Pagina 5 van 18

Geplaatst: 17 feb 2010 17:29
door mrcoffee
Ja inderdaad Zorro!
Verzekerinng is Assurace. Ik was heel blij dat ik hem had afgesloten moet ik zeggen.

Als je naar de beschadiging keek leek het wel mee te vallen maar je kon wel voelen dat het carbon wel gedelamineerd was door de klap en dat heeft geen enkele sterkte meer.

Maar Eric en de verzekering hebben het netjes voor me afgehandeld, dat wel!

Geplaatst: 17 feb 2010 17:50
door pinaride
Ik heb afgelopen najaar zo'n zelfde kettingbreuk gehad, maar dan met een SRAM 9-speed ketting. Ik maakte de ketting één keer schoon met een remmenreiniger spuitbus, en de volgende dag was het mis. (Toeval?) Nu ik dat spul niet meer gebruik voor het schoonmaken heb ik geen problemen meer.

Het schijnt dat bepaalde toevoegingen in de remmenreiniger teveel spanning in het materiaal kan geven waardoor de schakel kan breken. Pas dus op, gebruik geen remmenreiniger voor het ontvetten van de ketting!

Maar goed, ik denk wel dat de Shimano ketting probleem 'n heel andere issue is.

Geplaatst: 17 feb 2010 19:07
door starled
Pinaride schreef:Ik heb afgelopen najaar zo'n zelfde kettingbreuk gehad, maar dan met een SRAM 9-speed ketting. Ik maakte de ketting één keer schoon met een remmenreiniger spuitbus, en de volgende dag was het mis. (Toeval?) Nu ik dat spul niet meer gebruik voor het schoonmaken heb ik geen problemen meer.

Het schijnt dat bepaalde toevoegingen in de remmenreiniger teveel spanning in het materiaal kan geven waardoor de schakel kan breken. Pas dus op, gebruik geen remmenreiniger voor het ontvetten van de ketting!

Maar goed, ik denk wel dat de Shimano ketting probleem 'n heel andere issue is.
Maar ik gebruik nooit een kettingreiniger! Ik maak mijn ketting schoon met een propere doek. En smeer hem iedere 100 km met Morgan bleu dry lube !

Geplaatst: 17 feb 2010 23:23
door pinaride
starled schreef:
Pinaride schreef:Ik heb afgelopen najaar zo'n zelfde kettingbreuk gehad, maar dan met een SRAM 9-speed ketting. Ik maakte de ketting één keer schoon met een remmenreiniger spuitbus, en de volgende dag was het mis. (Toeval?) Nu ik dat spul niet meer gebruik voor het schoonmaken heb ik geen problemen meer.

Het schijnt dat bepaalde toevoegingen in de remmenreiniger teveel spanning in het materiaal kan geven waardoor de schakel kan breken. Pas dus op, gebruik geen remmenreiniger voor het ontvetten van de ketting!

Maar goed, ik denk wel dat de Shimano ketting probleem 'n heel andere issue is.
Maar ik gebruik nooit een kettingreiniger! Ik maak mijn ketting schoon met een propere doek. En smeer hem iedere 100 km met Morgan bleu dry lube !



Ik heb het ook niet over kettingreiniger maar remmenreiniger, welke bij de automateriaalzaken te koop is. Het ontvet en reinigt prima, maar is niet geschikt voor fietskettingen. Zie het maar als een tip!

Geplaatst: 18 feb 2010 21:05
door bleutrek
M.i.z. kan zoiets door een aantal factoren worden veroorzaakt. Het inwerken van zout en de al genoemde putcorrosie zou veel landuriger zijn negatieve werk moeten doen dan het geval is bij de genoemde voorbeelden.
Ik houd het op de volgende manco's
- Geen scherp standsgereedschap (waarmee de schakels uit het basismateriaal worden gedrukt)
- Geen goede warmte behandeling van de schalmen tijdens productieproces ( hierdoor komt de materiaalstructuur niet goed terug en kan er blijvende spanning ontstaan )
- Het basismateriaal deugd niet en is niet opgewassen tegen het productieproces en het latere gebruik op de fiets. ( Het is worldwide crisis en in elk managment kantoor staat levensgroot cost reduction op het whiteboard)

Ik houd het op het laatste maar ben zeer benieuwd naar een officieel bericht van Shimano.

Geplaatst: 18 feb 2010 21:53
door marcelb
Ik heb nog nooit een kettingbreuk gehad, maar ik rijd dan ook alleen met 6600 en 7800 kettingen. Ik ben me nu aan het oriëren met een fiets met een 6700 groep. Weet nu direct al welke tuningtip op nummer één staat.

Geplaatst: 18 feb 2010 22:53
door litespeed
Een beetje FM legt die ketting er niet meer om. Je wil de klant toch wel graag terugzien.

Geplaatst: 19 feb 2010 12:41
door loetleen
Vorig jaar (januari 2009) exact hetzelfde probleem gehad met een Shimano CN6600 ketting. Allemaal scheurtjes zoals op de foto's hierboven. Nog niet echt gebroken maar tijdens het schoonmaken ontdekt. Mee naar de FM (Beukers in Petten) en onder garantie een nieuwe ketting gekregen na overleg met de Shimano importeur. Ook weer een gewone CN6600. Hier gewoon het hele jaar mee gereden zonder problemen en onlangs vervangen wegens normale slijtage. Weer een CN6600 gemonteerd, hopelijk geen scheurtjes meer.
Maar het verhaal van Shimano dat het alleen bij de nieuwe CN6700 voorkomt is dus onzin en dat weten ze donders goed anders had ik vorig jaar niet een nieuwe ketting gekregen!

Geplaatst: 20 feb 2010 15:12
door flappierukwind
Geen enkel probleem met m`n ketting gehad, en er toch ongeveer 12.000 km mee gefietst.
Passen andere kettingen zoals kmc & sram goed op ultegra 10 speed?

Geplaatst: 20 feb 2010 19:38
door edwin01
12.000 km met een ketting? Die wil ik ook!!

Geplaatst: 20 feb 2010 21:17
door flappierukwind
Niet zo moeilijk toch ? Ben een toerfietser, rag geen berg op, pleeg netjes onderhoud, en rij niet in sneeuw en pekel. Althans niet met m`n racefiets.
Mijn vraag was passen andere merken kettingen ook goed of ben je eigenlijk gebonden aan het merk shimano ? Bij mijn fm ( uit soest ) hoef ik het niet meer te vragen, want die is plotseling gesloten wegens rijkdom. Verder zijn er in de buurt geen echte race fm`s, alleen gewone die allemaal bbb erop schroeven. Vandaar mijn vraag.