Krachttraining
is er enkele jaren terug eens geen artikel in fiets verschenen waarbij enkelen krachttrainingen moesten doen en anderen niet waarbij de resultaten ( op la rosier) werden vergeleken?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. ![👻](//cdn.jsdelivr.net/gh/twitter/twemoji@latest/assets/svg/1f47b.svg)
![😳](//cdn.jsdelivr.net/gh/twitter/twemoji@latest/assets/svg/1f633.svg)
![🤬](//cdn.jsdelivr.net/gh/twitter/twemoji@latest/assets/svg/1f92c.svg)
Ook interessant:
http://www.m2rev.com/articles/ccr/CCR_t ... 20109.html
Dé reden waarom ik niet aan krachttraining met gewichten doe:
Dé reden waarom ik niet aan krachttraining met gewichten doe:
To slog through a focus bike or run session with legs tired from doing hamstring curls was to have missed an opportunity to gain sharper cycling and run fitness.
Heel veel verstand van trainingsleer heb ik niet (probeer er wel inzicht in te krijgen en heb zo mijn meningen), maar heb wel wat eigen ervaring m.b.t. krachttraining.
Ik train voor het schaatsen, dus in verhouding tot wielrennen meer op kracht dan op duur gericht.
Ik doe maximaal 15 herhalingen, dus voor (vnl. duur gerichte) wielrenners minder bruikbaar.
Op basis van eigen ervaring kan ik wel het volgende zeggen.
Als ik op een en dezelfde dag vóór mijn duurtraining (fiets/schaats/loop) een krachttraining doe (wel met voldoende rust ertussen) gaat mij die duurtraining een stuk minder makkelijk af.
Bij sprinttrainingen geeft een krachttraining vooraf wel een positief gevoel.
Met minder herhalingen/meer gewicht word dit gevoel versterkt.
Ik denk dus dat als je het aantal herhalingen hoog genoeg en het gewicht laag genoeg houd, dat een wielrenner het best als aanvullende training kan gebruiken.
Sprinters kan ik aanraden wel vaker het krachthonk in te gaan.
Overigens is lijkt afwisseling in je trainingsvormen mij nooit verkeerd (zeker buiten het seizoen om) omdat je dan mentaal ook verfrist.
Alles wat ik hierboven geschreven heb is niet wetenschappelijk onderbouwd maar slechts op basis van eigen ervaringen.
Ik train voor het schaatsen, dus in verhouding tot wielrennen meer op kracht dan op duur gericht.
Ik doe maximaal 15 herhalingen, dus voor (vnl. duur gerichte) wielrenners minder bruikbaar.
Op basis van eigen ervaring kan ik wel het volgende zeggen.
Als ik op een en dezelfde dag vóór mijn duurtraining (fiets/schaats/loop) een krachttraining doe (wel met voldoende rust ertussen) gaat mij die duurtraining een stuk minder makkelijk af.
Bij sprinttrainingen geeft een krachttraining vooraf wel een positief gevoel.
Met minder herhalingen/meer gewicht word dit gevoel versterkt.
Ik denk dus dat als je het aantal herhalingen hoog genoeg en het gewicht laag genoeg houd, dat een wielrenner het best als aanvullende training kan gebruiken.
Sprinters kan ik aanraden wel vaker het krachthonk in te gaan.
Overigens is lijkt afwisseling in je trainingsvormen mij nooit verkeerd (zeker buiten het seizoen om) omdat je dan mentaal ook verfrist.
Alles wat ik hierboven geschreven heb is niet wetenschappelijk onderbouwd maar slechts op basis van eigen ervaringen.
Alles is relatief ![Cool 8-)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Cool 8-)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Bleek schreef:Ook interessant:
Dé reden waarom ik niet aan krachttraining met gewichten doe:To slog through a focus bike or run session with legs tired from doing hamstring curls was to have missed an opportunity to gain sharper cycling and run fitness.
Dus dé reden voor jou is dat jij geen rekening houdt met de hersteltijd die nodig is na een krachttraining?
volgens mij doe je de krachttraining als renner zijnde in een bepaalde periode van het jaar, dus so what als je wat minder lekker duurtraint door krachttraining...
ook lijkt het er op dat mensen hier het wiel opnieuw proberen uit te vinden!
ook lijkt het er op dat mensen hier het wiel opnieuw proberen uit te vinden!
[quote="Cesar_"]
@ Arepol; wat is voldoende rust tussen een kracht- en een duurtraining?
[/quote]
Om de duurtraining enigszins goed uit te kunnen voeren zo'n 8 uur.
Wil ik er echt geen last van hebben (met een wedstrijd bijvoorbeeld) dan 48 uur.
@ Arepol; wat is voldoende rust tussen een kracht- en een duurtraining?
[/quote]
Om de duurtraining enigszins goed uit te kunnen voeren zo'n 8 uur.
Wil ik er echt geen last van hebben (met een wedstrijd bijvoorbeeld) dan 48 uur.
Alles is relatief ![Cool 8-)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Cool 8-)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Ik ben nu een week aan het zoeken naar een duidelijk schema met concrete informatie over welke oefeningen, hoeveel herhalingen etc. maar ik heb nog niet echt gevonden wat ik zoek. Ik wil in de maanden November, December en Januari 2 of 3 keer in de week naar de sportschool, ik rijd volgend seizoen bij de junioren.
Wie zou mij een duidelijk schema kunnen geven dat ik kan uitvoeren in de sportschool met zoveel mogelijk informatie erbij. (uiteraard kunnen de mensen van de sportschool me wel uitleggen hoe en op welk apparaat)
Ik ben een type hardrijder dus geen explosieve sprinter maar ook geen klimmer.
Het zou zo handig zijn als iemand een schema hier neerzet (of PM't) wat ik kan uitprinten zodat ik op weg kan, ik weet namelijk zelf niet zoveel over trainingsleer en er zijn nogal verschillende meningen over krachttraining en welke oefeningen goed of slecht zijn.
Alvast heel erg bedankt! (links naar websites met duidelijke schema's zijn ook welkom)
Wie zou mij een duidelijk schema kunnen geven dat ik kan uitvoeren in de sportschool met zoveel mogelijk informatie erbij. (uiteraard kunnen de mensen van de sportschool me wel uitleggen hoe en op welk apparaat)
Het zou zo handig zijn als iemand een schema hier neerzet (of PM't) wat ik kan uitprinten zodat ik op weg kan, ik weet namelijk zelf niet zoveel over trainingsleer en er zijn nogal verschillende meningen over krachttraining en welke oefeningen goed of slecht zijn.
Alvast heel erg bedankt! (links naar websites met duidelijke schema's zijn ook welkom)
[quote="Quarante"]Ik ben nu een week aan het zoeken naar een duidelijk schema met concrete informatie over welke oefeningen, hoeveel herhalingen etc. maar ik heb nog niet echt gevonden wat ik zoek. Ik wil in de maanden November, December en Januari 2 of 3 keer in de week naar de sportschool, ik rijd volgend seizoen bij de junioren.
[/quote]
een duidelijk antwoord kan je niet echt krijgen want het hangt voor een groot deel van je spierbouw en doelstellingen vanaf. Fietsen ( op de weg , sprinten bvb op de piste is een andere zaak) en krachttraining is balanceren tussen kracht en souplesse. Iemand met soepele spieren maar wat te weinig kracht zal wschlk veel baat hebben bij krachttraining, iemand zoals ik bvb die al veel kracht heeft maar ook nogal korte spieren ( snel oplopen van blessures en verlies van souplesse bij krachtraining) heeft vooral baat bij souplessetrainingen ( wat zich bij mij zelf reeds bewezen heeft).
Je kan natuurlijk ook gewichtsoefeningen doen met veel herhalingen ( + 15x per keer) maar dan train je meer uithouding en weerstand , wat geschikt is in de winterperiode, maar je evengoed op de fiets kan doen.
[/quote]
een duidelijk antwoord kan je niet echt krijgen want het hangt voor een groot deel van je spierbouw en doelstellingen vanaf. Fietsen ( op de weg , sprinten bvb op de piste is een andere zaak) en krachttraining is balanceren tussen kracht en souplesse. Iemand met soepele spieren maar wat te weinig kracht zal wschlk veel baat hebben bij krachttraining, iemand zoals ik bvb die al veel kracht heeft maar ook nogal korte spieren ( snel oplopen van blessures en verlies van souplesse bij krachtraining) heeft vooral baat bij souplessetrainingen ( wat zich bij mij zelf reeds bewezen heeft).
Je kan natuurlijk ook gewichtsoefeningen doen met veel herhalingen ( + 15x per keer) maar dan train je meer uithouding en weerstand , wat geschikt is in de winterperiode, maar je evengoed op de fiets kan doen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. ![👻](//cdn.jsdelivr.net/gh/twitter/twemoji@latest/assets/svg/1f47b.svg)
![😳](//cdn.jsdelivr.net/gh/twitter/twemoji@latest/assets/svg/1f633.svg)
![🤬](//cdn.jsdelivr.net/gh/twitter/twemoji@latest/assets/svg/1f92c.svg)