[quote="dummy"]@Pinarello: Sorry, mijn fout. Inmiddels begrijp ik dat het niet zozeer over feitelijk zware cols gaat, maar meer waarom je een bepaalde beklimming als zwaar ervoer. En dat kan natuurlijk een wat vreemde top-5 opleveren. Immers, als je op een slechte dag aan het eind van de Amstel Gold Race grote moeite hebt met de Cauberg, kan dit klimmetje zomaar in je top-5 voorkomen..[/quote]
Ik blijf een haat liefde verhouding houden met die Cauberg, het ene moment is het geen probleem andere moment wordt ik zwart voor de ogen en moet ik afstappen..denk dat het mij vooral ligt aan dat ik te snel naar boven wil en mijzelf dus tegenkom, daarnaast helpt het ook niet om op een te grote fiets naar boven te fietsen..
nu is klimmen zeker niet mijn sterkste punt maar als je alle steile klimmen in Limburg boven komt en die cauberg lukt dan niet dan is dat toch zuur
verder vond ik de col de Soulor zwaar door de hitte die er die dag was..
Jouw top5 zwaarste cols
-
- Forum-lid
http://globeskater.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
[quote="ponsteen"]Precies, het artikel gaat over de factoren die een beklimming zwaar maken, niet zozeer over feitelijk zware beklimmingen. [/quote]
Niet volledig akkoord: de vraag was tweedelig:
1. de factoren die een klim zwaar maken
2. top vijf van de zwaarste beklimmingen
Een factor kan dus ook gewoon de steilte ( %) van de col zijn. Zelfs al ben je in supervorm die dag.
Niet volledig akkoord: de vraag was tweedelig:
1. de factoren die een klim zwaar maken
2. top vijf van de zwaarste beklimmingen
Een factor kan dus ook gewoon de steilte ( %) van de col zijn. Zelfs al ben je in supervorm die dag.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
-
- Forum-lid
Mijn top 5 van, in aanvoelen, zwaartse klimmen.
1 Mont Bouquet
Enige klim waar ik ben afgestapt in de volle overtuiging dat mijn rem sleepte. Niet dus. Bovendien snikheet 36°. Salite profiel klopt zeker niet.
2 Croix de Fer vanuit Rochetaillee.
Prachtige klim, maar steeds wisselende percentages. In combinatie met zijn lengte een echt kreng.
3 Platzerwasel
Een steile klim waar je hem niet verwacht, in de Vogezen. Doet een beetje aan 'het bos' denken. En boven ben je er nog niet helemaal, want je moet nog een Muur van 13% over om alsnog op de route des cretes te komen.
4 Hohe Acht.
Een makkie tot je besluit het wandelpad tot aan de oude toren te nemen. De laatste 100 m. zijn te gek met +20%.
5 Ventoux vanuit Bedoin.
Zelfs na vele malen blijft het bos toch een speciaal stuk weg. Blik op oneindig en trappen maar. 10 km tegen 10% is gewoon zwaar.
1 Mont Bouquet
Enige klim waar ik ben afgestapt in de volle overtuiging dat mijn rem sleepte. Niet dus. Bovendien snikheet 36°. Salite profiel klopt zeker niet.
2 Croix de Fer vanuit Rochetaillee.
Prachtige klim, maar steeds wisselende percentages. In combinatie met zijn lengte een echt kreng.
3 Platzerwasel
Een steile klim waar je hem niet verwacht, in de Vogezen. Doet een beetje aan 'het bos' denken. En boven ben je er nog niet helemaal, want je moet nog een Muur van 13% over om alsnog op de route des cretes te komen.
4 Hohe Acht.
Een makkie tot je besluit het wandelpad tot aan de oude toren te nemen. De laatste 100 m. zijn te gek met +20%.
5 Ventoux vanuit Bedoin.
Zelfs na vele malen blijft het bos toch een speciaal stuk weg. Blik op oneindig en trappen maar. 10 km tegen 10% is gewoon zwaar.
[quote="GastheerG"]@fiedoo: moet je het wel volledig benoemen. De top 5 zwaarste beklimmingen van LEZERS. (staat er echt) Dus niet in absolute zin! Om een absolute lijst te bepalen hebben ze ons strikt genomen niet nodig.[/quote]
Nou, ik vind de opzet van het gevraagde lijstje niet bijster interessant. Dat je een willekeurige klim zwaar vond, omdat het toevallig bloedje-warm was, of het ijswater regende, of een zwerm vliegen meeliftte... is dat boeiend? Of dat je nauwelijks getraind had, dat de 1000km-lange autoreis nog in de benen zat, of dat je vergeten was een bergcassette te monteren? Dat zegt toch weinig allemaal. Persoonlijk ben ik meer benieuwd naar wat eenieder aan écht zware beklimmingen de alom erkende slopers dus afgevinkt heeft. Dat levert doorgaans ook echt mooie verhalen op.
Nou, ik vind de opzet van het gevraagde lijstje niet bijster interessant. Dat je een willekeurige klim zwaar vond, omdat het toevallig bloedje-warm was, of het ijswater regende, of een zwerm vliegen meeliftte... is dat boeiend? Of dat je nauwelijks getraind had, dat de 1000km-lange autoreis nog in de benen zat, of dat je vergeten was een bergcassette te monteren? Dat zegt toch weinig allemaal. Persoonlijk ben ik meer benieuwd naar wat eenieder aan écht zware beklimmingen de alom erkende slopers dus afgevinkt heeft. Dat levert doorgaans ook echt mooie verhalen op.
@Buzz: Als je verzet maar klein genoeg is, is bijna elke klim goed te doen (met de mountainbike hellingen van 30% op is vaak vooral technisch lastig, maar niet heel zwaar bijvoorbeeld...), dus het blijft subjectief. Ik vind persoonlijke 'afzien' verhalen meestal wel leuk om te lezen juist!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
1. Mont Ventoux
2. Diga di Mattmark (Zwitserland)- Dit had met name te maken met het foutieve profiel op de Salite-site. Hierdoor leek de hele klim (25km) vrij gemakkelijk met stijgingspercentages tot max. 7%. Mijn snelheid en inspanning eigenlijk helemaal op dit profiel afgestemd. Helaas bleken de laatste 4 kilometer niet de beloofde 6/7% maar 9/10/11/12%. Dat viel zwaar op de maag.
3. Col de la Chaudierre (Drome - Zuid Frankrijk) - Op zich is ook deze klim goed te doen maar hier speelde de hitte danig parten. Op een vrijwel windstille dag reed ik deze bult om 12.00 uur 's- middags op. Het was 35 graden en ik had mijn dag niet. Gelukkig was er halverwege de klim een heerlijke bron met ijskoud water. Dat was mijn redding.
4. Mont Bouquet (Gard Zuid-Frankrijk) - Ik moet Pinarello bijvallen want dit is een gemene gluiperd met zeker 3 passages >20%. Pinarello, als je het plaatselijk profiel nog hebt houd ik me aanbevolen.
5. Moosalp - Zwitserland - Qua profiel lijkt deze op de Mont Ventoux alleen een stukje korter. Het is een regelmatige doch steile klim waarbij de meeste kilometers >9% zijn. Tevens heb je (vanuit Stalden) de zon de hele tijd vol op je knikker.
2. Diga di Mattmark (Zwitserland)- Dit had met name te maken met het foutieve profiel op de Salite-site. Hierdoor leek de hele klim (25km) vrij gemakkelijk met stijgingspercentages tot max. 7%. Mijn snelheid en inspanning eigenlijk helemaal op dit profiel afgestemd. Helaas bleken de laatste 4 kilometer niet de beloofde 6/7% maar 9/10/11/12%. Dat viel zwaar op de maag.
3. Col de la Chaudierre (Drome - Zuid Frankrijk) - Op zich is ook deze klim goed te doen maar hier speelde de hitte danig parten. Op een vrijwel windstille dag reed ik deze bult om 12.00 uur 's- middags op. Het was 35 graden en ik had mijn dag niet. Gelukkig was er halverwege de klim een heerlijke bron met ijskoud water. Dat was mijn redding.
4. Mont Bouquet (Gard Zuid-Frankrijk) - Ik moet Pinarello bijvallen want dit is een gemene gluiperd met zeker 3 passages >20%. Pinarello, als je het plaatselijk profiel nog hebt houd ik me aanbevolen.
5. Moosalp - Zwitserland - Qua profiel lijkt deze op de Mont Ventoux alleen een stukje korter. Het is een regelmatige doch steile klim waarbij de meeste kilometers >9% zijn. Tevens heb je (vanuit Stalden) de zon de hele tijd vol op je knikker.
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
@GastheerG: Nou ja, voor mij hoeft niet iedereen altijd in elk topic mee te kunnen praten. Althans, niet uit ervaring. En voor mij is fietsen vooral sporten in een mooie omgeving, liefst met veel hoogtemeters, hoge stijgingspercentages, en uiteraard de bijbehorende verhalen.
Mijn idee: Laat een ieder dit topic naar eigen inzicht met zijn/haar TOP 5 aanvullen. De topicstarter zal er ongetwijfeld voldoende inspiratie voor een aardig artikel uit halen.
@Buzz: Staat me bij dat jij ook eens in een topic je top 5 (verhard en onverhard) hebt gegeven. Kan het zo snel niet vinden maar dat is natuurlijk een onmisbaar aanvulling in dit topic!
@Buzz: Staat me bij dat jij ook eens in een topic je top 5 (verhard en onverhard) hebt gegeven. Kan het zo snel niet vinden maar dat is natuurlijk een onmisbaar aanvulling in dit topic!
Leef! Fiets!
1 : Croix de Fer vanuit Rochetaille
2 : 1e keer Alpe d Huez(nogal onderschat en veel te hard gestart)
3 : Hiervan ben ik de naam helaas vergeten, ook geen foto's gemaakt. maar het was de klim vanuit Porlezza(meer van Lugano) richting Val Rezzo, de bloedheet,de weg zit vol met scheuren en gaten, continue zeer irritante vliegjes, en totaal geen parcourkennis
4 : Drolenval...gatverdamme! en toch dit jaar weer de SRC rijden.
5 : Vond de Galibier toch ook wel erg lastig na ruim 30 km klimmen.
2 : 1e keer Alpe d Huez(nogal onderschat en veel te hard gestart)
3 : Hiervan ben ik de naam helaas vergeten, ook geen foto's gemaakt. maar het was de klim vanuit Porlezza(meer van Lugano) richting Val Rezzo, de bloedheet,de weg zit vol met scheuren en gaten, continue zeer irritante vliegjes, en totaal geen parcourkennis
4 : Drolenval...gatverdamme! en toch dit jaar weer de SRC rijden.
5 : Vond de Galibier toch ook wel erg lastig na ruim 30 km klimmen.
Sensa