Beginnen met tijdrijden
Is interessant om te lezen en verbazingwekkend wat een verschil (kleine) dingetjes toch nog maken.
Alleen gaat het in de praktijk volgens mij toch een beetje tegenvallen.
Het verneukeratieve aan dit soort schema's vind ik dat je heel snel in de veronderstelling bent dat je met al die aanpassingen dus ook zoveel sneller bent als je hetzelfde wattage blijft leveren.
Het geposte schema laat bijvoorbeeld zien dat je bij 45 km/h zo'n 172 watt minder hoeft te leveren om dezelfde snelheid vast te houden.
Dat is dus bijna 37% minder vermogen. (erg veel!)
Stel je behoudt hetzelfde vermogen van 465 watt en je doet al die aanpassingen.
Dan heb je dus nooit zo'n 37% meer snelheid.
Verklaarbaar door hogere weerstand etc, ook niet meer dat logisch.
Maar juist die gewonnen snelheid lijkt mij net even iets interessanter.
Het zou voor mij een belangrijker argument zijn om te zien hoeveel tijd mee te winnen zou zijn, dan om te zien hoeveel minder vermogen je hoeft te leveren.
Het gaat er tenslotte om dat je sneller wilt zijn, niet "lui-er"
Erg leuk om te zien dat een zadel naar achteren je 14 watt bespaard, maar is dat het mogelijke anti-comfort waard als je het omslaat naar snelheid?
Dan praat je misschien maar over een aantal tienden van km/h, wat je misschien wel weer goed maakt met het feit dat je ook de laatste kilometers lekkerder zit en lekker kan trappen. (bij wijze van spreken)
En voor de "we gaan ook eens proberen te tijdrijden fietsers" onder ons, zoals ik.......is 1000 euro voor een dicht achterwiel de investering waard.
17 watt minder vermogen klinkt leuk, maar wat is de winst aan snelheid bij hetzelfde vermogen?
Wat ik dus wil zeggen is dat dit interessante materie is en de verschillen enorm lijken, maar in de praktijk zullen verschillen veel kleiner zijn als je het bekijkt vanaf de resultaat kant.
Alleen gaat het in de praktijk volgens mij toch een beetje tegenvallen.
Het verneukeratieve aan dit soort schema's vind ik dat je heel snel in de veronderstelling bent dat je met al die aanpassingen dus ook zoveel sneller bent als je hetzelfde wattage blijft leveren.
Het geposte schema laat bijvoorbeeld zien dat je bij 45 km/h zo'n 172 watt minder hoeft te leveren om dezelfde snelheid vast te houden.
Dat is dus bijna 37% minder vermogen. (erg veel!)
Stel je behoudt hetzelfde vermogen van 465 watt en je doet al die aanpassingen.
Dan heb je dus nooit zo'n 37% meer snelheid.
Verklaarbaar door hogere weerstand etc, ook niet meer dat logisch.
Maar juist die gewonnen snelheid lijkt mij net even iets interessanter.
Het zou voor mij een belangrijker argument zijn om te zien hoeveel tijd mee te winnen zou zijn, dan om te zien hoeveel minder vermogen je hoeft te leveren.
Het gaat er tenslotte om dat je sneller wilt zijn, niet "lui-er"
Erg leuk om te zien dat een zadel naar achteren je 14 watt bespaard, maar is dat het mogelijke anti-comfort waard als je het omslaat naar snelheid?
Dan praat je misschien maar over een aantal tienden van km/h, wat je misschien wel weer goed maakt met het feit dat je ook de laatste kilometers lekkerder zit en lekker kan trappen. (bij wijze van spreken)
En voor de "we gaan ook eens proberen te tijdrijden fietsers" onder ons, zoals ik.......is 1000 euro voor een dicht achterwiel de investering waard.
17 watt minder vermogen klinkt leuk, maar wat is de winst aan snelheid bij hetzelfde vermogen?
Wat ik dus wil zeggen is dat dit interessante materie is en de verschillen enorm lijken, maar in de praktijk zullen verschillen veel kleiner zijn als je het bekijkt vanaf de resultaat kant.
Een disk kan een stuk goedkoper (500 euro moet lukken nieuw), maar het is nog steeds een hele boel geld. Het belangrijkste is een stuur. Daarna een frame waardoor je diep en kort genoeg kan zitten. Helm, overschoenen, en snelpak zijn 'cheap wins'. Aero frame en wielen zijn vooral afhankelijk van hoeveel geld je er aan uit wilt geven.
Wat ik zelf merkte is dat als je eenmaal begint er iets in je knaagt en roept: wow, dat is gaaf, dat moet ik ook...
Wat ik zelf merkte is dat als je eenmaal begint er iets in je knaagt en roept: wow, dat is gaaf, dat moet ik ook...
Corniel schreef: Wat ik zelf merkte is dat als je eenmaal begint er iets in je knaagt en roept: wow, dat is gaaf, dat moet ik ook...
*herkenning*
Kan ik nog terug?
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift
LRTV Swift
@frenkie: Je bent al lang voorbij the point of no return.
In plaats van een tabelletje met vermogens, is dit ook wel een leuke: potentiele tijdwinst afgezet tegen te maken kosten. Is volgens mij wel eens eerder op dit forum voorbijgekomen en te vinden op
http://members.chello.nl/k.haan11/Tijdrijden.htm
Uiteraard is het een vrij globaal verhaal en de uitgangspunten zijn ook niet helemaal duidelijk (grootte/gewicht van de renner, hoeveel vermogen kan hij/zij leveren) maar het geeft toch wel een leuk plaatje:
Quote:
"Het verhaal hierboven heeft duidelijk aangegeven hoe belangrijk de aerodynamica is voor een goede tijdrit. Vandaar dat ik hier een lijstje geef van aerodynamische aanpassingen met daarbij hoeveel tijdwinst ze opleveren in een tijdrit van 40 km en wat ze ongeveer kosten. Daarnaast zijn de meeste accesoires ook nog eens moraal verhogend, hetgeen ook zeer belangrijk is voor een tijdrit (denk aan coureurs die in de gele trui ineens een stuk beter tijdrijden).
Opzet-/ligstuur ipv normale stuur bocht 2-4 min 50 euro
Compleet tijdritstuur ipv opzet-/ligstuur 30 sec 150 euro
Tijdritpak ipv shirt + broek 30 sec 100 euro
Tijdrit overschoenen ipv alleen schoenen 15 sec 15 euro
Hoge velgen, weinig spaaks ipv standaard 32spaaks 2 min 200 euro
Dicht achterwiel +hoge velg ipv hoge velgen 30 sec 500 euro
Tijdrithelm ipv standaard helm 30 sec 100 euro
Helm met gaten afgeplakt ipv standaard helm 20 sec 25 cent"
http://members.chello.nl/k.haan11/Tijdrijden.htm
Uiteraard is het een vrij globaal verhaal en de uitgangspunten zijn ook niet helemaal duidelijk (grootte/gewicht van de renner, hoeveel vermogen kan hij/zij leveren) maar het geeft toch wel een leuk plaatje:
Quote:
"Het verhaal hierboven heeft duidelijk aangegeven hoe belangrijk de aerodynamica is voor een goede tijdrit. Vandaar dat ik hier een lijstje geef van aerodynamische aanpassingen met daarbij hoeveel tijdwinst ze opleveren in een tijdrit van 40 km en wat ze ongeveer kosten. Daarnaast zijn de meeste accesoires ook nog eens moraal verhogend, hetgeen ook zeer belangrijk is voor een tijdrit (denk aan coureurs die in de gele trui ineens een stuk beter tijdrijden).
Opzet-/ligstuur ipv normale stuur bocht 2-4 min 50 euro
Compleet tijdritstuur ipv opzet-/ligstuur 30 sec 150 euro
Tijdritpak ipv shirt + broek 30 sec 100 euro
Tijdrit overschoenen ipv alleen schoenen 15 sec 15 euro
Hoge velgen, weinig spaaks ipv standaard 32spaaks 2 min 200 euro
Dicht achterwiel +hoge velg ipv hoge velgen 30 sec 500 euro
Tijdrithelm ipv standaard helm 30 sec 100 euro
Helm met gaten afgeplakt ipv standaard helm 20 sec 25 cent"
Corniel schreef:Een disk kan een stuk goedkoper (500 euro moet lukken nieuw), maar het is nog steeds een hele boel geld. Het belangrijkste is een stuur. Daarna een frame waardoor je diep en kort genoeg kan zitten. Helm, overschoenen, en snelpak zijn 'cheap wins'. Aero frame en wielen zijn vooral afhankelijk van hoeveel geld je er aan uit wilt geven.
Wat ik zelf merkte is dat als je eenmaal begint er iets in je knaagt en roept: wow, dat is gaaf, dat moet ik ook...
En dat laatste is ook weer goed voor de moraal, ook niet onbelangrijk
-
- Forum-lid
- Berichten: 945
- Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24
ik hou meestal met mijn handen extensions vast, vingers er onder en duimen er boven op (waar ik dan ook mee shift).
Hoe noemen ze deze techniek ?
Hoe noemen ze deze techniek ?
"The Knife"
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift
LRTV Swift
-
- Forum-lid
- Berichten: 945
- Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24
haha lol!