbewust de maatstaf was om te bepalen of ik lekker gefietst had, kwam ik te vaak ontevreden thuis na een fietstocht. Dat is nu helemaal over, ik vind het bijvoorbeeld ook geen probleem meer om tegen de wind in te rijden. Voor mijn gevoel rij ik nu vrijwel altijd goed (behalve toen ik afgelopen weekend door iemand op een hybride werd ingehaald, dat voelde he-le-maal niet goed). Kortom, de fiets en verder niets!
LVGH schreef: Hooguit dat ik niet zo dom ben om over de dijk te gaan rijden als ik dan windkracht 5 in m'n snufferd krijg :p
Wat is daar dom aan? Kan toch gewoon goede training zijn?
A bad day on the bike is better than a good day at work.
Uit een column van Mathieu Heijboer in 2008:
'Naast het verschil in taalgebruik zie ik bij de toerfietser ook altijd een obsessieve fixatie op de gemiddelde snelheid. Prestaties op welk parcours ook (of het nu de toerversie van de AGR is of slechts een rondje door de polder) worden afgemeten aan het gemiddelde. Tijdens een training vorige week nam het ongeloof in de ogen van mijn tijdelijke fietsvriend echt angstaanjagende vormen aan, nadat ik hem vertelde dat mijn gemiddelde trainingssnelheid ergens rond de 33km/u ligt. Aanvankelijk vreesde ik dat hij dat gemiddelde absurd laag vond voor een prof maar uiteindelijk bleek dat hij vooral verbaasd was dat ik niet mijn precieze gemiddelde (d.w.z. met cijfer achter de komma) kon noemen.'
Veel plezier met de hele column:
http://www.mathieuheijboer.nl/column.ph ... m=&ucat=16&
'Naast het verschil in taalgebruik zie ik bij de toerfietser ook altijd een obsessieve fixatie op de gemiddelde snelheid. Prestaties op welk parcours ook (of het nu de toerversie van de AGR is of slechts een rondje door de polder) worden afgemeten aan het gemiddelde. Tijdens een training vorige week nam het ongeloof in de ogen van mijn tijdelijke fietsvriend echt angstaanjagende vormen aan, nadat ik hem vertelde dat mijn gemiddelde trainingssnelheid ergens rond de 33km/u ligt. Aanvankelijk vreesde ik dat hij dat gemiddelde absurd laag vond voor een prof maar uiteindelijk bleek dat hij vooral verbaasd was dat ik niet mijn precieze gemiddelde (d.w.z. met cijfer achter de komma) kon noemen.'
Veel plezier met de hele column:
http://www.mathieuheijboer.nl/column.ph ... m=&ucat=16&
Ik fiets zelf geen koersen ed. en een harslagmeter heb ik nog niet de moeite voor genomen om aan te schaffen, dus ik gebruik gemiddelde eigenlijk als standaard voor hoe goed ik het doe.
Om er echt iets van af te kunnen leiden moet je inderdaad onder gestandaardiseerde condities rijden en dat is praktisch onmogelijk (vooral schoolkinderen die met 3 op een rij naar huis fietsen zijn behoorlijk slecht voor het gemiddelde).
In ieder geval heb ik wel een manier gevonden om het soort van op te lossen;
een eindje van mijn huis vandaan is een woonwijk met een grote laan in het midden, met een grasveldje in het midden. Links en rechts van het grasveldje zijn eenrichtingswegen, breed genoeg voor auto's en fietsers. Daar ben ik op een gegeven moment gewoon rondjes gaan rijden, de bochten op het uiteinde zijn met 35km/h goed te doen en een rondje is ongeveer 500m. Het rondje lag recht op de wind. uiteindelijk kwam ik op 33km/h gemiddeld uit, terwijl ik op normale rondjes (inclusief stoplichten, schoolkinderen, paarden en de binnenstad van Utrecht) ongeveer 32 km/h gemiddeld haal.
Kortom, naar mijn inschatting mag je er voor het opscheppen op feestjes 1 km/h bij optellen.
Om er echt iets van af te kunnen leiden moet je inderdaad onder gestandaardiseerde condities rijden en dat is praktisch onmogelijk (vooral schoolkinderen die met 3 op een rij naar huis fietsen zijn behoorlijk slecht voor het gemiddelde).
In ieder geval heb ik wel een manier gevonden om het soort van op te lossen;
een eindje van mijn huis vandaan is een woonwijk met een grote laan in het midden, met een grasveldje in het midden. Links en rechts van het grasveldje zijn eenrichtingswegen, breed genoeg voor auto's en fietsers. Daar ben ik op een gegeven moment gewoon rondjes gaan rijden, de bochten op het uiteinde zijn met 35km/h goed te doen en een rondje is ongeveer 500m. Het rondje lag recht op de wind. uiteindelijk kwam ik op 33km/h gemiddeld uit, terwijl ik op normale rondjes (inclusief stoplichten, schoolkinderen, paarden en de binnenstad van Utrecht) ongeveer 32 km/h gemiddeld haal.
Kortom, naar mijn inschatting mag je er voor het opscheppen op feestjes 1 km/h bij optellen.
We gaan gewoon een Tour de Fiets doen! Met zijn alle, 200 moeten we toch wel halen
Datum prikken in zomer, allemaal trainen en dan lekker samen rijden en alles zwart op wit stellen voor het plezier klassementje... hotel boeken met permissie voor fiets op kamer.. een weekje ofzo, leuk.
De hazen gaan vanzelf op kop
Datum prikken in zomer, allemaal trainen en dan lekker samen rijden en alles zwart op wit stellen voor het plezier klassementje... hotel boeken met permissie voor fiets op kamer.. een weekje ofzo, leuk.
De hazen gaan vanzelf op kop
Cannondale Six Carbon 105 2010
Scott Speedster S4 2005 105
Scott Speedster S4 2005 Tiagra (Total Loss) R.I.P.
da carbon rij lekker zeg!
Scott Speedster S4 2005 105
Scott Speedster S4 2005 Tiagra (Total Loss) R.I.P.
da carbon rij lekker zeg!
O ja: als men echt wil weten hoe hard ik rijd (ik zou niet weten waarom): Mijn kilometerstanden. Gisteren nog 24 km/u. Goed hè?
En alle gemiddeldenadepten: Zondag 11 april 2010, TijdstrijdersCup. Vier bochten, geen breeduit fietsende schoolkinderen, geen dijk(jes), geen verkeerslichten, geen brommers, wellicht een beetje wind. Alleen jij, je fiets en 40,8 kilometer asfalt. En een klok. Heb je direct zestig andere renners waarmee je gemiddelde goed te vergelijken is.
En alle gemiddeldenadepten: Zondag 11 april 2010, TijdstrijdersCup. Vier bochten, geen breeduit fietsende schoolkinderen, geen dijk(jes), geen verkeerslichten, geen brommers, wellicht een beetje wind. Alleen jij, je fiets en 40,8 kilometer asfalt. En een klok. Heb je direct zestig andere renners waarmee je gemiddelde goed te vergelijken is.