Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

fietsen s'avonds laat of nacht

lange63
Forum-lid

lange63 18 okt 2009 16:39

[quote="Waterman"]Zijn er mensen die hun training, bv. in de winter s'avonds laat of ander seizoenen
in de nacht fietsen? Ik zelf heb dit nog nooit gedaan, maar lijkt me wel een bijzondere
ervaring. Vooral in de zomer maanden, alles is rustig niet te koud. In de winter overweeg
ik toch 1 a 2 dagen een avondrit ( na werk ) met goede verlichting te maken op de
mtb fiets.
Graag iedereen die dat ervaren heeft een reaktie hier te plaatsen.

Bedankt![/quote]

Ben er inmiddels mee begonnen en ik moet zeggen: een ervaring op zich. Het heeft wel wat om in je eentje in het pikkedonker door de polder te karren. En voor mij een prima (lees: veel beter en stukken minder saai!) alternatief dan de Taxc.
staal.....what else.....??

waterman
Forum-lid

waterman 27 okt 2009 22:24

ja, die ervaring heb ik nu ook gemaakt na een 5 tal "donkerritten" gedaan te hebben.

Vandaag was het een heerlijke windstille dag, en ik ben om 19:00 dan een rondje van
30 km. gaan rijden. Iets wat door mijn hoofd ging tijdens de ronde, is dat in duisternis
fietsen je (althans mijn ervaring) meer tot bezinning komt, wat leven is o.a

De meeste mensen zitten binnen in huis, je hebt het "rijk" voor je alleen. Buiten in de
stilte en duisternis, kijkend en luisterend. Ik merk dan goed dat in de natuur geen tijd geld.
Bestaat niet, tijd; dat hebben wij gemaakt. Overdag de hectiek, stress en eigenlijk zijn we
als de zotten bezig met veels te veel onzin. Dan komt er onderweg ook wat sentiment op.
Je jeugd enz. Gedachten die ik overdag met fietsen een stuk minder heb.

Fietsen is therapie, daar ben ik inmiddels wel al achter gekomen, maar nu ook deze
donkere avontuurtjes op de fiets gedaan te hebben, wel bij redelijk weer, is een rijke
aanvulling geworden. :)

moustache
Forum-lid

moustache 27 okt 2009 22:41

[quote="Waterman"]Ik merk dan goed dat in de natuur geen tijd geld.
Bestaat niet, tijd; dat hebben wij gemaakt. Overdag de hectiek, stress en eigenlijk zijn we
als de zotten bezig met veels te veel onzin. Dan komt er onderweg ook wat sentiment op.[/quote]

+1

janvr
Forum-lid

janvr 27 okt 2009 22:45

Klinkt allemaal wel aanlokkelijk, maar hou doe je dat met kuilen en hobbels, die -naar ik aanneem- nauwelijks te zien zijn in het donker. Stuiter je af en toe niet van je fiets af?

waterman
Forum-lid

waterman 27 okt 2009 22:57

Kuilen en hobbels zijn op wegen en fietspaden in NL meestal niet zo erg dat je van je
fiets donderd. Bovendien is het verstandig om een bekend parcour te rijden.
In de herfst opletten met natte en rottende bladeren (gladheid) een zooitje eikeltjes
op de paden kan ook wel eens schrikken zijn.
Maar met goede verlichting zie je voldoende. Ja en opletten blijven op je fiets natuurlijk.

moustache
Forum-lid

moustache 27 okt 2009 23:00

Ik kies inderdaad ook meestal voor een standaard rondje van 40 km die ik goed ken. Dit is allemaal geasfalteerd zonder kuilen en hobbels. Daarnaast zijn 75% van de fietspaden en wegen ook nog eens verlicht.

thomas1974
Forum-lid

thomas1974 27 okt 2009 23:00

Nee, ik kies in het donker altijd een route die ik goed ken. En bij slechte stukken fietspad neem ik gewoon de rijbaan, daar is toch niemand te vinden 's avonds.

bottecchia
Forum-lid

bottecchia 27 okt 2009 23:09

De verhalen hier beginnen me te inspireren. Ik ga dit geloof ik ook maar eens proberen. Heb nog een verlichtingssetje wat ik zo op m'n fiets kan schroeven. Is wel een beetje matig licht dus misschien even wat beters halen. Maar om het eens uit te proberen is het wel voldoende.

Alleen nog even nadenken over een goed rondje.

ultra_ivo
Forum-lid

ultra_ivo 27 okt 2009 23:35

[quote="JanVr"]Klinkt allemaal wel aanlokkelijk, maar hou doe je dat met kuilen en hobbels, die -naar ik aanneem- nauwelijks te zien zijn in het donker. Stuiter je af en toe niet van je fiets af?[/quote]

Kuilen en hobbels zie je in het donker juist beter. Mits je lamp laag gemonteerd is. Dan zie je de schaduw van de kuil/hobbel waardoor die beter te zien is dan bij daglicht of wanneer je licht hoog gemonteerd is.
Zondag vrij laat vertrokken voor een rondje Ardennen, met goede verlichting. Daardoor kon ik verder de Ardennen inrijden en de laatste twee uur terug in het donker fietsen.

waterman
Forum-lid

waterman 27 okt 2009 23:53

"Ik zeg altijd: wie goed in het donker kan fietsen kan ook een goede Parijs Roubaix rijden."

In welk opzicht?

Plaats reactie