Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Ongeveerd?

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 07 dec 2009 22:28

Mijn Fox vork wordt binnenkort geserviced, dus ik ben 'm een weekje of anderhalf kwijt. Uitgelezen kans om eens een vaste carbonvork te proberen! Vork wil ik gaan testen in het lokale bos hier, maar ik denk dat ik ook in Belfeld eventjes uit ga proberen hoe dat rijdt.

Ik verwacht zelf eigenlijk dat ik sneller ben met een geveerde vork, die neemt op hoge snelheid toch het een en ander aan trillingen en klappen weg. En die 700 gram gewichtswinst gaat dat denk ik niet compenseren.

Achja, leuk om aan de techniek te sleutelen, en dan weet ik ook eens wat dat is, zo'n carbon vork. We zullen zien.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 dec 2009 23:53

Je bent gewent aan de Fox, dus dan ben je met de vaste voorvork bijna zeker langzamer. Je moet veel actiever op de fiets zitten om het gebrek aan vering te compenseren, daar moet je op z'n minst aan wennen.

Vast vast naar verend vind ik zelf ook altijd een vreemde gewaarwording. Na lang op de CX gereden te hebben en dan weer op de mtb (met 80 mm veerweg voor) is het de 1e 10-20 km vreemd dat ik bijna overal gewoon lomp overheen kan rijden en netjes weg gefilterd wordt. Echter met klimmen zet ik altijd direct de lock-out erop, omdat ik niet kan wennen aan het gedein van de voorvork als ik ga staan.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 09 dec 2009 20:48

Mwahh, ik heb toch een bovengemiddeld actieve houding op de fiets mag ik wel zeggen ;). Ik zal wel langzamer zijn inderdaad, lomp hard ergens naar beneden knallen zal er niet in zitten. Ga 't vorkje over een kwartiertje ophalen en erin zetten, zodat ik er morgen m'n blokkentraining mee af kan werken.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

zwartemamba
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 nov 2005 20:21

zwartemamba 15 dec 2009 18:04

Ik rij inmiddels twee op een vaste carbon voorvork en ben ervan overtuigd dat het sneller is dan een hardtail met verende vork. Ook in Limburg, of misschien wel juist in Limburg!
De voordelen in gewicht (acceleratie en klimmen) wegen zwaarder dan eventueel nadeel in zeer complexe single tracks / afdalingen.

Randvoorwaarden zijn dat je goed getraind bent, kunt sturen en de juiste banden(spanning) kiest bij het pascours.
Sonic 159

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 15 dec 2009 18:40

zwarte mamba schreef:Ik rij inmiddels twee op een vaste carbon voorvork en ben ervan overtuigd dat het sneller is dan een hardtail met verende vork. Ook in Limburg, of misschien wel juist in Limburg!
De voordelen in gewicht (acceleratie en klimmen) wegen zwaarder dan eventueel nadeel in zeer complexe single tracks / afdalingen.

Randvoorwaarden zijn dat je goed getraind bent, kunt sturen en de juiste banden(spanning) kiest bij het pascours.
Daarom rijden ze op het WK mountainbiken allemaal met een vaste vork natuurlijk :D (nee dus, helemaal niemand)

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 15 dec 2009 18:40

zwarte mamba schreef:Ik rij inmiddels twee op een vaste carbon voorvork en ben ervan overtuigd dat het sneller is dan een hardtail met verende vork. Ook in Limburg, of misschien wel juist in Limburg!
De voordelen in gewicht (acceleratie en klimmen) wegen zwaarder dan eventueel nadeel in zeer complexe single tracks / afdalingen.

Randvoorwaarden zijn dat je goed getraind bent, kunt sturen en de juiste banden(spanning) kiest bij het pascours.


Oud collega van mij rijdt al jaren bij de masters en is afgelopen jaar ook overgestapt op een goede verende vork ipv zijn pace. En hij zegt dat hij nooit meer terug wil omdat hij nu voor zijn gevoel sneller daalt en het gewichtsverschil met klimmen merk je amper.
Verder ken ik best veel wedstrijd mountainbikers en ook die zweren allemaal bij een verende vork (al zijn er wel af en toe sponsorbelangen)

Maar ik denk dat persoonlijke voorkeur een grotere factor is.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 16 dec 2009 19:54

Ik rijd nu een dikke week (10 uur) met een Pace vork. Op het begin had ik de bandenspanning voor nog iets te hoog, waardoor het te zeer stuiterde, maar ik heb nu ongeveer de goede gevonden.

Een aantal dingen die mij opvielen:
- Gewicht. 700 gram is merkbaar bergop.
- Grip in bochten. Vork gaat in wat hobbelige bochten eerder stuiteren waardoor je grip verliest. Het enige wat hieraan iets kan doen is heel actief met je armen het voorwiel het terrein laten volgen.
- Aanzetten. Voelt bij aanzetten héél strak aan. Zelfs met een perfect afgestelde geveerde vork + lockout is dit niet te evenaren.
- Lijnvastheid. Op wat technische passages is het voorwiel minder lijnvast. Dwz. lastiger in bedwang te houden. Dit vooral op afdalingen met afstapjes van ~30cm en flinke wortels.

Conclusie: Vooral geschikt voor weinig hobbelige rondes met veel draai en keerwerk, en korte steile klimmetjes. In voorgenoemde situatie ben je sneller, anders duidelijk níét. Een vaste vork geeft wel meer uitdaging en snelheidsgevoel, wat het rijden IMHO een beetje leuker maakt.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

kukelekupers
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15

kukelekupers 18 dec 2009 14:40

tati schreef:Oud collega van mij rijdt al jaren bij de masters en is afgelopen jaar ook overgestapt op een goede verende vork ipv zijn pace. En hij zegt dat hij nooit meer terug wil omdat hij nu voor zijn gevoel sneller daalt en het gewichtsverschil met klimmen merk je amper.
Verder ken ik best veel wedstrijd mountainbikers en ook die zweren allemaal bij een verende vork (al zijn er wel af en toe sponsorbelangen)

Maar ik denk dat persoonlijke voorkeur een grotere factor is.



Bij een race kun je volgens mij ook niet zomaar de beste lijn kiezen, of even vaart maken op een stuk waar dat handig zou zijn.. Volgens mij maakt dat een starre vork per definitie langzamer bij wedstrijden.
Tenminste, ik ga er vanuit dat je tegenstanders niet zomaar aan de kant gaan voor je..

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 dec 2009 14:46

Ligt gewoon aan het parcours, op het EK marathon reden de meeste met een vaste voorvork en dat ging echt wel hard ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie