Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

tik in fiets

maarten2
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 nov 2009 17:44

maarten2 24 jan 2010 13:08

Dat had ik misschien wel moeten doen

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13549
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 jan 2010 17:19

Ach zeg, weer die crank, die altijd als eerste de schuld krijgt en hij is bijna nooit de schuldige!

Vorige week toevallig een tik, startpunten van mij zijn als eerste:
-QR achterwiel
-Zadelpen en montage zadel.
-Alle schoeven ff los en vast
-kijken of de voorderrie niet tegen het frame zit of de klemband te los/vast met vuil ertussen.

Deze tik was het zadel, netje alles uit elkaar schoonmaken en weg tik.

Doe niet te moelijk, pak ff een ander wiel, dan nog de tik enz....

en anders haal gewoon heel je fiets uit elkaar goed schoonmaken, netjes vet/borgmiddel, pasta gebruiken en kijken of het weg is. In twee/drie uurtjes is dat geregeld, toch slecht weer buiten.

Ik heb ook wel eens een tik gehad en toen ik de gebruikelijke dingen had gechecked nog niet weg, om ergenis te voorkomen gewoon ff helemaal uit elkaar. en weg tik, waar ie zat weet ik nu nog niet maar hij is wel weg.

Je zou nog even je stuur en stuurpen loskunnen draaien schoonmaken en monteren met (carbon) montage pasta.

En te vast draaien haalt de kraak zeker niet weg, wordt eerder erger.

maarten2
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 nov 2009 17:44

maarten2 25 jan 2010 18:06

Hartelijk dank, wasbeer2006 voor de reactie. Een paar onduidelijkheden:
- QR achterwiel?
- klemband?
Ik kan de fiets schoon maken, en een band plakken, maar daar houdt mijn kennis ook op. Zoals ik al eerder schreef, de fietsenmaker heeft er heel wat aan gesleuteld maar het probleem is niet weg. Naar mijn mening zit het probleem in de ketting, die lijkt niet goed op het voorblad te vallen, je voelt hem ahw over een tandje schuiven, hij 'schiet' door, zo lijkt het. Het is wat moeilijk te omschrijven. Maar bedankt nogmaals

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 25 jan 2010 18:09

Maarten2 schreef:Hartelijk dank, wasbeer2006 voor de reactie. Een paar onduidelijkheden:
- QR achterwiel?
- klemband?


- Quick Release achterwiel (snelspanner)
- klemband van de voorderailleur (dus waar je voorderailleur mee vast zit aan de zitbuis, mits je geen aanlas hebt)

maarten2
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 nov 2009 17:44

maarten2 25 jan 2010 19:06

Weer wat geleerd! Dank.
Wat kan er mis zijn met de snelspanner?
De voorderailleur zit via een verbindingsstukje aan de zitbuis geschroefd.
En: ik heb geen technische kennis, ik dus ook niet beoordelen of daar de fout zit. Nogmaals, zijn dit niet de punten waar een fietsenmaker naar kijkt?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13549
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 jan 2010 12:58

In een carbon frame dient de snelspanners vrij stark te staan, meestal veroorzaakt dit geen tik maar een kraakje.

pinarelloridley
Forum-lid
Berichten: 117
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:48

pinarelloridley 26 jan 2010 19:28

De qr is inderdaad vaak het kraakgeval, terwijl er altijd wordt gedacht aan de crank.
Pinarello fp3,Chorus 11- Token c50a

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 26 jan 2010 20:07

Waar kom je vandaan? Ik wil er best eens naar kijken voor je.

maarten2
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 nov 2009 17:44

maarten2 01 feb 2010 18:06

Dank voor het aanbod, japie carbon: ik kom uit Den Haag. Als het wat beter weer wordt, kom ik graag eens langs fietsen

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 01 feb 2010 19:52

Dat is niet heel ver weg. Zo te horen ben je al best wanhopig, dus help ik je graag.

c50pilot
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 aug 2006 20:54

c50pilot 01 mar 2010 20:54

Zoek het eens in de ketting, had het ook regelmatig met m'n fiets. Na een tijdlang een zelfde cadans en dan versnellen of meer druk op de pedalen "TAK"alsof je de body doormidden trapt. Hoorde van een fietsmaatje over frictie in de ketting, heb op aanraden Prolink Chainlube (met MFR technology= Metal Friction Reducer) gekocht bij Bike2Build en ..... probleem opgelost. Geen "tak", meer. Had ook alles al los (en weer vast uiteraard)gehad van body tot balhofdlager en alles wat er tussen zit.
Colnago, ride with the champs

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 22 mar 2010 10:07

Ik heb sinds zondag nu ook een tik in mijn fiets en om dit topic up to date te houden heb ik alle mogelijke oplossingen/tips hieronder geïnventariseerd. Gisteravond heb ik al de zadelpen schoongemaakt en opnieuw met pasta ingesmeerd. Verder heb ik de padden en uitvalnaven ingesmeerd. Hopelijk is het nu verdwenen.

Wanneer ik aanzet met wat kracht hoor ik getik. Dit zijn vaak 3 tot 5 tikken achterelkaar. Het lijkt erop of er getikt wordt tegen het frame. Dinsdagavond weer even testen.
Meerdere tips zijn welkom.

Zadelbrug/zadeldek verbinding ff insprayen met brunox oid,
zadelpen/frame schoonmaken
zadelpenkop schoonmaken
Bladboutjes/crankbouten controleren
Achterpadden schoonmaken
quickreleases schoonmaken
Cups van je bracket smeren.
Kijken of je stuur goed vast zit/smeren.
Balhoofd checken op speling.
Pedalen niet te vergeten
Body
Bladboutjes invetten
klemband van de voorderailleur
Quick Release achterwiel (snelspanner)
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Plaats reactie